محمد نصیری

محمد نصیری قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان که رفاقتی صمیمی با تختی داشت صحبت هایی را درباره مرگ وی مطرح کرد.

به گزارش مشرق، هر ساله در سالروز درگذشت «جهان پهلوان غلامرضا تختی» خبرهای زیادی درباره مرگ رازآلود این قهرمان مردمی منتشر می‌شود و خاطرات و نقل قول‌های زیادی در این خصوص به زبان یا به رشته تحریر می‌آید، اما ۵۱ سال است که اصل ماجرا روشن نشده و به احتمال زیاد هیچگاه روشن نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

«محمد نصیری» قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان که رفاقتی صمیمی با تختی داشته در گفتگویی که سال گذشته با روزنامه اعتماد داشت در این خصوص صحبت‌هایی قابل تأمل انجام داد که بخش‌های مربوط به مرگ تختی را در ادامه می‌خوانید:

آقای نصیری! تختی را کشتند یا مرد؟ منظورمان این است که خودکشی کرد؟

تختی را نکشتند.

منظورتان از اینکه می‌گویید «نکشتند» چیست؟ یعنی خودکشی کرد؟ اگر این طور است پس چرا مرگ تختی را به افراد و گروه‌های خاصی نسبت می‌دهند؟!

این را نمی دانم چه کسی درست کرده است. اینهایی که می‌خواهند خودشان را لوس کنند، اینهایی که می‌خواهند خودشان را بزرگ کنند، الکی. سر مردم را کلاه بگذارند. سر دولت خودمان را و دیگران را کلاه بگذارند. دولت فعلی مان را می گویم. آخر برای چه؟ همه می‌دانند آقا تختی را نکشتند. روزی که ما در اردوی هتل امریکا بودیم، هتل امریکا درست روبه روی سفارت امریکا بود، آقا تختی آمد با ما ناهار خورد.

آن زمان در ورزشگاه امجدیه، شیرودی فعلی تمرین می‌کردید دیگر؟

بله، در امجدیه تمرین می‌کردیم. همین سالن کشتی، سالن جهانبخت توفیق. سالن توفیق یک زمانی برای وزنه برداری بود. آقا تختی آمد پیش ما. من دوست آقاتختی بودم و با هم این ور و آن ور می‌رفتیم. بیشترم فرودگاه را دوست داشت و می‌رفتیم فرودگاه.

فرودگاه را؟!

بله.

منظورتان چیست که فرودگاه را دوست داشت؟

رستوران فرودگاه را می گویم.

رستوران فرودگاه کجا بود؟

همین مهرآباد.

متوجه شدم. می‌رفتید رستوران فرودگاه مهرآباد؟

بله مهرآباد. می‌رفتیم رستوران آنجا.

چرا آنجا را دوست داشت؟ به خاطر اینکه آدم‌های مختلف در حال مسافرت بودند و می‌آمدند و می‌رفتند؟

نمی دانم چرا دوست داشت، هیچ وقت هم نپرسیدم که آقاتختی چرا اینجا را دوست دارید. حتماً به خاطر اینکه تمیز و شیک بود دوست داشت، خب مردم برای رفتن به خارج می‌آمدند فرودگاه.

شاید از رفت و آمد مردم لذت می‌بردند؟

امکان داشت اما من هیچ وقت نپرسیدم دلیلش را. هرچی می‌گفت روی حرفش حرف نمی‌زدم، چون دوست داشت دیگر. مثلاً من می‌گفتم بیا برویم لاله زار، نمی‌آمد.

آخرین بار چه زمانی تختی را دیدید؟

ظهر بود، آمد محل تمرین ما. گفت «آقا برومند من ممد رو با خودم ببرم تا عصری می یارم.» آقای برومند گفت «این داره تمرین می کنه، می دونی که ببریش تا صبح دیگه نمیاد.» راست می‌گفت من را از اردو می‌بردند بیرون، صبح فردا هم برنمی گشتم. آقاتختی گفت باشه و رفت. فرداش خبر دادند که آقا تختی مرده. ظهر روز قبل در اردو با من بود حالا مرگش را بگذاریم به حساب چه کسی؟ اگر من با او می‌رفتم ممکن بود این کار را نکند. ممکن بود تاریخ عوض شود یا زمان این کار عقب بیفتد.
بگذارید به نقل از دوستان چیزی به شما بگویم. دوستان می‌گفتند زودتر از این برنامه، دو سال قبل تر از مرگ آقا تختی. در منطقه زردبند. اگر اشتباه نکنم آقای حسین زردبندی خدا بیامرز می‌گفتند، تو باغ ایشان در منطقه زردبند لواسان آقا تختی می‌خواست با هفت تیر خودکشی کند که به یکباره صدایش می‌زنند و او منصرف می‌شود و زمان این کار تا دو سال به عقب می‌افتد و این بار با سیانور خودکشی می‌کند. خود تختی در دست نوشته اش اشاره کرده که هیچکس مقصر نیست. به هر حال خدا رحمتش کند. تصمیم به خودکشی یک لحظه ا ست. اگر من آن روز با او رفته بودم شاید اصلاً آن شب به هتل نمی‌رفت و آن اتفاق نمی‌افتاد. خبر مرگ تختی که آمد آنقدر شلوغ شده بود که نگو و نپرس. تا حالا یک همچین چیزی در دنیا ندیده ام.

شما اشاره کردید که تختی گفته است هیچکس مقصر مرگش نیست، پس دلیل خودکشی چه بوده است؟ چیزی ذهن شما را مشغول نکرده در این حدود ٥٠ سال که مثلاً دلیل خودکشی تختی باشد؟

دیگر وقتی یک نفر رفت از کجا باید بفهمیم چرا رفت. یعنی کسی فکر می‌کرد آقاتختی دست به این کار بزند؟ نه.

جلال آل احمد جمله‌ای دارد که در آن به چنین چیزی اشاره می‌کند که «مگر می‌شود قهرمان باشی و مردم نداشته های خود را در داشته‌های تو جست وجو کنند و خودکشی کنی؟»

نه نمی‌شود.

اما گویا تختی این کار را کرده است.

من یک چیزی را به شما می گویم. آدم‌های مهم دست به خودکشی می‌زنند. من تا حالا زیاد دیده ام و اینکه مثلاً وقتی آقا تختی فوت کرد یک بوکسوری بود به نام پرویز مافی که با خوردن داروی نظافت حمام خودش را کشت. پرویز واقعاً آدم گردن کلفتی بود. ببینید حالا تختی چه کسی بود که این آدم خودش را به خاطر او می‌کشد.

درست است، آن زمان خیلی‌ها خودشان را به خاطر تختی کشتند. حرف و حدیث‌هایی هم هست و می‌گویند سیستم، حکومت شاه تختی را اذیت می‌کرد، تختی به خاطر همین خودکشی کرد. این چقدر می‌تواند درست باشد؟

اصلاً درست نیست.

چرا؟ خب برای چه یک آدم باید بابت این موضوع خودش را بکشد؟

ما آن زمان نبودیم، نمی‌دانیم. خب اینها که می‌گویند آدم باید از آنها بپرسد که برای چه این حرف‌ها را می‌زنند؟


البته این وسط ماجرای شاهپور غلامرضا هم هست؟

ببین عزیزم! غلامرضا رییس کمیته المپیک بود و البته برادر شاه و وقتی آمد به سالن مردم بلند شدند و دست زدند و بعد نشستند و تمام، مثل همیشه. بعد تختی آمد، خب تختی یک چهره مردمی بود و با آمدنش سالن به هم خورد، آنها هم شاید ناراحت شدند که چرا تختی این مقدار مورد تایید است و البته این طبیعی است، درست مثل آن خواننده جوانی که مرد و مردم به خاطرش به خیابان آمدند. چی بود اسم این خواننده که فوت کرد؟ یادم آمد مرتضی پاشایی که مردم رفتند سر قبرش: اما خب کسی از مسوولان ناراحت نشد که این همه آدم رفتند سر قبر این خواننده، چون مردم دوست داشتند و این فرق می‌کند. دیدید که چه جمعیتی بود؟

بله مردم دوست دارند و نمی‌شود هم جلوی دوست داشتن شان را گرفت.

بله و این ارتباطی هم به سیاست ندارد. مردم دوست دارند و قصدی هم از این کارشان ندارند. این به خاطر علاقه شان نسبت به آن آدم است. آخر می‌دانید هنرمندان و ورزشکاران در دل مردم جا دارند. آقا تختی هم دردل مردم جا داشت. مردم قهرمانان خود را دوست دارند، ما قهرمانان هم یک کاری می‌کنیم که دوست مان داشته باشند. پس برای چه قهرمان می شویم، برای چه باید هنرمند داشته باشیم؟ اگر کسی ما را دوست نداشته باشد ما هم نمی‌توانیم زندگی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    57 14
    زن تختی هم هرگز نگفت او را کشتند
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      50 19
      اتفاقا از دست زنش میخواس خودکشی کنه. خبر نداری صحبت نکن
    • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      6 2
      اینکه با کسی باشی نمی توانی تمام زوایای پنهان افکار او را بفهمی ؛ هر انسانی دهها برابر آنچه ما میدانیم اسرار شخصی دارد به هر صورت ایشان گفته اند خودکشی در بین افراد مشهور هم دیده میشود عموما افرادی هستند در جوامع سکولار آن هم بعد از اینکه دوران اوج خود را پشت سر نهادند و به پوچی رسیدند ؛؛ اکنون قهرمان مردمی و مذهبی که همچنان در اوج بود چگونه به مرحله پوچ گرایی رسیدند که مرگ را بهتر از زندگی دیدند پرسشی که جناب نصیری جواب ندادند ؛؛؛؛ فاصله سنی تختی و نصیری هم چنان بوده که یک فرد ۱۷ ساله نتواند روحیه یک فرد ۳۵ ساله را درک کند.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    36 74
    دکتر احمدی نزاد هم ملت اونو دوست دارند این در دل ملت است
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      9 5
      ؟؟؟!!!!!!!!!!
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      5 0
      فکر کن فقط یه لحظه! که اونم خودکشی کنه!
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    40 4
    چه رک و روون و منطقی!
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
      2 6
      این که همش گفت نمیدونم . حتی نمیدونست چرا اصرار داشت توی رستوران فرودگاه غذا بخوره یا برای چی دنبالش اومده بوده . چنین کسی چطور میتونه با اطمینان بگه تختی خودکشی کرده ؟
  • علی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    47 99
    اقای نصیری شما یا حسودی میشه یا واقعا از تختی بدت میاد اخه تختی چرا باید خودکشی کنه یا شما اسلام و مسلمون واقعی نمیدونی کیه یا دوست داری تو خبر ها بولدت کنند..
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      5 15
      برو بابا
    • حامد IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      5 1
      مسلمون بولد واژه ی انگیلیسه نگو.خخخ
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    34 21
    تو راستگوترین آدمی بودی که بدور از سیاست و سواستفاده ماجرا را گفتی و با هر سنجشی در هر سطحی از شعور قابل درک بود و البته اضافه تر اینکه حزب جبهه ملی و یران فاسد و مرتد مصدقی طوری استفاده کردند که این بنده خدا از چشم خیلی ها افتاد- خدا رحمتش کنه و خدا سواستفاده کنند گان از مرگش را ذلیل و علیل کند.
  • محمد حسینی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    20 12
    مشرق شما هم سالگرد تختی هر وقت میرسه مثل بعضی دیگه از خبرگزاری ها این نوع مصاحبه ها رو برای تختی بزارید ...طلا که پاک است چه منتش به خاک است
  • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    44 51
    سلام علیکم بنده با شخصی ملاقات داشتم که خودش جزو سیستم رژیم گذشته بود به پهنای صورت اشک میریخت و می گفت تختی توسط ساواک خراسان کشته شده و جزئیاتی را شرح می داد امکان نداره تختی خودکشی کرده باشه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      26 11
      لطف کن همون حرفهارواینجابنویس منکه سالهاست باورنکردم وشک به خودکشیش دارم .
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      32 3
      خب این یارو رو پیدا کن به مشرق خبر بده تا خبرش رو مستند کنه. الان که دیگه ساواک نیست بترسه!
    • US ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      14 5
      زنش و رفیقش و مربیش و دکترش و خصوصیات روانی همه میگن خودکشی تو میگی ساواک کشته، چرا ببیره تو هتل؟!
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    18 14
    خدا پدرتو بیامرزه- تو بزرگمرد روزگار سیاست زده مائی- هر کسی تونست از مرگ تختی استفاده کرد مخصوص مصدقی ها قجری انگلیسی مرتدها
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    26 6
    صحبت های تکان دهنده؟!!!!!!!!! بازم که مساله حل نشد چرا فوت کرده؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    61 60
    آقای نصیری تختی خودکشی را حرام می دانست - مرد حسابی شما اولا/ فاصله سنی تان با تختی 17 سال است اندازه خودت حرف بزن - ثانیا/ تو پزشک هستی که تشخیص بدهی و جسد را معاینه کرده ای دست نوشته به اجبار تختی بوسیله رژیم سفاک شاه خانواده تختی ار هم در مظان اتهام قرارداد ثالثا/ سیستم ترورشاه با تشکیل سایه های مرگ خیلی هارا زیرخاک کردند رابعا / دست اسرائیلیها و بهایی ها در ساواک در بین بود خامسا/ تو خودکشی را مجاز می دانی فرق تو با تختی همین است - خود کشی قتل است قتل مظلوم ترین موجود بدست قاتلی که خود آن شخص قاتل خودش است - تختی اهل این حرفها نبود سن تو هم د راندازه درک تختی نبوده حالا تورا تحویل می گرفته یک بحث دیگری است تو در گهواره بدودی تختی 17 ساله بوده تو 17 ساله بودی تختی 34 ساله بوده - شما می خواهی رژیم سفاک خونریز شاه را تبرئه کنی - محبوب دل مردم آقاسید جلال آل احمد را اصلا تو می شناسی - نصیری رئیس ساواک بوده راستی مردم شک کردند تو با ایشان نسبت نداری - دست بردار عمو به اندازه گلیمت ..
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      7 30
      اتفاقا در اسلام به خودکشی و دگرکشی بسیار توصیه شده است
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
      7 3
      آن اسلام را ما اسلام آمریکائی و جعلی می دونیم
  • رضا IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    31 26
    فیلم جهان پهلوان تختی رو ببین آقای نصیری متاسفم برات عجب دوستی بودی که تختی رو نشناختی
  • 108 IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    24 28
    حتما در مرگ تختی، هتل، اتاق ساکت، تخت راحت، آب گرم سیانور، بزاق دهان و عزرائول دست داشته اند . با تمام اینها مرگبر شاه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    35 23
    چگونه دوستی هستی که بدون هیچ سند و دلیلی میگی خودکشی کرده؟!! اونم شخصی با مرام تختی.
  • حسن IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    24 2
    ما چکاره ایم که کسی را ببریم تو جهنم یا بهشت خدا میداند وبس مهم این بود که تختی یک جوانمرد تمام عیار بود کاش ورزشکارهای الان یک کم از ایشان جوانمردی یاد میگرفتن
  • بیژن IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    48 10
    دور از ذهن است که آقای تختی خودکشی کرده باشد .
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    30 15
    به هیچ وجه صحیح نیست. تختی دلاورمرد باغیرت ایرانی با اون اعتقادات راسخ دینی اهل خودکشی نبود. تختی با رژیم منحوس پهلوی مشکل داشت و همین دلیلی برای حذف او بود.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    28 9
    نسبت خودکشی به کسی مثل اون ؟! نمی خوره
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    12 26
    بلاخره افسرده که بشی هر لحظه ممکنه خودتو خلاص کنی
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      4 7
      توبله افسردگی و این قرتی بازیها در انسان عاقل هیچ جایی ندارد
  • کاظم IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    12 9
    واقعا متاسفم برا مشرق که با هر کیی مصاحبه میکنه... تختی تو دنیا الگو شده ولی شما میخواین بسوزونیش
  • پرویز DE ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    7 12
    واقعا یکه خوردم ، مشرق و عقلانیت !!!؟ مشرق و معقول نوشتن یسیار عجیب بود ، این را بفال نیک بگیریم ، اگر مشرق چند سال پیش بود الان ده تا قحش چارواداری نثار نصیری میکرد که غلط کرد نصیری و ده تا دلیل ردیف میکرد که الا بلا ، ساواک و غلام رضا و شاه تختی را کشتند ، خدا را شکر مشرق ، این یک امتیاز مثبت برای تو بود
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
      3 3
      به به ! نسبت خودکشی بی دلیل یعنی عقلانیت !
  • US ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    25 8
    کسی که میگه "همه می‌دانند آقا تختی را نکشتند"، مسلما نمیشه به حرفهاش اعتماد کرد
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    6 2
    مثلاً من می‌گفتم بیا برویم لاله زار، نمی‌آمد!! این حرفت و که خوندم فهمیدم باید بگم اقای نصیری تو راس میگی حق فقط باتو هستش
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    16 14
    اقای نصیری شما بر دسث فرح بوسه زدی انتطاری از شما نیست
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    4 3
    دولت گذشته که این همه برای تختی سرمایه گذاری کرده بود و باعث افتخارشون بود میان می کشن چه فکر احمقانه ای مردم را احمق فرض کردند یکسری ابله از این شایعات نون دراوردن
  • افشین IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 8
    واقعیت اینه که نحوه مرگ افرادی مثل جلال آل احمد ، جهان پهلوان تختی ، دکتر شریعتی و آقا سید مصطفی خمینی شبیه همدیگه است...، که همه این عزیزان تقریباً به یک روش و توسط ساواک به شهادات رسیدند.
  • حسینی IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 3
    خودتون گفتین که موقع مردنش اونجا نبودم، بنابراین نمی تونی بگی خودکشی کرده! من نه تختی رو دیدم و نه می شناختم ولی چون توی قلبم جا داره بسیار بعید می دونم خودکشی کرده باشه!
  • ناشناس IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 2
    همین رو می دونم که وقتی کسی چیزی نمی دونه باید بگه نمی دونم نه اینکه مطمئن نیست هر حرفی بزنه. این سخنان کاملاً غیر منطقی است چرا یک قهرمان بزرگ در میادین ورزشی باید دست به خودکشی بزنه ؟ نگید این حرفها رو . متاسفم
  • ناشناس IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    8 10
    از ریختت ، سخنانت پیداست دروغه .
  • ایمان IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    17 6
    خودکشی تختی رو فقط بی عقل ها می تونن باور کنن هر کسی که یکی از خاطراتی که مردم از تختی دارند رو شنیده باشه میفهمه که تختی داشت اسطوره میشد که ترسیدن و سرش رو زیر آب کردند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    5 5
    مشرق برسی کنید این نصیری با نصیری رئیس ساواک نسبت دارند؟ در هر صورت مردم شک کرده اند!!
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    1 7
    .متل اینکه می خواهد شاه را از اتهام قتل تبرئه کند.بهر حال مرگ تختی مشکوک بود ودر ابهام خواهد ماند
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 1
    اینکه لحظه آخر باهاش نبوده که خیلی راحت گفته خودکشی بوده.
  • قباد IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
    1 0
    یارو میگه هیشکی از مسئولان از رفتن مردم به سر قبر پاشایی ناراحت نشد! بگو داداچ،مگه تو، تو دلشون بودی؟
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    0 0
    اقا تختی خودکشی نکرده چرا یک الگو باید چنین کاری بکند و کسانی که میگویند تختی خودکشی کرده مگر خودشان انجا بودند و دیده اند
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
    0 0
    خودکشی اصلا درست نیست هر جور هم فکر کنیم نمیتوانیم بگوئیم خودکشی بوده است و این که الان هم آقای خیابانی مستند ساختند و گفتند که ثابت میشه که آقا تختی خودکشی نکرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس