ترامپ - نمایه

یک مجله آمریکایی با اذعان به این‌که اِعمال فشار و تشدید تحریم و حتی جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی راه به جایی نخواهد برد، به ترامپ توصیه می‌کند با ابزار توافق هسته‌ای با ایران مقابله نماید.

سرویس جهان مشرق - دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، سال ۲۰۱۹ میلادی را با برگزاری نشستی با اعضای کابینه‌اش کاملاً طوفانی آغاز کرد. وی در این نشست جملاتی گفت که بار دیگر کارشناسان و سیاستمداران و حتی نزدیکان او را به یک اندازه شوکه کرد. بخشی از صحبت‌های ترامپ در این جلسه درباره ایران بود. رئیس‌جمهور آمریکا با تکرار این ادعا که تحریم‌های دولتش علیه جمهوری اسلامی کارساز بوده است، بار دیگر به مسئله مذاکرات مجدد و امضای یک توافق جدید با ایران اشاره کرد. وی گفت: «من به شدت علاقه‌مندم که با ایرانی‌ها مذاکره کنم. آن‌ها هنوز آماده نیستند، من فکر نمی‌کنم آماده باشند؛ اما آماده [و تسلیم] خواهند شد [۱] .» این در حالی است که اگرچه برخی کارشناسان و سیاستمداران تندرو و ایران‌ستیز در آمریکا هم‌چنان معتقدند تحریم و فشار اقتصادی می‌تواند جمهوری اسلامی را تسلیم کند، اما اکثر صاحب‌نظران در این کشور سیاست‌های ضدایرانی ترامپ را نه تنها بی‌فایده، بلکه دلیل اصلی انزوای واشینگتن در جامعه جهانی دانسته‌اند.

بخشی از اظهارات ترامپ درباره کُردها و ایران [دانلود]


موضوع سوریه نیز یکی دیگر از مهم‌ترین موضوعات صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا در نشست با کابینه‌اش بود. ترامپ در این بخش از صحبت‌هایش نه تنها مقابل انتقادهای گسترده علیه تصمیمش برای خروج از سوریه پا پس نکشید، بلکه از این تصمیم خود کاملاً دفاع کرد. ترامپ ضمن انداختن تقصیر شکست آمریکا در سوریه به گردن باراک اوباما، رئیس‌جمهور قبلی، به یکی از دلایل عقب‌نشینی نیروهایش از این کشور جنگ‌زده نیز اشاره کرد: فقیر بودن سوریه. فرمانده کل قوای آمریکا صراحتاً گفت که با نگاه کردن به سوریه، فقط «ماسه و مرگ» می‌بیند و نه یک «ثروت هنگفت» و بنابراین دلیلی ندارد نیروهای تحت امرش را تا ابد در سوریه نگه دارد. ترامپ با این صحبت‌هایش نه تنها تمام ادعاهای حقوق بشری و دموکراتیک کشورش را بر باد داد، بلکه بار دیگر ثابت کرد پس از دو سال ریاست‌جمهوری بر آمریکا، هم‌چنان همان تاجر و معامله‌گر قبلی است و تبدیل به یک سیاستمدار نشده است، که البته الزاماً خبر بدی نیست.

ترامپ: سوریه فقط ماسه و مرگ است؛ بگذارید ایران و روسیه در آن بجنگند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› ترامپ در سوریه تسلیم جمهوری اسلامی شد

›› نقش نفت در نقشه آمریکا برای سوریه

›› لرزه ترامپ بر اندام نتانیاهو: می‌گذاریم ایران هر کاری می‌خواهد در سوریه بکند

نمایشگاه «کابینه وحشت» در آمریکا با موضوع ترامپ و اعضای کابینه‌اش [دانلود]


ترامپ بارها درباره مذاکره و توافق با ایران صحبت کرده و ظاهراً معتقد است می‌تواند با مقامات جمهوری اسلامی پشت میز بنشیند و یک توافق «بهتر و بزرگ‌تر» را با آن‌ها امضا کند. این توافق از نظر ترامپ شامل مسائل هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشری، و غیره می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه ترامپ، امتیازات مدنظر دولت آمریکا در این توافق را بهتر از هر کس دیگری در ۱۲ نکته خلاصه کرده است (جزئیات بیش‌تر). ۱۲ خواسته‌ای که کارشناسان آمریکایی معتقدند ایرانی‌ها هرگز تن به آن‌ها نخواهند داد. با این وجود، رئیس‌جمهور آمریکا در صحبت‌های اخیر خود بار دیگر نشان داد هم‌چنان امیدوار است که با ابزار تحریم بتواند به خواسته‌های خود مقابل ایران دست پیدا کند. مجله آمریکایی «فارن‌پالسی» پیش از این در گزارشی با عنوان «ایران‌ستیزها ممکن است یک وضعیت بد را بدتر کنند [۲] » به قلم «اریک برور» کارشناس اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا»، و «آرین طباطبایی» کارشناس اندیشکده «رَند»، به سراغ همین توهم ترامپ رفته است.

سخنرانی «مایک پمپئو» درباره سیاست ضدایرانی آمریکا پس از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران [دانلود]


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


در همین‌باره بخوانید:

›› آیا ترامپ می‌تواند کودتای ۲۸ مرداد را تکرار کند؟

›› آمریکایی‌ها در آرزوی براندازی / آیا «توافق بهتر» ترامپ همان «نقشه سال ۹۸» است؟

›› سیاست‌های آمریکا درباره جمهوری اسلامی «رؤیای نشئگی» است

›› تبدیل برجام به بازی باخت-باخت خودتحریمی / چرا روابط با ایران برای دنیا مهم است؟

توضیحات رهبری درباره مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران [دانلود]

فشار و تحریم مقابل ایران جواب نمی‌دهد

فارن‌پالسی در ابتدای گزارش خود می‌نویسد:

یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، این است که دولت ایران را متقاعد یا مجبور به کنار گذاشتن سیاست‌هایی کند که منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، از جمله برنامه موشکی بالستیک، برنامه هسته‌ای، و هم‌چنین حمایت از تروریست‌ها در منطقه. در همین راستا، واشینگتن از توافق هسته‌ای که در دوران باراک اوباما به امضا رسیده بود خارج شد، تحریم‌ها علیه ایران را مجدداً وضع کرد، و یک کمپین فشار را با هدف تلاش برای وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکره و رسیدن به یک توافق جدید آغاز نمود [۳] . با این وجود، واشینگتن اگر در تلاش برای اغفال ایران تصور کند که فشار بیش‌تر، به طور خودکار آمریکا را به اهدافش نزدیک‌تر خواهد کرد، دچار اشتباه شده است. به طور خاص وقتی موضوع، اقدام درباره برنامه هسته‌ای ایران است، فشار بیش‌تر می‌تواند خطرات هسته‌ای را افزایش دهد و شکاف میان آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را تعمیق کند.

توهم دولت‌های متمادی آمریکا درباره شکستن مقاومت ایران با تحریم [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «برایان هوک» کیست و در «گروه اقدام ایران» چه مأموریتی دارد؟

›› اتاق جنگ آمریکا علیه ایران کجاست و در رأس آنچه کسانی هستند؟

›› چرا ترامپ از مذاکره مستقیم با مقامات ایران سخن می‌گوید؟

›› چرا با آمریکا مذاکره کردیم و چرا دیگر نمی‌کنیم؟

›› اقتصاد ایران وسط الاکلنگ آمریکا–اروپا / راه عبور از تحریم‌های واشینگتن چیست؟

معرفی «برایان هوک» مدیر «گروه اقدام ایران» [دانلود]

برور و طباطبایی خاطرنشان می‌کنند:

طی ماه‌های پیش و پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای توسط ترامپ، بسیاری از کارشناسان امور ایران در تأیید یا رد این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا و هم‌چنین برای ارائه توصیه‌هایی برای اقدام بعدی واشینگتن رو به صفحات نشریه‌های برجسته سیاست خارجی، از جمله همین [مجله فارن‌پالسی] آورده‌اند. طرف‌داران رویکرد سخت‌گیرانه [در قبال ایران]، مانند «مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و «ری تکیه» عضو اندیشکده «شورای روابط خارجی»، تحریم‌های اقتصادی و انزوای سیاسی [ایران] را برای دست‌یابی به یک توافق جدید و بهتر [از برجام] یا وادار کردن حکومت ایران از راه‌های دیگر به تغییر سیاست‌هایش ضروری می‌بینند [۴] .

«مارک دوبوویتز» مدیر اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» و از ایران‌ستیزترین صاحب‌نظران در آمریکاست

جنگ‌طلب‌ها و ایران‌ستیزها آستین بالا زده‌اند

نویسندگان گزارش در بیان نقاط ضعف رویکرد تحریم و فشار علیه ایران و نواقص استدلال‌های حامیان این رویکرد توضیح می‌دهند:

اگرچه برخی از کارشناسان، مانند دوبوویتز و «ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد او در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها [از جنگ‌طلب‌ترین [۵] و ایران‌هراس‌ترین اندیشکده‌های آمریکایی [۶] ]، پیشنهاداتی را به شکل موردی ارائه کرده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد هیچ اتفاق‌نظری در این‌باره وجود داشته باشد که تحریم و انزوای ایران در عمل چه نتایجی باید به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، این دست کارشناسان توجه نسبتاً کمی به این موضوع کرده‌اند که آمریکا چگونه باید هم کمپین فشار حداکثری‌ای را علیه ایران اجرا کند که احتمالاً چندین سال طول خواهد کشید و هدف آن دست‌یابی به یک توافق جدید است، و هم ریسک پیش‌رفت‌های هسته‌ای ایران و تنش‌های بیش‌تری را کاهش بدهد که احتمالاً در نتیجه این استراتژی ایجاد خواهند شد. واقعیت این است که این تحلیلگران ظاهراً هدف گسترده‌تر [مقابله با اقدامات ایران در عین حفظ اتحادها و ائتلاف‌های آمریکا] را فراموش کرده‌اند و بنابراین دارند نظریه‌هایی ضدسازنده می‌دهند [که نتیجه معکوس خواهند داد].

جان بولتون: «آمریکا باید حکومت ایران را پیش از جشن چهل‌سالگی‌اش سرنگون کند» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بولتون یک نومحافظه‌کار جنگ‌طلب است که اعتقادی به قوانین بین‌المللی ندارد

›› تحریم‌های نفتی بهترین فرصت برای منزوی کردن آمریکاست

›› چگونه تحریم‌ها صادرات نفت را حتی یک قطره کم نمی‌کند؟

›› به صفر رساندن صادرات نفت ایران غیرممکن است

›› توافق محرمانه ایران با روسیه برای صادرات نفت؟

›› تک‌تک تحریم‌های ترامپ را می‌توان دور زد

اظهارات جان بولتون درباره ایران و لزوم خروج آمریکا توافق هسته‌ای [دانلود]

در ادامه این گزارش می‌خوانیم:

به عنوان نمونه، برخی نویسندگان استدلال کرده‌اند که آمریکا نباید عملیات فشار خود را صرفاً به ایران محدود کند، بلکه ترامپ هم‌چنین باید آن دسته از متحدان اروپایی خود آمریکا را نیز هدف قرار دهد که از حرکت در چارچوب سیاست‌های واشینگتن خودداری می‌کنند و به همکاری با تهران تمایل نشان می‌دهند [۷] . به نظر می‌رسد که دولت ترامپ نیز از این رویکرد حمایت می‌کند [۸] . این در حالی است که این‌گونه طرح‌ها، کوتاه‌بینانه هستند و به جای آن‌که متحدان کاخ سفید را به این کشور نزدیک‌تر کنند، ممکن است اقیانوس [اختلافات] میان این متحدان و واشینگتن را عریض‌تر کنند و به نفع دشمنان کلیدی آمریکا مانند روسیه و چین و هم‌چنین ایران تمام شوند. چنین رویکردی ممکن است به تنگ شدن حلقه محاصره اقتصادی علیه ایران کمک کند، اما هم‌چنین برگ‌های برنده آمریکا در هنگام رسیدن به یک توافق معنادار را نیز تضعیف می‌کند؛ این برگ‌های برنده، که در هر پروژه دیپلماتیکی در قبال ایران در طولانی‌مدت اهمیت حیاتی خواهند داشت، عبارتند از چندجانبگی [و حمایت‌های بین‌المللی از واشینگتن] و اهرم آمریکا در مقابل بازیگران مهم بین‌المللی.

اختلاف نظر اروپا با آمریکا بر سر تحریم ایران [دانلود]

از پاره کردن تا ریشه‌کن کردن برجام

فارن‌پالسی در نقد دیدگاه‌های ایران‌هراسان اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تصریح می‌کند:

گلدبرگ و «ژاکوب ناگل» همکار وی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها [که در دستگاه رژیم صهیونیستی از جمله وزارت دفاع و دفتر نخست‌وزیری این رژیم کار کرده است [۹] ]، هم‌چنین استدلال می‌کنند که تا وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطای برخی کمک‌های فنی به ایران را متوقف و همه کارمندان ایرانی خود را اخراج نکرده است، آمریکا باید منابع مالی اختصاص‌داده‌شده به آژانس را نیز لغو نماید. گروگان گرفتن حمایت‌های واشینگتن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور تأمین اهداف خاص [و بی‌اهمیت] سیاسی در داخل آمریکا نظریه جدیدی نیست [چراکه هم‌زمان با امضای توافق هسته‌ای، جمهوری‌خواهان می‌خواستند بودجه حمایتی آژانس را متوقف کنند تا این سازمان مجبور شود متن توافق‌های حاشیه‌ای دولت دموکرات اوباما با ایران را در اختیار کنگره آمریکا قرار دهد [۱۰] ]، اما نظریه‌ای ضدسازنده است.

توضیحاتی درباره سازوکارهای اروپا برای مقابله با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا [دانلود]

گزارش، درباره تلاش‌های کارشناسان ایران‌ستیز بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها برای ریشه‌کن کردن توافق هسته‌ای با ایران نیز یادآور می‌شود:

برخی نویسندگان دیگر، از جمله همین گلدبرگ و ناگل، نیز پیشنهاد داده‌اند که آمریکا با جدیت به دنبال الغای مفاد اصلی توافق هسته‌ای موجود باشد [۱۱] ؛ همان مفادی که اعضای باقی‌مانده در برجام در حال حاضر هم‌چنان آن‌ها را اجرا می‌کنند. یکی از اقدامات لازم برای الغای مفاد برجام، تحریم هر شرکت یا بانکی خواهد بود که در تأمین فناوری هسته‌ای برای ایران از طریق «کانال تدارک» تأییدشده توسط توافق هسته‌ای و سازمان ملل متحد دخالت داشته باشد. این در حالی است که انجام این کار به احتمال زیاد موجب از بین رفتن کانالی خواهد شد که متحدان آمریکا از طریق آن بر اقدامات مربوط به تدارکات هسته‌ای ایران کنترل و نظارت می‌کنند.

یکی از دلایل مذاکره با آمریکا شکسته شدن فضای خصمانه جبهه استکبار علیه جمهوری اسلامی بود [دانلود]

آمریکا بدون حضور در برجام هم از توافق هسته‌ای سود می‌برد

نویسندگان گزارش مجله فارن‌پالسی ادعا می‌کنند:

در همین مدت، [که آمریکایی‌ها برجام را نابود کرده‌اند و منتظر مذاکره مجدد با تهران هستند] ایران از دست‌یابی به فناوری‌های هسته‌ای بازنخواهد ماند، بلکه بار دیگر فعالیت‌هایش در زمینه دست‌یابی غیرقانونی به تدارکات هسته‌ای را تشدید، و به این ترتیب توانایی جامعه بین‌المللی برای کنترل و نظارت بر خریدهای هسته‌ایش را به طور قابل‌توجهی تضعیف خواهد کرد. بر خلاف آن‌چه که منتقدان [توافق هسته‌ای] می‌گویند [۱۲] ، کانال تدارک نه تنها یک امتیاز یا مزیت برای تهران نیست، بلکه صرف وجود آن منجر به انتقادات نسبتاً شدیدی از جانب تندروهای ایران شده است که ادعا می‌کنند این کانال، حاکمیت ملی این کشور را تضعیف می‌کند چراکه به قدرت‌های خارجی اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند ایران به کدام فناوری‌ها می‌تواند و نمی‌تواند دست‌رسی داشته باشد.

پیشنهاد مذاکره ترامپ به ایران بلافاصله پس از تهدید نظامی [دانلود]

برور و طباطبایی در ادامه می‌نویسند:

برخی از منتقدان هم از دولت ترامپ خواسته‌اند تا بر طرف‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای فشار بیاورد تا بازطراحی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک (پروژه‌ای که هدف آن کاهش قابل‌توجه مقدار پلوتونیوم تولیدشده توسط این رآکتور است) و تأسیسات زیرزمینی فردو (سایتی که زمانی برای غنی‌سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون در حال تغییر کاربری به منظور کاهش نگرانی‌های اشاعه‌ای است) را متوقف کنند. گلدبرگ و ناگل نیز تلاش کرده‌اند نشان دهند که دولت ترامپ باید از «تمام اختیارات قانونی خود برای قطع حمایت‌های بین‌المللی از زیرساخت‌های تسلیحات هسته‌ای ایران» استفاده کند. این در حالی است که [دخالت‌ها و] حمایت‌های بین‌المللی، دقیقاً همان عامل کلیدی‌ای است که کمک می‌کند استفاده از تأسیسات هسته‌ای ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای دشوارتر شود. اگر شرکای جهانی آمریکا از این پروژه‌ها خارج شوند و آن‌ها را ناتمام بگذارند، ایران نه تنها دل‌سرد نمی‌شود، بلکه انگیزه بیش‌تری برای بازگرداندن این تأسیسات به کاربری‌های پیش از توافق خواهد داشت، که منجر به افزایش خطرات اشاعه‌ای می‌شود.

توضیحات «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره تحریم‌های جدید ایران [دانلود]

هم‌چنان همه گزینه‌ها روی میز است

کارشناسان اندیشکده‌های مرکز امنیت نوین آمریکا و رَند، درباره پیشنهاد گزینه نظامی توسط ایران‌ستیزان در آمریکا نیز تصریح می‌کنند:

طرف‌داران رویکرد تشدید فشار علیه ایران، با درک [و اعتراف به] این‌که اقدامات تهاجمی در قبال تهران ممکن است نتیجه عکس داده و منجر به توسعه برنامه هسته‌ای این کشور شود، از توسل به اقدام نظامی نیز، در صورتی که اقدام ایران به ادامه آن دسته از فعالیت‌های هسته‌ایش که در چارچوب برجام متوقف شده بودند، حمایت کرده‌اند [۱۳] . سناریوهایی که در آن‌ها حمله نظامی آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران احتمال مشروعیت داشته باشد، فوق‌العاده‌ای نادر هستند: واضح‌ترینِ این سناریوها تلاش ایران برای تولید اورانیوم با سطح غنای قابل‌استفاده در سلاح هسته‌ای به منظور جهش برای رسیدن به این سلاح‌هاست. سناریوی دیگر، ممکن است قطع تمام همکاری‌های جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.

تهدیدهای متقابل روحانی و ترامپ: «جنگ با ایران مادر همه جنگ‌هاست»، «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن» [دانلود]

نویسندگان فارن‌پالسی ادامه می‌دهند:

در طرف مقابل، هرگونه حمله آمریکا در واکنش به اقدام جمهوری اسلامی به افزایش جزئی در تعداد سانتریفیوژها، یا ذخیره مواد هسته‌ای غنی‌شده به میزانی بیش از میزان مجاز در چارچوب توافق هسته‌ای (اقداماتی که به احتمال قریب به یقین، مخابره پیام‌های سیاسی توسط ایران خواهد بود و نه شتاب این کشور به سوی بمب هسته‌ای) ممکن است موجب بروز یک جنگ منطقه‌ای شود و آمریکا را بیش از پیش منزوی کند. همین محاسبات [مبنی بر توسل به نیروی نظامی در صورت شکست سایر گزینه‌ها] است که احتمالاً عمیق‌ترین (و خطرناک‌ترین) نقطه‌ضعف رویکرد فشار کور و حداکثری است: تمایل به تکیه بر نیروی نظامی برای دست‌یابی به هدفی که پیش‌تر با استفاده از ابزار صلح‌آمیز به دست آمده بود.

یکی از دلایل مذاکره با آمریکا تجربه‌اندوزی ملت ایران بود [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› جنگ با ایران، آمریکا و ترامپ را نابود خواهد کرد

›› «جان مک‌کین» هم آرزوی سرنگونی نظام ایران را به گور برد

›› «جورج بوش پدر» هم آرزوی تغییر حکومت ایران را به گور برد

قول‌های «جان مک‌کین» سناتور سابق آمریکایی درباره براندازی در ایران که با مرگ وی، روی زمین ماندند [دانلود]

ترامپ باید به وسیله برجام با ایران بجنگند

نشریه فارن‌پالسی در انتهای گزارش خود، بار دیگر تأکید می‌کند که راه مقابله با جمهوری اسلامی از طریق تشدید فشار بر این کشور نیست، چراکه این روش جواب نمی‌دهد:

روی هم رفته، رویکرد فشار به آمریکا کمک نخواهد کرد تا ایران را مجبور به عقب‌نشینی در برنامه هسته‌ایش کند. به‌عکس، این رویکرد احتمال بسیار بیش‌تری دارد که زمینه توسعه برنامه هسته‌ای ایران را فراهم، آمریکا را از مهم‌ترین متحدان خود جدا، و نهایتاً خطر بروز درگیری [نظامی با ایران] را بیش‌تر کند. آن‌هایی که امیدوارند شاهد مرگ توافق هسته‌ای باشند، در حمایت از رویکرد فشار علیه تهران عملاً دارند توصیه‌هایی را ارائه می‌دهند که به نظر می‌رسد در تناقض با اهدافشان مبنی بر جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد. کاخ سفید باید به جای اتخاذ این رویکرد، این واقعیت را بپذیرد که اگرچه ممکن است محدودیت‌های وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب توافق هسته‌ای، از دیدگاه دولت ترامپ کافی نباشد، اما این محدودیت‌ها برای آمریکا زمان می‌خرند تا واشینگتن بتواند کمپین فشاری را ایجاد کند [و طرح مقابله‌ای را علیه ایران بچیند] که ارزش عملیاتی کردن را داشته باشد.

ترامپ زحمت ما را کم کرد و چهره واقعی آمریکا را نشان داد [دانلود]

نویسندگان گزارش، مقاله خود را با توصیه به ترامپ برای استفاده از برجام به عنوان ابزار و اهرمی برای فشار به ایران، این‌گونه به پایان می‌رسانند:

اکنون که ترامپ به وعده انتخاباتی خود مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای جامه عمل پوشانده است، دیگر عملاً هزینه‌ای برایش نخواهد داشت اگر به طرف‌های باقی‌مانده در این توافق اجازه بدهد تا اجرای آن را ادامه دهند. آمریکا در راستای رفع نقاط ضعف برجام، می‌تواند اقدامات دیگری را با هدف حفظ فشار علیه ایران انجام بدهد؛ مثلاً اشتراک اطلاعات با متحدان اروپایی درباره آن دسته از فعالیت‌های ایران که به نظر می‌رسد متناقض با برجام هستند. واشینگتن هم‌چنین باید از این زمان [خریده‌شده به موجب توافق هسته‌ای] برای ایجاد گزینه‌های واقع‌بینانه و معتبری، غیر از جنگ، استفاده کند تا به کمک آن‌ها مانع از تنش‌آفرینی‌های ایران شود؛ تحرکاتی که اگرچه مشکل‌آفرین و ناخوشایند هستند، اما [برای امنیت آمریکا] وخیم نیستند.

سخنرانی ترامپ و اعلام خروج آمریکا از برجام [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «برجام» ابزار و آغاز مقابله با ایران است نه پایان آن

›› ترامپ به جای تقابل با ایران با روحانی و اصلاح‌طلبان تعامل کند

›› هدف اوباما از توافق هسته‌ای «تغییر صلح‌آمیز رژیم» در ایران بود

›› از «برجام در برزخ» تا بسیج متحدان؛ مقابله ترامپ با نفوذ منطقه‌ای ایران


[۱] Remarks by President Trump in Cabinet Meeting Link

[۲] Iran Hawks Could Make a Bad Situation Worse Link

[۳] Trump says he’s willing to meet Iranian President Rouhani ‘anytime’ and without preconditions Link

[۴] The United States Finally Has an Aggressive Plan to Defang Iran Link

[۵] He Was a Tireless Critic of the Iran Deal. Now He Insists He Wanted to Save It. Link

[۶] Foundation for Defense of Democracies Link

[۷] To Help Iran, Angela Merkel Tries to Pull a Fast One With Swift Link

[۸] US threatens European companies with sanctions after Iran deal pullout Link

[۹] Jacob Nagel Link

[۱۰] GOP lawmaker wants to withhold funds to nuclear watchdog over Iran Link

[۱۱] Here’s How Trump Can Bring Iran Back to the Table Link

[۱۲] More Information Is Needed to Evaluate Implementation of the Iran Nuclear Deal Link

[۱۳] Will the End of the Iran Deal Mark the Beginning of an Iran Strategy? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 7
  • US ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    13 3
    مشرق چقدر طولانی ... مگه یادت رفته ما از نسل فست فودیم؟!
    • احمد IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 1
      خدا رو شکر، همون فست فود کلک نسل فست فود رو می کنه.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    6 11
    فارن پالیسی بیجا کرده! داره تلاش میکنه گمراه کنه دولت ترامپ را. اول فشار و تحریم، بعد هم حمله نظامی.
  • DIMONA IL ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    6 22
    فکر نمیکنم که گزینه سوم جواب ندهد . امروز فرانسوی ها نیز با ما یکصدا شدند .
    • احمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      0 0
      دولت فرانسه رو میگی یا مردم تو خیابونهای فرانسه؟! بذار ببینیم فرانسه با لغو قراردادهای پژو، رنو، توتال و ایرباس چند هزار بیکار رو دستش می مونه.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      17 1
      خفه شو مزدور! ایران یک رهبر آزاده دارد ما هم 80 میلیون سرباز جان بر کف او هستیم یکی از همین احمقهای درجه یک گفته ایران نه مانند افغانستان است و نه مانند عراق. باید بگیم با این احمقی خودش ولی خوب فهمیده فکر کردید ما مردم زمان شاهان قاجار هستیم کور خواندی. ما تابع رهبر و گوش به فرمان ایشان تا پای جان می ایستیم و وعده خدا هم پیروزی ماست
  • US ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 0
    توصیه «فارن‌پالسی» به دولت آمریکا؛ نه فشار و تحریم جواب می‌دهد، نه جنگ نظامی/ ترامپ باید با برجام به جنگ جمهوری اسلامی برود
    • احمد IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      0 0
      انشالله خدا یه دوره ریاست جمهوری دیگه به ترامپ بده که با دست خودش برجامی رو که می خواست ایران رو بدهکار و وابسته و غربزده بکنه، پاره کرد و ریخت دور. الان هم که داره سوریه و افغانستان رو تخلیه می کنه. حق غربزده هایی که خواب آمریکا رو می بینن هم کف دستشون گذاشت. دیگه چیز دیگه ای هم هست که ما باید ازش بخواهیم؟! واقعا ما قدر این نعمت و حکمت خدا رو نمی دونیم.
  • US ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 15
    کشورهایی که باعث نابودی دنیا ظهور دجال و بعد منجی عالم خواهند شد نه آمریکا هست نه روسیه نه اسرائیل بلکه سه کشور هند و چین و پاکستان هستند چرا چون: ۱-هند با جمعیت میلیاردی و ضد مسلمان و دارای بمب اتمی به قدری در جهل هستند که اگر به یه فیل یا گاو بی احترامی کنی احتمالا جونت را از دست خواهی داد ۲- پاکستان با جمعیت میلیاردی و پر از مسلمان افراطی شیعه و سنی که دائم در مساجد هم بمب میگذارند و دارای بمب اتمی ۳- چین که .... در مجموع این سه کشور بخش اعظمی از جمعیت کره زمین را دارا هستند که پیروان دجال خواهند شد
    • احمد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 0
      هم چین و هم هند و هم پاکستان تعداد مسلمانانشون از ایران بیشتره.
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    7 0
    استاد زیبا کلام در توئیتی به شدت ناشیانه خواستار تعطیلی صنایع ماهواره و موشکی با مثال زدن هند و ترکیه شد! ترکیه ای که یک شرکت وابسته به وزارت دفاع ترکیه ماهواره های نه فقط غیر نظامی بلکه نظامی با دقت زیر 10 متر ساخته و هندی که یکی از قدرت ها در صنعت پرتابگر ماهواره و موشک هست!!
    • احمد IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      0 0
      همیشه گفتم باز هم میگم، بهترین راه مقابله با اصلاحطلبهای و غربزده ها اینه که بهشون تریبون بدیم، آزادانه هر چی می خوان بگن. یکم مسئولیت هم داشته باشن، توانایی های خودشون رو خیلی عالی نشون می دن.
  • دکتر محراب IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    12 0
    فعلا روحانی با خارج نشدن از برجام آنهم در شرایط بازگشت تحریم های نفتی و بانکی در امریکا طرفداران این تز که فشار و تحریم جواب نمیده رو حسابی بی آبرو و منزوی کرده چون هم ایران زیر فشار رفته هم رسما میگه برگردید به برجام تا هر چی خواستین بدم این استدلال هم باعث شده در اروپا نگاهها به ایران به شدت به سمت عینک نتانیاهو دست راستی ها در امریکا و حتی عربستان تغییر کنه و اروپایها با ایران مثل یک برده افریقایی دارن رفتار می کنن الان دعوای اصلی در پشت پرده این هست که با بودن غرب گراها چرا اصلا اجازه بدیم ایران بعد خلع سلاح اتمی و موشکی و نظامی و منطقه ای یک قدرت اقتصادی بشه که خطر اون از نظامی هم برای اسراییل و اعراب بیشتره و چگونه بعد از برجام های دو سه و چهار میشه با بودن اعتدالی ها فشارها رو بر ایران بدون نگرانی از واکنشی بعد همه برجام ها حفظ کرد...
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    33 7
    آرزوهایتان یک به یک به گور می رود و ایران هر روز سربلندتر! نزدیک است که به قلّه برسیم! خدایا کمکمان کن! درود بر رهبر عزیزمان که پوزه همشان را با چند جمله به خاک می مالد! همانطور که امام بزرگوار صدای شکسته شدن استخوان کمونیسم را شنید و ما هم شکستنش را دیدیم، صدای شکسته شدن استخوان دموکراسی آمریکا هم به گوش رهبر عزیمان رسید و به زودی ما هم نابودی آن را جشن خواهیم گرفت.
  • US ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 1
    آیا از سرنوشت لیبی در زمان قذافی بعد از ماجراهای لاکربی عبرت نگرفتید؟
  • علی یانگل IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    9 2
    میشه بگی تحریم چرا جواب نمی ده.قرار نیست که مملکت فلج بشه اون وقت بگید تحرین تاثیر داشت.از پارسال تا حالا رو چیزی دست بزاری سه برابر شده.اگه این تاثیر نیست پس چیه
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 1
    اینجور که معلومه به جایی رسیدن که فقط به جنگ و حمله فکر میکن نه چیز دیگه ای
  • DE ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    3 0
    این تحلیل فارن پالسی همون تز امثال جان کری و طرفداران برجامه...ولی ترامپ این تز را رد کرده و کاملا خلافش عمل کرد و تا حدودی نتیجه گرفته...وقت خودتون و مخاطبین تون رو هدر ندید....
  • sasan NL ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    7 2
    اگر میخواهید به آنچه ترامپ در انتخابات گفته است و هنوز پایبند است بآید به همین حصار مکزیک که دولت را به تعطیلی کشاند و هنوز مسرا پافشاری میکند و همین ترامپ در کاخ سفید گفت وقتی من از اینجا بروم نباید حکومت اسلامی باشد و ما شاهد هستیم که چه بر سر سیستم حکومتی در ایران آورده است اقلا به واقعیتها پی ببریم من در این سالها چنین رییس جمهور آمریکا را ندیدم که تمام و عیار هم خود و هم اینکه مشاوران و کابینه ای تشکیل بدهد که همگی در راستای ترامپ قدم برمیدارند و گروه کار تشکیل بدهند و خزانه داری شرکتهآیی را استخدام کند که دقیقا سیستم بانکی و پولشویی را کنترل کنند نمیتوان با گفتار درمانی خودرا درمان کرد بلکه واقعیتها بیش از اینهاست که سر را زیر برف بگذاریم حتی اروپا هم آینرا میداند و آاهسته آهسته هماهنگی میکند و دربها را میبندد و او هم با حکومت اسلامی گفتار درمانی میکند مانند موگینی که ماهاست خبری نیست به آنچه گفته است اینها خبرهای خوبی نیست با در نظر گرفتن جامعه ایران که مانند آتشفشان است و ماههاست هیچ کاری برای گرانی انجام نشده است چراکه بانکها خالی از دلار هستند
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 1
      دقیقا اما مشرقی ها هرگز نمیفهمند مگر زمانی که درحال بیرون کشیده شدن از....
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      0 0
      باور کن دنیا آنقدر بزرگ هست که میشه با روبل و یوان روپیه و ..هم واردات کرد
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    16 5
    تحریم باعث پیشرفت کشور میشه ما ایرانی ها تا فشار نباشه کار نمی کنیم
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 2
    فشاروتحریم اصلا جواب نمیده چون همه ملت همین الان زیر بدترین فشارها هستن کسی هم ککش نمیگزه...
  • GB ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 1
    علنی اعتراف کرده که بدنبال ثروت کشورهاست و حقوق بشر و اتمی و ....و کمکهای انسان دوستانه به سایرین توسط امریکا دروغی بزرگ برای روسای کشورهای ضعیف و خوش باور هست .کشورهایی که تاریخ از انها به بزدلی و خیانت به انسانها یاد میکند .
  • US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    2 1
    اتفاقا پیشنهاد این مجله خیلی عاقلانه است، برگردند به برحام و در قالب همین توافق بزرگ حرفاشونو بزنن. ترامپ اگر به اندازه دانش یک دانشحوی سال اول دانشکده حقوق معلومات داشت، می فهمید که یک توافق بزرگ بین المللی رو نمی شه با یک اشاره به هم زد ولی منتظر پی آمد های وخیم او هم نبود!!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    مرغ و صنایع لبنی بهترین بو رو میده این بوی مزخرف کنونی رو میده بیعقل؟
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    0 0
    مرغ و صنایع لبنی بهترین بو رو میده این بوی مزخرف کنونی رو میده بیعقل؟
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    2 0
    مشرق به حسن اقا بگویید : از 5+1 فقط : خودش مانده +خودش (حوضش) . علی برکت الله .
  • اکبر US ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 0
    واقعیتی که ایرانیان نمیدانند نه تنها امریکا بلکه تمام دنیا جمع می شدند قادر به بر اندازی حکومت اسلامی در ایران نبودند اما سختگیری ادارات در امر تولید کننده که جهت ساخت و اجازه تولید باید انقدر بدود و بدود تا تورم تمام هستیش را نابود کند و عمرش به پایان برسد همین سختگیریها در تولید و دو نرخی کردن ارز جهت دزدی اسان و دور زدن قانونهای ایراددار و نسنجیده واردات بی رویه از طرف دوستان و یا خود مسعولان باعث رانت خواری بیکاری دزدی فحشا طلاق خود سوزی و قتل و غارت شده است
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
    0 1
    ماکه نباید از خارجیها بترسیم والله طی 40سال آنها مثل سگ از مردم ایران می ترسند همه این حرفها که زده می شود برای ارام کردن خودشانه ، مردم ایران باید هوشیار باشند از فتنه های داخلی دوری کنند انشاا........با رهبری عالمانه حضرت آقا موضوع ختم به خیر گردد انشاا...
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
    0 1
    ترامپ احمق به تمام معناست. و پمپئو احمق تر.شما ای احمقا تو امریکا هم بی ارزش ترین هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس