مرتضی محصص

کارشناس فوتبال کشورمان گفت: نگران ضربات ایستگاهی هستم. نه از نظر اینکه گلی دریافت کنیم، از اینکه گلی نزنیم. ما می‌توانیم از ضربات ایستگاهی که به دست می‌آوریم بهتر از اینها استفاده کنیم.

سرویس ورزش مشرق – تیم ملی فوتبال کشورمان در اولین دیدار خود در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ با نتیجه پرگل ۰-۵ یمن را شکست داد تا ورودی مقتدرانه به دور هفدهم این مسابقات داشته باشد. در این باره با مدرس فیفا و کارشناس زبده فوتبال کشورمان همکلام شدیم.

مرتضی محصص در گفت و گو با مشرق، درباره دیدار اول تیم ملی در مصاف با تیم ملی یمن گفت: «فکر می‌کنم تیم ما برای این بازی به ویژه از نظر ذهنی خیلی آماده بود. بی شک ما نسبت به یمن بازیکنان بهتری داشتیم. مشخص بود کار گروهی و تیمی مان از یمن بهتر است. ولی میل به بردن هم در تمام بازیکنان دیده می‌شد. حتی این همبستگی، وحدت تیمی و یکدلی در بین بازیکنان ذخیره ما به وجود آمده است که مشاهده آن در بازی اول می‌تواند نویدبخش باشد».

وی درباره دو دیدار بعدی تیم ملی مان خاطرنشان کرد: «مسلما دو بازی بعدی مان بازی‌های سخت‌تری خواهد بود. من چندماه پیش ویتنام بودم. دو بازی این تیم را دیدم. تیم خوبی دارند. البته عراق هم همینطور. عراقی‌ها شناخت خوبی از تیم ما دارند. ما کمتر ولی آنها بیشتر از ما شناخت دارند. فکر می‌کنم هر دو بازی بعدی ما عیار تیم مان را بیش از پیش مشخص خواهد کرد ولی من خیلی امیدوار هستم کارلوس کی روش با این بازیکنانی که انتخاب کرده ما را پس از چندین سال به عنوان قهرمانی برساند».

مدرس فیفا در باره سیستم ۱-۴-۱-۴ اتخاذی کی روش در دیدار با یمن و اینکه آیا انتخاب این روش برای بازی صحیح بوده یا نه توضیح داد: «سیستم اعداد است. مربی سیستم بازی اش را بر اساس بازیکنانی که در پست‌های مختلف دارد و با توجه به ویژگی‌های مخصوص شان انتخاب می‌کند. ما در حمله چه کار کردیم و در دفاع به چه شکل بودیم؟ شما می‌توانید مانند یمن با ۲-۴-۴ یا ۱-۵-۴ بازی کنید. اینها به تیم شما نظم و انضباط می‌دهد و تعیین کننده نتیجه نیست. بازی‌های تیم گواردیولا که شروع می‌شود به یک شکل است. در حمله به یک سیستم بازی می‌کند و در دفاع به شکلی دیگر».

محصص ادامه داد: «فکر می‌کنم از نظر سیستمی در بازی با یمن این تعادل را داشتیم. یعنی تنها آزمون بود که وظیفه دفاعی نداشت و وقتی ما توپ را از دست می‌دادیم فقط سردار جلو می‌ماند. این نزدیک شدن خطوط به یکدیگر، اضافه شدن مهدی طارمی به خط میانی همگی نشان از دستورات تاکتیکی کی روش بود».

وی درباره عملکرد خط هافبک تیم ملی مان اظهار داشت: «خط میانی مان خیلی عالی بازی کرد. من قبل از شروع بازی‌ها هم مصاحبه‌ای داشتم و گفتم خط میانی ما کلید موفقیت ماست ولی خیلی‌ها با من مخالفت کردند و گفتند خط دفاعی نقطه قوت مان است. من هم توضیح دادم که هرگز نگفتم خط دفاعی بدی داریم ولی وقتی شما به بازیکنان خط میانی تیم ملی مان نگاه کنید اکثر آنها می‌توانند در حمله و دفاع به تیم مان کمک کنند».

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد: «اکثر بازیکنان میانی ما تکنیکی هستند و اگر پا به توپ شوند احتمال اینکه توپ را از دست بدهند خیلی کم است. …و بعد قدرت دوندگی بچه‌های تیم ملی مان که دیدیم آنها فوق العاده بودند. برای اولین بازی خیلی خوب است. ما نمی‌توانیم ایرادی به تیم ملی بگیریم که فرضا تیم ملی ما نقطه ضعف داشت».

وی پیشنهادی هم به کادر فنی تیم ملی داشت و گفت: «من فقط نگران ضربات ایستگاهی هستم. نه از نظر اینکه گلی دریافت کنیم، از اینکه گلی نزنیم. ما می‌توانیم از ضربات ایستگاهی که به دست می‌آوریم بهتر از اینها استفاده کنیم. ما در این بازی دو گل روی همین ضربات زدیم ولی در مقابل چه تیمی؟ باید از این شیوه در مقابل تیم‌های قدرتمند هم استفاده کنیم».

محصص اضافه کرد: «دیشب نشان دادیم که می‌توانیم روی این ضربات حساب کنیم. شاید می‌شد گل‌های بیشتری هم بزنیم. تیم ما می‌تواند روی کرنر، پرتاب‌ها یا ضربات ایستگاهی غیر مستقیم از جناحین، به گلهای بیشتری برسد. باید قدر این ارسال‌ها و توانایی ضربات سر بازیکنانی از جمله طارمی، سردار آزمون، منتظری، ترابی، انصاری‌فرد و بقیه را بدانیم. حتی روی زمین هم می‌توان خلق موقعیت کرد. این یک امتیاز ویژه است که امیدوارم در دیدارهای بعدی از این ضربات بهره بیشتری ببریم. خیلی‌ها شاید به این ضربات اعتقادی نداشته باشند ولی من معتقدم این یک تاکتیک تعیین کننده در فوتبال مدرن است. شما با این تاکتیک می‌توانید به مراحل بعدی صعود کنید».

مدرس فوتبال فدراسیون بین المللی فوتبال درباره اینکه چرا AFC اشکان دژاگه را به عنوان بهترین بازیکن دیدار با یمن انتخاب کرده یادآور شد: «اشکان در نیمه اول مرتب به خط دفاعی ما اضافه می‌شد و کمک می‌کرد. یعنی دفاع چهار نفره ما را به پنج دفاعه تبدیل می‌کرد و در کنارش بیشتر متمایل به مرکز زمین بود و کنار امید ابراهیمی بازی می‌کرد. برای همین وقتی ما صاحب توپ می‌شدیم در بازیسازی در اکثر دقایق موفق بودیم».

محصص در پایان گفت: «اشکان دژاگه به عنوان یک یار اضافی برای بi وجود آوردن دریافت و پاس رو به جلو مفید بود. ضربه ایستگاهی خوبی را هم زد و من فکر می‌کنم اگر بهترین بازیکن ایران هم نبود یکی از بهترین بازیکنان تیم ملی مان بود».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    23 1
    بااحترام به آقای محصص ازایشان میپرسم وقتی دربازی دوگل ازروی ضربات ایستگاهی زده میشود یعنی یک موفقیت کامل اما چرافکرمیکنید درآینده نگران هستید آینده دیروزنیست . تیم تیم کاملی است وایجاد شک دربازیکنان ایستگاهی زن درست نیست . باشماموافق هستم عیاریمن دربازی عراق وویتنام معلوم میشود امامعلوم بود ! وقتی دقایق اولیه تیم یمن دقایقی برتربودودوفرصت مسلم گل داشت وقتی کارهای دونفره وسه نفره یمنی هارامیبینیم درمیابیم چرا بازی به خشونت کشیده میشد واقعیت این است ایران تیمی فراتراز آسیاست ویمن به هیچ وجه تیم ضعیفی نبود امانتیجه فریبنده است خواهیم دیدتیمهای دیگرگروه نمیتوانند گلهایی بااین دقت وزیبایی بزنند .
  • روحیه IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    15 12
    به عنوان طرفدار تیم پرسپولیس و تیم ملی و صد البته از نوع منطقی اون و نه تعصب کری خونی ، توصیه ای هم ب هبرانکو دارم و اینکه به برانکو میگم که اگر اون 40 میلیون طرفدار پرسپولیس و بعضی از کارشناسان و حتی مجریان تلویزیونی طرفدار تیم ملی و کی روش نیستند و نباشند ، اما باید بدونه که مهم اون 23 بازیکن تیم ملی هستند که با تمام توان و با جان و دل برای تیم ملی و مربیش بازی و فداکاری می کنند و مانند دوران بعضی ها نیستند که بازیکن تعویضیش به ساک لگد بزنه و یا 3 تا بازیکن تو صورت مهاجم نگاه کنند اما به کسی دیگه پاس بدهند و ... پس خیلی از این نظرات و نقدهای غیر منصفانه اهانت مستقیم به بازیکنان تیم ملی میتونه باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس