جلال چراغپور

سرمربی پیشین تیم‌ملی معتقد است که ترکیب اصلی تیم‌ملی مقابل یمن مشخص شده و مشکلاتی هم در این تیم وجود دارد که امیدوار است کی‌روش آن‌ها را برطرف کند.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور درباره شرایط ایران در جام ملت‌های آسیا که با پیروزی ۵ بر صفر تیم‌ملی مقابل یمن آغاز شد، اظهار کرد: به عنوان مقدمه باید عرض کنم که ما در جدول خطرناکی قرار گرفته‌ایم. قبل از این که مقابل یمن قرار بگیریم، می‌دانستیم که یمن می‌تواند تیم اول و دوم گروه را با تفاضل گل مشخص کند. خوشبختانه نتیجه بازی ما را در وضعیت امنیت قرار داد. فکر می‌کنم عراق توانایی زدن ۵ گل یا بیش‌تر به یمن را ندارد ولی اگر ما سه یا چهار گل به یمن می‌زدیم شرایط سخت می‌شد و این احتمال وجود داشت که عراق به یمن بیش‌تر گل بزند. الان شرایط ما خوب شده و بعید است عراق بتواند ۶ تا بزند.

او در پاسخ به این سوال که دید تیم‌ملی و کی‌روش به این بازی‌ها چیست؟ توضیح داد: دغدغه ما صعود به جمع ۱۶ تیم نیست در نتیجه باید از مرحله گروهی به عنوان دیدارهای تدارکاتی قابل توجه استفاده کنیم. ما با یمن بازی کردیم و به عنوان یک بازی تدارکاتی شکل بازی و روند تیم‌ملی دیده شد. این که در سمت چپ دفاعی‌مان مشکل داشتیم دیده شد ولی می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم.

بیشتر بخوانید:

ویتنام و عراق عیار تیم ملی را مشخص می‌کنند / نگران ضربات ایستگاهی ایران هستم!

تمجید منتقد کی‌روش از استراتژی خوب تیم ملی

سرمربی پیشین تیم‌ملی افزود: یک جنبه دیگر را هم باید در نظر بگیریم. آن‌جایی که کی‌روش وسواس داشت که حریفان آرایش اصلی تیم را متوجه نشوند. پس از بازی با یمن آرایش اصلی تیم‌ملی برای حریفان مشخص شد. در این بازی تیم‌ملی خوب ظاهر شد منتها کمی تیم نظم نداشت و خشن بازی می‌کرد و بازیکنان خطاهای خشنی انجام می‌دادند. اگر تیم روان‌شناس دارد باید با بازیکنان صحبت کند که مسابقات ادامه دارد و مراحل حذفی در پیش است.

چراغپور در پاسخ به این سوال که آیا ترکیبی که مقابل یمن قرار گرفت، ترکیب اصلی تیم‌ملی بود؟ بیان کرد: من فکر می‌کنم با توجه به مصاحبه‌های کی‌روش قبل از بازی با یمن، او گفته که تمام فکر و ذکر ما یمن است و این بازی به عنوان فینال است. اگر همه این‌ها را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که نمی‌توانست تیم نصفه و نیمه را مقابل یمن قرار دهد. پس به این نتیجه می‌رسیم که این ترکیب ایران تفکر کی‌روش بود و آرایش تیمی ما مشخص شده است. من فکر می‌کنم این آخرین ترکیب ایران بود. البته احتمالاً تغییراتی که پس از زدن سه گل انجام شد، در بازی‌های دیگر انجام نشود.

او درباره ارزیابی‌اش از آینده ایران در جام ملت‌های ۲۰۱۹ گفت: به‌نظر من آخرین روزی که می‌توان ایران را ارزیابی کرد، روزی است که با عراق بازی می‌کند. ما مقابل یمن ممکن بود در همان ۱۲ دقیقه اول دو گل بخوریم. این دو تا صحنه مقداری ما را دچار این فکر می‌کند که آرایش دفاعی ما در حالت تجمع دچار مشکل است. البته پاس‌کاری بازیکنان به هم دیگر خوب بود ولی قبل از این که پاس‌های حیاتی را به هم دهند، خیلی به توپ ضربه می‌زدند و گیر می‌افتادند و بعضی اوقات مجبور بودند تکل بزنند و خودشان را به زمین بیندازند تا پاس حیاتی بدهند.

این پیشکسوت فوتبال ایران در پاسخ به این پرسش که چه نکته مثبت و منفی دیگری در تیم‌ملی مشاهده کرده است؟ خاطرنشان کرد: یک دست بودن و همدلی تیم و این که واقعاً برای مربی‌شان می‌جنگند یکی از بهترین ویژگی‌های تیم‌ملی است. بازیکنان با این که در تیم‌ملی حضور دارند و برای ایران تلاش می‌کنند، ظاهراً تحت تاثیر کاریزمای کی‌روش هستند که به عنوان یک مربی معروف در تیم‌ملی حضور دارد. کی‌روش با هر روشی بازیکنان را در تیم جمع کرده و انگیزه خوبی برای ملی‌پوشان ایجاد کرده است. این انگیزه و جنگندگی بزرگ‌ترین حسن تیم‌ملی است اما اشکالاتی هم وجود دارد.

چراغپور افزود: یکی از اشکالات این است که در حالت حمله‌، وقتی می‌خواهند از حمله به دفاع برگردند، کند عمل می‌کنند و انتقال از حالت حمله به دفاع پایین است. دلیلش هم این است که کم این کار را کردند و تیم‌ملی برای ضدحمله زدن ساخته شده است. این کندی باعث شده که ۴ دفاع وسط ما باز بازی می‌کنند. امیدوارم کی‌روش این مشکل را در ادامه جام حل کند.

او در ادامه گفت‌وگویش درباره برآورد کلی‌اش از جام ملت‌های آسیا و مدعیان این جام اظهار کرد: روند جام ملت‌های آسیا سوای جام جهانی نیست. بعضی تیم‌ها مانند ما که در جام جهانی برای انجام سه بازی حضور پیدا می‌کنیم و تمام توان‌مان را برای این سه بازی می‌گذاریم، در جام ملت‌ها حضور پیدا می‌کنند اما تیم‌هایی مانند کره و ایران برای سه بازی نیامده‌اند و راه طولانی‌ای تا پایان جام در انتظارشان است. در نتیجه تیم‌هایی که برای انجام ۳ بازی می‌آیند از اخطار، اخراج و مصدومیت نمی‌ترسند. شما یمن را دیدید که آن‌ها با تمام توان بازی کردند.

این کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: در نتیجه بازی‌های مقدماتی بازی‌های نرمال نیست. تیم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، تیم‌هایی که فقط برای سه بازی آمدند و تیم‌هایی که برای موفقیت در مرحله حذفی هدف‌گذاری کردند. تیمی مانند فیلیپین می‌داند که نهایت سه بازی دارد، به همین دلیل انتحاری بازی می‌کند و از آسیب و اخطار نمی‌ترسند. در مورد یمن هم همین‌طور است و مشاهده کردید که یک مصدومیت شدید هم داشتند.

جلال چراغپور درباره این که آیا تیمی در حد شگفتی‌سازی در جام ملت‌ها ظاهر شده است؟ توضیح داد: تا الان همه اتفاقاتی که افتاده، قابل انتظار بوده است. در مورد پیروزی اردن مقابل استرالیا، اگر سابقه اردن را بررسی کنید، آن‌ها همیشه سابقه خوبی داشتند و در این جام هم نژاد و فیزیک خوبی دارند، با این حال آن سمت هم اتفاق خاصی نمی‌افتد و اردن و استرالیا از گروه‌شان بالا می‌آیند. تنها اتفاق جالب این جام هندوستان بود که با تفاوت چهارگل یک تیم هم دسته خودش را شکست داد. این پیروزی هندی‌ها نشان می‌دهد که در فوتبال پیشرفت کردند. در پایان باید بگویم که پس از حذف ۸ تیمی که دیدن بازی‌های‌شان هم طاقت‌فرسا است، عیار جام ملت‌ها مشخص می‌شود و در مرحله حذفی می‌توان ارزیابی خوبی از جام ملت‌ها داشت.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس