کد خبر 931365
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
زلمای خلیل زاد

در چهارمین روز از مذاکرات آمریکا با طالبان در قطر، دو طرف درباره مراحل خروج نیروهای خارجی، آزادی زندانیان طالبان، آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین الافغانی گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، روند مذاکرات صلح با طالبان پیش از این به دلیل خودداری آمریکا از مذاکره درباره خروج نیروهای خارجی با بن‌بست روبرو شده بود.

این گروه که در هفته‌های اخیر با برگزاری مذاکرات صلح با آمریکا در عربستان و پاکستان مخالفت کرده بود به تازگی گفت‌وگوها با زلمی خلیل زاد نماینده ویژه آمریکا را در قطر از سر گرفته است.

بیشتر بخوانیم:

شروط جدید طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان

امروز چهار مین روز از چهارمین دور از مذاکرات صلح آمریکا به رهبری «زلمی خلیل زاد» با اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر محسوب می‌شود که جزئیات چندانی از این دور از مذاکرات رسانه‌ای نشده است.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفت: مذاکرات بین هیئت مذاکره کننده آمریکا و اعضای دفتر سیاسی طالبان همچنان ادامه دارد و پس از توافق جزئیات آن منتشر خواهد شد.

پیش از این طالبان گفته بودند که تنها به شرط مذاکره درباره خروج نیروهای خارجی حاضر شدند تا روند مذاکرات صلح با آمریکا را از سر بگیرند.

«تلویزیون یک» در گزارشی تصریح کرد که اعضای دفتر سیاسی طالبان در این دور از مذاکرات از «خلیل زاد» خواستند که آمریکا مراحل خروج نیروهای خارجی از افغانستان را مشخص کند.

حذف اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل، رهایی زندانیان طالبان و به رسمیت شناخته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر از مواردی هستند که از سوی طالبان در این دور از مذاکرات مطرح شده است.

«زلمای خلیل زاد» با اشاره به موضوع خروج نیروهای خارجی به اعضای دفتر سیاسی طالبان گفته است که دولت افغانستان با آمریکا پیمان امنیتی امضا کرده که درباره لغو و یا ادامه آن می‌تواند تصمیم بگیرد.

وی همچنین خروج اسامی رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل را نیز با درخواست رسمی دولت افغانستان ممکن دانسته است.

یک عضو ارشد طالبان نیز به «دیلی تایمز» گفت: زلمای خلیل زاد در این دور از مذاکرات بار دیگر خواستار برقراری آتش‌بس موقت و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شده است.

وی افزود: طالبان با برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح با دولت افغانستان مخالفت کرده است.

عضو ارشد طالبان اظهار داشت: اعضای دفتر سیاسی طالبان تنها به شرط خروج نیروهای خارجی از افغانستان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان شدند.

موضوع آتش‌بس و مذاکره با دولت افغانستان پیش از این نیز از سوی عربستان سعودی در نشست ابوظبی مطرح شده بود که مخالفت طالبان را در پی داشت.

از سوی دیگر، یک مقام ارشد طالبان به رسانه‌های پاکستانی گفته است که دو طرف درباره ابعاد خروج نیروهای خارجی صحبت می‌کنند و این گروه بزودی بیانیه را در این مورد صادر خواهد کرد.

پیش از این زلمی خلیل زاد سه بار در قطر و یک بار هم در شهر «ابوظبی» با این گروه مذاکره کرده است و این چهارمین دور از مذاکرات آمریکا با گروه طالبان محسوب می‌شود.

تا کنون جزئیاتی چندانی از این دور از مذاکرات گروه طالبان با خلیل زاد رسانه‌ای نشده اما ظاهراً پیشرفتی در مذاکرات آمریکا با طالبان صورت نگرفته است.

با این حال، کارشناسان بر این باورند تا زمانی که خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان قطعی نشود رایزنی‌های آمریکا با طالبان و فشارهای منطقه‌ای بر این گروه کاری را از پیش نخواهد برد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس