کد خبر 926063
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
اوراق تسهیلات مسکن دوباره گران شد/ تسه ۶۲ هزار تومان را رد کرد

علی رغم کاهش شدید تقاضای خرید مسکن، اوراق تسهیلات مسکن با افزایش قیمت در بازار روبه رو شده و در چند نماد از رقم ۶۲ هزار تومان عبور کرده است.

به گزارش مشرق، اوراق تسهیلات مسکن پس از چند هفته سکون و آرامش قیمتی و باقی ماندن در بازه ۴۷ تا ۵۵ هزار تومان، بار دیگر از اواخر هفته گذشته با رشد قیمتی مواجه شد و نهایتاً در معاملات امروز بازار سرمایه، رقم ۶۲ هزار تومان برای هر برگه را رد کرد و در چند نماد معاملاتی به ۶۳ هزار تومان نزدیک شد.

این در حالی است که بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، حجم معاملات مسکن در آذر ماه امسال به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر (به استثنای ماه های فروردین هر سال) رسید و تنها ۶ هزار و ۹۵۰ هزار فقره معامله مسکن در این ماه ثبت شد.

بیشتر بخوانید:

ساخت مسکن محرومان یک قدم به اجرا نزدیک شد

وجود ۲.۶ میلیون مسکن خالی در کشور

پیش بینی کاهش قیمت مسکن از نیمه بهمن

با این وجود، حجم معاملات برگه های تسهیلات مسکن نیز در معاملات امروز نسبت به معاملات هفته های گذشته با رشد قابل توجهی مواجه بوده است.

افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن شامل برگه ها و نمادهای منتهی به تاریخ اعتبار آنها در ماه های پیش رو نیز شده و علی رغم آنکه این برگه ها در هفته گذشته تا ۴۷ هزار تومان کاهش قیمت داشتند، در معاملات روز جاری بازار سرمایه به ۵۵ تا ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان هم رسیده اند. به عنوان مثال نماد تسه ۹۵۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۵) با آنکه تنها کمی بیش از یک ماه از زمان اعتبار آن باقی مانده با رقم ۵۵ هزار و ۲۵۰ تومان در کمترین قیمت و حدود ۵۹ هزار تومان در بالاترین رقم در معاملات امروز به فروش رسید. ضمن اینکه نماد معاملاتی تسه ۹۷۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۵) نیز که دو ماه و نیم تا منقضی شدن زمان اعتبار آن باقی مانده است، در ارزانترین نرخ ۵۶ و گرانترین فروش، ۵۸ هزار و ۹۷۰ تومان معامله شد.

بر این اساس، ارزش هر برگه تسهیلات مسکن صادره در فروردین امسال (تسه ۹۷۰۱) در گرانترین معامله امروز بازار سرمایه به نرخ ۶۲ هزار و ۶۰۰ تومان و ارزانترین نرخ به رقم ۵۹ هزار و ۴۳۵ تومان فروخته شد. رقم ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان همچنین برای اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت امسال (تسه ۹۷۰۲) نیز جاری بود.

اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد، تیر، مرداد و شهریور سال جاری (تسه های ۹۷۰۳ تا ۹۷۰۶) در بازه ۵۸ هزار و ۴۰۰ تا ۶۱ هزار تومان در معاملات امروز بازار سرمایه خرید و فروش شدند.

گفتنی است در سایر نمادهای معاملاتی، ارقام خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در فاصله قیمتی ۵۷ تا ۶۰ هزار تومان در جریان است.

تقاضای خرید اوراق تسهیلات افزایش یافت

از نظر حجم معاملات اوراق تسهیلات مسکن نیز بیشترین حجم خرید و فروش به نماد تسه ۹۷۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر سال جاری) با ۱۷ هزار و ۳۶۰ برگه اختصاص دارد. پس از این نماد، برگه های تسه ۹۷۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ماه ۹۷) با ۳ هزار و ۸۰۰ برگه، تسه ۹۷۰۷ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مهر امسال) با ۲ هزار و ۹۲۴ برگه و تسه ۹۷۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیرماه سال جاری) با ۲ هزار و ۵۱۸ برگه قرار دارند. همچنین ۵ هزار و ۸۲۴ برگه از نماد معاملاتی تسه ۹۷۰۸ (اوراق تسهیلات صادره در آبان ماه ۱۳۹۷) و ۴ هزار و ۵۰۰ برگه تسهیلات مسکن صادره در مرداد ماه امسال (تسه ۹۷۰۵) در بازار امروز این برگه ها خرید و فروش شد.

هزینه دریافت وام مسکن به ۱۴ میلیون تومان رسید

با توجه به افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن، ارزش وام مسکن در روزهای اخیر نیز افزایش یافته و این شاخص برای وام مسکن ۹۰ میلیون تومانی (سقف وام مسکن فردی در تهران) ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان (در صورت خرید ۱۶۰ برگه با میانگین قیمتی هر برگه ۶۰ هزار تومان) و برای وام ۱۴۰ میلیون تومانی (سقف وام مسکن زوجین در تهران) ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان (در صورت خرید ۲۴۰ برگه با میانگین قیمتی هر برگه تسهیلات مسکن معادل ۶۰ هزار تومان) باید از سوی متقاضی دریافت تسهیلات مسکن هزینه شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس