عشایر سوریه

پس از کشته شدن یک جوان توسط شبه‌نظامیان کُرد، درگیری بین عشایر با کُردها وارد سومین روز متوالی خود شد و عشایر نیز روز گذشته با برگزاری نشستی، خواستار ورود ارتش سوریه به مناطق خود شدند.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که قصد دارد در مرزهای سوریه و ترکیه به ویژه در شرق فرات یک منطقه موسوم به منطقه «امن» تشکیل دهد؛ هر چند که تا کنون جزئیات بیشتری از این طرح منتشر نشده است.

یک هیئت بلندپایه آمریکا شامل «جیمز جفری» فرستاده ویژه آمریکا در سوریه و «ژوزف دانفور» رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور روز گذشته وارد ترکیه شدند و با فرماندهان نظامی از جمله «حلوصی آکار» وزیر دفاع این کشور دیدار کردند.

بیشتر بخوانید:

شبه نظامیان کُرد در آستانه فتح شرق رود فرات

تیر تروریست‌ها در شرق استان ادلب به سنگ خورد

روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد، ترکیه اصرار دارد که این منطقه را تحت نفوذ خود قرار دهد، ولی شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» خواستار نظارت سازمان ملل بر این منطقه هستند. به همین دلیل یک هیئت از «خودمختاری» کُرد به ریاست «الهام احمد» رئیس هیئت اجرایی گروه موسوم به «شورای دموکراتیک سوریه» عازم واشنگتن شدند تا این مسئله را بررسی کنند.

در حالی که آمریکا در تلاش است بین دو شریک خود (ترکیه و کُردها) حد وسط را در نظر داشته باشد، دمشق می‌کوشد که زمینه لازم را برای مقابله با چالشهای احتمالی شرق فرات فراهم کند و بهانه را از آمریکا و ترکیه سلب کند.

نشست عشایر سوریه که روز گذشته در شهرک «اثریا» (جنوب استان حلب) برگزار شد، یکی از مهم‌ترین گام‌هایی بود که دولت سوریه در این زمینه برداشت. در این نشست بر تمامیت ارضی سوریه تأکید شد و می‌تواند سرآغازی برای گفت‌وگوی بین اقشار مختلف سوریه باشد.

ممانعت شبه‌نظامیان کُرد از مشارکت شیوخ عشایر در نشست اثریا

اما کُردها برای اینکه مانع از برگزاری این نشست شوند، به ۳۰۰ نفر از شخصیت‌های عشایری حاضر در استان‌های الحسکه، رقه و دیرالزور اجازه ندادند که در این نشست شرکت کنند.

«میزر المسلط» رئیس شورای قبایل و عشایر سوریه گفت که نیروهای دموکراتیک مانع از رسیدن ما به نشست شدند و در چند ایست و بازرسی وابسته به این نیروها مانع‌تراشی کردند و در ایست و بازرسی پل «الطبقه از ما خواستند که بازگردیم».

المسلط تأکید کرد که «هدف از حضور [در این نشست]، رد موضوع ایجاد منطقه امن و محکوم کردن اشغالگری ترکیه و درخواست از ارتش برای حمایت از ما در برابر تهدیدهای ترکیه بود».

وی از یگان‌های کُرد خواست «اقداماتی انجام دهند که مجدداً با دولت سوریه اعتمادسازی کنند و متضمن ورود ارتش [سوریه] به مناطق شرقی سوریه باشد».

«فواز البشیر» یکی از دست اندر کاران این نشست با بیان اینکه هدف «متحد کردن عشایر و ایستادن در برابر هر تجاوز خارجی و عدم پذیرش تجزیه [سوریه] بود» از گروههای کُرد که شرق فرات را در تسلط خود دارند خواست که کانال مذاکره‌ای با دولت سوریه ایجاد کنند.

سومین روز متوالی درگیری کُردها با عشایر در رقه

در همین ارتباط، گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» امروز شنبه گزارش داد که ریف غربی رقه برای سومین روز متوالی شاهد تنش بین کُردها و عشایر است.

دیدبان اعلام کرد که نیروهای کُرد در جریان یک عملیات امنیتی، طی دو روز گذشته بیش از ۷۰ نفر از عشایر را بازداشت کردند که مذاکراتی برای آزادی این افراد بین کُردها و عشایر صورت گرفت، ولی ظاهراً تاکنون راه به جایی نبرده است.

علت این تنش‌ها این بود که یک نفر از نیروهای موسوم به «امنیت داخلی» (آسایش) وابسته به کُردها در ورودی المنصوره یک جوان را به قتل رسانده بود و قبیله این جوان نیز ضمن ابراز انزجار از این مسئله، چندین خودروی وابسته به نیروهای آسایش را به آتش کشیده بودند.

شبه‌نظامیان کُرد برای مقابله با «انقلاب عشایر» از نفربر زرهی استفاده کردند

خبرگزاری اسپوتنیک در همین راستا اعلام کرد که یگانهای کُرد حاضر در شهر رقه تجهیزات سنگین نظامی مانند خودروهای زرهی به ریف غربی این شهر انتقال دادند.

خبرنگار اسپوتنیک که در رقه حضور دارد، اعلام کرد که هدف نیروهای کُرد از وارد کردن این تجهیزات، «مقابله با انتفاضه روزافزون عشایر در آنجاست».

وی همچنین اعلام کرد که نیروهای کُرد در اطراف شهرک‌های «هنیده» و المنصوره مستقر شده‌اند؛ شهرک‌هایی که «ساکنان آن انقلابی علیه ارتش آمریکا و شبه‌نظامیان وابسته به آن به راه انداختند».

این خبرنگار با بیان اینکه «ناتوانی نیروهای دموکراتیک در مهار حرکت انقلابی مردم علیه آنان در دو شهرک تا کنون افزایش یافته است»، خاطر نشان کرد که «فرماندهان این گروه کُرد در حال افزایش نیروها و خودروهای زرهی هستند تا به این دو شهرک بفرستند».

منابع محلی حاضر در هنیده اعلام کردند که نیروهای کُرد به بیش از ۶۰۰ خانه یورش بردند، ولی همه ساکنان این شهرک، از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان در برابر نیروهای کُرد ایستادند و آنان را با سنگ هدف قرار دادند و اجازه بازداشت شمار بیشتری از ساکنان این شهرک را ندادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • حسن IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    12 4
    بین کردها هم مشکلات زیادی وجود داره .اون عده از کردهایی که مورد حمایت امریکا هستند تروریستن وباید به وسیله ترکیه یا نیروهای ارتش سوریه از بین بروند .و کردهای عشایر حامی دولت سوریه هم باید توسط ارتش سوریه تجهیز بشوند تا بتونند از خودشون علیه نیروهای کرد دموکراتیک تروریست دفاع کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس