کد خبر 924862
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲
۵ راهکار افزایش منابع بودجه در سال آینده/از مالیات بر پرمصرف‌ها تا جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان

بسیاری از بیماران در شرایط مالی نامناسبی به سر می‌برند و به‌دلیل افزایش نرخ ارز، توان مالی برای ادامه درمان خود را ندارند.

به گزارش مشرق، در روزهای اخیر بودجه پیشنهادی حوزه درمان جنجال‌های زیادی به پا کرده است. یکی از این بندهای بودجه که مربوط به بیماران خاص است. به گفته کارشناسان این حوزه با کاهش شدیدی روبه‌رو شده است؛ اگر چه شب گذشته سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای این کاهش بودجه را برای بیماران خاص تکذیب کرد اما به نظر می‌رسد این موضوع زنگ خطری است برای این بیماران، چرا که در سال اخیر علاوه بر فشار تحریم‌ها نرخ ارز نیز چند برابر شده است.

تحریم و افزایش نرخ ارز مورد نیاز برای تأمین داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج، آن‌ها را به زحمت انداخته است؛ بیمارانی که علاوه بر تحمل بیماری خود، باید رنج و سختی کمبود دارو و افزایش قیمت آن را هم به دوش بکشند. این بیماران عموماً به‌دلیل نوع بیماریی که دارند باید داروهایشان را در زمان مشخص و با کیفیت بالا مصرف کنند.


بسیاری از داروهای این بیماران یا تولید داخل ندارد یا اگر هم داشته باشد از لحاظ کیفیت تأثیرگذاری لازم را روی بدن بیماران ندارد و بعضاً بدن برخی از آن‌ها به این داروها واکنش نشان می‌دهد.


به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان این حوزه، بسیاری از بیماران در شرایط مالی نامناسبی به سر می‌برند و به‌دلیل افزایش نرخ ارز، توان مالی برای ادامه درمان خود را ندارند. همین مسأله باعث شده تا بسیاری از بیماران درمان خود را متوقف کنند و برخی از بیماران دیگر که شرایط وخیم‌تری داشتند نیز متأسفانه فوت شوند.


همه این‌ها در حالی است که هدف از اجرای طرح تحول سلامت این بود که بیماران رنجی جز بیماری‌شان نداشته باشند. اگر چه چندی پیش وزیر بهداشت گفته است نمی‌توان برای بیماری که قرار است یکسال دیگر فوت کند، هزینه‌های بالایی انجام دهیم. هرچند اصل این سخنان شاید منطقی باشد، اما وزیر و سایر مسوولان مربوطه وظیفه دارند تا بهترین شرایط ممکن از نظر دارویی و درمان برای بیماران تهیه کنند.


داروی بیماران خاص در چندماه اخیر به چهار برابر افزایش پیدا کرده؛ مثلاً یک داروی ویتامینی بیمار سرطانی که پیش از تحریم ۴۰۰ هزار تومان بود، اکنون به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. تا پیش از شروع تحریم‌ها هم بیمارانی بودند که به‌دلیل شرایط مالی نامناسب از ادامه درمان دست کشیدند یا اینکه به‌دلیل عدم ادامه درمان‌شان فوت شدند. این مسأله ارتباطی با شرایط تحریم یا غیر از آن ندارد و عموماً همیشگی است.


آقای احمد قویدل، مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» درباره کاهش بودجه بیماران خاص در لایحه سال ‌۹۸ گفت: «اطلاعاتی که درمورد بودجه بیماران خاص داریم آن‌چیزی بود که معاونت درمان وزارت بهداشت منتشر کرده است. آنچه برای ما عجیب است این موضوع است که اساساً نوع تخصیص بودجه تناسبی با افزایش حجم پوشش‌دهی بیماران خاص ندارد.

تا سال ‌۹۶ فقط بیماران تالاسمی، هموفیلی و کلیوی جزء بیماران خاص شمرده می‌شدند اما در دوسال اخیر چهاربیماری دیگر به‌عنوان بیماری خاص به این دسته اضافه شدند. اوتیسم؛ ای بی، بیماری‌های متابولیسم و ام اس به جمع بیماران خاص پیوسته‌اند اما نه در آن سال بلکه در سال بعد نیز بودجه‌ای را برای این مهم اختصاص ندادند. ردیفی که مربوط به حوزه بیماران خاص بوده و از جانب خود وزارت بهداشت نیز اطلاع‌رسانی شده است در سال ۹۶ حدود ۲۴۰ سال ۹۷ حدود ۲۱۴ و برای سال ۹۸ نیز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده‌اند.


قویدل ادامه داد: از زوایای امر مشخص است که توجه کارشناسی به این حوزه نشده است. وزارت بهداشت اخیراً رویکردی را اتخاذ کرده و از استانداردسازی روش‌های درمانی استقبال کرد. این ظرفیت در وزارت بهداشت به وجود آمده بود که ما در خصوص پروتکل‌های درمانی بین‌المللی نیز اظهار نظر کنیم و آن‌ها نیز از نظرات کارشناسان استفاده می‌کردند. اما سازمان برنامه و بودجه چنین نگاهی را به حوزه درمان ندارد.

در حالی که دولت می‌بایست به منفعت عمومی فکر کند نه اینکه صرفاً منافع خود را لحاظ کنند. وی افزود: «این در حالی است که درمان یک تعریف معین دارد و اگر طبق تعریفش رفتار نکنیم هزاران میلیارد هم که هزینه کنیم به جایی نخواهیم رسید، اما اکنون وزارت بهداشت و درمان را آنچنان در بن‌بست بودجه‌ای قرار داده‌اند که وزیر آن استعفا داده است.»


مدیرعامل کانون بیماران هموفیلی در خصوص برداشت از صندوق ارزی اظهار کرد: تاکنون هر بار که از این صندوق برداشته شده است در حوزه‌های امنیت ملی و نظامی بوده اما مسأله درمان به اندازه‌ای پراهمیت است که مقام معظم رهبری برای رفع مشکلات این حوزه دستور برداشت از این صندوق را صادر کردند. اما سرنوشت این پول چه شده است؟ نوبخت می‌بایست درباره سرنوشت پولی که از صندوق توسعه ارزی برداشته شده است توضیح دهد.

سازمان برنامه‌وبودجه کشور با این استدلال که بدهی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود دو و نیم میلیون یورو را از صندوق توسعه ارزی برداشته کرده است اما هنوز با گذشته دو ماه، پول در اختیار این حوزه قرار نداده است. بیمه‌گرها حالا به بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها بدهکارند و داروخانه‌ها به مراکز تولید و پخش دارو، همین چند وقت پیش بیمارستان کودکان مفید تهران حدود ۲۰‌ روز دارو نداشت و به‌خاطر بدهی شرکت‌های پخش به این بیمارستان دارو نمی‌دادند.


قویدل گفت: «سازمان بیمه سلامت آمده از خودش ابتکار به خرج داده است و بدون آنکه بدهی‌های سال گذشته را پرداخت کند، شروع به پرداخت بدهی‌های امسال کرده است و در رسانه‌ها می‌گوید: ما تا فروردین‌ماه امسال پرداخت کردیم!»


به گفته مدیرعامل کانون هموفیلی ایران؛ بودجه بیماران خاص در سال ۹۸ حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده است که این اطلاعات را از وزارت بهداشت گرفته است.


همچنین آقای مهدی شادنوش، رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، کاهش اعتبارات این بیماران در بودجه سال ‌۹۸ را یک زنگ خطر دانست چراکه هزینه‌ها افزایش یافته و مشکلات ارزی در کشور وجود دارد. وی همچنین تأکید کرد: باید توجه کرد که تجهیزات و ملزومات مصرفی این بیماران وابسته به ارز است.

از طرفی برای تأمین داروهایشان هم به اعتبارات کافی نیاز داریم. بنابراین امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوعات توجه کنند. شادنوش یادآور شد: بیماران و خانواده‌هایشان به شدت آسیب‌پذیرند و طی سال‌هایی که با بیماری خاص دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، به‌دلیل هزینه‌هایی که داشتند، معمولاً در قشر ضعیف جامعه جای می‌گیرند. امیدواریم نمایندگان کمک کنند تا این ردیف بودجه‌ای اصلاح شود.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس