کد خبر 927246
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲

این مقاله توسط تیم گردشگری رهی نو گردآوری شده است: می‌خواهیم به شهر بندرعباس سفر کنیم. شاید کمتر افرادی باشند که برای سفر به جنوب، مقصدشان بندرعباس باشد. چرا که معمولاً یا از دیدنی‌های آن خبر ندارند یا از آنجا که جنوب بیشتر از جزایر قشم و کیش معروف شده است، کمتر کسی هوس رفتن به بندرعباس را می‌کند. اما شاید در ادامه که از دیدنی‌ها خبردار شوید و ناشناخته‌ها را کشف کنید، با توجه به اینکه با رفتن به بندرعباس می‌توانید با کشتی به جزایر کیش ویا قشم بروید، شاید محبوبیت این شهر در نظرتان باعث شود آن را جزو گزینه‌های اول‌تان قرار دهید.

هرچند جاذبه‌های تفریحی و گردشگری مثل جزایر اطرافش ندارد اما یکی از تجاری‌ترین و جذاب‌ترین و اقتصادی‌ترین بندرهای ایران، بندرعباس است. مردم خونگرم اینجا آنقدر مهمان‌نواز هستند که باعث شوند سفره‌نشین شهرشان شوید. حالا شاید برایتان این سوال به‌وجود بیاید که این بندر چرا بندرعباس نام گرفت.

گشت و گذاری در زمان

در سال‌های دور زمانی که پرتغالی‌ها به دهکده‌ای کوچک روبروی سواحل هرمز آن زمان، حمله می‌کنند، با خرچنگ و میگوهای متفاوتی روبرو می‌شوند که از هرجای دهکده ظاهر می‌شد. به همین دلیل نام آن‌جا را بندر کامارائو (یعنی بندر میگوها) می‌گذارند. نام دیگر آن بندر گمبرون (گن برون به معنای دهانه گشاد) بود. پس از آن با حمله‌ی شاه عباس، نام این بندر به بندر عباس تغییر پیدا کرد.(حالا وارد جزئیات نمی‌شوم!)

گشت و گذاری در مکان

حالا که تصمیم به سفر گرفته‌اید، سوال اینجاست که بهترین زمان سفر به بندرعباس و دیدن از جاذبه های آنچه فصلی است؟ از پاییز که شروع کنید، زمستان را هم بگذرانید تا اواسط اردیبهشت، بهترین زمان برای سفر به این بندر است.

اگر ماشین را انتخاب کنید، خودتان را برای یک رانندگی طولانی مدت (حدود یک و نیم روز) آماده کنید، که البته جاده‌های زیبا هم در انتظار شماست. اگر قطار را انتخاب می‌کنید حدود ۱۸ ساعت از تهران در حرکت هستید. که خب خستگی کمتری دارد. اما اگر هواپیما، سریع‌ترین راه برای رسیدن به مقصد ا انتخاب می‌کنید، دوساعته به بندر خواهید رسید. درنتیجه در وقت‌تان برای گشت و گذار صرفه‌جویی کردید.

۱. معبد هندوها

روبروی بازار روز بندرعباس، بنایی به چشم می‌خورد که از دوره‌ی ناصرالدین شاه به جا مانده است. نقش و نگار سبک هندی در آن واضح است. معماری زیبایی که فضای هندوستان را برایتان القا می‌کند. ماجرا از این قرار است که در قدیم زمانی که فاصله‌ی ایران و هند کم بود، رابطه‌ی تجاری بین ایران و هند باعث رفت و آمد مردم این دو منطقه شده بود. این معبد را هم یک تاجر ثروتمند هندی ساخته است که با عنوان پرستشگاه بت‌گور هم شناخته شده است. البته هندی‌ها موقع ترک ایران، خداهایشان را هم با خود بردند در نتیجه یک ساختمان ماند که با مرمت آن رسماً دیگر چیزی از زیبایی آن نماند!

۲. قلعه فین

یکی از بناهای تاریخی، بر روی یکی از تپه‌های پر ارتفاع بندرعباس بنایی به چشم می‌خورد که انگار زمانی قلعه‌ی با صلابتی برای امور نظامی بود. از خشت و آثار به جا مانده در قلعه، قدمت آن را به ۷۰۰ سال پیش، در دوره‌ی سلجوقی تخمین می‌زنند. در گوشه‌هایی از این قلعه، برج‌هایی به چشم می‌خورد که از ساخت بنای مدور این قلعه‌ی چند ضلعی حکایت می‌کند.

۳. آبگرم گنو

اگر از طرفداران آب گرم هستید بندرعباس تجربه‌های خوبی از آب گرم برایتان رقم خواهد زد. در درجه اول به سمت کوه‌های گنو بروید. در ۳۴ کیلومتری بندرعباس، نخلستان‌ها و طبیعت زیبایی خواهید دید که می‌توانید برای عکاسی از آن بهره بگیرید. جالب است بدانید بر خلاف هوای شرجی و مرطوب بندرعباس که بخاطر همین کوه‌ها گنو است، این منطقه هوای معتدل و دلچسبی دارد. آب گوگردی گنو، مطبوع و گرم بوده و خاصیت درمانی فوق العاده‌ای دارد. بعد از عکاسی و کوهنوردی در این فضای زیبا از کوه گنو، تنی به آب بزنید و وارد چشمه آب گرم شوید.

عکس و اطلاعات دقیق هریک از این دیدنی ها را بهمراه اطلاعات مفید سفر و اقامت در هتل های بندرعباس را اینجا ببینید. هزینه اقامت در هتل های بندرعباس

۴. آب گرم خورگو

از کنار روستای خورگو که رد می‌شوید چشمه‌های آب گرمی را خواهید دید که به خلیج فارس می‌ریزند. در اینجا سه چشمه به چشم‌تان می‌خورد که از چشمه‌ی دوم و سوم برای حمام کردن می‌توانید استفاده کنید.

۵. آب گرم کشکو

از جاده‌ی بندرعباس به سمت کشکو که می‌روید، چشمه‌ای خواهید دید که از لابه‌لای سنگ‌های آهکی مسیر حرکت خود را باز می‌کند که مردم از آن برای استحمام استفاده می‌کنند. اینجا فضای رفاهی مناسبی ندارد که حدوداً ۱ کیلومتر هم بدون ماشین باید بروید تا به آن برسید. (چرا اینهمه سختی برای یک چشمه‌ی ناقابل؟)

۶. دره داماش

اگربه دنبال طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنم به سمت دره‌های داماش بروید. دره‌ای که میان صخره‌های آن رودخانه‌ای جاری است که از کوه‌های هماگ از رشته کوه‌های زاگرس می‌آید.

برای رفتن به این منطقه‌ی بکر و دلچسب با آن هوای مطلوبی که دارد، به سمت جاده سیرجان که حرکت می‌کنید، به شهرستان سیاهو که رسیدید به سمت روستای سیخوران رفته و در شمال روستا، به این منطقه‌ی دیدنی وارد می‌شوید.

۷. پل لاتیدان

راجع به پل لاتیدان باید بگویم که این پل تاریخی که قدمت آن را از حدود شاه عباس اول، تخمین می‌زنند، تا سال ۷۲ وجود خارجی نداشته است. یعنی چه؟ یعنی تا آن زمان در زیر خاک بوده و پس از آن با سیلابی که در روستای کلمتلی اتفاق افتاد، ظاهر شد و خاک‌ها کنار رفتند. این پل حتی از سی و سه پل هم طولانی‌تر است.(حدوداً سه برابر پل سی وسه پل که البته به زیبایی سی و سه پل نیست). به همین دلیل آن را طولانی‌ترین پل در تاریخ ایران می‌دانند. این پل سنگی در چاده‌ی لار بندرعباس واقع شده است.

۸. حمام گله‌داری

در مرکز شهر در محله اوزی، حمامی تاریخی وجود دارد که حکایت از روزهای دوره‌ی قاجار دارد. تا قبل از سال ۷۹ که تبدیل به موزه‌ی مردم شناسی شود، همچنان به عنوان حمام از آن استفاده می‌شد. در ساخت این بنا از سنگ‌های دریایی، ساروج محلی و سنگ‌های اسفنجی ساخته شده است که مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. در نیمه‌ای از دیوار، سنگ‌ها و از وسط دیوار تا سقف گچ‌های دست سازی را خواهید دید که قدمت این حمام را تایید می‌کند.

۹. مسجد گله‌داری

در مرکز شهر در همان نزدیکی حمام گله‌داری، مسجدی به سبک و سیاق متفاوت با مسجدهای امروزی وجود دارد، مناره و صحن و شبستان با معماری ویژه‌ای که قدمت آن به قرن ۱۳ برمی‌گردد. مسجد دارای شبستانی است که ۳۶ ستون گچ‌بری شده دارد. شبستان با تیر و تخته چوبی ساخته شده است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد. اگر به بناهای تاریخی علاقه‌مند باشید، معماری این مسجد شما را تخت تاثیر قرار خواهد داد.

۱۰. عمارت زیبای کلاه فرنگی

در کنار اسکله‌ی قدیمی بندرعباس بنایی وجود دارد که زمانی برای خود برو و بیای تجارتی بسیار داشته است. این بنا به دوره صفوی برمی‌گردد اما معماری آن به سبک اروپاییان ساخته شده است. که از اسم آن می‌توان حدس زد. این بنا دارای ۱۶ برج و سه دروازه است که یکی از جاذبه‌های گردشگری به خصوص برای گردشگران خارجی است.

۱۱. غار نمکی

در فاصله‌ی ۸۰ کیلومتری بندرعباس، در منطقه‌ی سیاهو غار نمکی و بکری به چشم می‌خورد که از سنگ‌های نمکی تشکیل شده است. دهانه‌ی غار با ارتفاع ۳ متر، محل ورود به تالاری است که تنها تالار غار محسوب می‌شود. جلوتر که می‌روید، قندیل‌های نمکی به چشم‌تان می‌خورد که برای عکاسی یکی از زیباترین مکان‌ها محسوب می‌شود. اشکال‌های مختلفی که از سنگ‌های نمکی و قندیل‌های نمک این غار شکل گرفته، دیدنی است. درنتیجه دوربین‌تان را در این‌جا دربیاورید و از این اشکال عجیب عکس بیاندازید. در اواسط غار، آبشار نمکی شوری با ارتفاع ۱۲ متر خواهید دید.

۱۲. آبشار تزرج

شاید میان اینهمه بنای تاریخی، دلتان هوس طبیعت و آبشار بکند. در این زمان پیشنهادم این است که به سمت ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس حرکت کنید. از میان نخلستان‌های خرما که حال و هوای جنوب را به خوبی می‌توانید از آن حس کنید، آبشار تزرج جاری شده است. هوای مطلوب و معتدل در این ناحیه آن را برای گذراندن یک عصر دلچسب در سفر برایتان رقم خواهد زد. مردم خونگرم این منطقه، لحظات خوبی را برایتان بوجود می‌آورند. این‌جا هم پیشنهاد می‌کنم حتماً دوربین عکاسی‌تان را با خود ببرید. طبیعت و رنگ‌آمیزی نخلستان و آبشار، صحنه‌ی عکاسی فوق‌العاده‌ای را بوجود آورده است.

۱۳. پارک ساحلی سورو

در بلوار جهانگردی کنار ساحل، فضای تفریحی به چشم می‌خورد که در کنار دریای خلیج فارس قرار گرفته است. آلاچیق‌هایی که کنار ساحل ساخته‌اند، شرایط را برای پیک نیک کنار دریا و لذت یک غروب ساحلی آماده کرده است. وجود دریا و درختانی همچون سیکاس، خرما، ختمی دریایی و … آن را از بوستان‌های عادی که برای تفریح در آن وقت می‌گذرانیم، متفاوت کرده است.

۱۴. برکه باران

اینجا از ۵ آب انبار تشکیل شده است که بنای آن از جنس سنگ و ملات ساروج است. جالب است بدانید فرح پهلوی برای تفریح به برکه باران می‌آمد. آب شهر از این برکه‌ها تامین می‌شود. در مجموعه‌ی برکه باران موزه مردم شناسی قرار گرفته است که اگر طرفدار موزه و تاریخ هستید، سری به اینجا هم بزنید.

بازارهای بندر عباس

یکی از بخش‌های لذتبخش سفر، خرید کردن است (البته برای کسی که اهل خرید است). درنتیجه بندرعباس هم به علت موقعیت مکانی که دارد معمولاً اجناس باکیفیت با قیمت مناسب در آن به وفور یافت می‌شود. اگر میان گردشگری‌هایتان هوس خرید کردید، کافیست نگاهی به لیست زیر بیاندازد:

۱. بازار اوزی‌ها

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای بندرعباس بازار اوزی نام گرفته است که حدود ۳ قرن قدمت دارد. می‌توانید انواع وسایلی که می‌خواهید مثل لباس، خوراکی، وسایل منزل، صنایع دستی و … را در این بازار با قیمت مناسب تهیه کنید. جدود ۵ دقیقه که از این بازار پیاده روی کنید، به بازار لاری می‌رسید که گشتن در آن‌جا هم خالی از لطف نیست.

۲. بازار سنتی بندرعباس

این بازار قدیمی با بافت قدیمی همچنان رونق خود را میان مراکز تجاری جدید بندرعباس حفظ کرده و انواع لباس‌های رنگی و محلی، صنایع دستی، سوغاتی حتی ماهی و خوراکی‌های محلی هم می‌توانید با قیمت‌های ارزان تهیه کنید.

علاوه بر این می‌توانید به مرکز خرید زیتون، ستاره شهر، ستاره جنوب، مرکز خرید نیلی و مرکز خرید ستاره آسمان هم سری بزنید. بعد از دیدن جاهای دیدنی بندرعباس و نشست و برخواست با مردم مهمان‌نواز و خونگرم بندر، سری به بازارها بزنید و خریدهایتان را بکنید سپس برای تکمیل لذت سفرتان با کشتی به قشم یا کیش بروید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس