تهران نمایه

اصلاح طلبان از روزی که مدیریت شهر تهران را در دست گرفته اند مکرر بیان می کنند باید پایتخت را گران کرد و مردم باید هزینه اداره شهر را پرداخت کنند.

سرویس سیاست مشرق – اصلاح طلبان از بدو روزی که صندلی‌های شورای شهر تهران را در اختیار گرفته‌اند، بر طبل گران کردن پایتخت می‌کوبند. تکرار مکرر این موضوع از سوی اصلاح‌طلبان مختلف از شهردار امروز و دیروز تهران گرفته تا برخی از شورای شهری‌ها و فعالان سیاسی این جناح نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان مصمم هستند که پروژه گران‌سازی یا بهتر بگوییم گرانفروشی شهر تهران را به بهانه بیرون کردن فقرا و مهاجرین و خلوت کردن شهر را به اجرا بگذارند.

اما تا به حال چه کسانی از گرانی کردن شهر تهران سخن گفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

اصرار نجفی و کرباسچی به افزایش هزینه‌های شهر تهران

نجفی هزینه بی‌سوادی در مدیریت ترافیک را به گردن تهرانی‌ها انداخت

هزینه شهرهای بزرگ را زیاد کنید تا برای پول‌دارها بهشت شود و برای مستضعفان جهنم!

شهردار تهران در زمان معاونت دم از گرانی زد

در آبانماه سال جاری در زمانی که هنوز شهرداری «پیروز حناچی» تأیید نشده بود از شهردار جدید تهران فیلمی منتشر شده است که وی نیز همین نظریه را مطرح می‌کند. در این فیلم دو موضوع توسط آقای شهردار مطرح می‌شود. اول اینکه بایستی مانند تیم ملی از کشور مدیر خارجی وارد کنیم؛ چراکه مسائل مدیریت شهری کمتر از تیم ملی نیست. از سوی دیگر وی مطرح می‌کند که باید هزینه تهران را بیشتر کنیم تا مردم از شهر به حومه کوچ کنند.

حناچی سابقه دیگری هم در چنین اظهار نظرهایی دارد. وی همچنین در دیماه سال گذشته موضوع اخذ عوارض تردد از بزرگراه‌هایی که در دوره جدید ساخته می‌شود، مطرح کرد. شهردار جدید تهران با بیان اینکه دریافت عوارض تردد از بزرگراه‌ها در بسیاری از شهرهای دنیا انجام می‌شود گفت:

«دریافت عوارض از پروژه‌هایی که در آینده احداث خواهد شد در دستور کار قرار می‌گیرد.»

اما دو روز بعد از فشار افکارعمومی وی در گفتگو با مهر ضمن کوتاه آمدن از موضوع خود گفت:

«اخذ عوارض از بزرگراه‌ها در دستور کار نیست و هنوز در این رابطه به پیشنهاد روشنی دست پیدا نکرده‌ایم.»

کرباسچی: محل تأمین درآمد شهرداری گرفتن عوارض از مردم است

در همین رابطه اخیراً، «غلامحسین کرباسچی»، شهردار تهران در دوره اصلاحات درباره تلاش برای تأمین درآمد پایدار برای شهرداری گفت:

«درآمد پایدار شهرداری باید مبتنی بر این فلسفه باشد که هرکس از شهر و امکانات شهری بیشتر استفاده می‌کند، باید بار بیشتری از هزینه‌های شهر را بر دوش داشته باشد؛ چراکه قرار نیست سوبسیدی از دولت، درآمد نفت و منابع ملی به سازمان شهرداری داده شود. اگر بخواهیم مدیریت شهری را به یک مجموعه آپارتمانی تشبیه کنیم، شورای شهر نقش هیئت‌مدیره را ایفا می‌کند و شهرداری، مدیر مجموعه ساختمانی‌ای است که ٧٠٠ کیلومتر طول و عرض دارد. طبیعی است که هر کس تعداد واحد و ماشین بیشتری داشته باشد و جای پارک بیشتری بخواهد، باید هزینه بیشتری بپردازد. این خود یکی از درآمدهای پایدار شهرداری و امکان جدید برای تعدیل هزینه‌های آن است».

نجفی: هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های جهان چندان زیاد نیست

«محمد علی نجفی» شهردار اسبق و اول اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم که حاشیه‌های فراوانی داشت و با مدیریت ناقص خود هفت ماه شهر تهران را معلق رها کرد با بیان اینکه هزینه زندگی شهری در تهران نسبت به سایر پایتخت‌های جهان چندان زیاد نیست، یکی از

زیاد کردن هزینه شهر تهران از جمله طرح‌های دور و دراز اصلاح‌طلبان برای پایتخت است که از زمان محمدحسن ملک مدنی، پنجاه و سومین شهردار تهران که در دوران اصلاحات و شورای شهر اول بر صندلی مدیریت پایتخت تکیه زد مطرح شده است.

وی در این باره می‌گوید:

«یکی اینکه شهروندان هزینه استفاده از خدمات شهری را بپردازند. اگر پدیده‌ای در شهر ایجاد عارضه ایجاد می‌کند، عوارض آن پدیده را باید از شهروندان دریافت کرد و به موضوعی که باعث رفع این عارضه می‌شود تخصیص یابد. یعنی اگر از یک کارخانه یا کارگاه فقط عوارض می‌گیریم نباید این پول را به اموری مانند فعالیت‌های عمرانی و خیابان‌کشی و نگهداشت شهر اختصاص می‌دادیم. البته من معتقدم که این مسئله یک غفلت استراتژیک در همه شهرهای کشور است. من مدعی هستم که این حرف را نخستین بار من مطرح کردم. یعنی پول عوارض ناشی از استقرار صنایع را برای رفع عوارض آن صنایع اختصاص دهیم. این استراتژی باعث رفع آلودگی‌ها و مزاحمت‌ها و ایجاد محیطی آرام در شهرها می‌شود. من صلاح نمی‌دانستم که مثلاً در منطقه شمیران تهران، تراکم بفروشیم و پول به دست آمده از این راه را به عنوان سوبسید در اختیار شرکت واحد بگذارم. اما این دیدگاه خیلی زود در شهرداری تهران فراموش شد.»

صفایی فراهانی: هر شهروندی که تهران زندگی می‌کند باید هزینه شهر را بدهد

در این خصوص محسن صفایی فراهانی، فعال اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه کارگزارانی آرمان گفت: شهرداری‌ها باید به دنبال ایجاد درآمد پایدار باشند، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان شهرهای بزرگ را اداره کرد.

وی افزود: هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد.

صفایی فراهانی اظهار داشت: شورای شهر باید به دنبال اجرای طرح جامع و درآمد پایدار برای شهر بوده و به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: در اکثر کشورهای توسعه‌یافته، مردم با عوارضی که در شهرهای بزرگ بابت زندگی و استفاده از خدمات شهری می‌پردازند درآمد آن شهر را تأمین می‌کنند.

صفایی فراهانی گفته فردی که در تهران زندگی می‌کند نسبت به یک شهروند که در یک شهر کوچک زندگی می‌کند، باید دو نوع عوارض به شهرداری بپردازد. بنابراین باید نوع و میزان پرداخت عوارض در شهرهای بزرگ و کوچک تغییر کند.

او تصریح کرد: این مهم سبب می‌شود که جلوی مهاجرت‌های بی‌رویه گرفته شود، زیرا فرد وقتی می‌بیند برای زندگی در شهرهای بزرگ ناگزیر باید هزینه‌های بسیار بیشتری را متقبل شود.

صفایی فراهانی اظهار داشت: بدیهی است که آن‌ها زندگی در همان شهرهای کوچک را به مهاجرت در شهرهای بزرگ ترجیح دهد. بنابراین معتقدم شورای شهر موفق در کشور، شورایی است که بتواند درآمدهای پایدار را برای شهر ایجاد کند و هزینه‌های اداره شهر را از خود مردم بگیرد.

جلوگیری از مهاجرت با افزایش هزینه‌های شهر تهران

جالب اینجاست که همین سخنان پیشتر از زبان استانداراسبق تهران رسانه‌ای شده بود.

«امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد»؛ این سخنان را «سیدحسین هاشمی»، استاندار اسبق تهران به زبان آورد؛ کسی که حل مشکلات ساکنان تهران و تسهیل شرایط زندگی آنان، یکی از کلیدی‌ترین مسئولیت‌های وی است!

با این حال به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان با این ایده‌ها مصمم به افزایش هزینه‌های شهر تهران هستند و بیشتر تهران را به مثابه یک بازار و محل درآمد می‌نگرند.

وقتی شورای شهری‌ها بدهی دولت را از مردم می‌گیرند

سیدحسن رسولی عضو شورای شهر تهران نیز اخیراً درباره عدد دقیق میزان بدهی‌ها دولت به شهرداری اعلام کرد: تا کنون بیش از ۲,۲۰۰ میلیارد تومان شناسایی و تأیید شده است و ۱۲۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هم در قالب اسناد خزانه دولت به شهرداری پرداخت شده است. البته میزان طلب شهرداری از دولت بر مبنای آنچه آقای قالیباف به ما گزارش داده پیش از این گرانی‌ها رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان است. البته شهرداری هم بابت تضامین فایناس هایی که دریافت کرده به دولت بدهکار است و فقط این نیست که شهرداری از دولت مطالباتی داشته باشد. ما امیدواریم که تا پایان عمر این دوره شورا نتیجه قطعی اعلام شود.

این درحالی است که به طور کاملاً سیاسی در «محمد علی نجفی» به عنوان شهردار سخنان «محمد باقر قالیباف» شهردار قبل از خود را تکذیب کرده بود. اما حالا رسولی مطرح می‌کند که دولت بدهی زیادی به شهرداری تهران دارد. هرچند که با همین بدهی‌ها محمد باقر قالیباف شهر تهران را با پیشرفت چشمگیری مدیریت کرد و دم از گرانی شهر تهران نزد.

رسولی درباره مدیریت پروژه‌های معطل مانده شهرداری در حوزه زیرساخت‌های شهری اظهار کرد:

الان بزرگراه‌هایی که داریم مثل صدر، مثل مدرس و … اینها با استفاده از منابع شهرداری ساخته شده است و طبعاً مردم برای عبور ازآن عوارضی پرداخت نمی‌کنند اما هستند در این بین، پروژه‌هایی که ۲۰ تا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امکان سرمایه گذاری برای اتمام باقی پروژه توسط بخش خصوصی به صورت ساخت، بهره برداری و بازگرداندن به شهرداری (بی او تی) وجود دارد؛ مانند آزادراه جدید تهران-پردیس در حوزه وزارت راه.

وی درباره تأمین هزینه‌های توسعه زیرساخت‌های شهری اظهار کرد: در داخل شهر آنچه تا الان در حوزه بزرگراهی ساخته شده است برای عموم مردم رایگان است اما آنچه از این به بعد به روش مشارکتی ساخته بشود حتماً باید بخشی از هزینه ساخت را از بهره بردار بگیریم، بالاخره نمی‌شود شهر را معطل کرد.

رسولی درباره مالیات‌هایی که مردم تهران به شهرداری و دولت می‌پردازند نگفت که این موارد کجا صرف می‌شوند.

میرلوحی: قیمت واقعی بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است / مردم تهران باید هزینه زندگی در تهران را بپردازند

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران اظهارداشت: طبق قانون باید یک سوم هزینه تمام شده بلیط مترو را مصرف کننده، یک سوم دیگر را شهرداری و یک سوم را دولت تأمین کند.

وی با بیان اینکه مترو تهران قیمت واقعی بلیط را ندارد افزود: در حال حاضر تنها با توجه به هزینه‌های بهره برداری و آن هم تنها هزینه‌های جاری عدد اعلامی ۲,۳۰۰ تومان است که بر اساس آنچه در دنیا مرسوم است قیمت بلیط در تهران چیزی در حدود ۱۰ هزار تومان تمام می‌شود.

وی با گلایه از اینکه ما نمی‌گوییم زندگی در تهران باید گران بشود افزود:

باید کسی که در تهران زندگی می‌کند هزینه‌های زندگی در تهران را بپردازد وحمل و نقل عمومی همزمان با این حجم خودرو و مصرف روزانه بنزین خودروهای شخصی که اتفاق نمی‌افتد.

بعد از این اظهارات پرمعنای عضو شورای شهر تهران، «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به این سخنان گفت: شما بروید به اصلاح ساختار بپردازید.

سخنگوی دولت اصلاحات در واکنش به اظهارات این عضو شورای شهر گفت:

به جای سخن گفتن از بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو به اصلاح ساختار شهرداری بپردازید و شهرداری را هوشمند و چالاک کنید.

واکنش چمران به طرح گرانی تهران / خلاصه‌اش این است ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند!

«مهدی چمران» رئیس سابق شورای شهر تهران در واکنش به اظهارات محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران که گفته بود هزینه واقعی بلیت مترو ۱۰ هزار تومان است و کسانی که در تهران زندگی می‌کنند باید هزینه آن را بپردازند، اظهار کرد:

اینکه شهر تهران را گران کنیم تا مردم از شهر بیرون بروند، خلاصه‌اش این می‌شود که ایران را گران کنیم تا مردم از ایران بروند، چون شهرهای دیگر هم گران می‌شود و مردم باید به نقاط ارزان‌تر بروند.

رئیس سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه مردم باید هزینه‌های شهر خود را به صورت منطقی پرداخت کنند، گفت: اینکه تهران را گران کنیم تا مردم بیرون بروند، درست نیست. زیرا مردم بیرون نمی‌روند و کسانی که فروشنده هستند، اجناس خود را گران‌تر می‌کنند و این وضعیت فقط فشاری بر روی دوش کسانی می‌شود که در تهران کارمند هستند و نمی‌توانند از شهر خارج شوند.

وی با بیان اینکه طبق محاسبات شورای چهارم قیمت تمام شده بلیت مترو با احتساب عوارض اداره مترو و تعمیرات آن ۳ هزار تومان شده بود، گفت: در این محاسبات هزینه ساختمان‌ها لحاظ نمی‌شد، زیرا یک بار برای ساخت از مردم پول گرفته شده بود و قرار نبود که هر سال مردم برای ساختمان‌ها پول پرداخت کنند.

چمران افزود: از این ۳ هزار تومان هم یک سوم را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم را هم مصرف کننده با خرید بلیت پرداخت می‌کرد.

رئیس سابق شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه هزینه اداره شهر گران است و باید به گونه‌ای کار کرد که این گرانی فقط بر دوش مردم تحمیل نشود، تصریح کرد: اگر دولت سهم یک سومی خود را بدهد، سالانه ۸۰ میلیارد تومان به مترو پرداخت خواهد شد.

«جریمه تولید زباله» زمزمه تازه حناچی برای تهرانی‌ها

«پیروز حناچی»، شهردار اصلاح‌طلب تهران به تازگی طی اظهاراتی در نشست اعضای کمیته اجتماعی مجمع نمایندگان استان تهران گفته است:

دولت باید شهرداری‌ها را در انجام ماموریت‌های حاکمیتی مانند توسعه حمل و نقل عمومی، دفع پسماند، رفع آلودگی هوا و منابع پایدار حمایت کند که البته شرایط شهرداری تهران در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر بهتر است.

او می‌افزاید: وقتی شهرداری در پرداخت حقوق کارکنانش با مشکل مواجه می شود، نمی تواند به موضوعات زیست محیطی و مسائل دیگر بپردازد.

به گزارش ایرنا، حناچی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نیز با بیان اینکه در بسیاری از کشورها اگر زباله بخوبی تفکیک نشود شهروندان متحمل جریمه‌های سنگین می‌شوند، اظهار می‌کند:

استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، افزایش حساسیت شهروندان نسبت به کاهش پسماند و «افزایش هزینه تولید زباله» سه راهکاری هستند که می‌توانیم برای کاهش تولید پسماند از آنها استفاده کنیم.

با «تونل» ‌های تهران هم باید جیب شهروندان را خالی کرد

به تازگی یک مورد دیگر به زمینه‌های گرفتن پول از شهروندان تهرانی اضافه شده است: عبور از تونل‌های شهری؛ تونل‌هایی که در دوره‌های گذشته با بودجه شهرداری تهران - از بودجه عمرانی شهر و مالیات شهروندان - ساخته شده است -، حالا مدیریت جدید به دنبال کسب درآمد از آنهاست. جالب اینکه تا به امروز، اصلاح طلبان این پروژه ها را با شائبه انتخاباتی بودن تخطئه کرده‌اند اما حالا ظاهراً وقت چیدن میوه‌های مدیریت جهادی و خالی کردن جیب مردم فرا رسیده است!

معاونت حمل و نقل و ترافیک هفته گذشته لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرده است که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شده که در نهایت لایحه به تأیید رسیده و به زودی به شورای شهر ارسال می‌شود.

بر اساس این لایحه، تونل‌های نیایش، رسالت، توحید، شهدای غزه و امیرکبیر و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض شده و خودروهای عبوری برای هر بار عبور باید رقمی را به عنوان عوارض پرداخت کنند که گفته می‌شود حداقل عوارض پیش بینی شده حدود ۳ هزار تومان خواهد بود.

باید منتظر ماند و سرانجام این طرح و واکنش شهروندان به کاسبی جدید شهرداری تهران را نظاره کرد. به نظر می‌رسد مردم تهران بیش از اینها باید منتظر پرداخت هزینه‌های گزاف به سبب یک «تکرار» بدون پشتوانه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • GB ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    18 26
    شهرستان یک خیابان درست و حسابی ندارد در عوض تهرانی ها مفت و رایگان از تونل و پل و مترو استفاده می کنند بنظر شما این عدالت است؟
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      11 0
      تونل‌هایی که در دوره‌های گذشته با بودجه شهرداری تهران - از بودجه عمرانی شهر و "مالیات شهروندان" - ساخته شده است
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      1 12
      هزینه ساخت مترو و اتوبان در تهران از طریق دریافت عوارض از برج سازی ها در شمالشهر تامین شد.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      2 17
      کجا یک خیابان درست و حسابی نداره؟ چرا الکی نظر میدی؟! خیلی از شهرستانها نسبت به جمعیت شون، امکانات بیشتری نسبت به تهران دارن بعلاوه هوای سالم تر و طبیعت بهتر، شهر تهران و حومه حدود 10 میلیون جمعیت داره و اگه این جمعیت رو تقسیم بر امکاناتش کنی، میتونی مقایسه کنی
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      15 1
      خیلی گل گفتی اتفاقا یکی از دلایلی که تهرانی ها با احمدی نژاد بد بودند این بود که او پول ها را به سمت استان های محروم برد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    25 13
    اصلاح طلبان! بدانید که شما هیچ فرمول جدیدی برای مشکلاتِ از دهه ها قبل مانده این شهر ندارید. مشکل اصلی خود شما و دیگرانی امثال شما هستید. بگذارید دیگران هم رنگ این صندلی ها را ببینند
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
      4 13
      اصلاح طلبان تا این مملکت را ته دره نبرند دست بردار نیستن .
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    19 1
    همین الان هم پول خیلی زیادی به حسابهای شهرداری سرازیر است. مشکل میزان پول نیست. مشکل شمایید
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    15 0
    میخوان مردم بریزن بیرون اعتراض کنن درگیری ایجاد کنن اونای یکه توشورای نگهبان این جانورا تایید کردن باید جواب گو باشن التبه تواونجا هم نفوذ کردن
    • حجت ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      1 0
      شوراها توسط وزارت کشور و استانداری ها تایید صلاحیت میشه و شورای نگهبان نقشی ندارد
  • جورشری IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    4 12
    نه اضولکرایان ونه اصلاح طلبان برای مردم کاری نکردند هر دو تفکر را باید ریخن تو سطل زباله
  • محسن IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    10 0
    تا جناح بندي هاي سوسو گراها و سوسول طلبان هست روي خوش نميبينيم
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    1 4
    تکذیب شد
  • مهدی IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    17 13
    اصلاح طلبان کسانی جز فروعونیان نیستند و تفکر فرعونی دارند ولی کور خوندند داغشون به دلشون میزاریم کافرا
  • AE ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    1 0
    شورای شهر غلط کرد وغلط زیادی مکنه که میخواد گرون کنه یه مشت بیسواد مال مردم خور چی از جون مردم میخواند تونلها وپلها که ازپول مردم تهران ساخته شده میخوان عوارض بگیرن شورای شهر به اصطلاح متمدن کجای دنیا داخل شهر واز چند خیابان عوارض میگیرن که ما دومیش باشیم حقوقهای نجومی مستشون کرده وحزیون میگویند
  • ایرانی IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
    12 0
    خب اگه اينطوريه چرا مردم تهران به اينا رای دادن؟
  • حميد IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    3 2
    پايتخت بايد منتقل بشه تا روي اين تهرانيها كم بشه ، خودشون بمونند و گوشاشون
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
      1 0
      پایتخت منتقل شده شما خوابی. البته دهات شما گرون میشه چون ده شما میشه پایتخت تا ببینیم فرهنگ عقب افتاده تون رشد میکنه یا نه؟
  • saeedi IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    4 0
    سلام شهرداری اصلاح طلبان یک شهر با هوای پاک و ترافیک روان و بدون آلودگی صوتی و بدون چندین معضل کشنده تحویل شهروندان تهرانی بدهد بعد هزینه این خدماتش را بگیرد .
  • احمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    3 0
    راهها وتونلهایی که توسط شهردار مجاهد نستوه بادست خالی وتحریم مالی دولت ساخته شده اکنون می خواهند عوارض آن را از مردم دریافت کنند
  • سید رضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    5 12
    توجه ! اصلاح طلبان در شهر هستند ! مراقب جیب های خود باشید !!
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
    2 13
    خدا لعنت كنه اصلاح طلبارو
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    1 0
    خدا عذاب اکبر رفسنجانی رو بیشتر بکنه که اشرافی گری رو توی مملکت ترویج داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس