کد خبر 928857
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۵
ماهواره

کارشناس فناوری فضایی سازمان فضایی ایران : برای اولین بار ایران ماهواره پیام را که مناسب حضور در ارتفاع 500 کیلومتری بود، پرتاب کرد.

به گزارش مشرق، شاهر ظهراب زاده در پاسخ به این سوال که علت نقص فنی ماهواره پیام چه بود؟ اظهار داشت: ما به عنوان سازمان فضایی متولی ساخت ماهواره و ایستگاههای زمینی هستیم، ماهواره تحویل پرتابگر شد، پرتابگر ماهواره را تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری برد و همان طور که وزیر ارتباطات توضیح داد، کارکرد ماهواره بر تا ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری مناسب بود اما از آن ارتفاع برای اینکه ماهواره را در مدار با سرعت مناسب تزریق کند دچار نقص شده است.

وی افزود: از نظر ما آنچه که ما می‌بایست انجام می‌دادیم ساخت ماهواره و راه اندازی ایستگاههای زمینی به خوبی انجام شد دیتاهای ماهواره توسط ایستگاههای زمینی دریافت شد هم دیتای بی کن و هم دیتاهای تله متری که اطلاعات سلامت ماهواره را به زمین ارسال می‌کند.

بیشتر بخوانیم:

«دوستی» با ماهواره‌بر بومی به مدار تزریق می‌شود

این کارشناس فضایی در پاسخ به این سوال که چرا این ماهواره نتوانست در مدار قرار گیرد؟ اضافه کرد: این مسئله باید بررسی شود و سازمان فضایی هم متولی آن بخش از کار نیست، متخصصان و مسئولان مرتبط با آن بخش بررسی خواهند کرد و نتیجه را اطلاع خواهند داد اما آنچه که ما باید انجام می‌دادیم و آنچه که باید از ماهواره دریافت می‌کردم دریافت کردیم این را هم اضافه کنم تاکنون ایران موفق شده بود ۴ ماهواره به مدار تزریق کند منتهی همه اینها در مدار ارتفاع ۲۵۰ کیلومتری بودند اما اولین بار بود که توانستیم ماهواره را تا فاصله ۵۰۰ کیلومتری ببریم و این برای ما یک موفقیت بسیار بزرگ است.

وی در پایان افزود: رئیس سازمان فضایی پیش تر اعلام کرده است دو ماهواره دوستی دانشگاه شریف و پیام امیرکبیر آماده پرتاب است ماهواره پیام امروز پرتابش انجام شد باید ببینم که پرتاب ماهواره دوستی دانشگاه شریف چه زمانی انجام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    3 8
    پرتاب زمانی انجام گیرد که فشار هوا کمتر باشد.
    • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      3 4
      شبیه پاسخ هایی هست که به استفتاء داده میشه!
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    8 31
    خوب چرا در ابتدا چند بار موشک ماهواره بر را تست نمی کنند و ماهواره های گران قیمت را با موشکهای بی کیفیت به فضا می فرستند و از تکنولوژی کزه شمالی بهره نمی برند
    • رامین ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      4 1
      خطاب به 16:01، حالت خوبه؟!!!! تکنولوزی کره شمالی؟!!!!! ایران که در زمینه پرتاب ماهوارهبه فضا ، به مراتب بهتر از کره شمالی عمل کرده و خطاهای به مراتب کمتری هم داشته است.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    4 9
    من نبودم دستم بود.... ..
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
    2 46
    برای پرتاب ماهواره ی بعدی سعی شود یک پرتابگر از روسیه یا کره شمالی خریداری شود و ماهواره را پرتاب کنید، با پرتابگر بومی گرانترین ماهواره را از دست دادیم. خواهشا پول ملت را هدر ندهید.
    • حمید ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      4 0
      خطاب به 17:21، اینقدر خود کم بین نباش، از این اتفاقات در کشورهای دیگر هم بارها اتفاق افتاده ( حتی در همین روسیه و کره شمالی که مثال زدی)، پرتاب های قبلی ایران تا ارتفاع 250 کیلومتر بوده، این بار ایران تا ارتفاع 500 کیلومتر موفق عمل کرد، ولی بعد از 500 کیلومتر دچار نقص فنی شد. چرا اینقدر کم ظرفیت هستید؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    1 0
    این حرکت چند روز اخیر دولت و بعد اعلام شکست بیش از همه بولتون و ترامپ رو خوشحال کرد!! حتی خبری از واکنش های جدی هم نیست....تیم رسانه ای دولت بخصوص وزیر ارتباطات باید تجدید نظر کنن
  • مهندس نادر IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    6 0
    ماهواره وارد مدار شد حتی تلسکوپ فضایی ماهدشت ماهواره رو گرفت اما تراستر تزریق مداری یا مرحله سوم که باید در مدار ماهواره با دادن سرعت از 24 به 27 هزار کیلومتری ماندگار کنه عمل نکرد
  • احسان IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    9 1
    دمتون گرم تا ارتفاع 500 شروع خیلی خوبی بود ما نتظر بهترینها وخبر خوش سپاه هستیم خسته نباشید
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    7 0
    با عرض خسته نباشيد به عزيزان سازمان فضایی ایران. اين اتفاقات در همه جاي دنيا رخ ميده به اميد موفقيت در آينده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس