پنجمین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف به همت و میزبانی دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات و مخابرات کشور و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، با حضور معاون وزیر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور و جمعی از علاقه مندان و سخنرانان برجسته این حوزه، چهارم بهمن ماه سال جاری در محل باشگاه کسب و کار این دانشگاه برگزار شد.

محمد صالح هجینی مدیر بازاریابی مستر بلیط، یکی از سرویس دهنده‌های خدمات آنلاین گردشگری، در حاشیه این رویداد گفت: امروزه در دنیا به دلیل مسائل مختلف از جمله افزایش رفاه و رشد طبقه متوسط، توسعه و ارزان‌تر شدن حمل و نقل، رشد تکنولوژی و....، صنعت گردشگری و سفر رشد قابل توجهی داشته است، که این مهم در توسعه اقتصادی کشورها و مناطق و شهرهای مختلف جهان تأثیر به سزایی داشته است.

وی افزود؛ گردشگری و سفر همواره سهم بالایی در توسعه اقتصاد جهانی داشته است که تأثیر مستقیم و غیر مستقیم آن با رشدی نسبی از ۶.۰۳ تریلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۸.۲۷ تریلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است. این در حالی است که کشور ما که ظرفیت بسیار بالایی در این حوزه دارد، چه در بخش گردشگری داخلی و چه در بخش گردشگری خارجی از این ظرفیت‌ها بهره برداری مورد انتظار را نداشته است و نتوانسته‌ایم سهم چندانی از ارقامی که ذکر شد را به خودمان اختصاص دهیم و از طرفی برخی کشورهای همسایه و همتراز که پتانسیل کمتری نسبت به ما دارند، سهمی چند برابری را در این حوزه به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: شاید بخش خصوصی به تنهایی توانایی ورود به همه بخش‌های این صنعت را نداشته باشد، اما در بسیاری زمینه‌ها می‌تواند در تعامل با بخش دولتی نقش بسیار مهمی در توسعه این صنعت ایفا نماید، که نمود بارز آن را در سطح دنیا در قالب فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان یا اصطلاحاً استارتاپ‌ها شاهد هستیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های استارتاپ‌های موفقی همچون اکسپدیا و ایر بی‌ان‌بی در اروپا و آمریکا و سهم بازار بسیار بزرگی که در سطح جهان به دست آورده‌اند، خاطر نشان کرد که استارتاپ‌های مختلف این حوزه در دو بخش رزرو محل اقامت و حمل و نقل در سال ۲۰۱۸ و در مجموع جهانی درآمد ۷۵۶ میلیارد دلاری داشته‌اند که این رقم نیز با یک روند رو به توسعه نسبت به سال‌های قبل همراه بوده است و پیش بینی می‌شود که سهم بسیار بزرگ‌تری را نیز در آینده به خود اختصاص دهند.

هجینی افزود؛ این روند کاملآً طبیعی است و عواملی از جمله رشد تکنولوژی و تمایل مردم به استفاده از خدمات آنلاین به جای خدمات سنتی، منجر به توسعه این بخش شده است. لذا با توجه به نکاتی که ذکر آن رفت، یعنی پتانسیل‌های فوق‌العاده کشور ما در حوزه صنعت توریسم، سهم قابل توجه این صنعت در توسعه اقتصادی شهرها و کشورهای دنیا و همچنین رشد روز افزون استفاده مردم از خدمات آنلاین در این حوزه و سایر حوزه‌ها، بر فعالین این صنعت واجب است که با جدیت بیشتر و در تعامل با سایر بخش‌ها، هر چه سریعتر اقدام به توسعه زیرساخت‌های فناوری لازم نموده و از استارتاپ‌هایی که خدمات مفید و ارزشمندی در این بخش ارائه می‌دهند، حمایت کنند.

وی ادامه داد؛ ما برای توسعه بیشتر این صنعت استراتژیک در کشور نیازمند حضور پر رنگ‌تر استارتاپ‌ها و شرکت‌های تکنولوژی محور در این حوزه هستیم.

محمد صالح هجینی در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت استارتاپ‌های این حوزه در کشور گفت: اکوسیستم استارتاپی ایران در سال‌های گذشته به طور کل رشد قابل توجهی داشته است و با استقبال بسیار خوبی از سمت جوانان مبتکر و کارآفرین و همچنین سرمایه‌گذاران علاقه مند به کسب و کارهای مبتنی بر فناوری همراه بوده است. به همین نسبت در استارتاپ‌های حوزه گردشگری هم شاهد رشد قابل قبول ولی ناکافی در سال‌های گذشته بوده‌ایم و همچنان خلأ هایی در برخی قسمت‌ها دیده می‌شود که امید است تا با تلاش افراد متخصص و خوش فکر و کارآفرینان مبتکر، خلأهای موجود نیز برطرف شود.

گفتنی است جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف با هدف معرفی و شناساندن ایده‌های بکر و خلاق جهت ایجاد کسب و کارهای نوین، از سال ۹۵ تا کنون به صورت دوره‌ای در ۵ نوبت و با حضور شخصیت‌ها، اساتید، متخصصان و علاقه‌مندان حوزه فناوری اطلاعات، در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده است.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس