کی روش

ای کاش یک نفر پیدا می‌شد تا منتقدان کی‌روش را به واقع‌بینی و خود کی‌روش را هم به امیدواری دعوت کند.»

به گزارش مشرق، خبرآنلاین نوشت: «تیم ملی باید قهرمان آسیا شود.» این جمله‌ای است که اشکان دژاگه گفته تکرار آن، بازیکنان تیم ملی را اذیت می‌کند.

چه کسی بدش می‌آید تیم ملی قهرمان آسیا شود؟ احتمالاً هیچکس! اما چرا بحث درباره قهرمانی در جام ملت‌ها تبدیل به سوژه روز تیم ملی شده؟ پاسخ را باید در مصاحبه‌های کارلوس کی‌روش جست‌وجو کرد. اگر نگاهی بلندمدت به این ماجرا نداشته باشیم و دنبال ریشه‌یابی و بازخوانی اختلافات کی‌روش با مربیان و پیشکسوتان ایران نرویم، خیلی هم کار سختی نیست که دلیل مطرح شدن بیش از حد بحث‌هایی درباره قهرمانی ایران در جام ملت‌ها را پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید:

کی‌روش: حرف زدن در خانه آسان است

کی‌روش همین اواخر در یکی از مصاحبه‌هایش گفت که رویای ایران، حضور در نیمه‌نهایی جام ملت‌هاست. همین جمله واکنش عده زیادی از اهالی فوتبال ایران را به دنبال داشت. منتقدان حرفشان این بود که ایران آرزوی حضور در جمع ۴ تیم برتر آسیا را ندارد بلکه آرزوی مردم ایران، قهرمانی در آسیاست. راست هم می‌گفتند. برای تیمی که بارها قهرمان آسیا شده و بارها به جمع ۴ تیم برتر رسیده، دیگر رسیدن به نیمه‌نهایی آرزو نیست، بلکه یک توقع و انتظار عادی است. اما بحث اینجاست که این توقعات و انتظارات تا چه حد واقعی و قابل دسترس است.

دو طرف ماجرا، هر کدام از زاویه دید خود به این ماجرا نگاه می‌کنند. کی‌روش یک طرف ایستاده و با توجه به تدارکاتی که برای تیمش فراهم شده و امکاناتی که در اختیارش گذاشته‌اند، می‌گوید رسیدن به جمع چهار تیم رویاست. منتقدان هم در طرف دیگر ایستاده‌اند و با توجه به سوابق و جایگاه فوتبال ایران در آسیا می‌گویند تیم ملی باید قهرمان شود. اما واقعاً کدام‌شان حرف درست می‌زنند؟ با صحبت‌های کدام طرف ماجرا باید همراه شویم و آن را قبول کنیم؟ اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم، باید گفت: هیچکدام!

«تیم ملی باید قهرمان شود.» این جمله از اساس اشتباه است. هیچ بایدی در فوتبال وجود ندارد.

«رویای ما حضور در جمع چهار تیم است.» این جمله هم با واقعیت هم‌خوانی ندارد. رسیدن به جمع چهار تیم برای ایرانی‌ها رویا نیست؛ همان طور که برای ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها و استرالیایی‌ها رویا نیست اما رسیدن به قهرمانی می‌تواند رویای ما باشد. اگر نگاه مایوس کادر فنی تیم ملی را نداشته باشیم و از آن طرف، خوش‌بینی بیش از حد بعضی از منتنقدان را هم نداشته باشیم که فکر می‌کنند ایران قطعاً قهرمان می‌شود، به یک دیدگاه منطقی می‌رسیم؛ دیدگاهی که می‌گوید ایران توان قهرمان شدن دارد اما اگر قهرمان نشد هم شکستی بزرگ در کارنامه‌اش ثبت نمی‌شود.

دوگانگی‌های فعلی منتقدان کی‌روش اینجاست که تا مدتی پیش می‌گفتند ایران بد بازی می‌کند، دفاعی بازی می‌کند، خوب و راحت گل نمی‌زند، شانسی می‌برد و… اما حالا که به جام ملت‌ها رسیده‌ایم می‌گویند ایران از همه تیم‌های آسیایی بهتر است و باید قهرمان شود. تا مدتی پیش می‌گفتند رنکینگ فیفا نشان‌دهنده قدرت تیم‌ها نیست و این که ما در صدر تیم‌های آسیایی هستیم ارزش چندانی ندارد اما حالا که به جام ملت‌ها رسیده‌ایم همین رنکینگ را بهانه می‌کنند و می‌گویند چون اول آسیا هستیم، باید قهرمان آسیا هم بشویم.

ای کاش یک نفر پیدا می‌شد تا منتقدان کی‌روش را به واقع‌بینی و خود کی‌روش را هم به امیدواری دعوت کند.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس