کد خبر 925924
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
بهرام قاسمی  نمایه

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به ناتوانی های جدی اروپا در اجرای SPV، مسئولیت عدم اجرای این ساز و کار مالی را به عهده اروپا دانست و گفت که صبر ایران هم حدی دارد.

به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفت وگویی با خبرگزاری صدا و سیما، ضمن انتقاد از تأخیر اتحادیه اروپا در اجرای ساز و کار مالی موسوم به SPV پس از خروج آمریکا از برجام، تصریح کرد: اتحادیه اروپا در ایجاد ساز و کار مالی با حسن نظر ورود کرد و اراده سیاسی مثبتی نیز از خود نشان داد، اما در طول زمان و طی مذاکرات ماه‌های گذشته این احساس کم کم جدی تر می‌شود که کشورهای اروپایی با یک سری ناتوانی‌های جدی در اجرای SPV مواجهند.

بیشتر بخوانید:

واکنش وزارت خارجه به اظهارات "نابه‌جای" وزیر خارجه انگلیس


وی سیطره دلار و همچنین در هم تنیدگی اقتصاد اروپا و آمریکا را از دلایل اصلی تأخیر در اجرای SPV خواند و افزود: اتحادیه اروپا و حتی سه کشور اروپایی طرف ایران در برجام نیز در اسارت و گروگان اقتصاد آمریکا هستند، لذا لازم است که در جهت استقلال خود و برای ادامه حیات مستقلانه تصمیم بگیرند.

*کشورهای اروپایی باید در این برهه و مقطع زمانی تصمیم بگیرند


قاسمی ادامه داد: کشورهای اروپایی باید بهای استقلال اقتصاد خود از آمریکا را بپردازند، چرا که انجام این کار مهم حتماً نمی‌تواند بدون هزینه باشد به خصوص در اجرای کار مهم و تاریخی چون SPV که می‌تواند نقطه عطف مهمی برای همبستگی اروپا در صحنه جهانی باشد، لذا کشورهای اروپایی باید در این برهه و مقطع زمانی تصمیم بگیرند.


سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعاً مسئولیت عدم اجرای ساز و کار مالی موسوم به SPV را به عهده اروپا می‌داند و آنها باید به عنوان مقصر اصلی به عواقب این تصمیم فکر کنند، چرا که ایران تاکنون به تمامی تعهدات برجامی خود عمل کرده ولی نهایتاً صبر ایران حتماً حد و اندازه‌ای دارد، لذا زمان اتخاذ تصمیم راهبردی اتحادیه اروپا برای انتخاب مسیر خود نزدیک است.

*متأسفانه در اجرایی شدن SPV با تأخیر مواجه هستیم


قاسمی در واکنش به سخنان یکی از تحلیلگران سیاست خارجی کشورمان مبنی بر عدم اقدام عملی ایران در مواجهه با اجرایی نشدن SPV تصریح کرد: برخی مسائل، موضوعات داخلی و خواست کشور است که روند خود را در کانون‌های قانونگذاری داخلی طی می‌کند.


وی افزود: برای مثال امروز در محافل مختلف درباره لایحه موسوم به CFT بحث می‌شود تا چیزی که در نهایت به نفع کشور و نظام اقتصادی ایران باشد اجرا شود، این موضوع بحث کاملاً روشن و شفافی است که نیازی به توضیح ندارد و هر آنچه که در دستگاه‌های قانونگذاری تصمیم گیری شود، اجرایی خواهد شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برقراری ارتباط بین تصویب لوایحی چون CFT را با موضوع SPV مطلوب نمی‌بینیم، چرا که موضوع SPV به عنوان تعهدی که ۱+۴ پس از خروج آمریکا از برجام به ایران داد، کاملاً روشن است.


قاسمی افزود: ۱+۴ با توجه به اجرای کامل تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام متعهد شد که به منظور برخورداری ایران از منافع برجام پس از خروج آمریکا از این توافق زمینه‌های لازم را فراهم کند که در همین راستا از اردیبهشت امسال مذاکرات ما آغاز شد.


وی گفت: متأسفانه در اجرایی شدن SPV با تأخیر مواجه هستیم و این به دلیل پیچیدگی موضوع و همچنین کاری دشوار و نوین بین ایران و مجموعه‌ای از کشورهای اتحادیه اروپا با دیدگاه‌های مختلف است که منجر به کندی این روند شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه کارشکنی‌های شدید آمریکا را از دلایل مهم تأخیر در اجرای این ساز و کار مالی خواند و افزود: تهدیدهای مکرر بنگاه‌های اقتصادی و تجاری اروپایی توسط آمریکا عاملی بود که نهایتاً منجر به تأخیر در به نتیجه رسیدن SPV شد.

*مایک پامپئو بیش از حد صحبت می‌کند


قاسمی همچنین در خصوص اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که اعمال تحریم‌ها علیه ایران را به نفع مردم دانسته بود، گفت: مایک پامپئو بیش از حد صحبت می‌کند و متأسفانه علیرغم توصیه‌ها از مشاوران ورزیده‌تری نیز بهره نمی‌گیرد تا دید بهتری به مردم ایران و شرایط منطقه به او ارائه دهند.


وی سخنان وزیر امور خارجه آمریکا را بدون منطق و آگاهی کامل از تحولات بین المللی دانست و افزود: مایک پامپئو در خصوص پرتاب ماهواره‌های ایرانی که موضوع صلح آمیز و کاملاً پایه گذاری شده بر بنیان‌های علمی و فنی است، اظهاراتی داشته که این اقدامات را به موضوع موشکی پیوند داده است در حالی که هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران را از چنین اقداماتی منع نمی‌کند.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مستقل توسعه و پیشرفت دانش و بنیان‌های علمی کشور را با همت اندیشمندان و جوانان دانشمند کشور دنبال می‌کند.

* سیاست‌های موشکی ما کاملاً دفاعی و بازدارنده است


قاسمی در خصوص فعالیت‌های دفاعی و موشکی کشورمان نیز افزود: سیاست‌های موشکی ما کاملاً دفاعی و بازدارنده است، مغایرتی با قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و علیه هیچ کشور دیگری هم نیست.


وی ادامه داد: وزیر امور خارجه آمریکا باید با مراجعه به متخصصان از آنها بخواهد که مجدداً قطعنامه ۲۲۳۱ را برایش تفسیر کنند تا با دقت و آگاهی کامل صحبت کند، این برای شخص پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا زیبنده نیست که سخنانش پایه و اساس درستی نداشته باشد.


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا مردم ایران را تحریم می‌کند و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد، صدور دارو، تجهیزات پزشکی و اقلامی که به جان انسان‌ها بستگی دارد و حتی قطعات هواپیما و سیستم نگهداری ناوگان هوایی و کالاهای این چنینی را نیز ممنوع می‌کند.


قاسمی افزود: اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران با منطق بهبود اوضاع زندگی مردم، ایران آزاری و کاملاً غلط است لذا پامپئو باید دقت کند که در چه فضایی سخن می‌گوید؛ مگر می‌شود مردم ایران را تحریم کنید و به تعبیر خود فشار بیشتری را بر آنها بیاورید برای اینکه رفاه بیشتری داشته باشند؟!


وی گفت: مقامات آمریکا به علت عدم توجه و درایت و آگاهی و همچنین سیاست‌های خصمانه نسبت به ایران به طور دائم دچار تناقض گویی در گفتار می‌شوند که نهایتاً مورد تمسخر جامعه جهانی قرار خواهند گرفت.

*بازنده نهایی آمریکا است


سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: ملت ایران، ملتی نیست که با این نوع فشارها کمر خم کند و در برابر قلدری و زیاده خواهی دولت آمریکا سر فرود آورد، مقامات آمریکایی تاریخ و تجربه تحریم‌های گذشته را مرور کنند که تا حدی به خودشان آیند.


قاسمی با بیان اینکه بازنده نهایی آمریکا است، تصریح کرد: روند تحولات و همچنین آگاهی و شعور جامعه جهانی نشان می‌دهد که زمان به نفع آمریکا نخواهد بود و این سیاست‌های نابخردانه چیزی جز رسوایی برای کشوری که مورد خصومت جامعه بین الملل است نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهربان IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    3 1
    سخنگوی وزارت خارجه ایرانی یا آمریکا؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      2 2
      تنها امید ما رهبر انقلاب است و بس.
    • NL ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      0 4
      تو خوبی افراطی.تو جزو این نظامی
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    7 0
    بله صبر دیپلماسی ما حدی داره . حدشم 1000 سال ناقابله
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    6 3
    تکلیف قیمت مسکن و دلار و طلا و لبنیات چیست؟ همچنان بالا بروند و فقط مذاکره کنید تا ۱۴۰۰؟
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    6 0
    بیش از حد صبر کردیم شاید معنی صبر رو وزارت خارجه یه چیز دیگه میداند
    • سید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
      4 0
      احتمالاً منظور دولت ما از حد صبر ملت ایران تا ظهور حضرت مهدی(عج) است!
  • AE ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    7 1
    شما که قبلا گفتید اگه ترامپ برجام رو پاره کنه، ما برجام رو آتش میزنیم. پس چی شد؟؟ اون سر حرفش بود و پاره کرد. کبریت بدیم خدمتتون؟؟؟ حرف با عمل باید یکی باشه داداش.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    6 0
    مثلا صبر دولت روحانی تموم شه فک میکنید چیکار میکنه؟ احتمالا روحانی میگه اروپا هم منزوی شد و ما با روسیه و چین ادامه میدیم. ظریفم یه توییت میزنه و میگه اروپاییهای نامرررد
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    3 2
    حالا اگر صبرت تمام بشه ميخواهي چيكار كني؟
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    3 0
    تا حالا بی خیالی و بی غیرتی دیده ایم صبری در کار نبود
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    2 0
    صبر ... خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس