اخبار ویژه روزنامه ها

یک نماینده حامی دولت گفت طرح سلامت، گورستان به جا مانده دولت روحانی است و وزیر مستعفی باید در این باره پاسخگو باشد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

روایت وکیل حامی دولت از چاه ویل «طرح تحول سلامت»

یک نماینده حامی دولت گفت طرح سلامت، گورستان به جا مانده دولت روحانی است و وزیر مستعفی باید در این باره پاسخگو باشد.

جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب‌رئیس فراکسیون در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره علت خروج برخی چهره‌ها از دولت گفت: قبول ندارم که دولت دارد بی‌ژنرال می‌شود. اگر احزاب قوی داشتیم این‌طور نمی‌شد که کسانی وسط راه ببرند. آقای ربیعی استیضاح شد ولی بقیه خیر، همین الان چند نفر دیگر هم از اعضای کابینه می‌گویند ما استعفا دادیم، این استعفا را قبول کنند تا ما برویم.

وی افزود: آقای شهیدی رئیس بنیاد شهید هفته گذشته در مجلس حاضر شد و گفت «من استعفا دادم، استعفایم را قبول کنند، می‌روم.» این حرف یعنی آنکه برخی فقط در دوران خوش‌خوشان هستند. امروز دولت در وضعیت سخت اقتصادی به سر می‌برد. باید همه پای کار این دولت بایستند. اینکه کم بیاورند و فرار کنند، کار درستی نیست. چنین کسانی مرد دوران سخت نیستند.

وی افزود: معنی ندارد که آقای قاضی‌زاده هاشمی بازنشسته‌ها را بهانه می‌کند، استعفا می‌دهد و می‌رود. گورستان به جا مانده از دولت آقای روحانی طرح تحول سلامت است چون نه مصوبه مجلس را دارد و نه در هیئت وزیران.»

وی ادامه داد: من دوست ندارم حالا که آقای قاضی‌زاده هاشمی رفت به او حمله کنیم، ای‌کاش می‌بود و درباره تحمیل این همه هزینه به دولت پاسخ می‌داد. الان گذاشتن و رفتن و قهرمان‌بازی که هنر نیست اما آقای روحانی تا آخر می‌ایستد و مقاومت می‌کند.

نماینده رشت گفت: برخی مثل ظریف می‌مانند و برخی نیز مثل آقای قاضی‌زاده هاشمی کم می‌آورند و حتی نمی‌ایستند تا خراب کرده خودشان را درست کنند. وقتی وضعیت بیمارستان‌ها را در یک سال گذشته بررسی می‌کنیم، می‌بینیم چقدر وضعیت آنها افتضاح شده است.

وی با بیان اینکه این نقد به سازمان برنامه و بودجه نیز وارد است، افزود: ده‌ها بار به این سازمان گفتیم که تخصیص منابع را کنترل کند. در مجلس نهم من و آقای نادران نسبت به طرح تحول سلامت هشدار دادیم که این چاه ویل است، تحت تاثیر جوسازی‌ها قرار نگیرید اما متاسفانه مجلس نقش خود را درست ایفا نکرد و کیسه کیسه به طرح سلامت پول داد.

جعفرزاده تاکید کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی هنرمندانه در قالب سناریوی احقاق حقوق بازنشستگان گذاشت و رفت و خود را مظلوم نشان داد. او باید پاسخ دهد که چرا این بدهکاری سنگین را روی دست ملت گذاشت. واقعاً الان امیدوارم آقای نمکی سرپرست وزارت بهداشت بتواند طرح سلامت را اصلاح و آن را به ریل بازگرداند. کسی مخالف خدمات‌درمانی رایگان به مردم نیست اما در قالب این طرح خدماتی به مردم نرسید.

وی افزود: در همه دنیا تفاوت حقوق پزشک و پرستار ۳/۵ برابر است اما در ایران بیش از ۳۰ برابر است. این همه پرستار ناراضی اعتراض کردند یک مرتبه آقای قاضی‌زاده صحبت‌های اینها را نشنید.

این حرف‌ها مصداق تشویش اذهان است

«تناقض فاحش اظهارات ارزی روحانی در مجلس با موضع‌گیری‌های ابتدای سال او اعتماد عمومی به دولت را مخدوش می‌کند»

روزنامه وطن‌امروز در گزارشی نوشت: «اوایل سال ۹۷ در مقطعی قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباً صفر بود، آن التهابات در بازار به وجود آمد و دولت ناچار شد برای آرام کردن بازار و نجات کشور از التهاب، تصمیماتی هر چند سخت اتخاذ و اجرا کند که برای دولت نه اولویت اول و دوم که اولویت سوم بود».

اگر کسی غیر از روحانی جملات بالا را اعلام می‌کرد احتمالاً به تشویش اذهان عمومی متهم می‌شد اما این اظهارات از زبان رئیس‌جمهور جاری شد و بعد از آن بود که روند افزایش نرخ ارز شدت گرفت و فقط در یک ساعت دلار ۱۰ هزار تومانی وارد کانال ۱۱ هزار تومان شد. قیمت دلار از ۱۰,۵۰۰ تومان در روز سه‌شنبه ظرف کمتر از ۲۴ ساعت به ۱۲,۵۰۰ تومان رسید که حدود ۱۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. این رشد قیمتی با نوسان همراه بود و در اولین ساعات بازار ارز در روز پنج‌شنبه دلار به صورت سرسام‌آوری افزایش پیدا می‌کرد و حتی در ساعاتی قیمت ۱۲,۷۰۰ تومان را تجربه کرد؛ افزایش نسبتاً زیادی که زنگ هشدار بانک مرکزی را روشن و نهاد سیاست‌گذار پولی کشور را دوباره مجبور به مداخله سخت در بازار کرد. بانک مرکزی با عرضه دلار مداخله‌ای (دلار صرافی‌ها) با قیمت ۱۱,۷۰۰ تومان توانست تا پایان بازار روز گذشته قیمت دلار را تا ۱۲ هزار تومان پایین بیاورد.

روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود در ۲ بهمن ماه ۹۶ و حتی ایام ابتدایی امسال تاکید کرده بود که مشکلی از بابت دلار وجود ندارد و مردم خیال‌شان راحت باشد. بعد از سخنان رئیس‌جمهور نرخ دلار در بازار روز بعد، با افزایش روبه‌رو شد و به گفته فعالان بازار، سخنان رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند محرکی برای کاهش قیمت‌ها در بازار باشد ولی اگر تزریق ارز نیز همزمان با این اخبار افزایش یابد، می‌توانیم امیدوار به ریزش قیمت‌ها باشیم. اما آن زمان بانک مرکزی تحرک چندانی در بازار نداشت تا حرف‌های امیدوارکننده روحانی هم کارساز نباشد. حالا روحانی اعلام کرده در همان ایامی که می‌گفته مردم خیال‌شان بابت ارز راحت باشد، تقریباً ارزی وجود نداشته است! قطعاً این اظهارات این سیگنال را می‌دهد که امکان دارد جمله «در هیچ دوره‌ای به اندازه الان اسکناس ارز نداریم» نیز تبلیغاتی و غیرواقعی باشد. مسئولان باید مسئولیت اظهارات خود را بپذیرند.

نگرانی درباره واگذاری خسارت‌آمیز شرکت‌های دولتی

عضو فراکسیون امید در مورد فروش و واگذاری بخشی از اموال دولت به بخش خصوصی گفت: واگذاری‌ها اگر به معنای واقعی اتفاق بیفتد عالی است، در حال حاضر دو مشکل در بحث واگذاری‌ها وجود دارد نخست اینکه این واگذاری‌ها خصولتی می‌شوند و خصوصی‌سازی به تمام معنا اتفاق نمی‌افتد.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود در گفت‌وگو با عصر ایران ادامه داد: مشکل دیگر عدم نظارت درست در بحث واگذاری‌هاست که این واگذاری‌ها در فضای رقابتی سالم انجام نمی‌شود که این نمونه‌های زیادی دارد که در دولت‌های قبل نیز تخلفاتی صورت گرفته است و نمونه واضح آن در سال‌های اخیر واگذاری آلمینیوم المهدی توسط سازمان خصوصی سازی است، این واگذاری این‌قدر فاجعه‌بار و فسادانگیز بوده است که در شرف فسخ معامله هستند البته باز هم فسخ این قرارداد باید با نظارت باشد که آیا خریدار توانسته است از این اموال و دارایی محافظت کند یا بذل و بخشش کرده است و آن را تبدیل به سرمایه‌های نقدی کرده است‌.

وی اظهار داشت: تجربه‌ای که ما از واگذاری‌های قبلی داریم تجربه موفقی نبوده است. سیاست، سیاست درستی بوده است ولی روش کار اشتباه و غلط بوده و در آنها رانت و فساد اتفاق افتاده است‌.

گفتنی است رئیس‌جمهور هنگام ارائه لایحه بودجه، از واگذاری شستا (شرکت‌های سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی) به بخش خصوصی در سال آینده خبر داد.

گزارش سازمان برنامه و بودجه از نقش دولت در نابسامانی بازار ارز

گزارش سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد سوءتدبیرهای اقتصادی مهم دولت، علت اصلی نابسامانی گران شدن نرخ ارز بوده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در گزارش رسمی این سازمان چند علت برای روشن شدن مشعل نوسانات نرخ ارزی احصا شده است:

کاهش نرخ سود: سازمان برنامه و بودجه معتقد است که از ابتدای شهریورماه، روند افزایشی نرخ ارز عمدتاً به خاطر کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد آغاز شد. تصمیمی که با هدف کاهش هزینه‌های تامین مالی به ویژه در بخش تولید گرفته شده بود. پس از تصمیم بانک مرکزی، شاهد انتقال سپرده‌ها از حساب‌های کوتاه‌مدت به حساب‌های یک‌ساله و در مواردی خروج سپرده از بانک‌ها بودیم. حرکت بخشی از نقدینگی موجود در حساب‌های بانکی به سایر بازارها از جمله بازار ارز، سکه و مسکن، همزمان با اعلام سیاست‌های جدید آمریکا در قبال برجام، تبدیل به عاملی برای نوسان و تلاطم در بازارهای مذکور شد.

مواضع آمریکا: تمدید مشروط تعلیق تحریم‌ها توسط رئیس‌جمهوری آمریکا، تهدید به کناره‌گیری از برجام در پایان دوره ۱۲۰ روزه بعدی و اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، روند افزایشی نرخ ارز را تشدید کرد.

عوامل اقتصادی: کارشناسان سازمان برنامه و بودجه معتقدند برخی تصمیمات اقتصادی نیز در رشد نرخ ارز دخیل بوده‌اند. طبق گزارش این سازمان مداخله بانک مرکزی از طریق تزریق ارز زیر قیمت به بازار آزاد و افزایش تقاضای سفته‌بازی، از عوامل موثر رشد قیمت در پاییز سال گذشته به حساب می‌آیند. علاوه بر اینها، اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی از تراکنش‌های بانکی در امارات متحده عربی منجر به این شد تا تجار ایران در نقل و انتقال حواله ارزی با محدودیت شدیدی مواجه شوند و این مسئله رشد ارز در دی‌ماه را تمدید کرد به طوری که نرخ ارز در پایان دی ماه به بیش از ۴,۵۰۰ تومان رسید.

تثبیت نرخ ارز: کارشناسان سازمان برنامه و بودجه بر این عقیده هستند یکی از عوامل دیگر افزایش نرخ ارز در سال ۹۶ را باید در تثبیت نرخ ارز جست‌وجو کرد. به گزارش این سازمان، محاسبه نرخ ارز حقیقی بر مبنای روش برابری قدرت خرید (PPP) براساس سال پایه ۱۳۸۱، نشان‌دهنده یکی از مشکلات ریشه‌ای بازار ارز در سال‌های اخیر است که از نظر کارشناسان سازمان برنامه، نقش پررنگی در وقوع نوسانات بازار ارز در سال ۹۶ داشته است. مطابق محاسبات انجام شده، پس از تعدیل نرخ ارز در سال‌های ۹۰ و ۹۱، به دلیل عدم افزایش متناسب نرخ ارز با نرخ تورم در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶، نرخ ارز حقیقی تا ابتدای سال ۹۶ به شکل مستمر، روند کاهشی را طی کرده است. از این رو، عدم تعدیل مناسب نرخ ارز در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، باعث شد تا بخشی از تورم انباشت شده در سال ۹۶ تخلیه شود.

گرانی نرخ ارز در بودجه ۹۸ به کام شرکت‌های دولتی

سخنگوی ستاد بودجه می‌گوید نرخ تسعیر ارز از ۳,۵۰۰ تومان به ۸ هزار تومان در بودجه ۹۸ افزایش یافته که موجب افزایش درآمد شرکت‌های دولتی شده است.

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان «گرانی ارز به کام شرکت‌های دولتی شد» نوشت: در لایحه بودجه سال ۹۸ یک اتفاق جالب رخ داده است؛ بودجه شرکت‌های دولتی از افزایش بی‌نظیری برخوردار شده، به ویژه بودجه شرکت ملی نفت ایران که بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل این اتفاق، پرش دو برابری نرخ تسعیر در بودجه است.

نرخ تسعیر یکی از مهم‌ترین پارامترهای بودجه‌بندی است که بخش اعظمی از درآمدهای دولت را مشخص می‌کند؛ براین اساس دولت درآمدهای صادراتی خود را به ریال تبدیل کرده و به خزانه واریز می‌کند. فرض کنید دولت در سال آینده ۲۵ میلیارد دلار درآمد نفتی دارد، ۲۰ درصد این درآمد به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و ۱۴/۵ درصد آن هم به شرکت ملی نفت می‌رسد؛ مابقی این پول با نرخ تسعیر تبدیل به ریال شده و به حساب خزانه واریز می‌شود تا طبق برنامه مشخص شده، به شرکت‌های دولتی و خدماتی اختصاص یابد.

دولت باید این درآمدها را با نرخ تسعیری که در قانون بودجه مشخص شده تبدیل به ریال کند که مشخصاً هر چه این نرخ بالاتر باشد، درآمد ریالی دولت نیز افزایش می‌یابد. در لایحه بودجه سال ۹۸، بودجه شرکت‌های دولتی از افزایش قابل توجهی برخوردار است که باید دید در مجلس شورای اسلامی برای آنچه تصمیمی گرفته خواهد شد.

براساس اعداد و ارقام مندرج در جدول لایحه بودجه دولت و پیوست‌های آن، شرکت ملی نفت ایران (مادر تخصصی) در سال ۹۸، درآمدی معادل ۶۱۱ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان خواهد داشت.

به طور کل، در لایحه بودجه ۹۸ حدود ۱,۲۰۰ هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده که این رقم سه برابر بودجه عمومی دولت با رقم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان است. رشد ۵۰ درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در مقابل رشد ۸ درصدی بودجه دولت از ابهامات جدی‌ای است که یک پاسخ در پی دارد.

دلیل افزایش سهم شرکت‌ها چیست؟ سخنگوی ستاد بودجه در توضیح این اتفاق گفت: افزایش نرخ تسعیر ارز از ۳۵۰۰ به ۸ هزار تومان یکی از علل رشد بودجه شرکت‌های دولتی است. مژگان خانلو در پاسخ به این سؤال که تغییرات درآمدی شرکت نفت به چه شکل بوده است؟ گفت: درآمد شرکت ملی نفت شامل درآمد حاصل از نفت خام و میعانات گازی صادراتی به میزان ۵۳۸/۲ هزار میلیارد ریال با رشد ۴۴ درصدی نسبت به مصوب سال ۱۳۹۷ به واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز پیش‌بینی شده است. همچنین درآمد حاصل از فروش نفت خام و میعانات گازی داخلی به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به میزان ۲۹۸/۳ هزار میلیارد ریال با رشد ۱۷۲ درصدی نسبت به سال جاری به دلیل افزایش میزان فروش به میزان ۲۷۹ هزار بشکه و همچنین افزایش نرخ تسعیر منظور شده است.

سانسور آمارهای اقتصادی کارنامه منفی دولت را مثبت می‌کند؟!

مدیران بانک مرکزی به جای کتمان داده‌های آماری باید پاسخ دهند چرا زمانی قبلاً هر ماه با برگزاری جلسات و نشست‌های خبری ساعت‌ها برای رسانه‌های کشور از دستاورد بزرگ دولت سخن می‌گفتند و حالا آمارهای اقتصادی را سانسور می‌کنند؟

روزنامه فرهیختگان ضمن طرح این پرسش می‌نویسد: براساس یک قاعده عرفی، بانک مرکزی پنجم هر ماه آمار نرخ تورم را منتشر می‌کند، اما حالا با گذشت بیش از دو هفته، هنوز آمار تورم آذرماه منتشر نشده است. در آخرین اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی دلیل این تأخیر، نیاز به «بررسی تخصصی و کارشناسی دوجانبه با مرکز آمار در خصوص به حداقل رساندن اختلافات آماری» اعلام شده است. با این حال بررسی‌های آماری، غیرواقعی بودن این ادعا را ثابت می‌کند. بررسی‌های «فرهیختگان» نشان می‌دهد علاوه بر سانسور و کتمان نرخ تورم، دولت آمار ضریب جینی سال ۹۶ را نیز سانسور کرده است. در زمینه کتمان نرخ تورم، بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه در آذرماه به ۴۲/۴ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۷ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه ۱۳۹۶ نیز به ۲۰/۸ درصد رسیده است که این ارقام بالاترین میزان نرخ تورم در دولت روحانی است. همچنین از آنجا که در اطلاعیه روابط عمومی بانک مرکزی دلیل تأخیر در اعلام نرخ تورم، تبادل نظر با مرکز آمار ایران اعلام شده است، در این زمینه نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار اعلامی نرخ تورم از سوی مرکز آمار همواره بین سه تا پنج درصد «کمتر» از آمار اعلامی بانک مرکزی (در تورم متوسط ۲/۸ درصد و در تورم نقطه به نقطه پنج درصد) است.

در زمینه کتمان ضریب جینی نیز بررسی‌های آماری نشان می‌دهد شاخص ضریب جینی که میزان نابرابری و شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، در دولت روحانی از ۰/۳۸۳۴ در شروع سال ۹۲ به ۰/۴۰۴۶ در سال ۱۳۹۵ رسیده بود که قطعاً با التهابات ارزی و افزایش تورم نیمه دوم سال ۹۶، این شاخص نیز به رقم ۰/۴۱۰۰ رسیده است که در یک دهه اخیر رقمی بی‌سابقه است.
 

ایران

آیت‌الله یزدی: فرزندانم در مسیر درست حرکت کرده‌اند

خبر اول اینکه، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار سردار نقدی معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران، ضمن اشاره به خدمات جمهوری اسلامی ایران به مردم در طول ۴۰ سال گذشته، تأکید کرد که باید قدردان نعمت‌هایی باشیم که انقلاب اسلامی در اختیار ما قرار داده است. آیت‌الله محمد یزدی افزود: من نیز خدا را به واسطه نعمت‌هایی که به من عطا کرده است، شکرگزار هستم؛ یکی از نعمت‌های بزرگ در زندگی‌ام این است که از فرزندانم هیچ سوژه‌ای در دست دیگران ندارم و همگی در مسیری درست حرکت کرده‌اند. به گزارش تسنیم، وی با اشاره به حوادث سال ۸۸ هم گفت: متأسفانه افرادی که در دل این نظام پرورش یافته بودند، بیشترین صدمات و خسارت‌ها را در سال ۸۸ به انقلاب اسلامی وارد کردند. نظام اسلامی بیشترین ترحم و مهربانی را نسبت به عناصر فتنه ۸۸ انجام داده است، اگر پرونده‌های این دو فرد به جریان بیفتد، سنگین‌ترین احکام ممکن برای آنها صادر می‌شود.


وثیقه ۲۰۰ میلیونی برای کارگر هفت تپه

خبر دیگر اینکه، قرار بازداشت علی نجاتی (از اعضای سندیکای نیشکر هفت‌تپه) به وثیقه تبدیل شده است. به گزارش ایلنا، براساس گفته‌های فرزانه زیلابی (وکیل علی نجاتی) مبلغ وثیقه تعیین شده، ۲۰۰ میلیون تومان است. نجاتی، بازنشسته مجتمع نیشکر هفت‌تپه، در جریان اعتراضات کارگران این مجتمع بازداشت شد. از سویی دیگر عباس حسینی‌پویا، دادستان استان خوزستان در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت هشت نفر از کارگران گروه ملی فولاد ایران اظهار کرد: دو نفر از این کارگران روز یکشنبه آزاد شدند و بقیه نیز در روزهای آینده آزاد خواهند شد. وی درخصوص علت بازداشت یک کارگر گروه ملی فولاد که جدیداً دستگیر شده است نیز گفت: این فرد در فضای مجازی فعالیت‌هایی می‌کرد که به زعم ما داشت دوباره جو را متشنج می‌کرد.


اسرائیل از ایران و اعراب درخواست غرامت کرد

شنیدیم که، رژیم صهیونیستی قصد دارد به بهانه دارایی‌های به جای مانده از یهودیانی که پس از اشغال اراضی فلسطین در سال ۱۹۴۸ و جنگ اعراب- اسرائیل مجبور به ترک کشورهای خود شدند، از ۷ کشور عرب (مراکش، عراق، سوریه، مصر، یمن، تونس و لیبی) و ایران درخواست غرامت کند. به گزارش ایسنا، وزیر برابری اجتماعی رژیم صهیونیستی در این باره مدعی شد که «زمان برای اصلاح بی‌عدالتی تاریخی علیه یهودیان در هفت کشور عرب و ایران و همچنین اعاده حقوق صدها هزار یهودی که دارایی‌های خود را از دست داده‌اند، فرارسیده است.» بنا بر این گزارش، اسرائیل در مجموع خواستار دریافت غرامتی با ارزشی بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار شده که دست‌کم ۳۵ میلیارد دلار آن به کشور تونس و ۱۵ میلیارد دلار آن به لیبی مربوط می‌شود. طبق ادعای رژیم صهیونیستی، پس از سال ۱۹۴۸ حدود ۸۰۰ هزار یهودی مجبور به ترک کشورهای خود شدند.


درخواست اعاده دادرسی محمد نجفی رد شد

دست آخر اینکه، وکیل مدافع محمد نجفی -وکیلی که در ارتباط با حوادث دی ماه ۹۶ با حکم دادگاه انقلاب اراک به حبس محکوم شده است- از رد درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد. پیام درفشان در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: درخواست اعاده دادرسی پرونده محمد نجفی ۱۲ آبان‌ماه به دیوان عالی کشور ارائه شده و ۱۰ دقیقه بعد برای ما پیامک آمده که پرونده ایشان در اراک به اجرای احکام رفته است که این موضوع برخلاف نص صریح قانون است چون باید متهم احضار می‌شد اما صبح فردای تقاضای اعاده دادرسی وی دستگیر و برای اجرای حکم به زندان برده شد.

خراسان

هشدار جدید درباره نظارت بر ذرت های دامی

یک نهاد مسئول طی روزهای اخیر با ارسال بخشنامه ای برای تعدادی از مدیران استانی از آنها خواسته است، با توجه به ضرورت نظارت دقیق تر بر ذرت های مصرفی در سراسر کشور، مخاطبان باید توجه داشته باشند این ذرت ها از مراکز معتبر و دارای قابلیت مصرف انسانی تهیه و خریداری شود و در این چرخه نظارت، بررسی مدارک و مجوزهای مربوط و ثبت آن الزامی خواهد بود. در عین حال، محصولات خام حتماً باید پس از انجام آزمون های کنترل کیفی، وارد خط تولید شوند، در غیر این صورت، اقدام غیرقانونی محسوب می شود.

دست به وثیقه های دولتی نزنید

یک مسئول اقتصادی در کابینه با ارسال بخشنامه ای خطاب به مدیران مالی ادارات و دستگاه های دولتی، به آنها متذکر شده وجوهی که توسط وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و حتی نهادهای عمومی غیردولتی به عنوان سپرده، وثیقه یا وجه الضمان دریافت می شود، حتماً باید به حساب مخصوصی که از طرف خزانه در بانک مرکزی افتتاح می شود، واریز شود و بازگشت آن نیز با دستور کتبی رئیس دستگاه اجرایی یا مقامات مجاز و تایید مدارک مثبت، خواهد بود.

آرمان

رئیس بانک جهانی استعفا داد

شنیده شد که رئیس بانک جهانی اول فوریه ۲۰۱۹ از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جیم یونگ کیم» رئیس بانک جهانی روز دوشنبه اعلام کرده که اول فوریه از سمت خود کناره‌گیری می‌کند. جیم یونگ کیم که دسامبر ۱۹۵۹ در سئول متولد شده، از ژوئن ۲۰۱۲ ریاست بانک جهانی را برعهده گرفت. وی علاوه بر تحصیل در رشته پزشکی، موفق به اخذ درجه دکترا در رشته مردم‌شناسی نیز شده‌است. وی دوازدهمین رئیس بانک جهانی است.

بازداشت رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی

شنیده شد که مجتبی مزروعی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان خراسان رضوی، یکشنبه شب در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد دستگیر شد. پیش از این، درباره بروز برخی تخلفات در حوزه مدیریتی وی اخباری منتشر شده بود که از سوی منابع رسمی تایید نمی‌شد. جزئیات بیشتری درباره دلایل دستگیری رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی منتشر نشده است. مزروعی از سال ۹۳ ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی را برعهده دارد، وی پیش از آن نیز در شهرستان‌های تربت حیدریه، کاشمر و بردسکن مدیریت جهاد کشاورزی را عهده‌دار بوده است.

خبر احضار علی ضیا تکذیب شد

شنیده شد که چند روزی از اعتراض مسعود پزشکیان نائب رئیس اول مجلس نسبت به سخنان حجت‌الاسلام زائری در برنامه «فرمول یک» می‌گذرد که او از صداوسیما درخواست پاسخگویی کرده بود و دیروز خبری در رسانه‌ها مبنی بر احضار علی‌ضیاء مجری برنامه فرمول یک منتشر شد. مهدی کیایی روابط عمومی مجلس احضار علی ضیا را نادرست دانست و گفت: مجلس چنین کاری انجام نداده است. حجت‌الاسلام آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس هم نسبت به این خبر واکنش نشان داد و گفت: کمیسیون فرهنگی چنین اقدامی نکرده و اگر قرار باشد برای موضوعی در صداوسیما سوالی انجام شود به این صورت عمل نمی‌کنیم. رسانه‌ها دلیل احضار ضیا را سخنان حجت‌الاسلام زائری و محمد دادکان رئیس اسبق فدراسیون فوتبال دانسته‌اند.

تعیین وقت رسیدگی به پرونده هنگامه شهیدی

شنیده شد که وکیل مدافع هنگامه شهیدی از تعیین وقت رسیدگی به پرونده موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد. ایسنا نوشت؛ مصطفی ترک همدانی اظهار کرد: به پرونده موکلم (هنگامه شهیدی) ۲۵ دی ماه در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر رسیدگی می‌شود. ترک همدانی ۱۰ آذرماه از محکومیت هنگامه شهیدی به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد. دادستانی تهران سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ از دستگیری هنگامه شهیدی در جزیره کیش خبر داد و اعلام کرد: متهم مذکور که تحت تعقیب قضائی بوده و توسط مأمورین پلیس در حالی که از ماسک برای مخفی ماندن، از دید مأمورین استفاده می‌کرد دستگیر و به زندان معرفی شد.

کتک خوردن آقازاده جنجالی در اروپا

شنیده شد که ساشا سبحانی پسر سفیر سابق ایران در ونزوئلا طی ماه‌های اخیر با انتشار پست‌های متعدد در صفحه اینستاگرام خود بر سر زبان کاربران فضای مجازی افتاده است. در نخستین ویدئویی که از این آقازاده جنجالی در صفحات مجازی منتشر شده بود، وی مردم را با لحنی زننده و توهین آمیز مورد خطاب قرار داده بود. این آقازاده جنجالی هر بار با انتشار فیلم و عکسی تازه در صفحه اینستاگرام خود یکی از از بازیگران و سلبریتی‌ها را مورد خطاب قرار می‌داد و با لحنی اهانت‌آمیز به آن‌‎ها بی‌حرمتی می‌کرد و به گفته خودش سعی در افشاگری علیه آن‌ها داشت. حالا فیلمی کوتاه از کتک خوردن این آقازاده جنجالی از سوی چند فرد ناشناس توسط کاربران فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود.

رد درخواست اعاده دادرسی نجفی

شنیده شد که وکیل مدافع محمد نجفی -وکیلی که در ارتباط با حوادث دی ماه ۹۶ با حکم دادگاه انقلاب اراک به حبس محکوم شده است- از رد درخواست اعاده دادرسی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد. پیام درفشان در این باره اظهار کرد: درخواست اعاده دادرسی پرونده محمد نجفی ۱۲ آبان‌ماه به دیوان عالی کشور ارائه شده و ۱۰ دقیقه بعد برای ما پیامک آمده که پرونده ایشان در اراک به اجرای احکام رفته است که این موضوع برخلاف نص صریح قانون است چون باید متهم احضار می‌شد اما صبح فردای تقاضای اعاده دادرسی وی دستگیر و برای اجرای حکم به زندان برده شد. وی افزود: با توجه به مستندات موجود، در خود دیوان هم در تاریخ ۲۲ آبان‌ماه درخواست اعاده دادرسی در شعبه ۲۸ دیوان رد شده است یعنی به طور کلی فقط ۱۰ روز از زمان تحویل درخواست تا رد آن طول کشیده است.

بازداشت یکی از کارگران گروه ملی فولاد

شنیده شد که دادستان عمومی خوزستان با تایید خبر بازداشت یکی از کارگران گروه ملی فولاد، گفت: این فرد در فضای مجازی فعالیت‌هایی می‌کرد که به زعم ما داشت دوباره جو را متشنج می‌کرد. عباس حسینی‌پویا با اشاره به بازداشت هشت نفر از کارگران گروه ملی فولاد ایران اظهار کرد: دو نفر از این کارگران روز یکشنبه آزاد شدند و بقیه نیز در روزهای آینده آزاد خواهند شد. وی در خصوص علت بازداشت یک کارگر گروه ملی فولاد که جدیداً دستگیر شده است نیز گفت: این فرد در فضای مجازی فعالیت‌هایی می‌کرد که به زعم ما داشت دوباره جو را متشنج می‌کرد. حسینی‌پویا با اشاره به شرایط کارگران بازداشتی گروه ملی فولاد ایران، بیان کرد: کارگران آزادشده همگی با قرار کفالت و فیش کارگری آزاد شده‌اند. بقیه نیز به زودی آزاد می‌شوند.

تجمع کارگران راه‌آهن دورود خرم‌آباد

شنیده شد که صبح دیروز تعدادی از کارگران راه‌آهن دورود خرم‌آباد به‌خاطر آنچه عدم پرداخت مطالبات و حقوق چندین ماه، نبود بیمه و … اعلام شده، تجمع کردند. این کارگران خواستار پیگیری مطالبات و رفع مشکلاتشان از سوی مسئولان شدند. در این خصوص سیامک کیانی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گفت: از مجموع مطالبات آنها، دو ماه حقوق به کارگران پرداخت شده و حق‌وحقوق چندین ماهه ندارند. وی ادامه داد: اگر کسی در راه‌آهن مشغول کار باشد قطعاً قرارداد داشته و تحت پوشش بیمه نیز هست، چنانچه مواردی وجود داشته باشد جای تاسف دارد. کیانی بیان کرد: انتظار بر این نیست کسی کار کند و بیمه‌ای نداشته باشند مگر اینکه با او تسویه شده باشد.

درخواست برای انحلال شورای فردیس

شنیده شد که دادستان فردیس از درخواست مدعی العموم به مراجع ذیربط جهت انحلال شورای این شهرستان خبر داد و گفت: اختلافات عدیده در بین اعضای شورای شهر فردیس با لجاجت برخی از اعضا در ایجاد تفاهم و همدلی منجر به تعطیلی اداره شهری شهرستان شده است. حسن جهانشاهلو افزود: به عنوان مدعی العموم با توجه به ناکارآمدی شورای شهر و ایجاد اختلاف و ناامیدی در میان شهروندان فردیس و با توجه به نتیجه بخش نبودن توصیه‌های مکرر در جهت ایجاد تفاهم میان اعضا و تعطیلی اداره امور شهر به دلیل انجام اعمال خلاف شئون شوراها، سواستفاده از جایگاه نمایندگی مردم و عدم کارامدی و مداخله در ساخت و سازهای غیرمجاز توسط برخی از اعضا و در جهت برون رفت از این معضل درخوات انحلال شورای شهر را دارم. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر مورد مذکور، به علت وجود دلایل متقن درخواست انحلال شورای شهر را به مراجع ذیربط داده‌ام و پیگیر این موضوع هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    1 2
    کاش فوتبالیست ها ذره ای از این غیرتی شدنشون میذاشتن برای بازی مقابل تیمهای اروپایی
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    0 1
    با سلام یکسری ابله در کشور هستند که بودجه 300 میلیارد تومانی فرهنگی و حوزه ها و ... را به اندازه کوه نور و دریای نور می بینند ولی از بودجه و درآمدهای بی حد و حصر ایران یا چیزی نمی فهمند و یا نمی خواهند بفهمند . به قول شاعر آنکس که نداند که نداند که نداند ابدالدهر در جهل مرکب بماند ؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
    0 0
    بابا مشرق تورو خدا به این خوانندگان فیلسوف و نابغه ات توضیح بده این تیم یمن ربطی به انصارالله نداره و متعلق به طرفداران عربستانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس