اخبارویژه

دولت ترامپ با توجه به خسارت‌های 7 هزار میلیارد دلاری جنگ‌های قبلی، نه مایل به جنگ با ایران و نه قادر به انجام آن است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

*****

کیهان

رونویسی از بی‌بی‌سی را انکار می‌کنید یا سانسور پولشویی در قرارداد توتال را؟!


ارتباط و کله پاچه‌خوری مدیر روزنامه اعتماد با شهرام جزایری، دروغ است یا لاپوشانی محکومیت شرکت توتال به خاطر پرداخت رشوه به طرف ایرانی در دولت اصلاحات و یا خسارت ۱۶ میلیارد دلاری کرسنت؟!


یکشنبه گذشته در همین ستون، خبری با موضوع سانسور سفر مخفیانه ترامپ به عراق در صفحات اول نشریات زنجیره‌ای، ترامپ درباره همین سفر گفته بود خیلی غم‌انگیز است. ۷ تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم اما متاسفانه ناچارم کاملاً مخفیانه به آنجا سفر کنم».


در خبر ویژه مذکور در کنار نام روزنامه‌هایی که خبر مذکور را در صفحه اول خود سانسور کرده بودند، به اشتباه، نام روزنامه اعتماد نیز قید شده بود.


همین موضوع دستمایه سردبیر روزنامه مذکور شده تا در مطلبی با عنوان «مباهته شاخ و دم ندارد»، ادعا کند تمام مطالب و دعاوی کیهان درباره این روزنامه دروغ‌پردازی است. اعتماد می‌نویسد: قصه کیهان فرق دارد و روزنامه‌خوان‌ها می‌دانند که این رسانه با زبان زهردارش و با دروغ‌سازی و افسانه‌پردازی‌اش چه به روز حرفه شریف روزنامه‌نگاری آورده.

کیهان با این کارها نه تنها خود را بی‌اعتبار می‌کند بلکه آن موسسه قدیمی و نامدار را از چشم انداخته و روزبه روز بیشتر می‌اندازد. ضمن اینکه کیهان مستقل و خصوصی که نیست. با پول ملت منتشر می‌شود و نمی‌تواند هر چه دل تنگش می‌خواهد بگوید. با این دروغ‌ها و بهتان‌ها اعتبار بعضی از نهادهای حکومت را نیز مخدوش می‌کند و جا دارد که دلسوزان نظام فکری بکنند و راه‌علاجی برای این زخم کهنه بیندیشند!


اعتماد می‌افزاید: کیهان به اعتماد ناسزا می‌گوید و حقیقتاً بی‌ربط، پای شهرام جزایری را وسط می‌کشد و رطب و یابسی به هم می‌بافد که حیرت‌آور است. کیهان که دستش به هیچ دم گاوی بند نیست صحبت از هرچه بشود، تهش به «کله‌پاچه خوری الیاس حضرتی و شهرام جزایری» اشاره می‌کند و با همان شیوه نامیمون مباهته به ترور شخصیت رقیب می‌پردازد.


از گردانندگان روزنامه اعتماد باید پرسید آیا اعتراف شهرام جزایری مفسد و پولشوی اقتصادی معروف دوره موسوم به اصلاحات درباره بذول و بخشش به مدیر اعتماد دروغ است؟ یا عکس کله‌پاچه‌خوری این دو؟! مدیران روزنامه مذکور توضیح بدهند در حالی که در بوق FATF می‌دمیدند و آن را معادل مبارزه با پولشویی می‌دانستند، چرا وقتی پای رشوه‌های کرسنت و توتال و استات اویل یا محکومیت اخیر توتال در دادگاه به خاطر پرداخت رشوه به میان آمد، رویشان را سمت دیگری کردند یعنی اینکه ندیده و نشنیده‌اند و هیچ تیتری نزدند. آیا این مصداق پولشویی و رشوه مهم نبود؟! آیا پناهنده شدن برخی همکاران اصلی روزنامه اعتماد به غرب و همکاری با رسانه‌های ضدانقلاب دروغ است، یا انتشار دامنه‌دار تحلیل‌های بی‌بی‌سی بدون ذکر منبع و به نام خود روزنامه، آن هم به مدت طولانی که پس از فاش شدن، بالاجبار متوقف شد و حضرات، مسیر کپی‌برداری از سوژه‌های بی‌بی‌سی را جایگزین رونویسی گل درشت کردند؟

رادیو فردا: ترامپ نه می‌خواهد و نه می‌تواند با ایران بجنگد


دولت ترامپ با توجه به خسارت‌های ۷ هزار میلیارد دلاری جنگ‌های قبلی، نه مایل به جنگ با ایران و نه قادر به انجام آن است.


وبسایت رادیوفردا با انتشار این تحلیل نوشت: بازدید غیرمنتظره دونالد ترامپ از نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق، به مناسبت ایام کریسمس، تنها چند روز پس از اعلام ورود ناوگان نظامی آمریکایی به آب‌های خلیج‌فارس که در راس آنها ناو هواپیمابر جان سی استنیس قرار دارد، لزوماً نشانه تشدید تنش در منطقه و یا افزایش آمادگی برای جنگ علیه ایران نیست.


شمار قابلی از همکاران نزدیک دونالد ترامپ طی دو سال گذشته نظامیان ارشد آن کشور بوده‌اند. با این وجود، جنگ‌طلبی طبیعت ترامپ نیست.


دونالد ترامپ تاجرپیشه است و تجارت تنها در شرایط آرامش و تداوم و تثبیت قابل ریشه گرفتن و سودآوری است و نه تلاطم و بی‌ثباتی‌های ناشی از جنگ.


ترامپ پیش از انتخاب شدن به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا مخالفت خود را با جنگ افغانستان، جنگ عراق و حضور نظامی در سوریه و صرف «هفت هزار میلیارد دلار در جنگ‌های خاورمیانه بدون کمترین سود»، ابراز داشته و از کشورهای اروپایی عضو ناتو به دلیل مشارکت غیرکافی در تامین هزینه‌های دفاعی خود (معادل دو درصد تولید ناخالص ملی) انتقاد و به کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی تاکید کرده بود که برای برخورداری از چتر دفاع اتمی آمریکا باید هزینه آن را بپردازند.


ترامپ مایل به جنگ نیست. اما جدا از نداشتن تمایل، دولت کنونی آمریکا در حال حاضر قادر به آغاز جنگ تمام‌عیار علیه ایران نیست، زیرا ایران کشور بزرگی است و اشغال نظامی آن نیازمند تجهیز نیرویی در اندازه‌های دست کم نیم‌میلیون نفر است.


حتی حمله نظامی محدود علیه ایران نیازمند تمهید دلیل و توجیه قانونی لازم و ترکیب یک ائتلاف جهانی و دست‌کم منطقه‌ای است که دولت آمریکا در وضعیت کنونی از آن محروم است. اروپا هنوز از جمهوری اسلامی جدا نشده و کشورهای روسیه و چین از جمهوری اسلامی حمایت سیاسی می‌کنند.


کشورهای منطقه، بخصوص کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، با ظرفیت موشکی دراختیار جمهوری اسلامی و میزان آسیب‌پذیری خود آشنایی دارند و به هیچ‌وجه از جنگ آمریکا علیه ایران استقبال نمی‌کنند.

کتک‌خور اسرائیل ملس شد نیاز به حضور در عراق نیست


فرمانده سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی گفت: حضور ایران در عراق تهدیدی برای اسرائیل است.


به گزارش خبرگزاری رویترز، تامیر هیمن که در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو صحبت می‌کرد، گفت: ایران ممکن است از نفوذ فزاینده خود در عراق برای تبدیل این کشور به عنوان سکویی برای انجام حملات به اسرائیل استفاده کند.


وی گفت: عراق زیر نفوذ فزاینده نیروهای قدس و ایران قرار دارد.


فرمانده سازمان اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی اضافه کرد: ایرانی‌ها ممکن است که شرایط در عراق را همچون سوریه برای خود مناسب ببینند و از این کشور به عنوان سکویی برای تمرکز نظامی استفاده کنند که ممکن است تهدیدی برای اسرائیل باشد.


این مقام نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی اضافه کرد: سال ۲۰۱۹ با تغییرات ملموسی در سوریه همراه خواهد شد به ویژه پس از دستاوردهایی که ارتش سوریه به رهبری بشار اسد و هم‌پیمانان این کشور به دست آوردند.


اظهارات این فرمانده اسرائیلی درحالی است که ایران نیازی به زدن رژیم صهیونیستی از عراق دارد و قدرت موشکی ایران قادر است هر نقطه از مراکز امنیتی و نظامی و اقتصادی صهیونیست‌ها را با دقت و قدرت تخریب تمام مورد هدف قرار دهد. از سوی دیگر، بنابر اذعان و ادعای خود صهیونیست‌ها، یکصد تا یکصدوچهل هزار موشک حزب‌الله، رژیم صهیونیستی را هدف گرفته است. جالب اینکه شلیک ۴۰۰ موشک و راکت از سوی حماس در جریان خیط اخیر صهیونیست‌ها، موجب سرشکستگی و استعفای وزیر دفاع و سرانجام اعلام انتخابات زودهنگام شد.

نشنال‌اینترست: مین‌های ایران می‌تواند بلای جان ناوهای آمریکا شود


یک نشریه آمریکایی تصریح کرد مین‌های دریایی برای نابودی ناوهای ایالات متحده در خلیج‌فارس کافی است.


نشنال‌اینترست نوشت: در پی بالا گرفتن تنش بین آمریکا و ایران، یک ناو هواپیمابر آمریکایی مجدداً به خلیج‌فارس برگشته است. در زمان بازگشت این ناو، ایران مشغول انجام یک رزمایش در آب‌های خلیج‌فارس بود.

آمریکا ایران را به آزمایش موشک در نزدیکی یکی از ناوهای هواپیمابر خود به هنگام عبور آن از تنگه هرمز متهم کرده است. قرارگاه فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مدعی شده این شلیک «بسیار تحریک‌آمیز» بوده است. اما آیا ایران می‌تواند یکی از ناوهای هواپیمابر آمریکا را غرق کند؟


کایل رینز، سخنگوی سنتکام، طی بیانیه‌ای گفته شلیک تسلیحاتی در نزدیکی کشتی‌های در حال عبور ائتلاف و ترافیک تجاری، اقدامی غیرایمن، غیرحرفه‌ای و با حقوق بین‌الملل دریایی ناسازگار است. البته او تصریح کرده که ایرانیان به سمت کشتی‌های آمریکا شلیک نکرده‌اند.


تنگه هرمز گلوگاه طبیعی ورود به خلیج‌فارس است. در تنگ‌ترین جا، فقط ۲۱ مایل عرض دارد و خط عبور کشتی‌ها هم تقریباً دو مایل عرض دارد. این تنگه، یک نقطه ایده‌آل برای تهران جهت قطع دسترسی به خلیج‌فارس یا کمین کردن برای نیروهای دریایی آمریکا است.


به گفته سنتکام، کشتی‌های سپاه پاسداران راکت‌های هدایت نشده شلیک کرده‌اند که تعداد اندک آنها به طور خاص یک کشتی به حجم ناو هواپیمابر یواس‌اس هاری ترومن را تهدید نمی‌کند. اما یک شلیک موفق می‌توانست به این کشتی بزرگ و جنگنده‌های روی آن آسیب بزند. در یک فاصله کوتاه این‌چنینی، حتی سلاح‌های هدایت‌نشده هم شانس خوبی برای زدن یک هدف دارند. قایق‌های ایرانی می‌توانستند ضربه کاری به کشتی‌های آمریکایی وارد کنند.


قبلاً در رزمایش «پیامبر اعظم ۹» سپاه پاسداران درباره انجام چنین حمله‌ای به ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتز در تنگه هرمز تمرین کرده بود.


در این رزمایش‌های ایران، قایق‌های تندرو مسلح به موشک‌های کروز، راکت‌ها، اژدرهای متوسط و بزرگ، مین‌های دریایی، مسلسل‌ها و موشک‌های زمین به هوای دوش‌پرتاب حضور داشتند.


موثرترین و مجرب‌ترین سلاح ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز احتمالاً مین‌های دریایی هستند. از ۱۹ کشتی نیروی دریایی آمریکا که از جنگ جهانی دوم به بعد از دست رفتند، بخش اعظم آنها توسط مین‌های دریایی غرق یا ناتوان شده‌اند. از ۱۹ کشتی، ۱۵ مورد قربانی مین‌های دریایی بودند. درحقیقت، یک مین دریایی ایرانی، تقریباً کشتی یواس‌اس ساموئل رابرت آمریکا را در ۱۴ آوریل ۱۹۸۸ غرق کرد.


بعدها در جنگ ۱۹۹۱ خلیج‌فارس، ثابت شد که مین‌های دریایی عراق مشکل آزاردهنده‌ای برای نیروی دریایی آمریکا هستند. در همین نزاع و در یک روز، مین‌های کهنه عراق دو کشتی چندمیلیارد دلاری یواس‌اس پرینستون و یواس‌اس تریپولی آمریکا را فلج کردند. این مین‌ها کمتر از ۲۵ هزار دلار ارزش داشتند.

۵۲ درصد افزایش بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه ۹۸

بودجه شرکت‌های دولتی به شکل عجیبی در لایحه بودجه ۹۸ افزایش یافته است.


روزنامه جام‌جم ضمن گزارشی نوشت: در لایحه بودجه سال ۹۸، بودجه شرکت‌های دولتی با ۵۲ درصد افزایش نسبت به امسال، به رقم ۱,۲۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. منابع بودجه عمومی دولت هم در لایحه سال ۹۸ بالغ بر ۸ درصد نسبت به سال ۹۷ بیشتر شده است.

با اینکه ۷۲ درصد بودجه کل کشور را بودجه شرکت‌های دولتی تشکیل می‌دهند اما مجلس معمولاً به بررسی این بودجه نمی‌پردازد و صرفاً تبصره‌های مربوط به بودجه عمومی در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. این مسئله موجب شده تا ابعاد بودجه شرکت‌های دولتی هیچ‌گاه شفاف نشود. در لایحه سال آینده بودجه شرکت‌های دولتی تقریباً ۳ برابر بودجه عمومی دولت است.

به جاده خاکی زدید آقای مرعشی!


سخنگوی کارگزاران پس از چندماه زیرسوال بردن کفایت دولت از سوی حزب متبوع خود مدعی شد دولت به اندازه مسئولیت‌هایش اختیار ندارد!


مرعشی به روزنامه همشهری گفته است: دولت گرفتار مسائل پیچیده‌ای است که نمی‌توان همه تقصیرها را از دولت دید؛ در ساختار فعلی جمهوری اسلامی، دولت در بخشی از مسائل کشور دارای اختیار است و در بخش وسیعی از مسائل اختیار ندارد؛ برای مثال در سیاست‌های منطقه‌ای در ارتباط با سوریه، عربستان، افغانستان و عراق، تصمیم‌گیرنده فقط دولت نیست. در این زمینه نهادهای دیگر از اختیارات وسیع‌تری برخوردار هستند. این در حالی است که دولت باید پاسخگوی همه آن سیاست‌هایی که خود در آنها اختیار ندارد، باشد. بنابراین کار در این ساختار بسیار سخت و دشوار است.


وی می‌افزاید: به نظر من، اگر یک رئیس‌جمهوری با این ساختار قانون اساسی بخواهد موفق باشد، باید از روز اول بپذیرد که فقط رئیس‌جمهور مردم نیست. یک تجربه روشنی در این زمینه داریم؛ دولت آقای خاتمی در جریان استقرار شوراهای شهر و روستا موفق بود. رمز این موفقیت، موافقت رهبری با این سیاست بود.


مرعشی همچنین گفت: این قانون اساسی، اختیارات اصلی را به رهبری واگذار کرده است؛ بنابراین رئیس‌جمهور باید با هماهنگی رهبری، کشور را اداره کنند. با اختلاف که کشور اداره نمی‌شود، در مورد برجام، نظر موافق رهبری بود که باعث شد این توافق به تصویب برسد.


اظهارات فرافکنانه مرعشی در حالی است که طی ۶ ماه گذشته و در پی سوءمدیریت اقتصادی فاحش دولت، حزب کارگزاران بیانیه شداد و غلاظی با محوریت بی‌کفایت خواندن دولت صادر کرد و همزمان کرباسچی انتقادات تندی نسبت به همین سوءمدیریت و بی‌کفایت داشت و سعید لیلاز دیگر عضو مرکزیت کارگزاران در گفت‌وگو با یورونیوز، تصریح کرد اگر اختیارات دولت و رئیس‌جمهور را به چوب خشک داده بودند، در زمینه مدیریت اقتصادی خیلی بهتر عمل می‌کرد.


مرعشی باید توضیح دهد وقتی به اقرار وی، نظام و رهبری اجازه مذاکره و توافق را (مشروط به ۲۹ شرط) به دولت داده و دولت بدون رعایت آن شروط، خسارت برجام را به بار آورده، اینجا مسئولیت با کیست؟ یا اگر دولت با بی‌برنامگی و ناتوانی، به ۱۸ میلیارد دلار ذخیره ارزی کمیاب چوب حراج زده، رانت ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی تولید کرده و موجب کاهش ارزش پول ملی در همین روند شده، آیا باید پاسخگو باشد یا با راهنمایی شیطنت‌آمیز امثال مرعشی فرافکنی کند و بگوید اختیارات ندارد؟ خب اگر مرعشی این قدر درک و شعور دارد که دولت به اندازه مسئولیتش اختیار ندارد، چرا در انتخابات به‌جای تشویق به رأی دادن به روحانی و چرب کردن وعده‌ها، صادقانه به مردم همین را نمی‌گوید؟!

ایران

گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات در آستان قدس و قوه قضائیه

خبر اول اینکه، با انتصاب آیت‌الله آملی لاریجانی به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال ریاست حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی بر دستگاه قضایی حکایت دارد. رئیسی روز گذشته در پاسخ به سؤالی در این باره گفته است بروید از همان‌ها که خبر را پخش کرده‌اند، بپرسید.

در حقیقت او اگر چه تأیید نکرده اما آن را رد هم نکرده است. خبرآنلاین با اشاره به پذیرش استعفای سید مرتضی بختیاری قائم مقام تولیت آستان قدس از سوی رئیسی، از احتمال همراهی بختیاری با رئیسی در قوه قضائیه خبر داده است.

بر این اساس گفته شده که سه نفر هم برای جایگزینی رئیسی در تولیت آستان قدس مطرح هستند یکی از این گزینه‌ها آیت‌الله سعیدی تولیت آستان حضرت معصومه (س) است. نفر بعدی حجت‌الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران و نفر دیگری هم حجت‌الاسلام محمدی سیرت رئیس سابق سازمان اوقاف است که به تازگی جای خود را به حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی داده است.

مدیر برکنار شده صدا و سیمای کیش سمت گرفت

خبر دیگر اینکه، مدیرکل برکنار شده صدا و سیمای کیش، به عنوان مشاور معاونت امور استان‌های صدا و سیما منصوب شد. به گزارش خبرآنلاین، علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما در حکمی، علیرضا نجابت اصل را به سمت مشاور معاونت امور استان‌های صدا و سیما منصوب کرد. نجابت اصل سه روز پیش به‌ دلیل پخش صحنه‌ای غیراخلاقی از صدا و سیمای کیش، از مدیرکلی این مرکز برکنار شده بود.در متن این حکم آمده است: نظر به حسن سوابق و تعهدی که دارید، به‌ موجب این حکم به سمت مشاور معاون امور استان‌ها منصوب می‌شوید. امیدوارم در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) در پیشبرد اهداف رسانه‌ ملی و رسیدن به افق مطلوب در چشم‌انداز آینده معاونت امور استان‌ها موفق و مؤثر باشید.»

طالبان سفر به ایران را تأیید کرد

شنیدیم که، سخنگوی طالبان تأیید کرد که یک هیأت از امارت اسلامی روز یکشنبه در ضمن تماس‌هایش با کشورهای منطقه به تهران آمده است. به‌گزارش ایلنا، بر اساس گزارش سایت صدای جهاد متعلق به امارت اسلامی افغانستان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی (طالبان) گفت که «این سفر در ارتباط با مسائل و شرایط بعد از اشغال، بازگشت صلح و امنیت به افغانستان و منطقه انجام شده است.»وی همچنین اعلام کرد: «هیأت‌های امارت اسلامی به کشورهای همسایه و منطقه سفرهایی دارند تا حمایت سیاسی و اخلاقی کشورها و نیز همکاری آنها را به منظور پایان دادن به اشغال و آمدن صلح و امنیت جلب کنند.»

پیگیری سرنوشت صیادان مصری در ایران

دست آخر اینکه، به‌دنبال قطع ارتباط قایق صیادی در خلیج فارس که در آن سه شهروند اردنی، دو مصری و دو اماراتی بودند، وزارت خارجه مصر اعلام کرد که این صیادان به اتهام ورود غیرقانونی به آب‌های ایران بازداشت شده‌اند و این وزارتخانه سرنوشت آنان را با دقت پیگیری می‌کند. به‌گزارش ایسنا، این صیادان در سلامت کامل به سر می‌برند.

خراسان


مجوز ویژه دولت برای خرید کنسولگری در عراق


بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه، اعلام شده با توجه به موافقت هیئت وزیران و به استناد ماده ۵۵ قانون محاسبات عمومی کشور، مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ردیف ۵۱۰۰۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور تحت عنوان "هزینه های پیش بینی نشده" به منظور خرید ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف، در اختیار وزارت امور خارجه قرار گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود.


هشدار مجدد به مدیران دولتی درباره دوگانه سوزهای پرخطر


طبق گزارش یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران ارشد دولتی، اعلام شده مراکز معاینه فنی به دلیل عدم امکان استعلام گرفتن از پلیس راهور ناجا، قادر به پذیرش آن دسته از خودروهای دوگانه سوز که از سوی کارگاه های وزارت نفت، دوگانه سوز شده و در کارت مشخصات آنها نوع سوخت "بنزین" قید شده، در سامانه مربوط نیستند اما ادامه فعالیت و تردد آنها، ریسک بالایی به همراه دارد که بر این اساس، نیاز است با هدف پیشگیری از وقوع مشکلات احتمالی، با همفکری نهادهای مسئول، پیشنهادهایی در اسرع وقت به هیئت وزیران ارائه شود.
 

آرمان

واکنش عبدی به ابراز پشیمانی رضایی

شنیده شد که عباس عبدی در واکنش به احساس پشیمانی محسن رضایی پیرامون توئیتی درباره عملیات کربلای۴ نوشت: ای‌کاش این پشیمانی را زمانی داشت که سرمایه جنگ را آورد تا در زمین سیاست سرمایه‌گذاری کند. کافی است تا نگاهی به دیگر سردارانی بیندازد که سرمایه جنگ را در همان زمین به یادگار گذاشتند و همچنان محترم‌اند.

سمت تازه برای مدیر برکنارشده

شنیده شد که علی دارابی معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما در حکمی، علیرضا نجابت‌اصل را به سمت مشاور معاونت امور استان‌های صداوسیما منصوب کرد. نجابت‌اصل چند روز پیش به‌ دلیل پخش صحنه‌ای غیراخلاقی از صداوسیمای کیش، از مدیرکلی این مرکز برکنار شده بود. در این حکم آمده است: «نظر به حسن سوابق و تعهدی که دارید، به‌ موجب این حکم به سمت «مشاور معاون امور استان‌ها» منصوب می‌شوید.»

آقامحسن راست گفت اما درست نگفت!

شنیده شد که نماینده رشت در توئیتی به سخنان محسن رضایی واکنش نشان داد. جعفرزاده ایمن‌آبادی نوشت: «آقامحسن در برنامه حالا خورشید راست گفت اما درست نگفت! در کربلای چهار حدود پنج‌هزار نفر شهید شدند (هزار نفر شهید و ۳۹۰۰ نفر مفقود)؛ ۳۹۰۰ نفری که در آب سرد اروند غرق شدند و پیکرهای پاک آنان هرگز پیدا نشد که بعداً شهید محسوب شدند، نمی‌دانم چرا آقامحسن هیچ‌وقت این ۳۹۰۰ نفر را ندید! روحشان شاد!»

تجمع بازنشستگان ارتش، حوالی پارک‌شهر

شنیده شد که صبح روز سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه جمعی از بازنشستگان ارتش در تهران دست به تجمع اعتراضی زدند. این بازنشستگان که در محلی نزدیک پارک‌شهر دست به تجمع زدند، خواستار روشن‌شدن تکلیف خانه‌های تعاونی مسکن شدند. آنها می‌گویند: از خلف وعده‌های مکرر خسته شده‌ایم؛ سال‌هاست عضو تعاونی هستیم و مبالغی را برای خانه‌دارشدن پرداخته‌ایم اما هنوز بی‌سرپناه مانده‌ایم. هنوز زمینی به تعاونی تحویل نشده تا بتواند در آن، برای ما بازنشستگان عضو، شروع به خانه‌سازی کند.

هدیه ویژه بازیکنان تیم‌ملی به کی‌روش

شنیده شد که تیم ملی فوتبال ایران شامگاه دوشنبه در آخرین دیدار تدارکاتی قبل از حضور در جام ملت‌های آسیا برابر قطر به برتری دو بر یک دست پیدا کرد. بعد از این دیدار ملی‌پوشان در هتل محل اقامت تیم‌ملی به مناسبت سال نو میلادی هدیه ویژه‌ای را به کی‌روش و کادر فنی‌اش تقدیم کردند. ادکلن‌هایی که بازیکنان به کی‌روش و دستیارانش دادند، باعث غافلگیری آنها شد. ضمن اینکه به خاطر جشن تولد سردار آزمون جشنی نیز برپا شد.

انیماتور «پینوکیو» درگذشت

شنیده شد که دان لاسک، انیماتور عصر طلایی دیزنی که قلمش به «پینوکیو» جان بخشید، در ۱۰۵ سالگی درگذشت. دان لاسک از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۶۰ یکی از انیماتورهای استخدام‌شده در کمپانی والت‌دیزنی بود که خالق «پینوکیو»، عروسک چوبی پدر ژپتو شد. او همچنین انیماتور «فانتزیا»، «بامبی»، «سیندرلا» و «آلیس در سرزمین عجایب» بود. لاسک پس از جدایی از دیزنی به شرکت «بیل ملندز» ملحق شد و انیمیشن‌هایی همچون «پسری به نام چارلی براون »(۱۹۶۹) «اسنوپی به خانه بیا »(۱۹۷۲) و «چارلی براون برای زندگی‌ات بجنگ »(۱۹۷۷) خلق کرد.

دستور جالب درباره سربازان «ژن خوب»

شنیده شد که خراسان نوشت؛ یک نهاد مسئول در نامه‌ای به تعدادی از سازمان‌ها و ادارات دولتی که از سربازان وظیفه استفاده می‌کنند، به آنها متذکر شده با توجه به ضرورت فراهم‌کردن شرایط یکسان و عادلانه و نیز جلوگیری از رابطه‌بازی در جذب و پذیرش سربازان وظیفه در دستگاه‌ها، دستگاه‌های مذکور باید به‌منظور ایجاد سامانه ثبت‌نام اینترنتی برای این موضوع و اطلاع‌رسانی به مردم اقدام کنند و در صورتی که ظرف مهلت مقرر، این اتفاق رخ ندهد، تعیین سهمیه سرباز برای آنها متوقف خواهد شد.

انتقال آیت‌ا… مومن از قم به تهران

شنیده شد که یکی از اعضای دفتر آیت‌ا… مومن گفت: وضعیت ایشان بعد از انتقال به تهران تا حدودی ثابت شده و هوشیاری افزایش یافته است. یکی از اعضای دفتر آیت‌ا... مومن در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آخرین وضعیت آیت‌ا... مومن اظهار داشت: وضعیت ایشان بعد از انتقال به تهران تا حدودی ثابت و هوشیاری افزایش یافته است. وی با بیان اینکه پزشکان معالج ایشان از شرایط آیت‌ا... مومن اعلام امیدواری می‌کنند، ابراز کرد: انشاءا... در روزهای آینده با ثابت‌شدن شرایط و پایدارشدن وضعیت ایشان بهتر خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین؛ شاید وقتی دیگر

شنیده شد که مهرداد لاهوتی، نماینده رشت در مجلس گفت: از آنجایی که دولت در بودجه ارائه‌شده خود، درآمدی از منبع افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش‌بینی نکرده، به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک (دو یا سه ماه اخیر) این افزایش بهای سوخت انجام شود. باید جلوتر برویم تا ببینیم زیرساخت‌های اقتصادی دولت برای افزایش نرخ و یا حتی دونرخی‌شدن حامل‌های انرژی از چه زمانی اجرایی می‌شود. ما نمایندگان در صورتی تن به افزایش نرخ حامل‌های انرژی می‌دهیم که دولت هم نگرانی ما از بابت معیشت مردم و تورم ناشی از این افزایش نرخ را برطرف کند.

لغو موقت پروازهای فرودگاه مشهد

شنیده شد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به دلیل کاهش دید ناشی از مه‌گرفتگی صبح سه‌شنبه با تاخیر انجام شد. طبق اعلام فرودگاه مشهد با کاهش دید افقی امکان انجام پرواز در این فرودگاه وجود نداشته و با مساعدشدن شرایط جوی و دید مناسب پروازها طبق برنامه ازسر گرفته خواهد شد. از مسافران خواسته شده برای جلوگیری از معطلی پیش از عزیمت به فرودگاه طی تماس با اطلاعات پرواز از طریق شماره ۱۹۹ یا شماره مستقیم ۳۳۴۰۰۰۰۱ از وضعیت پرواز خود اطلاع حاصل کنند. همچنین پرواز ساعت ۸:۵۵ صبح دیروز ایران‌ایرتور به مقصد تهران نیز باطل اعلام شد.

محاکمه یک مدیر سابق بانک‌مرکزی و پسران

شنیده شد که محاکمه یکی از مدیران سابق حراست بانک‌مرکزی و دو پسر فراری وی در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی آغاز شد. متهمان اصلی این پرونده قربانعلی فرخزاد به‌همراه تیمور عامری و دو پسرش هستند که اتهام آنها اخلال گسترده در نظام ارزی و پولی از طریق قاچاق عمده ارز به‌صورت شبکه‌ای و سازماندهی‌شده است.

تیمور عامری که از مدیران سابق حراست بانک‌مرکزی است، متهم به معاونت در اخلال در نظام ارزی است که در دادگاه حضور دارد اما دو پسر وی به‌نام‌های علیرضا و حمیدرضا متواری هستند.

اتهام دو پسر عامری نیز مشارکت در اخلال در نظام ارزی به‌ترتیب به‌میزان ۳۰۰ میلیون و ۶۶۲ هزار دلار و ۲۰ میلیون دلار است. دو متهم دیگر این پرونده به اسامی مکی سلطانی و محمد وکیلی هستند که آنها نیز در حال حاضر متواری بوده و به‌ترتیب متهم به ۳۰۰ و ۳۲۰ میلیون دلار اخلال در نظام ارزی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    13 0
    #مدیر برکنار شده صدا و سیمای کیش سمت گرفت# در روانشناسی نظریه معروفی به نام یادگیری اجتماعی مطرح است طبق این نظریه اگر یک فرد خاطی به خاطر خطایش تنبیه شود این کار باعث می شود بقیه یاد بگیرند که در صورت خلاف کردن، مجازات می شوند ولذا سعی می کنند مرتکب این جرم نشوند اما اگر فرد مجرم، تنبیه نشود ( و در این مورد حتی تشویق هم بشود و در تهران مشاور بشود) بقیه افراد یاد می گیرند که ان جرم را تکرار کنند. پس اقای دارابی با این حکمشان به بقیه درس تکرار این جرم را داده اند
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    8 0
    طفلک بچه ای که به زور به اغوش اقای جهانگیری چپانده شده.
  • محسن CA ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 10
    خب انتظار دارین یه بندۀ خدا بخاطر یک سهو و خطا از هستی ساقط بشه و از نون خوردن بیفته؟ شما خودتون هیچوقت اشتباه نکردین؟!
    • 125 IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      0 0
      بعضی ها چشم دیدن نیروهای ارزشی را ندارند هر کسی به همشکل خودش متمایل است
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    4 0
    الان دیگه مشاوره های خوبی میده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس