پادشاه اردن

طی دهه‌های اخیر در منطقه ملتهب خاورمیانه و با وجود سیاست‌ها و تحولات پی در پی و پیچیده، روابط ایران و اردن نقطه عطف های متعددی را تجربه کرده است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری الخلیج آنلاین در گزارشی نوشت: طی دهه‌های اخیر در منطقه ملتهب خاورمیانه و با وجود سیاست‌ها و تحولات پی در پی و پیچیده، روابط ایران و اردن نقطه عطف های متعددی را تجربه کرده است که در نتیجه در هم تنیدگی روابط و تغییر مواضع میان کشورهای منطقه به ویژه در بخش عربی و از سوی مقابل ایران رخ داده است، اما در کشاکش همه این تحولات اردن همواره سعی کرده روزنه روابط با ایران را حفظ کند.

بیشتر بخوانید:

رد سیاست‌های محورهای اقلیمی

الخلیج آنلاین در ادامه این گزارش به نقل از منابع تصمیم‌ساز اردنی نوشت: آمریکا اخیراً از اردن به طور رسمی خواسته که به ائتلاف منطقه ای علیه ایران که قرار است طی هفته های آینده به طور جدی تشکیل شود بپیوندد، یکی از اهداف اصلی این ائتلاف مواجهه با ایران و حزب الله لبنان اعلام شده است.

در این باره گفته می شود که هدف اصلی آمریکا احیای ائتلاف عربی گسترده علیه ایران و حزب الله است که در شرایط کنونی به اولویت اصلی دولت آمریکا تبدیل شده است.

در همین راستا «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اخیراً در سفر به اردن حامل پیام کاخ سفید برای سران این کشور بود، اما وی با دیوار بلند مخالفت اردن و اولویت های متفاوت سران این کشور مواجه شد.

اولویت هایی که از سوی عبدالله دوم پادشاه اردن طراحی و تبیین شده است. از نگاه پادشاه اردن در شرایط کنونی مواجهه با بحران اقتصادی داخلی، مسئله فلسطین و تجاوزات به مسجد الاقصی و همچنین موضوع سوریه در صدر اولویت ها قرار دارند.

بر همین اساس در الخلیج آنلاین در ادامه گزارش نوشت: اردن به صورت قطعی و فوری پاسخ درخواست آمریکا را داده است و تاکید کرده که با حضور در این ائتلاف به دلیل اصول سیاست خارجی اردن مخالف است.

پادشاه اردن تأکید کرده است که این کشور در هیچ گونه ائتلافی در آینده چه منطقه ای و بین المللی مشارکت نخواهد کرد، به ویژه پس از آنکه در مسئله سوریه حضور اردن در ائتلاف علیه سوریه، به یک خطر واقعی برای این کشور تبدیل شده بود.

ایفای نقش آتش نشان در منطقه

الخلیج آنلاین در ادامه گزارش می نویسد: اردن خطاب به مقامات آمریکایی تاکید کرده است که در دوره آتی تنها برای تقویت روابط میان امان و دیگر کشور ها بدون استثنا تلاش خواهد کرد و اولویت خود را بر این مسئله قرار داده است.

همچنین اردن تأکید کرده که به تلاش های خود برای آشتی میان حوثی ها و دولت یمن ادامه خواهد داد.

در همین رابطه «کامل ابوجابر» وزیر خارجه اسبق اردن تاکید کرد: اردن تصمیم گرفته است که در مواضع بین المللی و منطقه ای خود بازنگری کرده و تنها اصول ملی گرایانه را مد نظر قرار دهد، ما تاکید داریم که در آینده وارد هیچ گونه از سیاست های منطقه ای، جانبدارانه و قطب بندی ها نشویم.

وی تأکید کرد: افق روابط اردن و ایران در آینده مشخص و واضح نیست اما روابط اردن و ایران همواره متاثر از شرایط منطقه بوده است به ویژه اینکه تحولات سوریه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر این مسئله تأثیرگذار بوده است.

اوضاع اقتصادی اولویت اصلی

«کامل ابوجابر» در ادامه به وضعیت اقتصادی نامناسب اردن اشاره کرد که باعث شده است رهبران این کشور مسئله اقتصادی را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهند و در عین حال از ورود به منازعات قومیتی در منطقه خودداری نمایند.

«حامد الخریشا» مدیر مرکز تحقیقات راهبردی در اردن در این باره می گوید: اولویت اردن، منافع ملل عربی، ثبات در منطقه و پیشرفت کشورهای خاورمیانه است.

وی در ارتباط با موضع اردن در قبال درخواست آمریکا در موضوع ایران نیز گفت: واقعیت ژئوپلتیک منطقه باعث شده که هر کدام از طرف های درگیر یک نقش آفرینی جدید را بر عهده بگیرند و در این میان نمی توان هیچ کشوری را از درگیر شدن با این مسئله مستثنا کرد.

وی افزود: اردن همواره در ارتباط با ایران با احتیاط شدید عمل کرده است و با توجه به روابطی که با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و واشنگتن دارد، این روابط را ادامه داده است البته اردن در شرایط کنونی تصمیم گرفته یک روش جدید را به دور از سیاست دشمنی منطقه ای و بین المللی دنبال نماید.

وی افزود: اوضاع اقتصادی اردن باعث شده که مسئولان این در مواجهه با هرگونه تحول منطقه ای و بین المللی با احتیاط عمل کنند و در اینجا صحبت از روابط با تهران و دوحه به طور جداگانه مطرح می شود.

الخریشا افزود: ما به منافع اقتصادی و معیشتی مردم خود بیش و پیش از مسائل سیاسی توجه داریم و به نفع اردن نیست که تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را افزایش دهد، اردن امروز نقش یک آتش‌نشان را برای پایان دادن به تنش های منطقه ای بر عهده دارد، نقش آفرینی جدیدی که از بحران سوریه آغاز شده و تا یمن ادامه دارد. وی افزود: البته ما مخالف سیاست دخالت ایران در منطقه هستیم اما در عین حال به روابط طبیعی با ایران ادامه می‌دهیم و در ایران را دشمن اول منطقه نمی دانیم.

روابط جدید با بغداد و دمشق

به گزارش الخلیج آنلاین، تحلیلگران منطقه ای معتقدند اردن می تواند در شرایط کنونی روابط دیپلماتیک مستحکمی با همپیمانان ایران از جمله سوریه و عراق برقرار کند.

در همین راستا عبدالله دوم شاه اردن اخیراً به عراق سفر کرد، کشوری که همپیمان ایران محسوب می‌شود. پیش از وی نیز «عمر الرزاز» نخست وزیر اردن در تلاش برای بهبود روابط اردن و عراق و بازگرداندن آن به شرایط قبل از جنگ آمریکا در سال ۲۰۰۳ به این کشور سفر کرده بود.

طی ماههای اخیر نیز نمایندگان پارلمان اردن به طور گسترده خواستار بازگشت سفیر قطر به اردن شدند که در پی فشارهای سعودی اماراتی رخ داده بود. همچنین نمایندگان پارلمان اردن خواستار آغاز روابط اقتصادی با ایران شده اند. در همین راستا «جواد العنانی» نخست وزیر سابق اردن در سخنانی از دولت خواست روابط خارجی اش را به ویژه با ایران مورد بازنگری قرار دهد.

منبع: خبرگزاری قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    6 2
    عبد السعود خواهش می کنم ان رگ انگلیسی را بذار کنار با ایران تقابل کن. خواهش.
    • سید محمد مصطفوی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      0 0
      باشه دخترم...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس