غلامرضا حیدری

یک عضو فراکسیون امید ادعا کرد که اعتماد عمومی به دستگاه‌های حاکمیتی به حد اعتماد به «بنگاه‌های معاملاتی» رسیده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آمریکا در کمین «معیشت مردم» است یا کم‌کاری‌های جهانگیری؟

اسحاق جهانگیری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی به تازگی در اظهاراتی با بیان اینکه برنامه دشمنان، شناسایی و تحریم گلوگاه‌های اصلی اقتصاد کشور و در تنگنا قراردادن مردم است، گفت:

مهمترین هدف آمریکایی‌ها جلوگیری و ایجاد موانع در جریان واردات کشور از جمله مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم است.

به گزارش ایرنا، وی همچنین تأکید می‌کند: آمریکا در تلاش است تا مهمترین منبع درآمدی کشور یعنی فروش نفت ایران را متوقف کند و به تصور خودشان می‌خواستند میزان فروش نفت ایران را به صفر برسانند که به فضل الهی موفق نشدند. [۱]

*اظهارات جهانگیری در حالیست که هیچ زمانی در طول ۴۰ سال گذشته نبوده است که دشمن به امنیت و معیشت و سلامت مردم ایران سوء قصد نداشته باشد و همواره در پی اخلال در آنها بوده است.

در همین حال، دولت اصلاح‌طلبان نیز طی ۶ سال گذشته تلاش کرده است هیچ‌گونه رفتاری که موجب ناراحتی غرب و آمریکا شود انجام ندهد و این مرام و مسلک حتی تا انتقاد از رزمایش‌های موشکی کشور از سوی شخص رئیس‌جمهور اصلاح‌طلبان و اعتدالیون نیز پیش رفت.

دو گزاره قبلی به روشنی نشان می‌دهد که دلیل خاصی ندارد مردم ایران در دولت آقای روحانی دچار مشکل معیشتی خاصی شوند که برای آنها تازگی داشته باشد؟!

پس چرا قیمت برخی کالاهای مورد نیاز مردم گران شده، چرا قیمت لبنیات افزایش یافته و چرا قیمت هرکیلو گوشت مرغ که در واقعیت ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان بیشتر نیست؛ در بازار بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان بفروش می‌رسد؟!

متأسفانه باید اشاره کرد که مسئله «عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها» چیزی است که اولاً ربطی به نقشه‌های آمریکا و هیچ دشمن دیگری در خارج از کشور ندارد و ثانیاً متأُسفانه می‌رود تا به آن ظن عامدانه هم برود!

در این زمینه خوانش صحبت‌های ۲ نماینده مجلس نیز جالب توجه است.

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد به تازگی در این زمینه گفته است: متاسفانه رفتار دولت نشان می‌دهد که نمی‌خواهد بر بازار و رساندن کالاهای مورد نیاز مردم نظارتی داشته باشد .[۲]

محمدعلی پورمختار، دیگر نماینده مجلس نیز مدتی قبل در همین باره تأکید کرد: دولت اخیراً دست سازمان تعزیرات را در امر نظارت بسته و اجازه نمی‌دهد مأموران این سازمان به ویژه در بحث مقابله با محتکران مواد اولیه و همچنین کالاهای تولیدی ورود کنند .[۳]

براستی آیا واقعاً جهانگیری پاسخی به این اظهارات دارد؟

آیا او که چند سال قبل در یک مناظره نتوانست ادعای خود درباره پول دادن آمریکا به اصولگرایان اثبات کند! امروز می‌تواند اثبات کند که در پشت گرانی گوشت مرغ و لبنیات؛ آمریکا قرار دارد؟!

برخی محافل تحلیلی به این قبیل رفتارها ظن عامدانه دارند و از این می‌گویند که پروژه ناراضی‌سازی مردم از سوی جریان سیاسی خاص در حال اجراست و کسانی در دولت هم خواسته یا ناخواسته مشغول کمک به ابعادی از این پروژه هستند.

***

ادعای عجیب یک نماینده اصلاح‌طلب:

اعتماد عمومی به دستگاه‌های حاکمیتی به حد اعتماد به «بنگاه‌های معاملاتی» رسیده است!

«غلامرضا حیدری»، نماینده اصلاح‌طلب تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با ایلنا گفته است: متاسفانه آمارهای رسمی نشان می‌دهد اعتماد عمومی به دستگاه‌های حاکمیتی به کمترین مقدار خود و به حد اعتماد به بنگاه‌های معاملاتی رسیده است!

او می‌افزاید: قطعاً اگر به موقع دقت و توجه لازم در این زمینه صورت نگیرد یک فاجعه برای کشور است. +

*حیدری باید سند ادعای خود را نیز بیان می‌کرد اما نکته اینجاست که به نظر نمی‌رسد سندی در کار باشد!

این در حالیست که اظهارات حیدری با عقلانیت هم انطباق ندارد چه اینکه در کشوری که مردم به نهادهای حاکمیتی بی‌اعتماد باشند؛ قوانین رعایت نمی‌شود، فرار مالیاتی ازدیاد پیدا می‌کند، موجودی بانک‌ها کاهش می‌یابد، مشارکت در انتخابات کم می‌شود و...

نشانه‌هایی که نه تنها هیچیک در ایران اسلامی وجود ندارد بلکه شاهد وقوع رخدادهایی بر عکس آنها هستیم.

از طرفی مشخص نیست این عضو فراکسیون امید چرا یک مطالعه ساده در آمار اثبات شده کشور هم ندارد و نمی‌داند که مراجعه سالانه چندین میلیون پرونده به قوه قضائیه بیانگر اعتماد جدی مردم به نهادهای نظام است.

البته اظهارات فوق، نخستین صحبت‌های بدون سند حیدری نیست...

او سال گذشته هم طی اظهاراتی درباره مسئله حصر گفته بود: «حاکمیت به این نتیجه رسیده که ادامه حصر در راستای منافع ملی کشور و حاکمیت نیست لذا تدابیری به خرج می‌دهند. اگرچه دیر شده است اما همین که دیرتر نشده جای تشکر دارد !»[۴]

***

محکوم فتنه ۸۸: ما از اصولگرایان عاقل‌تریم

«محمد عطریانفر»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ به تازگی در بخشی از یک گفت‌وگو با روزنامه دولتی ایران اظهار کرده است: در مجلس شورای اسلامی اگرچه دو نظریه سیاسی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نمایندگانی دارند اما خوشبختانه جریان اصلاح‌طلب در حاشیه خود تقریباً عنصر تندرویی ندارد. البته ممکن است تک نمایندگانی از جریان اصلاح‌طلب که در قالب فراکسیون امید شکل حقوقی گرفته است برخی اظهارات تند را داشته باشند اما آن صداها جریان غالب نیست. در حالی که در جناح مقابل گرچه با یک جریان منطقی و معقول اصولگرا مواجهیم اما در کنارش جریان مؤثری به اسم جبهه پایداری در واقع همان تفکرات تند و افراطی جریان اصولگرا را نمایندگی می‌کند.

او در ادامه تصریح می‌کند:

«به‌صورت کلی کسانی که از رویکردهای افراطی فاصله می‌گیرند معنای متناظرش این است که آنها به عقلانیت سیاسی بیشتر پایبندی نشان داده‌اند. در حوزه فعالیت‌های سیاسی در ایران، جریان اصلاح‌طلب امروزی که اندیشه چپ دیروز را نمایندگی می‌کند عمدتاً به‌دلیل فراز و فرودهایی که در لابیرنت‌های قدرت سیاسی ایران داشته و اتفاقاً فراز و فرودهای سنگینی هم بوده است زودتر به عقلانیت سیاسی معتدل دست پیدا کرد. نفس این عقلانیت سیاسی دلالت بر ضعیف شدن جریانات تندرو دارد. اما متأسفانه در حوزه اصولگرایان این اتفاق نیفتاده است؛ یعنی عقلانیت به مفهوم واقعی شکل نگرفته لذا در کنار معتدلین عناصر تندروشان هنوز مؤثرند. »[۵]

*البته عقلانیت بیشتر اصلاح‌طلبان نشانه‌های واضحی هم دارد که مردم باید درباره آنها قضاوت کنند.

توهین درازهی، عضو فراکسیون امید و نماینده اصلاح‌طلب مجلس به یک کارمند دولتی، دستگیری عمده فعالان ستادی اصلاح‌طلب در فتنه سال ۸۸، عدم توانایی اصلاح‌طلبان برای انتصاب یک شهردار کارآمد در تهران طی ۲ سال گذشته، اصرار بر اشتباهات سال ۸۸، تأکید بر رفتار دشمنانه و البته مسبوق به سابقه «تحریم انتخابات»، توهین‌های هر روزه به مردم و رقبای سیاسی و تأکید بر گران کردن تهران بزرگ، بخشی از عقلانیت اصلاح‌طلبان است که عطریانفر به آن اشاره دارد!

گفتنیست، پیش از این، فائزه هاشمی نیز در ایام تبلیغات انتخابات مجلس دهم طی اظهاراتی از این گفته بود که در مجلس فعلی (مجلس اصولگرای نهم) عقلانیتی دیده نمی‌شود .[۶]

ما همچنین این قضاوت را به عهده مردم می‌گذاریم که عقلانیت اصولگرایان بیشتر است که شهرداری تهران طی ۱۲ سال حضور قالیباف، ۹۵ درصد اجرائیات عمرانی تهران بزرگ را به اتمام رساند یا عقلانیت اصلاح‌طلبان که بارزترین ثمره حضور ۵ شهردار و سرپرست آنها طی ۲ سال گذشته حضور در مجلس رقص بوده است؟!

***

۱_ http://www.irna.ir/fa/News/83159779

2_ https://www.isna.ir/news/97101608290/

3_ http://fna.ir/bqr1wv

4_ mshrgh.ir/826487

5_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/496231

6_ https://www.farsnews.com/printnews/13941202001009

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    13 1
    چشم بسته یارو غیب گفته ... ولی شما اصلاح طلبها هم همچین مالی نیستین
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    5 6
    تو ایران قوانین رعایت میشه ؟ .... کدوم یکی از اینا رعایت میشه ما رو هم در جریان بزارید . مشرق نیوزیا مشخص نیست کورن یا عامدانه خودشونو به کوری زدن
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
      0 0
      الان همرو سانسور کردي که چي ؟ کلا منتشر نميکردي ديگه
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    5 3
    افرین به حکومت بی اعتماد نیستن از دولت متنفرند،البته اندک ابروی مجلس را هم این مردک،درازهی برد
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 2
    اعتماد؟ کشک
  • کرمانی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    3 0
    آفرین آفرین بسیار جالب و منطقی هر انسان باسواد و بیسواد دانشگاهی و کوچه بازاری این واقعیتها را میپذیرد باشد که انشاا... عقلانیت و واقعیت جای احساسات و هیجانات را در انتخابات آینده بگیرد و مردم دیگر فریب دروغهای گل درشت را نخورند انشاا.. آمین یا رب العالمین.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    10 1
    درست میگه البته توی مکرو خباثت و کلاه گذاشتن سر ملت ... نمونشم همین دسته گل دولت کلید دار تدبیر و امید که همشون سر تا ذیل مدیریت های خرد و کلانش را اشغال کردن و با تمام قوا برای راس کار اومدن از هر حرکتی دریغ نکردن الان راست راست تو چشم ملت میگن این دولت کاری به اصلاحات نداره
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    5 0
    باید دید عقل رو چی تعریف کرده.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 1
    این بی اعتمادی یک شبه به وجود نیامده است و ریشه در بی صداقتی اکثر مسئولین دارد .در کشور در برخورد با مفسد اقتصادی گزینشی برخورد میشود
  • مجید IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    2 0
    عاقلتر که غلو و خود بینی است ولی متحدتر و با اختلافات کمتر در بین گروههای اصلاحطلب موافقم
  • FI ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    2 0
    این ها را حذف کن مشرق بزرگوار ولی ایرانی اینجا چکار میکند که به نسبت فرهنگ ایرانی؟ ...ها یک مشت حیوان بیشتر نیستند! ۷۰ درصدشان حرامزاده بدنیا می آیند و بزرگ میشوند مثل آن نماینده دمکراتها چند روز پیش در مورد ترامپ گفته بود که مادرش یک فاحشه بوده وووووو......البته استغفر الله خدای منان که این حرفها از دهن من می آید بیرون ولی خدایش ایرانی خونگرم در میان این روبات ها با قلبی سنگی و یخی چکار میکنند؟
  • محمدامین IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 0
    من قال انا عالم فهو جاهل ،،،،من قال انا عاقل فهو احمق....
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    0 0
    آفرین آفرین بسیار جالب و منطقی هر انسان باسواد و بیسواد دانشگاهی و کوچه بازاری این واقعیتها را میپذیرد باشد که انشاا... عقلانیت و واقعیت جای احساسات و هیجانات را در انتخابات آینده بگیرد و مردم دیگر فریب دروغهای گل درشت را نخورند انشاا.. آمین یا رب العالمین.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    0 1
    عاقل تر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
    2 0
    امان از دست این : لیست فله ای ها و گله ای های امید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس