تریاک

سیاستمداران آمریکایی نسبت به خبر تصمیم ترامپ برای خروج از افغانستان هشدار دادند، نه فقط برای دلسوزی نسبت به مردم افغان، بلکه بخاطر سود سرشاری که نصیب باندهای جرائم سازمان‌یافته می‌شود!

سرویس جهان مشرق -سال ۲۰۰۴ میلادی برآوردها حاکی از گردش مالی ۹۰ میلیارد دلاری در بازار مواد مخدر جهان بود، عددی که اکنون به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است (در خوشبینانه‌ترین آمارها از پژوهشگاه آمریکاییِ GFI). این گسترش شتابان یک عامل مهم داشته است: گسترش کشت خشخاش در افغانستان پس از اشغال این کشور توسط آمریکا.

نکته جالب‌، اقدامی است که حکومت طالبان به شیوه خود انجام داده بود. سخت‌گیری‌های طالبان پیش از حمله آمریکا به افغانستان موجب شده بود کشت خشخاش تا ۹۴% (!) کاهش یابد. این البته آماری است که خود طالبان در اکتبر ۲۰۰۱ میلادی به کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل داده (همان ماهی که ایالات متحده به افغانستان حمله کرد) و نوشته است محصول تا ۱۸۵ تن کاهش یافته است.

گزارش حکومت طالبان در افغانستان به مجمع عمومی سازمان ملل در مورد کاهش شدید کشت خشخاش

حالا آمار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم در سازمان ملل (UNODC) از سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد حدود ۹ هزار تن تریاک و ۹۰۰ تن هروئین خالص از مجموع ۳۲۸ هزار هکتار کشت مواد مخدر در افغانستان به دست می‌آید. این نتیجهِ تماشاگری ناتو نسبت به گسترش این کسب‌وکار در افغانستان است، امری که برای آمریکایی‌ها گران تمام شده، زیرا باندهای جرایم سازمان‌یافته این محصول را در جایی می‌فروشند که سود بیشتری دارد، از جمله در آمریکا. از آنجا که قیمت هروئین در بازار داخلی آمریکا نسبتاً بالا است سود میلیاردی نصیب باندهای قاچاق هروئین می‌شود.

افزایش سطح زیر کشت خشخاش در افغانستان طی سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۱۷ میلادی

همزمان با گسترش کشت این محصول در افغانستان، اعتیاد به هروئین در آمریکا نیز ۲۰ برابر شده است. پژوهش دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد تعداد معتادان به هروئین در آمریکا از ۱۸۹ هزار در سال ۲۰۰۱ میلادی به ۳.۸ میلیون در ۲۰۱۳ رسیده است. از آن بدتر تعداد کسانی که در آمریکا به دلیل مصرف بیش‌ازحد مواد مرده‌اند، از ۱۷۷۹ نفر در سال ۲۰۰۱ به ۱۵۴۴۶ نفر در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ شده است.

افزایش استفاده از هروئین در آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۱-۲۰۱۳ میلادی

گلوبال ریسرچ در نتیجه‌گیری می‌نویسد: جنگ خوب است البته برای کسب‌وکارها. حمله به افغانستان مصرف هروئین را افزایش داده است و در واقع، اقتصاد تریاک افغان تجارت سودآور مواد مخدر و پولشویی گسترده در «مؤسسات بانکداری غربی» را تغذیه کرده است، آنچه دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل بدان نپرداخته است.

منابع

https://www.globalresearch.ca/war-is-good-for-business-and-organized-crime-afghanistans-multibillion-dollar-opium-trade-rising-heroin-addiction-in-the-us/5664319

https://www.talkingdrugs.org/report-global-illegal-drug-trade-valued-at-around-half-a-trillion-dollars

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • پری مجرد48ساله IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
    56 0
    بابای من شیره میکشه
    • US ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
      64 0
      خود مشرق هم هر موقع می خواد از آمریکا خبر بذاره قبلش شیشه میکشه
    • امیرهوشنگ نورا IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
      65 0
      خوب است که شما هم به جای سرافکندگی با افتخار آن را به عموم اعلام می کنید!
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    0 85
    سیا برای عملیات خرابکارانه خد به بودجه کنگره اکتفا نکرده و با قاچاق مواد نخدر انسان و اسلحه کسب پول نامشروع می کند حتی در داخل خود آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس