کد خبر 926322
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
انبارلویی

توهم مصیبت، غصه و درد در روزهای نخست آغاز کار دولت برای این بود که آقایان یک جمع و تفریق ساده را که حاصل تقویم درست منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها بود، نمی‌دانستند.

به گزارش مشرق، محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت نوشت:

یکی از چالش‌های اصلی دولت یازدهم و دوازدهم موضوع پرداخت یارانه‌ها براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده، هست و خواهد بود. رئیس دولت برای سرعت بخشیدن به توافق برجام یک روزی گفت؛ "خزانه خالی است" و به دشمن فرصت داد، به فهرست مطالبات نامشروع خود در مذاکرات بیفزاید، اما با همان خزانه خالی نزدیک به ۶ سال کشور را اداره می‌کند و معلوم شده خزانه هیچ وقت خالی نبوده است.

رئیس دولت و زعمای اقتصادی کنونی از قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یک انحراف در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی و بودجه‌ریزی در تخصیص منابع و مصارف کشور سخن گفته‌اند و اوایل کار از مردم خواستند کسانی که نیاز به یارانه ندارند، انصراف بدهند. لذا یک رفراندوم مالی برگزار کردند و مردم پاسخ دلخواه دولت را ندادند و بیش از ۷۵ میلیون نفر همچنان متقاضی اخذ یارانه بودند.

بیشتر بخوانید:

۳۰ درصد افزایش بودجه برای موسسه دستیار مستعفی

با آنکه مجلس تصویب کرد یارانه ثروتمندان حذف شود و دولت با بانک اطلاعاتی که داشت، می‌توانست این کار را صورت دهد، اما این کار را نکرد و ثروتمندان به علاوه ۶ میلیون ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، همچنان یارانه‌بگیر دولت هستند.

وزیر وقت اقتصاد دوشنبه ۶ آبان ۹۲ همان روزهای اول روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: "باید ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کنیم، اما منابع حاصل از افزایش حامل‌های انرژی ۲۸ هزار میلیارد تومان است و دولت مجبور است مابه‌التفاوت مبلغ را خارج از قانون هدفمندی یارانه‌ها تامین کند."

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور یک وقتی از پرداخت یارانه‌ها به عنوان یک درد یاد می‌کرد و می‌گفت: "یارانه‌ها از آن داستان‌هایی است که وقتی مطرح می‌کنیم، آدم غصه‌اش می‌گیرد. به قول معروف درد انسان تازه می‌شود" (تسنیم، ۳ فروردین ۹۴). طیب‌نیا وزیر اقتصاد وقت نیز چهار ماه پس از بیان این غصه و درد گفت: "طی دو سال گذشته شب‌های واریز یارانه نقدی برای دولت، مصیبت عظما بوده است." (تسنیم، ۲۶ مرداد ۹۴)

توهم مصیبت، غصه و درد در روزهای نخست آغاز کار دولت برای این بود که آقایان یک جمع و تفریق ساده را که حاصل تقویم درست منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها بود، نمی‌دانستند.

نگارنده همان وقت طی مقاله‌ای با استناد به صورت‌های مالی شرکت ملی نفت در سال ۹۱ حدود تقریبی منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها را ۸۱۷ هزار میلیارد ریال ذکر کردم و لذا گفت: دولت نه‌تنها در این مورد کسری ندارد، بلکه یک مبلغ نجومی هم مازاد دارد. (۱)

وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس‌جمهور و سازمان هدفمندی یارانه‌ها پاسخی به این نقد ندادند. با آنکه دولت، سخنگو داشت، اعتنایی به این نقد نکرد و پاسخی نداد و وزیر نفت هم که طرف اصلی این مناقشه مالی و محاسباتی بود سکوت کرد.

از آن مهم‌تر، برخی نمایندگان مجلس مستند به همین اظهارات، کسری دولت در تامین منابع پرداخت یارانه‌ها را تایید می‌کردند، با آنکه مجلسی‌ها دو نهاد عظیم دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس را در اختیار داشتند و می‌توانستند تصویر درستی از منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها داشته باشند. آنها هم بر سر قبر کسری اعداد و ارقام منابع و مصارف قانون هدفمندی یارانه‌ها عزاداری می‌کردند که مرده‌ای در آن نبود.

امسال نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور پرده از این معما برداشت و در قالب تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه کل کشور در سال ۹۸، از منابع و مصارف طی یک جدول کامل ریز دریافتی‌ها و پرداختی‌های قانون هدفمندی یارانه‌ها رونمایی کرد.

تحلیل و تفسیر اعداد و ارقام این جدول، فوق‌العاده مهم است؛


۱- در یک نگاه اولیه معلوم می‌شود در سال ۹۸ منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است و مصارف آن هم ۶۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد. لذا دولت در سال آینده با ۸۰ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد در این زمینه روبه‌رو است.


۲- به همین دلیل در همین جدول آمده است تمامی وجوه دریافتی از فروش آب و برق به شرکت‌های ذی ربط برگشت داده می‌شود (بخوانید بخشیده می‌شود). معلوم نیست این بخشش و برگشت وفق کدام قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان انجام می‌شود؟


۳- اگر وجوه دریافتی از فروش آب و برق را هم از سرجمع منابع حاصل از قانون هدفمندی یارانه‌ها کم کنیم، با بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان مازاد منابع روبه‌رو هستیم. دولت برای تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق، توسعه بهداشت و سلامت مردم و تقویت دولت با مدیریت جهادی و تخصیص درست و عادلانه این منبع عظیم می‌تواند معجزه کند.
نگارنده اعداد و ارقام جدول یاد شده در تبصره ۱۴ بودجه ۹۸ را دقیق نمی‌داند و معتقد است پیش بینی درآمدها بیش از ۱۶۲ هزار میلیارد تومان است و برآورد هزینه‌ها هم با توجه به اینکه قرار است یارانه ثروتمندان کسر شود، کمتر از رقم ذکر شده می‌باشد.
اما به هر ترتیب باید از آقای نوبخت و رئیس جمهور محترم بابت این رونمایی تشکر کرد و آن را یک گام به جلو برای شفاف سازی بودجه تلقی کرد. پس از ۵ سال معلوم شده است مصیبتی برای پرداخت یارانه‌ها در کار نبوده است و عزا هم معنا ندارد، اما یک مصیبت و عزا واقعاً وجود دارد و آن، اینکه دولت به صیانت از خزانه مملکت اهتمامی ندارد و نمی‌داند منابع، درآمد و دریافتی‌های خزانه چقدر است، اما کم و بیش از پرداخت‌ها و هزینه‌ها و مصارف خزانه مملکت مطلع است.

به فضل خدا و امدادهای الهی، خزانه مملکت هیچ وقت خالی نبوده و برای هیچ ردیف درآمدی که بخواهیم فقر را از بین ببریم و عدالت اقتصادی را برقرار کنیم، کم نداشته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • علی سکندری IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    158 1
    یارانه را قطع کنید اما کلیه قیمتها را به اول بگردانید شما می خواهید هم یارانه ندهید و هم تورم باشد باهم جور در نمی آید..
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      8 94
      چرا حرف مفت میزنی؟
    • علی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      3 5
      اینقدر حرس وجوش نخورین به خدا اعصاب میسیم قول میدم حل میشه.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      3 16
      یارانه جزو طرح های اصلی مزخرف محمودی بود
  • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    153 5
    خزانه دولت خالی نیست مغز برخی از حضرات تدبیر و امید خالیست .!
  • حقیقت IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    98 3
    خاک بر سر مسئولین که جزئی ترین مسئله مملکت همین پرداخت یارانه به سرمایه دار های خارج از کشور رو نمیتونه حل کنه
  • رضا IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    117 1
    بابا یک مرحله سبد حمایتی به مردم دادند در عوض سه برابر روی قبض گاز کشیدند فکر میکنند مردم خرن چرا بجای یارانه که بیشتر از اینها حق مردمه از جیب خودتون نمیزنید کوفتتون بشه سرب داغ بشه انشاالله
  • مجید IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    64 1
    پشت هرردیف بودجه قبیله ای و دسته ای وجود دارد که با شفاف کردن این ردیفها مردم نگرانیهایشان کم میشود
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    52 6
    دولت گداها
  • ناشناس IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    77 6
    وقتی روحانی در چهارسال اول هیچ کاری برای مردم نکرد ولی مجددا این مردم بهش رای دادن معلومه همه رو ... فرض کرده و هر کاری هم بخواد با مردم بینوا میکنه . به نظر میاد این آدم مقاصد دیگری داره .
  • مهدی IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    56 1
    بعضی مردم بیچاره با این یارانه زندگی میکنند دولت بی تدبیر میخواهد نون آنها را به دزدان ببخشد
  • زلان IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    30 1
    خاک وه چوک مسئولین بی لیاقت کنن.
  • بی نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    37 0
    هیچ کدام از حضرات دولت ونماینده ها نگران مردم نیستندنگران خودشون هستندکه شاید نتونندچندبرابرحق شون بردارندبه پروژهای خودشون درخارج از کشورهزینه کننداینها نگران این موضوع هستند.
  • محمدغریب IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    25 0
    این دولت چطور نمیداند بازاریها حساب شان درماه چقدر است سرک توهمه چی داردامابرای مثال نمیداندسوپرمارکت ها چقدرروزانه ازیارانه مردم کارت میکشد نمیداندماهانه مردم ازیارانه چقدرپول اب ، برق ، گاز میدهند ویارانه به جیب دولت برمیگردد ایا پرداخت اب وبرق بحساب چه کسی واریز میشود ،،،چرا جواب نمیدهد و.....ٔٔٔٔٔٔوووووووووو ووو......
  • یحیی IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    25 6
    پشت همه این بازیها مقاصد شومی نهفته که جای تامل دارد نابودی انرژی هسته‌ای.تصویب fatf.نصف کردن بودجه دفاعی.حالا هم واگذاری آموزش و پرورش به بخش خصوصی وتفکرات کثیف لیبرالیسم .چرا آیا جزء نابودی ایران و تسلیم در برابر استکبار چیز دیگری است
  • سید IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    31 0
    وقتی 45هزار یارانه میدن و20هزارتومان از من پول آب وبرق وگاز وتلفن میگیرن این نشون میده نه تنها کم نمیارن بلکه مبلغی نجومی اضافه میارن این را مردم عادی می فهمن ولی اونا خودشان را به نفهمی میزنن وای برما واااااااااااااااااای
    • رضا IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      8 0
      بابا دمت گرم 20 هزار آب و برق و گاز کدوم شهر زندگی میکنی ما هم بیایم
  • سید IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    18 0
    عذر خواهم 200هزار تومان بودکه اشتباهی 20هزار تایپ شده بود
  • علی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    13 16
    اجازه ندید فرهنگ گدایی در بین مردم گسترش پیدا کند، یارانه گرفتن نوعی گدایی است
  • غ IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    30 0
    از دولت رانت خوارها چه توقع داری ؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    29 0
    خدااااااااااا توبه داد ملت ایران برس
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    32 0
    خسته شدیم بفهمید خودتون رو به کری و کوری ونفهمی نزنید
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    18 0
    اینها با خالی معرفی کردن خزانه راه را برای تخلفه ودست اندازیهای مالی خود باز گذاشتند
  • بازنشسته IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    11 0
    دولت پیران پولدار شمال شهرنشین وگنده شده های سرسفره انقلاب دارن به مردم انقلابی و ایثارگر مسلمان کشور دوست جفا می کنن .قدرملت وولایت را ندانن روزسختی خواهند داشت و آخرت بدتر.ملت ایران به فرموده امام ولی نعمتند باید سیاسیون قدر ملت را بدانن نه به فکر رانت و زدی وفرزندانش خارج نشین.
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    22 0
    وقتی سال ۸۹ یارانه پرداخت شد ۴۶ تومن پرداخت میشد دلار بود هزار تومن الان دلار ۱۰ تومنه هر نفر۴۶۰ تومن باید بده ۴۶ تومن بخوره تو سر دولت
  • ارسلان IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    17 2
    دیواری که از اول کج رفت بالا دیگه صاف نمیشه باید به فکر تخریبش بود .
  • تاری IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    10 0
    آقای انبارلویی توهم فقط مخصوص دولت نیست
  • متین IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    14 2
    دولت از مجلس بدتر مجلس از
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    13 0
    سلام، باز شدن باب پیمانکار بازی درسطح مدارس مفسده بزرگی است ای عقلا به دادکشور برسید
  • مریم السادات IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    9 0
    مسئولین مفت خور باید بمیرند جون جوونای مردم که از سر راه گرفته نشده که عده ای بی عقل و پست فطرت با بی تدبیری و حماقت خود اتوبوسهای فرسوده را در این مسیر صعب العبور قرار داده و با بی کفایتی گلهای مردم را پرپر نمودند امیدوارم دل خودشان خون بشه کثافتهای نالایق باید بمیرید از این شرم.
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    17 1
    خاکبر سر دولت تدبیر وامید
  • رها GB ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    18 2
    خاک بر سرتان که به ایرانی های مقیم خارج هنوز یارانه میدهید اون وقت اونا به ریشتان میخندند
    • رضا IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      12 1
      ایرانی های مقیم خارج یعنی کی از خودشونن
  • رضا IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    11 1
    خودت هر روز کباب میخوری اونوقت میگی خزانه خالی۶ساله مملکت اداره میکنه بسه دیگه آقا ما دیگه ون خالیم نمیتونیم پیدا کنیم
  • علی از رشت IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    7 0
    چون اقوام مسولان خارج از کشور زندگی میکنند به خاطر همین بهشون یارانه میدن بالاخره حقشون از سفره است
  • مهناز IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    5 3
    من مستاجر هستم خودم و شوهرم کار میکنیم سه تا بچه دبستانی هم داریم یارانه مارو به خاطر اینکه شوهرم یه سفر کاری به ایتالیا داشت قطع کردن اخه انصافه بعد یه عده ادم سرمایه دار هم داخل و هم خارج از کشور باید یارانه بگیرن این بود حکومت عدل علی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 9
    بنده از کسانی بودم از همان ابتدا علی رغم مخالفت اطرافیان از گرفتن یارانه انصراف دادم . هنوز معتقدم با اعلام قبلی دولت می تواند قدم به قدم، با حذف یارانه تعدادی حتی انسان های فقیر . اشتغال زایی کند کارخانه بسازد و ... و در تلویزیون بگوید که بجای این تعداد وحجم یارانه این کار را انجام دادم (نه می خواهم انجام دهم ! ) همه قبول میکنند و راضی می شوند که یارانه شان حذف شود و از این دست کارها بشود و دیگر به من کسی نخواهد گفت که شما داوطلبانه یارانه نگرفتی پس پولت چه شد !......
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      6 0
      تو وضعت خوب بود. 99 درصد مردم به یارانه رای اری دادند....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس