روزنامه 6 بهمن

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است هنوز قضاوت درباره عملکرد دولت روحانی زود است.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ذوق زدگی حامیان فتنه ۸۸ از کودتا در ونزوئلا

آمریکا بار دیگر تمام توان خود را به کار گرفته تا دولت قانونی ونزوئلا را با کودتا ساقط و همه چیز را در آمریکای لاتین به زمانی برگرداند که دولت‌های این منطقه دست نشانده واشنگتن بودند. اردوکشی خیابانی غربگرایان در ونزوئلا و همزمان کودتای آمریکا در این کشور که با سوگند مهره واشنگتن به عنوان رئیس‌جمهور موقت! همراه بود با پشتیبانی قاطع ارتش از نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور قانونی این کشور تا این لحظه با شکست مواجه شده است. ایران، روسیه، چین، ترکیه، کوبا و… هم از مادورو حمایت کرده‌اند.

نکته قابل توجه اینجاست که این کودتای آمریکایی با ذوق زدگی روزنامه‌های اصلاح طلب مواجه شده است.

در همین رابطه روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «یک ملت، دو دولت» نوشت: «ونزوئلا در میانهٔ انقلاب ایستاده است. از یکسو مردم علیه سیاست‌های نیکلاس مادورو رئیس جمهور کشور قیام کرده‌اند و از دیگر سو خوان گوایدو خود را رئیس جمهور جدید انقلاب می‌خواند».

روزنامه قانون نیز در مطلبی با عنوان «جنبشی برای آزادی» نوشت: «از نظر نظام روابط بین‌الملل در حال حاضر، ونزوئلا دو رییس جمهور دارد. برخی کشورها، مادورو را رییس جمهور و برخی دیگرگوایدو را رییس جمهور موقت می‌دانند! معلوم نیست طی روزهای آینده چه سرنوشتی در انتظار این کشور غنی آمریکای لاتین خواهد بود اما هر چه است، بیم یک جنگ داخلی تمام عیار می‌رود. جنگی که هیچ برنده‌ای ندارد و جز خسارت‌های جانی و مالی و از بین بردن زیرساخت‌ها، چیز دیگری را عاید شهروندان ونزوئلایی نمی‌کند. بهترین نسخه برای ونزوئلای ۲۰۱۹، برگزاری یک انتخابات آزاد با نظارات سازمان ملل و گروه‌های مستقل است… به نظر می‌رسد اگر تاریخ در حال تکرار شدن باشد، به زودی باید شاهد بیداری جدیدی در کشورهای آمریکای لاتین و در اعتراض به شرایط اقتصادباشیم… هرچند اکثر کشورهای آمریکای لاتین، کانادا و دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی تقریباً با همان سرعت گوایدو را به رسمیت شناختند، اما…رییس جمهور پوپولیست و چپگرای مکزیک هنوز مادورو را به عنوان رییس‌جمهور ونزوئلا قبول دارد».

طیفی که برای کودتای آمریکایی در ونزوئلا ذوق زده شده است، همان جماعتی است که در سال ۸۸ با دروغ تقلب، کشور را ۸ ماه به آشوب کشاند و آدرس تحریم‌های فلج کننده را به دشمن داد.

** امانی: فقط ۵ سال و نیم از دولت روحانی گذشته، زود قضاوت نکنید!

«شهربانو امانی» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و عضو شورای شهر تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «هنوز یک سال و شش ماه بیشتر از عمر دولت دوم آقای روحانی نگذشته و به همین دلیل نمی‌توان درباره کلیت دولت از هم اکنون قضاوت کرد».

امانی در ادامه گفت: «متأسفانه برخی با ناامید کردن مردم به دنبال این هستند که کشور را به عقب و وضعیتی که قبل از دولت روحانی داشت برگردانند. هدف اصلی این افراد و گروه‌ها نیز انتخابات آینده کشور است. این گروه‌ها تلاش خواهند کرد در انتخابات آینده گزینه‌هایی معرفی کنند که دوباره همان گفتمان رادیکال را در کشور حکمفرما کنند و دستاوردهای دولت آقای روحانی را نادیده بگیرند».

این عضو حزب کارگزاران و شورای شهر تهران افزود: «در دولت دوازدهم آقای روحانی از برخی مدیران استفاده کردند که نسبت به دولت وابستگی و تعهد لازم را نداشتند. این افراد کسانی بودند که اگر در معرض آرای مردم قرار می‌گرفتند کمتر از ۲۰ درصد مردم با حضور آنها در دولت موافق بودند. در نتیجه این مدیران تعهد و دلسوزی لازم را نسبت به دولت نداشته‌اند. در نتیجه فرایند دولت یازدهم در دولت جدید ادامه پیدا نکرده و مدیران جدید دولت رویکرد متفاوتی نسبت به دولت پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر باید این مسئله را بپذیریم که همه قدرت اجرایی کشور در اختیار دولت نیست و در برخی از زمینه‌ها در خارج از دولت تصمیم‌گیری می‌شود».

اصلاح طلبان اذعان دارند که کارنامه دولت ضعیف است اما از سوی دیگر مدعی هستند که اختیارات دولت کم است و بیشتر از این توان ندارد!

امانی در این مصاحبه گفته است که تنها یک سال و شش ماه از دولت روحانی سپری شده است. این در حالی است که اکنون پنج سال و شش ماه از دولت روحانی سپری شده است. طیف اصلاح طلب و برخی دولتمردان در دولت یازدهم با انداختن قصور و تقصیرها به گردن دولت قبل مدعی بودند که در حال آواربرداری هستند و دولت دوازدهم، زمان برداشت و نتیجه گیری است. حالا این طیف با بی اخلاقی و توهین به شعور مردم، مدعی هستند که تازه یک سال و اندی از دولت سپری شده و نباید زود قضاوت کرد!

چندی پیش «قدرت علیخانی» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته بود: «من بر این باورم که دولت با این نحو عملکرد خود فاتحه اصلاحات را می‌خواند».

** واکنش ارگان دولت به انتقادات ائمه جمعه: غیراخلاقی و غیرعقلانی است!

روزنامه ایران در سرمقاله امروز با عنوان «کفران نعمت چرا؟» بدون اسم نویسنده نوشت: «حملات علیه دولت و رئیس‌جمهوری چیز جدیدی نیست ولی در شرایط کنونی و از تریبون‌های رسمی نه فقط غیر عقلانی، بلکه غیراخلاقی نیز است… چگونه به خود اجازه می‌دهند که تریبون‌های رسمی را به بلندگویی علیه نهاد دولت تبدیل کنند؟ دولتی که در شرایط تحریم وظیفه اداره امور را به عهده دارد، چرا باید از یک تریبون رسمی و به شکل یکسویه‌ای مورد هجوم قرار بگیرد؟ …گفته شده است که گوشت ۱۰۰ هزار تومانی نتیجه برجام است».

ارگان دولت در ادامه این مطلب بی ادبانه نوشت: «به نظر می‌رسد مخالفت با FATF از طریق بولتن‌ها شکل گرفته است و هیچ پایه منطقی و علمی ندارد. بولتن‌ها و بولتن‌سازها نیز در پی تضعیف دولت هستند و کاری به مسائل دیگر ندارند. البته آنان مأمورند و معذور، مشکل اصلی جامعه ایران کسانی هستند که بدون دانش و آگاهی کافی درباره امور اظهار عقیده می‌کنند و عقاید قالبی خود را به طور مستقیم از بولتن‌سازان می‌گیرند. خوشمزگی یا بدمزگی ماجرا آنجاست که همزمان با انتقاد از دولت و گوشت مثلاً ۱۰۰ هزار تومانی اقرار می‌کنند که ما در جنگ اقتصادی هستیم. خب اگر جنگ اقتصادی را می‌پذیرید دیگر به چه چیزی معترض هستید؟ سپس ادامه می‌دهند که در شرایط جنگی اسرار خود را به دشمن نباید داد؟ منظورشان از اسرار گردش‌های مالی متقلبانه برخی پولشویان در بانک‌های کشور است والا بر اثر تصویب و اجرای FATF اسرار خاصی به دشمنان و دیگران داده نمی‌شود».

متاسفانه توهین و فحاشی به بخش لاینفک اظهارات برخی دولتمردان و رسانه‌های دولتی بدل شده است. روزنامه ایران در روزهای گذشته در مطلبی توهین آمیز، منتقدان ظریف را عجوزه!، نابخرد!، یار کمکی ترامپ! و…نامیده بود!

ارگان دولت به دلیل بی بهره بودن از پاسخ منطقی و کارشناسی و فنی، ساده‌ترین کار یعنی فحاشی و توهین به منتقدان را انتخاب کرده است!

لازم به ذکر است که حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه اخیر گفته بود: «ما نباید از دشمنان رنگ بپذیریم، شما در برجام هم اینقدر اصرار داشتید مگر نتیجه‌اش این نشده که بعضی به ما می‌گویند بچه‌هایمان مدت‌هاست گوشت نخورده‌اند؛ الان گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان شده و این نتیجه برجام شما بود».

آقای صدیقی همچنین تصریح کرده بود: «چه تضمینی دارید اگر FATF ر ا امضا کردید چوب‌های محکم‌تری نخورید؟ FATF وسیله‌ای می‌شود برای تحریم‌های بدتر و فشارهای بیشتر».

گفتنی است چندی پیش روزنامه ایران در مطلبی نوشته بود که فهرست SDN یک لیست ملی برای بانک‌های آمریکایی است و تنها کشورهایی که از اقتدار ملی برخوردار نباشند زیر بار اجرای این لیست می‌روند.

این در حالی است که به دستور دولت آقای روحانی، برخی بانک‌های ایرانی در دو سال اخیر فهرست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا را اجرا کرده‌اند.

برای نمونه -۸ خرداد ۹۶- اداره کل مبارزه با پولشویی و تطبیق بانک کشاورزی طی ابلاغیه‌ای اعلام کرد: «در راستای الزام نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی درخصوص رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به تبع آن ممنوعیت ارائه خدمات مالی به کلیه‌اشخاص حقیقی و حقوقی و گروه‌های تحریمی…طبق لیست اعلامی ازسوی سازمان‌های بین‌المللی (نظیر سازمان ملل، اتحادیه اروپا، وزارت خارجه آمریکا، خزانه‌داری آمریکا و…) کلیه لیست‌های تحریمی اعلامی ازسوی بانک مرکزی … برای همکاران ذی‌مدخل در واحدها قابل دسترس می‌باشد».

بانک کشاورزی در ابلاغیه فوق صراحتاً اعلام کرده است که طبق لیست تحریمی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران) عمل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    11 1
    انچه گفتند حسن این برجام بود. شوکرانی بود که در این جام بود
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    100 3
    من معتقدم اصلاح طلبان ایران همانند داعش و طالبان و القاعده را برای منافع آمریکا و غرب بازی می کنند تردید نکنید نام دیگرشان داعشی های وطنی است برای منافع غرب و آمریکا
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    3 1
    دیگه میخواد چکار کنه هستای کو برجامش چیشد گرانی چن صد درصدی خالی کردن سفره مردم گوشت مرغ ارزاق تحقیر مردم دیگه ......
  • مهین انصاری IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    8 1
    خداوند شما رالعنت کند وحق مارا از شما دجالان که به اسم دین ودفاع از دین خوردید بگیرد انشاء الله
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    3 1
    مایه تاسف است که شهربانو امانی و تعداد معدودی از زنان اصلاح طلب بر خلاف رفتار و عقیده اشان چادر می پوشند و اعتبار این پوشش محترم را خدشه دار می کنند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    3 4
    انصافا روزنامه ایران درست تحلیل کرده است.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    5 2
    دستاورد گلابیا برجام وتورم 300 درصدی درچن ماه وتجمع جاسوسان ونفوذیان و2کارتهاووطنفروشا .حقوقای نجومی .کاخ نشینی نو کیسها. دولت سکولار لیبرالیسمی .ایناواقعا کم دستاوردی نیست
  • GB ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 5
    من وقتی میشنوم که ایران از حکومت های ظالمی مثل ونزوئلا و کره شمالی و ... که سالها رنج و زحمت برای مردمشون داشته اند حمایت میکنه فقط چون با آمریکا زاویه دارند واقعا به اسلامی بودن حکومت شک میکنم آخه کسی که با دشمن تو دشمن بود دلیل نمیشه دوست تو باشه و در جبهه حق باشه
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      1 1
      اکثر ثروتمندان در ونزوئلا تابعیت امریکایی دارن
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    3 1
    خدایا مارا از دست این احمقهای نادان نجات بده که هی از دستاوردهای روحانی حرف می زنند ولی یکبار هم اشاره مصداقی به این دستاوردها نمی کنند تا ما هم از این دستاوردهای گرانبهای جناب حقوقدان مطلع شویم چون ما چیزی جز گزانی بیکاری رکود تورم بسیار بالا و... چیزی نمی بینیم
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    3 1
    به این خانم بگویید مگر قرار است که روحانی هزار سال رییس باشد که می گویدفقط ۵ سال و نیم از دولت روحانی گذشته، زود قضاوت نکنید از هشت سال ریاست نحسش 5/5 سال گذشته
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    3 1
    فغان و امان از امانی وکیل الدوله.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    2 1
    همه می دانند که چادر اینها همانطور که خانم سلحشوری بی سواد گفت یک پوشش سازمانی است والا چادر باید با حیا همراه باشد که در فرهنگ این افراد اصلا وجود ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس