کد خبر 925880
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
دژپسند نمایه

وزیر اقتصاد به تازگی در دیدار بامراجع عظام تقلید اقدام به ارئه آمارهایی در خصوص میزان رشد اقتصادی و اشتغالزایی درسال‌های اخیر کرده که با امار ارائه شده توسط خودنهادهای متولی ودولتی مغایرت اساسی دارد.

به گزارش مشرق، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی که به تازگی سکان هدایت این وزارت خانه مهم را در دست گرفته، اخیراً در دیدار خود با مراجع عظام تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی آمار و ارقامی در خصوص میزان رشد اقتصادی و اشتغالزایی دولت در پنج سال گذشته اعلام کرده که با آمار اعلامی از سوی مرکز آمار، بانک مرکزی و حتی گفته‌های مقامات بالادستی وی در دولت هم مغایرت دارد.

آنطور که روابط عمومی وزارت اقتصاد و امور دارایی عنوان کرده، دژپسند در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی به دو رقمی شدن و افزایش چشمگیر رشد اقتصادی کشور در سال‌های ۹۳ و ۹۶ اشاره کرد و از ایجاد ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ظرفیت شغلی در پنج سال گذشته در کشور خبر داد.

بیشتر بخوانید:

دژپسند: بخشی از نظام بانکی باید فوراً اصلاح شود

وزیر اقتصاد: یارانه‌ها در سال ۹۸ به سمت تولید می‌رود

این در حالیست که به گفته مرکز آمار رشد اقتصادی در سال‌های متمادی هیچگاه دو رقمی نشده است. چه در تمام سال‌های دولت یازدهم و دوازدهم و چه در دو دولت قبلی.!

ارائه آمار قابل تأمل توسط وزیر اقتصاد به مراجع اعظام تقلید / آمار رشد اقتصادی و اشتغازایی از کجا آمد؟

ارائه آمار قابل تأمل توسط وزیر اقتصاد به مراجع اعظام تقلید / آمار رشد اقتصادی و اشتغازایی از کجا آمد؟

گفتنی است در سایت مرکز آمار آمده است: رشد اقتصادی در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ رشد ٠.٤ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ٠.٣ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت بوده است.


از سوی دیگر در خبری که در سایت رسمی وزارت اقتصاد و امور دارایی (شادا) منتشر شده، آمار اشتغالزایی دولت در ۵ سال گذشته نزدیک به ۳.۵ میلیون شغل عنوان شده که این آمار هم در مقایسه با آمار اعلامی مرکز آمار ان هم با تغییرات اساسی در محاسبه فرد شاغل باز هم محلی از اعراب نداشته و ناصحیح به نظر می‌رسد.

این در حالیست که رئیس‌جمهور در جریان معرفی وزیر پیشنهادی کار به مجلس شورای اسلامی گفته بود: در طول این ۵ سال افتخار می‌کنیم که شاغلین کشور را از حدود ۲۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به ۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رساندیم که البته حتی با فرض درست بودن امار اعلامی، باز هم میزان اشتغال ایجاد شده، ۸۰۰ هزار نفر کمتر از میزانی است که بعد از گذشت کمتر از یک ماه از معرفی وزرای پیشنهادی کار، اقتصاد، راه و صنعت به مجلس، چند روز گذشته وزیر اقتصاد در دیدار اخیر خود با آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرده است.

جای دیگر هم روحانی رئیس دولت دوازدهم عنوان کرده بود: «در زمینه بیکاری کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم بسیار درخشان است… ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص ما ۱۰ هزار نفر بوده است. در طول ۵ سال گذشته اشتغال خالص، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است"

در همین خصوص بد نیست به آمار اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس هم مراجعه کنیم. مرکز پژوهش‌های مجلس در شهریورماه در گزارشی از «بررسی تحولات مهم بازار کار ایران در دوره پاییز سال ۱۳۹۳ تا زمستان سال ۱۳۹۶» نوشت: «جنس اشتغال ایجاد شده طی ۳.۵ سال منتهی به زمستان سال ۱۳۹۶، به خصوص در فصول مؤخرتر، از جنسی است که نمی‌توان آن را به سیاستهای اقتصادی دولت، به ویژه سیاستهایی که با عنوان سیاستهای اشتغالزایی یاد می‌شود نسبت داد.

در همین مورد گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که بخش عمده دو میلیون شغل ایجاد شده، اشتغال ناقص و فاقد پوشش بیمه‌ای بوده است. این گزارش می‌افزاید: «بررسی انجام شده نشان می‌دهد در ۱۳ فصل مورد بررسی به طور متوسط ۳۵ درصد شاغلان اضافه شده به جمعیت شاغل دارای پوشش بیمه به واسطه شغل خود بوده‌اند و ۶۵ درصد در مشاغلی شاغل شده‌اند که دارای بیمه نبوده است.»

حال سوال اساسی اینجاست که وزیر محترم اقتصاد و امور دارایی که اساس کار و فعالیتش باید بر مبنای آمار دقیق و کارشناسی باشد چطور این اعداد و ارقام را در یک دیدار رسمی انهم با مراجع عظام تقلید اعلام می‌کند؟ در ثانی آیا آمار مستندی از میزان افرادی که در این چند سال از کار خود بیکار شده و اکنون بیمه بیکاری دریافت می‌کنند دارند؟

آمادگی انتشار اسناد دقیق و متقن اشتغالزایی و شرکتها، دستگاه‌ها و نهادهایی که کارآفرینی کرده‌اند و امار اشتغالزایی آنها به تفکیک میزان سهمشان از این اشتغالزایی ذکر شده را دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس