ظریف مطیعی

موج تازه آمریکا برای تخریب روابط ایران و عراق با سفر غیرمنتظره ترامپ به پایگاه عین الاسد و وزیر امور خارجه این کشور به بغداد آغاز شد. که با دو اتفاق سیاسی و فرهنگی مناسب این توطئه نیز خنثی شد.

سرویس جهان مشرق - نگاهی گذرا به تاریخ ایران و عراق نشان می‌دهد که به موازات پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تلاش‌ها برای تخریب رابطه دو کشور آغاز شد؛ جنگ هشت ساله تحمیلی را می‌توان نمونه‌ای بارز در همین زمینه برشمرد. حزب بعث در عراق به ریاست صدام حسین از ترس تاثیر پذیری شیعیان عراق از همکیشان ایرانی خود و تلاش آنها برای روی کار آمدن نظامی بر پایه اسلام از یک سو جنگی ویرانگر علیه ایران را آغاز کرد و از دیگر سو علمایی مانند شهید محمدباقر صدر از متفکران شیعی همراه با انقلاب اسلامی را به کام مرگ کشاند. در همین راستا بسیاری از مردم عراق، با نشان دادن کمترین علاقه به انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) یا راهی زندان می‌شدند و یا به شهادت می‌رسیدند.

پس از سرنگونی صدام و روی کار آمدن نظام سیاسی جدید در عراق همین رویه در دستور کار آمریکایی‌ها قرار گرفت، به نحوی که آنها از هر حربه‌ای برای ایجاد تقابل بین دو ملت عراق و ایران استفاده کردند. تلاش برای القای دو قطبی بین حوزه نجف و قم، فاصله انداختن بین برخی گروه‌ها و شخصیت‌های شیعی با ایران، حمایت از منافقین خلق برای خدشه در روابط دو کشور، تلاش برای ناکارآمد جلوه دادن فرهنگ مقاومت به ویژه در جنوب عراق و پررنگ کردن مسائل قومیتی از مهم‌ترین اقدامات آنها پس از اشغال عراق بود.

** سناریوی آمریکایی؛ فتنه در بصره، شایعه در مشهد

در سال‌های اخیر اما اوج تلاش‌های آمریکا برای ایجاد خدشه در روابط شیعیان ایران و عراق را می‌توان در ماجرای فتنه بصره مشاهده کرد. پانزدهم شهریور ماه امسال جمعی از عناصر نزدیک به آمریکا و عربستان در حاشیه تظاهرات مردمی که در اعتراض به برخی معضلات اقتصادی و اجتماعی برگزار می‌شد به کنسولگری ایران در بصره حمله کرده و آن را به آتش کشیدند. اقدامی که به عقیده بسیاری از کارشناسان سیاسی عراق از سوی کنسولگری آمریکا در بصره صورت پذیرفت.

جالب آنجاست که همزمان با این تحولات، برخی کانال‌ها و اکانت‌های زنجیره‌ای و هدایت شده در ایران نیز شروع به سم پاشی علیه زائران عراقی کرده و مساله مشهد را پیش کشیدند تا مکمل پازل تخریب روابط ایران و عراق شوند. همانگونه که براساس استراتژی ترامپ، تکمیل رژیم تحریم در گرو همراهی همسایگان ایران از قبیل عراق بود. در همین راستا تطمیع و تهدیدهای دولت ترامپ، حیدر العبادی، نخست وزیر وقت عراق را به اتخاذ موضعی نامتعارف کشاند که با واکنش بسیاری از احزاب سیاسی و گروه‌های مردمی عراق شد.

آتش زدن کنسولگری ایران در بصره

** زیارت اربعین باطل السحر دسیسه علیه عراق و ایران

درحالی که تنش زایی در روابط ایران و عراق از سوی دشمنان دو کشور به اوج خود رسیده بود، زیارت اربعین بار دیگر عمق روابط دو ملت را به رخ بدخواهان کشید و به جرات می‌توان گفت علی رغم همه کارشکنی‌ها دو ملت یکی از باشکوه‌ترین اربعین‌های حسینی را رقم زدند.

نظر به همین مساله آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب آبان ماه در دیدار با برهم صالح، رییس جمهور جدید عراق به ارتباطات ریشه‌دار و عمیق و تاریخی دو ملت ایران و عراق اشاره کردند و گفتند: «ارتباطات دو ملت بی‌نظیر است که نمونه‌ی بارز آن، پیاده‌روی بزرگ اربعین است.» ایشان همچنین با اشاره به حضور بیش از دو میلیون زائر ایرانی در راه‌پیمایی اربعین امسال، خاطرنشان کردند: «دل‌های همه‌ی زائران ایرانی بعد از بازگشت، مملو از تشکر از میهمان‌نوازی مردم عراق بود و این نشانگر بزرگواری حداکثریِ عراقی‌ها در میزبانی از زائران ایرانی است و این میهمان‌نوازی و ارتباط همراه با مهر و محبت میان دو ملت جز با زبان هنر قابل بیان نیست.»

** از کلام ظریف تا نوای مطیعی؛ پژواک دوستی ایران و عراق

موج تازه آمریکا برای تخریب روابط ایران و عراق اما با سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به پایگاه عین الاسد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور به بغداد آغاز شد. ترامپ بر لزوم افزایش نیروهای آمریکایی در خاک عراق تاکید کرد و پمپئو نیز در اظهاراتی خواستار رفتار سختگیرانه تر بغداد در قبال تهران شد. با این وجود دو اتفاق سیاسی و فرهنگی اما بار دیگر نشان داد که سیاست آمریکا در این خصوص راه به جایی نمی‌برد.

سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به پایگاه عین الاسد

اتفاق اول، سفر جواد ظریف به عراق و دیدار با شمار زیادی از شخصیت‌های دینی و سیاسی این کشور بود. ظریف که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران رهسپار عراق شده بود با استقبال گسترده عراقی‌ها و تاکید آنها بر لزوم استمرار روابط و تقویت همکاری دو کشور مواجه شد.

ظریف همچنین از سفر حسن روحانی رییس جمهور ایران در اسفند ماه به بغداد خبر داد که مطمئناً هیچ شباهتی به سفر رییس جمهور آمریکا نخواهد داشت. سفری که خود ترامپ آنرا اینچنین توصیف می‌کند: «کاش می‌دیدید که ما برای این سفر چه شرایط و محدودیت‌هایی باید تحمل می‌کردیم. هواپیما در تاریکی عمیق فرورفته و همه پنجره‌ها بسته شده بود به طوری که کمترین نوری به چشم نمی‌خورد. همه جا تاریکی مطلق بود. می‌پرسید من در این سفر نگرانی نداشتم؟ باید بگویم که چرا نگران بودم.»

سفر ظریف به عراق

اتفاق دوم اما در شهر بصره روی داد. همان شهری که آمریکایی‌ها برای ایجاد یک فتنه بزرگ بین شیعیان ایران و عراق روی آن سرمایه گذاری کرده بودند.

همزمان با آغاز ایام فاطمیه مسئولان حسینیه داود العاشور بصره که از بزرگ‌ترین حسینیه‌های این شهر به شمار می‌آید و در مناسبت‌های مختلف شاهد حضور برجسته‌ترین خطبا و مادحین جهان تشیع است، از «میثم مطیعی» مداح جوان کشورمان دعوت به عمل آوردند تا در رثای حضرت زهرا (س) برای دوستداران اهل بیت (ع) در این شهر مدیحه سرایی کند. این اتفاق فرهنگی که در نوع خود کم نظیر به شمار می‌آید با استقبال گسترده طیف‌های مختلف این شهر به ویژه جوانان و نوجوانان مواجه شد.

به نظر می‌رسد دولتمردان آمریکایی و ایادی آنها در حالی حماقت‌های خود برای تخریب روابط ایران و عراق را تکرار می‌کنند که چشم خود را برروی ریشه‌های تاریخی و مذهبی دو ملت و همچنین منافع مشترک دو کشور بسته اند.

مداحی «میثم مطیعی» در حسینیه داود العاشور بصره

واقعیت آن است که نه مردم عراق کمک‌های ایران به این کشور را در راستای مبارزه با داعش فراموش می‌کنند و نه ایرانی‌ها مهمان‌نوازی بی نظیر عراقی‌ها از مردم ایران در زیارت اربعین را از یاد می‌برند. ایرانی‌ها و عراقی‌ها نشان داده اند که هراندازه چالش‌ها برای تخریب روابط‌شان بزرگ‌تر باشد به همان میزان برادری و دوستی دو ملت عمیق‌تر و اصیل‌تر می‌شود. تاریخ خود گواه روشنی بر این مدعا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    اینقدر این مداحان رو بزرگ نکنید
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      جالبه خواننده های بی سواد و بعضا فاسد رو بزرگ می کنند بد نیست اما اگر یه مداح با سواد را مطرح کنیم سنگ میاندازند و میگن اینا را بزرگ نکنید
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      134 8
      شما مصادیق بزرگی از قبیل صداقت امانتداری وفای به عهد تحصیلات هنر تدین ظاهری عدم ریاکاری و..... را بیان کن در هر کس بود او بزرگ است از جمله اقای مطیعی
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      20 60
      حرف حق .
    • امیدوار IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      132 8
      اگه حرف نزنی، میگن لالی؟؟؟؟ بابا تو که حاج میثم را نمی شناسی چرا پرت و پلا میگی اگه همه مداح ها مثل جاج میثم مطیعی بودند که غصه نداشتیم.
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      79 1
      قل موتوا بغیظکم
    • استاد دانشگاه IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      4 9
      فکر کنم آقای مطیعی همانی است رفتن مداحی کردن آنجا و مداح هستند
    • رضا IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      74 1
      نمیری از حسودی
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      59 5
      در این که بعضی مداحان برخی اغراق می کنند شکی نیست. ولی طرف مقابل شما دکتر میثم مطیعی استاد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام جعفرصادق (ع) هستند. هیچ وقت شعر زیبا ایشان را در سال 1396 فراموش نخواهم کرد. مقام عظمای ولایت در مورد ایشان فرمودند: آن چیزی که ما از مداحی سراغ داریم، دقیقاً همین چیزی بود که ایشان امروز (اربعین۱۳۹۰) اجرا کرد. این از معجزات انقلاب است که یک دانشجوی دکتری، مداح اهل بیت است
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      34 0
      خدا هر کسی که خدایی باشه در قلب مردن جا میده و بزرگ می کنه
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      12 1
      مداح باسواد اشکال نداره این مداحای زیر دیپلمی که فتوا میدن باید جلوشون گرفت .
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      1 25
      از کی مداح ها دیپلمات شدن؟
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
      7 0
      لابد بجاش باید بهاره رهنما رو بزرگ کنن!!!؟
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    125 5
    محب امیرالمومنین و اهل بیت همیشه این دو ملت رو کنار هم نگه خواهد داشت ان شاالله
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    45 7
    آفرین موافقم.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    92 8
    جالبه خواننده های بی سواد و بعضا فاسد رو بزرگ می کنند بد نیست اما اگر یک مداح با سواد را مطرح کنیم سنگ میاندازند و میگن اینا را بزرگ نکنید
    • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      32 0
      میثم عزیز مظهر اندیشه و معرفت عالی اندیشه ی درک امور است انصافا از تیزبال طائران کامل با برخورداری از هنر بیان با زبان و صوت روز هستند.
  • هادی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    14 32
    ربط !!!!
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    18 74
    چه تیتر احمقانه ای زدید.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    77 1
    حب اهل البیت یجمعنا
  • احمد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    88 13
    دکتر میثم مطیعی احتیاج به تبلیغ ندارد اوفردی مخلص وبی ریاست واز دوربین فراری است این خداست که انسان مخلص را نمایان می کند
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      6 37
      علاوه بر مهندس دیگه ما دکتر هم زیاد تربیت می کنیم
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      30 1
      امیدوارم از شر هوای نفس محفوظش بدارد و مثل ... نشود .
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    بدبخت اون وزیر خارجه ای که یک نوحه خوان بکمکش بیاد، در ضمن نوحه خوان و ترانه خوان هر دو از یک جنس هستند، یکی میگریانه و دیگری میرقصانه
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      60 3
      فرق گذاشتن بین این دو تا یه سطحی از درک و فهم میخواد که خوب همه ندارن، خودتو اذیت نکن.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      76 4
      شعور کاربر ۱۳:۴۸ از اورانگوتان کمتره
    • رضا IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      71 2
      چقدر بدبختی که هیچ فرقی بین عشق خیابونی با عشق آسمونی قائل نیستی گریه در مصائب اهل بیت یک جریان قدسیه نه دنیوی
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      65 6
      متاسفم برای عقل کوتاهت
    • حسن IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      49 3
      خاك بر سر احمقت كنند كه اين دو رو با هم مقايسه مي كني
    • ابوالزهرا IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      52 1
      واقعا چه قیاس احمقانه ای لابد امام حسین و یزید هم یکی هستند یکی انسان را به بهشت هدایت میکنه یکی به جهنم!!!
    • منیب IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
      8 0
      حاجی تو با این مغزت چطور اموراتتو میگذرونی. حیف اکسیژن..
  • حبیب IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    72 1
    حب الحسین یجمعنا آمریکا باید این جمله رابفهمد آفرین بر میثم جان مطیعی حیاک الله
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    3 2
    این همونه که مداحی میکنه؟
  • طاها IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    7 20
    چجوری کمکش کرد
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    17 0
    خدا همه مریضا رو شفا بده انشاءالله
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    3 35
    هر دو غلط و مصداق بارز افراط و تفریط هست چه بزرگ کردن الکی خواننده ها و چه پر و بال دادن به مداحان
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    60 0
    مخلصانه
  • ابن الرضا IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    67 1
    دفاع مقدس با نوای دعای کمیل وندبه ورمز یا زهرا ویا حسین پیش رفت ونگذاشتیم یک وجب از خاکمان نصیب صدام شود ولی قاجارها ورضا خان ومحمد رضا که گوگوش ها را بزرگ می کردند قفقاز وبحرین وقندهار ودشت فیروزه وبخشی از دشت شیلررا به دشمن واگزار کردند.یا حسین ما حافظ استقلال ما است.ملی گرایان دروغین همکار دشمن اند ومدافع تجزیه طلبان.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    6 44
    خاک بر سرت با این تیتر زدنت .
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    2 16
    آقا بنده عاشق انقلاب و دین و اهل بیت علیهم السلام و نیروهای انقلابی و دوستدار مداحان و نوکران این دستگاه هستم، ولی واقعا از این نوع تیتر زدن شما و مبالغه کردن شما بخصوص در مورد یک مداح خوشم نمیاد. حالا یه مداح رفته تو یه جلسه مداحی کرده، خدابیش چه ربطی داره به کمک ظریف و این داستان بافی ها. دیپلماسی عمومی ما تو عراق امثال شهید حمید تقوی ها و شهدای مظلوم و گمنام مدافع ما کردن.بعدشم خیلی مداح ها تو داخل کشور هستن که جریان سازی های مثبتی مثل مراسم بدرقه فاطمیه، تجمع مدافعان حرم و بسیاری از کارهای مثبت کردن ولی یه بار از اینا نگفتید و فقط میخوایید یه مداح بخصوص به عنوان معیار معرفی کنید.
  • ناشناس AE ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    15 6
    شان مداحی چون دکتر مطیعی خیلی بالاتراز دکتر ظریف داداش کری هست داداشم تضمین کرده
  • ارشیا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    1 4
    کوتاه بیایید
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    16 3
    خداوند متعال حضرت آیت الله مهدوی کنی را رحمت نماید که دانشگاهی را تأسیس نمود که نخبگانی همانند دکتر میثم مطیعی را تحویل جامعه علمی و دینی کشور نمودند.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
      1 8
      و البته سید امامی مرحوم
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    12 0
    خداوند رحمت کند کلیه کسانی که در راه وحدت جهان اسلام قدم بر میدارند
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    12 1
    واقعا بعضی ها درک دیپلماسی عمومی رو ندارن. اگر امثال مطیعی نبودن ظریف هم باید مثل ترامپ می رفت عراق و بر میگشت. درک این یه قدری برای آدم های سطحی سخته عزیزان برادر.
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    12 9
    به صدتا ظریف می ارزه
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    59 10
    میثم مطیعی! بسه بابا مداح کجا وزیر امور خارجه کجا. خودتونو مسخره کردید.
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    1 20
    این همون مداح هتاکه؟ البته در اتحاد با عراق منفعتی نیست. چرا که عقد با کوفیان جز ندامت و شکست چیز دیگری در بر ندارد. افغانستان شرف دارد بر اینها.
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    29 27
    مطیعی یک دهم مصی علینژاد هم سواد نداره.
    • منیب IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
      7 12
      مادرت فدای تو بشه که اینقدر با سوادی. مسیح علینژاد. واقعا تو با این سطح سواد داری حیف میشی توی کشور بزرگوار.
  • حقوقدان US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    9 4
    ادم عاقل میره دانشمند میشه به خلق خدا خدمت میکنه
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    9 9
    حداقل می دونیم این مداح مدرک دکترا دارداما خواننده های یا سلیبریتی ها چی
  • آرتین IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    1 6
    مداح بره مداحی کنه و دیپلمات کار دیپلماسی مثل اینه که بقال بشه خلبان و خلبان بشه بقال
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    6 0
    در ضمن نباید از سخنران با تجربه ایرانی اهوازی ،شیخ عبدالله کعبی که از سخنوران اهواز می باشند در شب آخر غافل ماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس