کد خبر 927433
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۹

سال ۱۳۸۷ بود که شرکت خودروسازی سایپا از تولید محصول جدیدی خبر داد که در ساخت و طراحی آن از مشاوران و طراحان ایتالیایی، آلمانی و کره ای کمک گرفته شده بود. این خودرو در روزهای ابتدای تولید مینیاتور نام گرفت اما از آن جایی که این نام خیلی برازنده برای ماشین نیست به تیبا به معنی آهو تغییر نام داده شد و گزینه فروش تیبا در دسترس علاقمندان به این مدل ماشین قرار گرفت.

نگاهی به مشخصات تیبا

این خودرو در ابتدای تولید برای اقشاری با درآمد متوسط و یا پایین جامعه در نظر گرفته شده بود اما این روزها با افزایش قیمت خودرو از جمله بالا رفتن قیمت تیبا دیگر خیلی مناسب این اقشار نیست.

اگر قصد خرید تیبا دارید خوب است نکاتی درباره این خودرو بدانید. سیستم ترمز تیبا مشابه سیستم ترمز ریو است که در زمینه طراحی آن از شرکت بوش آلمان کمک گرفته شده است. موتور و گیربکس این خودرو همانند موتورو گیربکس تقویت شده موتور پراید در شرکت آلمانی FEV است. در واقع حجم موتور پراید ۱۳۰۰ سی‌سی است و حجم موتور تیبا ۱۵۰۰ سی‌سی شده است.

از مشخصات دیگر تیبا می‌توان به حداکثر قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۳ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه، فرمان هیدرولیک، گیربکس دنده‌ای ۵ سرعته، سیستم تعلیق Torsion beam ترمز دیسکی جلو عقب کاسه‌ای اشاره کرد. ضمن اینکه از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی این خودرو می‌توان به ترمز ABS ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، شیشه بالابر برقی جلو و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع گفت.

تیبا هاچ بک

یکی از مدل‌های تیبا که در سایت دیوار برای فروش گذاشته می‌شود و البته علاقمندان زیادی هم دارد، تیبا هاچ بک است که در مدل‌های مختلف به صورت صفر یا دست دوم به فروش گذاشته شده است. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل محبوبیت آن به خصوص در بین جوانان و خانم‌ها شباهت طراحی تیبا هاچ بک با مزدا ۲ (البته تنها در شکل ظاهری) است.

در واقع سال ۱۳۹۱ شرکت خودروسازی سایپا، تیبا هاچ بک را معرفی کرد که به نام تجاری تیبا ۲ مشهور است. این مدل خودرو دارای همان مشخصات مدل سدان تیبا (تیبای معمولی) است اما از لحاظ قیمت کمی گران‌تر است و علاوه بر ظاهرش دارای امکاناتی همچون آینه‌های برقی، شیشه عقب برقی، رینگ اسپرت، تنوع رنگ بیشتر و صندلی‌های عقب تاشو هست.

کلام آخر

خودروی تیبا به دلیل کمی مصرف سوختبه خصوص در این گرانی بنزین، همچنین ابعاد جمع و جور آنکه رانندگی در خیابان‌های شلوغ و پارک راحت را برای راننده‌اش آسان می‌کند و همچنین ابعاد صندوق عقب در مدل تیبای سدان، آن را خودروی جاداری می‌کندضمن اینکه به دلیل قیمت لوازم یدکی ارزان این خودرو برای خانواده‌ها مناسب است اما با اینکه تیبا به عنوان یک خودروی ارزان قیمت از پراید بهتر است به دلیل ضعف در ایمنی یا بدنه نه چندان مستحکم، وزن کم و اندازه نامناسب چرخ‌ها که در پیچ‌های جاده‌ها خیلی مناسب نیست، نمی‌تواند خودروی قابل اعتمادی برای مصرف کنندگان به ویژه در جاده‌ها باشد.

منبع: ویرلن

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس