اف 7

امروزه ارتش کشورهایی مثل آمریکا، آلمان، فرانسه و چین از جمله دارندگان فناوری‌ مربوط به این نوع مهمات‌ها هستند و حتی کشوری چون روسیه در حال حاضر فاقد مهمات بال دار هدایت ماهواره‌ ای به شمار می رود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بمب‌های سقوط آزاد به صورت سنتی سلاح مورد استفاده برای بمباران‌های هوایی محسوب می شوند و از دوره جنگ ویتنام به این طرف، بمب‌های هدایت تلویزیونی و هدایت لیزری نیز به صورت انبوه وارد خدمت شدند. تا قبل از شروع هزاره جدید، تقریباً بمب‌های هدایت شونده عمدتاً از دو روش تلویزیونی یا اپتیکی و یا لیزری برای هدایت شدن به سمت هدف بهره می‌بردند اما در هزاره جدید سری جدیدی از مهمات هوا پرتاب یعنی بمب‌های هدایت ماهواره‌ای به خدمت درآمدند.

این مهمات در آمریکا به عنوان سری مهمات تهاجم مستقیم مشترک یا JDAM شناخته می‌شوند و از سال ۱۹۹۸ میلادی تا به امروز در حال تولید هستند. برخی از کشورهای اروپایی، ترکیه و چین از جمله دیگر تولید کنندگان مهمات هدایت ماهواره‌ای هستند. بسته ارتقا مورد نظر برای بمب‌های هدایت ماهواره‌ای، شامل یک غلاف است که بر روی بمب‌های سقوط آزاد مثل سری مارک ۸۰ آمریکایی نصب می‌شود و وظیفه هدایت این بمب‌ها را بر عهده می‌گیرد. بر خلاف مهمات هدایت اپتیکی و هدایت لیزری، مهمات هدایت ماهواره‌ای در برابر شرایط بد آب و هوایی بسیار مقاوم هستند و در عین حال بحث نیاز به هدف گذاری لیزری روی هدف یا هدایت آن توسط سیستم اپتیکی توسط کاربر نیز نیازی نیست.

بمب GBU-۳۸ از سری JDAM

اما با توسعه سیستم‌های پدافند هوایی، امکان استفاده از بمب‌های هدایت شونده هر روز سخت و سخت‌تر می‌شد و به نوعی، در بسیاری از شرایط استفاده از بمب‌های هدایت شونده عادی مساوی با نابودی پرنده حامل بمب‌ها بود. یک گزینه، استفاده از موشک‌های دور ایستا برای هدف قرار دادن نقطه مورد نظر بود که البته گزینه‌ای ممکن اما به نسبت گران قیمت محسوب می شود. در همین حال و بر اساس بمب‌های هدایت ماهواره‌ای، یک ابتکار تازه معرفی شد و آن هم نصب بالکها بر روی بمب‌های هدایت ماهواره‌ای است.

بیشتر بخوانیم:

از غلاف پهپادی و سیمرغ تا گلاید ۱۰۰ کیلومتری بمب جدید +عکس

در این حالت، بمب معمولاً از ترکیب هدایت اینرسیایی و ماهواره‌ای استفاده کرده و با استفاده از باله های مورد نظر بعد از رها شدن در ارتفاع بالا، به سمت هدف سرازیر می‌شود. با استفاده از این روش، بسته به ارتفاع و سرعت رها سازی، وزن بمب، نوع طراحی بمب و یا باله به راحتی می‌توان به بردهایی بین ۶۰ تا ۱۰۰ الی ۱۲۰ کیلومتر دست یافت. در برخی از مدل‌های این نوع بمب‌ها، سلاح مورد نظر در مرحله نهایی به سیستم‌های هدایت لیزری و یا اپتیکی نیز مجهز شده‌اند و می‌توانند حتی اهداف متحرک را نیز هدف قرار بدهند.

بمب هدایت ماهواره‌ای FT-۴ ساخت چین

بمب الطریق ساخت مشترک آفریقای جنوبی و امارت با هدایت ماهواره‌ای

امروزه کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا، آلمان، فرانسه و چین از جمله دارندگان فناوری‌های مربوط به این نوع مهمات‌ها هستند. البته باید اشاره کرد که کشور روسیه در حال حاضر فاقد مهمات بال دار هدایت ماهواره‌ای است.

ایران؛ یک دارنده جدید مهمات هدایت ماهواره‌ای

سال گذشته و در جریان رزمایش سالانه نیروی هوایی ارتش، یک بمب جدید به اسم یاسین آزمایش شد که بردی در حدود ۶۰ کیلومتر دارد. اما در سال گذشته تصویری از این بمب پخش نشد و امسال نیز نیروی هوا فضای سپاه در دو مورد به مهمات هدایت ماهواره‌ای برای ناوگان جنگنده‌های سوخو ۲۲ خود اشاره کرد. البته در یک مورد و در جریان تحویل دهی جنگنده‌های اورهال شده به نیروی هوا فضای سپاه، با مهماتی دارای بالک مواجه شدیم که خبری از گیرنده‌های لیزری یا اپتیکی بر روی این بمب‌ها نبود و مشخصاً تنها گزینه باقی مانده برای هدایت یک بمب بال دار، هدایت ماهواره‌ای است.

مجموعه تسلیحات جدید برای سوخو ۲۲ از جمله بمب خوشه‌ای (شماره ۱)، موشک بینا (شماره ۲) و بمب‌های بالدار (شماره ۳)

تصویری از سلاح جدید نصب شده روی فیتر سپاه

پس از چندی، تصاویر دیگری نیز در جریان نمایشگاه هوایی کیش منتشر شد که نشان از وجود یک بمب شبیه به سری JDAM آمریکایی برای ناوگان سوخو ۲۲ سپاه می‌داد. در ادامه این روند، در اواخر دی ماه امسال تصویر جالبی این بار از رزمایش نیروی هوایی ارتش منتشر شد که نشان می داد یک بمب از سری مارک که به بالچه مجهز بوده، در زیر جنگنده اف ۷ نهاجا بسته شده بود. این نکته را نیز باید توجه داشت که سال پیش در اخبار اعلام شد بمب یاسین از هواپیمای اف ۷ نهاجا پرتاب شده است.

بررسی دقیق نشان می دهد در بخش جلویی این بمب که در تصویر مشخص است، خبری از جستجوگرهای لیزری یا اپتیکی نیست و طبیعتاً تنها گزینه باقی مانده برای هدایت این بمب، هدایت ماهواره‌ای است.

جنگنده اف ۷ نهاجا - به بمب بالدار زیر بال دقت کنید

اجرای عملیات های مهم و جدید با جنگنده ای حاشیه ای

جنگنده‌های اف ۷ در حقیقت کپی چینی از روی جنگنده میگ ۲۱ ساخت شوروی سابق که در تعداد بسیار بالا توسط این کشور تولید شده و هم در نیروی هوایی چین وارد خدمت و هم در حجم بالایی به متحدین این کشور صادر شده است. اف ۷ در سالهای پس از پایان جنگ تحمیلی و به عنوان یک هواپیمای جت آموزشی و دفاع هوایی نقطه‌ای وارد سازمان رزم نیروی هوایی ارتش شد. این هواپیما در خدمت نیروهای ارتش ایران به غیر از توپ، موشک‌های هوا به هوای هدایت فروسرخ و البته بمب‌های سقوط آزاد و راکت‌های غیر هدایت شونده، توان رزمی دیگری نداشت.

اما به نظر می رسد نصب موفق و عملیاتی شدن بمب هدایت شونده یاسین، معادلات درباره اف ۷ های ایرانی را تغییر داده است. توان پرتاب بمب از فاصله حدود ۶۰ کیلومتری هدف به این معنا است که این پرنده می‌تواند به دور از تیررس تقریباً تمامی سیستم‌های پدافند هوایی کوتاه برد و بخشی از سیستم‌های پدافندی میان برد، به راحتی عمل کرده و به هدف خود حمله کند. این توانایی خصوصاً در حمله به اهداف گروهک‌های تروریستی مجهز به سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد دوش پرتاب بسیار مؤثر بوده و امنیت پرنده‌های خودی را تضمین می‌کند. البته در طول زمان با اضافه کردن سیستم‌های جستجو گر لیزری، اپتیکی یا اضافه کردن سیستم‌های پیشران به این بمب‌ها، می‌توان برد و دقت آنها را نیز افزایش داد و حتی از آنها برای درگیر شدن با اهدافی متحرک در فاصله بالای ۱۰۰ کیلومتر نیز بهره برد.

تا به امروز مشخص نیست که فرآیند دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به بمب های هدایت ماهواره ای به چه صورت بوده، اما هرچه است این مسئله در یک سکوت رسانه‌ای به انجام رسیده و امروز نشانه‌هایی از آن آشکار شده است؛ اقدامی که می‌تواند یک انقلاب در توان رزمی نیروی هوایی سپاه و ارتش ایجاد کند و جوابی غافلگیرانه به آنهایی باشد که دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به نسل جدید سلاح های هواپرتاب را غیرممکن می دانستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    مردمانی از سرزمین پارس علم در ثریا باشد پیدا می کنند همه مردم نبود مردم انقلابی منظور بود
    • IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      47 93
      زارت
    • IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      21 45
      با تدبیر و امید تفاوت ها را لمس کنید.گذشت اون دوره که ماکت اس سیصد تو مراسم رژه نمایش داده میشد
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      18 11
      غیر انقلابیون مهاجر به سایر کشورها هم به علم دست پیدا می کنند
    • زنونابینوم AU ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      26 6
      و مردمی از همان سرزمین همه ش را بتون می کشند و می فروشند.
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      0 5
      ها تو راست میگی!
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      14 3
      اون که گفت زارت چیزیش شد؟ جاییش درد اومد؟
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    مثل این میمونه ک رو آبگرمکن 60 سال پیش دماسنج دیجیتالی بزاری!
    • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      13 10
      خخخخخ
    • سعید ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      30 11
      خطاب به 21:15، حرف بی خود نزن، مثالی که زدی کاملاً بی ربط است، چون در همه کشورهای جهان جنگنده های قدیمی خود را ارتقاء می دهند و متن بالا هم نشان می دهد که نصب بمب بالدار در جنگنده اف 7 کاملاً موفق بوده و باعث ارتقای توان رزم آن می شود، امثال شما که چنین اظهارنظرهای غیرمنطقی می کنید، در شرایط تحریم که ایران امکان خرید جنگنده جدید را ندارد، راه حل بهتری دارید؟!!!!! اگر راه حل بهتری ندارید، پس بهتره غرولند نکنید.
    • رحیم ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      31 8
      جناب 21:15، مثالت واقعاً مسخره بود و نشانه اوج بی سوادی جنابعالی در زمینه هوافضاست، اگر جنگنده ای بیش از فرسوده باشد و یا از رده خارج باشد، اصلاً امکان ارتقاء و نصب تجهیزات جدید روی آن نیست، چنین جنگنده ای حتی امکان پرواز هم ندارد، چه برسه به نصب تجهیزات جدید ،بهتره بیشتر مطالعه کنی، در شرایطی که ایران تحت شدیدترین تحریم های نظامی است، عقل سلیم می گویدبهترین کار بهینه سازی و نوسازی و ارتقای تجهیزات موجود است. البته امثال شما فقط بلدید فک بزنید و در اوج بی سوادی مسخره کنید ،هیچ راه حل منطقی جایگزینی هم ندارید.
    • US ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      12 3
      پسرم بالاتر از دبپلم حرف میزنی. نکنه کسی مشقت را مینویسد. اول مدرک کلاس شیش ابتدایی را بگیر بعدا صحبت کن.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      8 3
      اونش به تو و امثال تو ربط نداره برو درباره تجهیزات عروس طالبان نظر بده برو پسر خب
    • مانی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      7 3
      از یه بی سواد توقع اظهار نظر بهتر ازین هم نمیشه داشت !!!
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    36 1
    ایران شدیدا به ماهواره های راداری و سار نیاز داره این ماهواره ها کم کم دارن کار آواکس و حتی رادار هواپیماهای رهگیر رو انجام میدن از فضا
  • رضا IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    25 1
    امیدوارم در کنار پیشرفت بمب ها و راکت ها یه فکری به حال بروز اوریه جنگنده ها و فایترها نیروی هوایی بشه چرا خبری از قاهر نیس خیلی روش مانور دادن
    • حمید ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      15 1
      آقا رضا صبر داشته باش، ازمایشات متعددی باید روی جنگنده قاهر صورت بگیرد تا عملیاتی شود، این کار چندین سال طول می کشد، چنین پروسه زمانی در سایر کشورهای جهان هم که در زمینه طراحی و ساخت جنگنده به مراتب از ما جلوتر هستند، نیز وجود دارد، البته شما باید مساله بودجه را هم باید مدنظر قرار دهی.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      13 2
      اف 22 چهل سال روش کار شده اف سی پنج سی سال با هزینه یک تریلیون دلار
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    16 47
    زیاد بلوف نزنید نیروی هوایی
    • احسان ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      14 3
      جناب 22:01، بلوف نیست دانشمند، عین حقیقت است، ولی خودباختگی و خود کم بینی و حقارت امثال شما ، مانع دیدن حقیقت است. کارشناسان نظامی خارجی در مقاله های متعدد در مجلات معتبر نظامی بارها به وجود پیشرفت های صنایع هوایی ایران با وجود تحریم ها اذعان کرده اند.
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      17 10
      سکته نکنی مزدور
    • احسان ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      6 1
      خطاب به 8:17، مزدور واقعی ، منافقین خائن و آدمکش هستند که از آلبانی نظرات ضد ملی منتشر می کنند و دستاوردهای دفاعی را مسخره می کنند، ولی دستتان برای همه رو شده است.
    • بوشناس IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
      2 0
      از جریان زنونابین هستی و بدنبال عموسام میگردی...
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    13 10
    چهار مجموعه ماهواره موقعیت یاب جهانی وجود داره . بیدو برای چین . گالیله اروپا و گلوناس روسیه و جی پی اس آمریکا . در شرایط جنگی راحت روی فرکانس تجاری اختلال میکنند انوقت این بمبهای هدایت ماهواره ای بی اثر میشوند.بخش نظامی این موقعیت یابها با دقت بالاتر هم دردسترس خودشان هست.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    24 2
    چقدر کیت بمب ایرانی شبیه کیتFT4 چینیه!
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    21 2
    بمبهای ما قراره با چه ماهواره ای هدایت بشن؟
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    6 1
    ضمن این کارهای با ارزش --- به من نظر وظیفه مهم و حیاتی نهاجا حفظ آسمان کشور است . و تمام تولیدات چه در تولید جنگنده و چه در تولید مهمات باید به این سمت و سو برود .
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    13 7
    اینو به مقامات برسانید خوب ایران باید نیروهای هوایی خود را برای جنگ نامتقارن یعنی استفاده از باندهای کوتاه و حتی جاده و آسفالت آماده نماید و در جنوب و غرب کشور خصوصا در مناطق مرزی برخی جاده ها را محکم و حتی عریض نمایند تا دو منظوره گردد و حتی آتوبان ها را در برخی مناطق طوری طراحی کنند که برای فرود و پرواز پرنده های سپاه و ارتش در شرایط اضطراری آمادگی داشته باشند
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    3 13
    موشک هایی با ۶ یا ۷ برابر سرعت صوت از سد هرگونه دفاع موشکی بر میاد، دیگه چه نیازی به بمب هدایت پذیر هست؟
    • مبارز IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
      2 0
      قیمت بسیار ارزان تر بمب نسبت به موشک
  • مغزمتفکر IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    9 2
    آواکس اوجب واجبات است
  • مغزمتفکر IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    6 2
    آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    14 10
    ماهواره کجا ؟! آمریکا یا روسیه ؟ پس فقط تو سر ضعفا میتونید بزنید
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    29 31
    پراید چند شده؟؟ حرف از پراید 120 میلیونی شده. بمب ساختید؟ فرغون نمیتونید بسازید
    • رامین ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      17 6
      خطاب به 23:43، چرا مزخرف می گی؟!!!! چه ربطی به پراید داره ؟!!!! صنایع دفاعی ربطی به صنایع خودروسازی نداره دانشمند، در ضمن اگر نمی توانستند فرغون بسازند، اربابانت اینقدر به خاطر قدرت موشکی ایران داد و فریاد نمی کردند، پس بهتره دهنت را ببندی ابله.
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      10 2
      ای کاش خودرو سازی هم میکردن این نیروهای مسلح تامعلوم بشه مامیتوانیم درعرصه خودرو چطور جواب میده!شک نکن خودرو هایی منحصدبه فرد ومعقول ساخته میشد!
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      15 5
      :))))) آی آتش می گیرناین غربزده ها از دستاوردهای صنعت نظامی آی می سوزن آی لذت بخش جلز و ولز اینا حرفای این افراد بهترین دلیل بر قدرت صنعت نظامی درود بر صنایع دفاع
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      9 0
      حرف مفت نزن.ما هر چی فرقون میفروشیم یا تولید قزوینه یا هیدج.اتفاقا کیفیتشون خیلی هم خوبه :)....البته اگه دست سایپا و ایران خودرو بود فرقون سازی کیفیتش قطعا میومد پایین
    • ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
      5 0
      آلباني هوا چطوره خوبه؟ بارون نمياد؟
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    15 6
    به نظرم‌ کار روی اف ۷ ها و مهندسی معکوس آن از اف ۵ بهتر بود و زودتر به نتیجه میرسید و آینده بهتری داشت از قدرت موتور بیشتر بگیر تا سهل الوصول بودن نقشه های آن از چین -- فقط یک جراحی دماغ می خواست برای تغییر ورودی هوا --- در ایرانم چیزی که زیاده جراح دماغ است .
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    23 3
    سلام..بخشید درصورت امکان توضیح دهید با کدام ماهواره هدایت خواهد شد ..
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      4 5
      ماهواره پیام
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      4 4
      وصل میشن به GPS آمریکا هدایتشون میکنه !
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      4 0
      هات برد یا یوتل ست
  • NL ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    20 5
    بهتره جمع کنید این چیزا رو، فعلا که دم خروسه زده بیرون و دارید مذاکرات موشکی می کنید با آمریکا
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    9 3
    با برجام حداقل 1 دهه برنامه فضاییمان عقب افتاد وقتی ماهواره نداری این تسلیحات هم بدرد نخواهد خورد چون چین درحال رشد اقتصادیه دنبال ماجراجویی نیست روسیه هم اساسا نمی شه روش حساب کرد فقط می مونه یک حالت اینکه امروز یکسری نقاط را درآورده باشیم موقع جنگ که امکان ماهواره ایی نبود کامیونت های مخابراتی با قرارگیری روی این نقاط یک شبکه تشکیل بدن با این شبکه بشه مختصات داد که چنین چیزی هم فقط در خاک خودمان شدنیه و بلحاظ فنی امکان انجام چنین چیزی هم مبهمه .
  • F IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    6 0
    مگه ما ماهواره داریم ، که بخوایم هدایت کنیم
  • US ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    9 2
    پول نیست. پول مملکت را دوستان روحانی دادند لامبرگینی خریدند تا به فسق و فجور بپردازند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    4 0
    با کدام ماهواره؟
  • سید مهدی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    4 3
    بمب هدایت لیزری ، ماهواره ای یا هر بمب دیگه ای محتاج وسیله ای هست که بواسطه ی اون تا نزدیک هدف برسه . اون وسیله هواپیماست نه F7 های چینی یا F4 هایی که الان دیگه برای ساده ترین پدافند ها مثل سیبل ثابته
  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    3 4
    نمی خواهیم اینها را ...
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    9 4
    این ره که میروید بعضی کشورها رفتند و برگشتند و جز ویرانی برای خودشون و دیگران هیچ نصیبی هم نبردند یه کم تاریخ مطالعه کنید ثانیا رکن اصلی هر کشور مردمش هستند که اگر ناراضی باشند هیچ کدوم این وسایل سودی برای اون کشور نخواهد داشت ایران در سال ۵۷ قدرت نظامی اول منطقه بود اما ....
  • حسن IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    2 0
    افرین بر شما
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    1 0
    خدا قوت دلاوران
  • اصلاح طلب IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    4 14
    جنگنده های نیروی هوایی رو باید فروخت با پولش گوشت وارد کرد
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      4 3
      سیاست دولت محبوب امثال تو اینه بدبخت مزدور
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      3 1
      شما راست میگی گوشت تولید داخل رو تا گرم آخر صادر نکن که قیمتش بشه 4 برابر ، واردات پیشکشت
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    3 5
    یادش بخیر یک دوست پیکان بازی داشتم روی پیکانش تجهیزات جانبی بروز بسته بود آفتابه خرج لحیم دقیقا این قضیه برای شما صدق میکند
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    0 0
    اون عکس یکی مونده به آخر جنگنده اف 7 هستش یا میگ 21 ؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    1 0
    آقای مشرق، خواهشا توضیح بدهید که این نوع بمبی که ایران ساخته قراره با کدوم یک از ماهواره ها هدایت بشه... ماهواره هایی که در خارج جو قرار گرفتند مربوط به کشورهای اروپایی و روسیه و چین و آمریکا هستند.در درگیری های نظامی استفاده از این ماهواره ها غیر ممکن می باشد.
  • GB ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    1 5
    توروخدا بودجه کشور برباد ندین باماهواره کی هدایت میشن خو نخوان نمی شه سرتون بندازید پایین مثل آلمان کشوره بسازید چقد جنگ امارات رو ببینین چند سال دیگه همه ارز کشور رو به انحا مختلف می بلعه ترکیه امارات با پول مستقیم ایران ساخته شدن وجدیدا گرجستان شما هی شعار به خدا پراید منتاژی قباحت داره کارشناسان افریقاجنوبی واوکرایین باپول هنگفت این هدایت ماهواره ای رو براتون ساخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس