کد خبر 924755
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
مهدی هدایت

مدیرعامل شهر جدید پردیس با بیان اینکه پیمانکاران مسکن مهر به خاطر کندی در جهت تکمیل واحدها کنار گذاشته می‌شوند که ۴ پیمانکار نیز به دادگاه احضار شده اند، گفت: ۱۰ هزار مسکن مهر پردیس به دلیل عدم نصب انشعابات تحویل نمی‌شود.

به گزارش مشرق، مهدی هدایت که ماه گذشته برای بار دوم به عنوان مدیر عامل شهر جدید پردیس انتخاب شد، این روزها برای اثبات اینکه وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید سخت تلاش می‌کند تا مشکلات مسکن مهر را در این شهر به حداقل رسانده و این پروژه را در سال ۹۸ برای آن واحدهایی که مشکلات حقوقی ندارند، به اتمام برساند.

هدایت در مورد اینکه گفته می‌شود، با نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی ارتباط خوبی داشته و حامی او است به هر حال دلیل برکناری و انتخاب مجدد به این سمت چیست؟ می‌گوید: در انتخاب بنده تأکید شده است که مشکل واحدهای مسکن مهر پردیس زودتر حل شود و باز هم تأکید می‌کنم که انتخاب بنده به هیچ وجه سیاسی نبوده است، چرا که وزیر راه و شهرسازی اصلاً به هیچ وجه نگاه سیاسی ندارد و تلاش می‌کند تا مردم را هرچه زودتر به واحدهای مسکن مهر برساند.

بیشتر بخوانید:

قرارداد مهم مسکن مهر با قرارگاه خاتم

وی افزود: در آن مقطع و در سال ۹۳ حدود ۳ سال به عنوان مدیر عامل پردیس مشغول بودم. واقعیت این است که چندان علاقه‌ای به بازگو کردن دلایل برکناری ندارم.

مدیر عامل پردیس در مورد کم کاری پیمانکاران مسکن مهر و تخلف آنها نیز گفت: با پیمانکاران کم کار کند مسکن مهر برخورد خواهد شد، به طوری که دو پیمانکار مسکن مهر هفته گذشته به دادگاه احضار شدند و دو پیمانکار نیز در همین هفته احضار خواهند شد. بنابراین ما می‌توانیم با سازندگانی که اهل کار و متعهد هستند، کمک کنیم تا کار را هرچه سریع‌تر به پایان برسانند. بنابراین با پیمانکارانی که قصد تسریع در کار ندارند و نمی‌خواهند واحدهای مسکن مهر را تکمیل کنند با آنها برخورد قضائی و حقوقی شود و سازندگان جدید جایگزین پیمانکاران متخلف شود.

هدایت در مورد انتقال متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس به پرند و هشتگرد که ثبت‌نام کرده‌اند و آورده هم واریز کرده‌اند، اما واحد مسکونی برای آنها موجود نیست، گفت: قرار است برای ۲۵۰۰ متقاضی که آورده داشته‌اند، اما واحد مسکونی برای آنها احداث نشده یا به پرند و هشتگرد منتقل شوند و یا اینکه منتظر بمانند تا در همان سایت‌های مسکن مهر واحد مسکونی جدیدی احداث شود.

متن کامل گفت و گو با مهدی هدایت مدیر عامل شهر جدید پردیس را با هم می‌خوانیم:

*برنامه انتقال متقاضیان مسکن مهر پردیس به پرند و هشتگرد

این روزها بحث انتقال متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پردیس به پرند و هشتگرد مطرح شده چه برنامه‌ای برای متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند و آورده هم واریز کرده‌اند، اما واحد مسکونی برای آنها موجود نیست دارید؟

هدایت: برنامه‌ای که برای این طیف از متقاضیان مسکن مهر که به تعهدات مالی خود عمل کرده‌اند و نگران هستند که هنوز انتخاب واحد نکرده‌اند و آیا واحد مسکونی به آنها تحویل داده خواهد شد، این است که شاید ۹۵ درصد متقاضیان مراجعه‌کننده، به کارگزاری‌ها همین افراد هستند که هنوز انتخاب واحد نکرده‌اند، بنابراین این متقاضیان نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند که یک بخشی از این متقاضیان دارای پروژه هستند که به علت داشتن معارض پروژه‌های آنها متوقف است و یک بخش نیز افرادی هستند که اصلاً برای آنها پروژه‌ای تعریف نشده است.

برای بخش اول که معارض حقوقی دارد، مشکل ۱۳۰۰ واحد از پروژه کرمانشاهان حل شده است و در حال تخصیص پروژه هستیم و ۵۰۰ واحد دیگر نیز در داخل سایت ظرفیت داشتیم که به علت نبود سهمیه وام، این پروژه‌ها متوقف شده بودند یعنی از ابتدا بنده تأکید داشتم که این مشکل باید حل شود و به همین منظور با بانک مسکن صورت‌جلسه‌ای را تنظیم کردیم که تمام افرادی که آورده خود را واریز کرده بودند، از محل ظرفیت شهرهای جدید ما مجاز شدیم، وام‌ها را به پردیس منتقل کنیم در واقع بحثی که برای چند هزار نفر که مشکل داشتند، این بود که مشکل وام آنها حل شود.

موضوع دوم این بود که در سایت مورد نظر ۵۰۰ واحدی که در مرحله فونداسیون بود، اما چون وام آنها را تخصیص نداده بودند متوقف شده بود. مشکل حقوقی ۱۳۰۰ واحد در کرمانشاهان و ۵۰۰ واحد هم که مشکل وام داشتند را حل کردیم، بنابراین مشکل ۲ هزار متقاضی این گونه حل شد و مشکل ۵ هزار نفر باقی ماند. یک بخشی از این تعداد هم به محض اینکه مشکل حقوقی معارض‌دار هم حل شود، مشکلات کاهش می‌یابد.

مشکل ۲۵۰۰ واحد هنوز باقی مانده است که تأکید وزیر راه و شهرسازی بر این بوده است که از ظرفیت شهر جدید پردیس استفاده شود، یعنی بارگذاری جدیدی صورت نگیرد.

*قرار نیست بارگذاری جدیدی در پردیس شود

اما ظاهراً قرار است ساخت‌وساز جدیدی برای جانمایی این ۲۵۰۰ متقاضی انجام دهید؟

هدایت: نه قرار نیست بارگذاری جدیدی شود، یعنی ممکن است در فاز ۱۱ و یا فاز ۵ و یا ۸ باشد این ظرفیت ایجاد شود. یعنی از ظرفیت خود شهر جدید پردیس برای این متقاضیان واحد مسکونی در نظر خواهیم گرفت. شاید به این شکل ساخت‌وساز جدید محسوب شود، پس در همان کاربری‌های مجاز یک الحاق به محدوده را با دستور وزیر در دستور کار قرار خواهیم داد.

اگر این متقاضیان درصدد این هستند که زودتر صاحب مسکن شوند، می‌توانند به شهر جدید پرند و هشتگرد بروند، اما عموماً به دلیل ارزش افزوده‌ای که شهر پردیس دارد، علاقه‌مند هستند که در شهر پردیس باقی بمانند.

این متقاضیان عنوان می‌کنند که زمان تحویل واحدها را اعلام کنید و اگر مطمئن شویم که تعیین واحد انجام و انتخاب واحد خواهد شد، می‌توانیم در شهر پردیس صاحب مسکن شویم. البته ما ۷ هزار متقاضی که ۲۵۰۰ متقاضی آن هنوز مشکل دارند را به یک چشم نمی‌بینیم و واحد آنها را زودتر تحویل خواهیم داد.

آیا مشخص است که چند سال دیگر ساخت این ۲۵۰۰ واحد مسکن مهر زمان خواهد برد که تحویل داده شود؟

هدایت: سازنده‌ها اعلام کرده‌اند که ۱۸ ماهه تحویل خواهند داد و قراردادهای آن امضا خواهد شد.

*احتمال افزیش قیمت؟

آیا احتمال افزایش قیمت مسکن مهر در پردیس وجود دارد؟

هدایت: فعلاً بخشنامه‌ای در مورد افزایش قیمت به ما ابلاغ نشده است. پس نمی‌توانیم به افزایش قیمت اقدام کنیم هر چند معتقد هستیم که شرکت عمران و وزارت راه و شهرسازی تلاش دارند، هرچه سریع‌تر واحدهای مسکونی مهر را تحویل دهند. ما اعتقاد داریم که در بخش نصبیات مسکن مهر این افزایش قیمت را داشتیم و بیش از چند هزار واحد مسکونی منتظر تعیین تکلیف نصبیات هستند چون اعدادی که در تفاهم‌نامه داشتیم به نسبت قیمت حداقل سه برابر شده است. در این مقطع همکاری وزارت راه و شهرسازی بانک مسکن و مردم مثلث تکمیل این واحدها هستند.

*استقبال اندک متقاضیان پردیس برای رفتن به پرند و هشتگرد

تعداد موافقت شده متقاضیانی که علاقه‌مند به رفتن از پردیس به پرند و هشتگرد با این فرض که نمی‌توانند بیش از این منتظر بمانند مشخص است؟

هدایت: تا الان بسیار کم بوده است که تعدادی به هشتگرد رفته‌اند، اما تعداد آنها کم بوده است.

*۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس به دلیل عدم نصب انشعابات و نصبیات تحویل نمی‌شوند

آماری داریم که چه تعداد مسکن مهر آماده تحویل است اما به دلیل عدم نصب انشعابات و نصبیات تحویل متقاضیان نمی‌شود.

هدایت: در حال حاضر ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس به دلیل عدم نصب انشعابات و نصبیات تحویل نمی‌شوند.

به هر حال بسیاری از پیمانکاران به دلیل گران شدن نصبیات متضرر می‌شوند، ما داریم فشار وارد می‌کنیم و جلساتی برگزار کنیم که مشکل نصبیات که بیشتر در فاز ۸ پردیس است تعیین تکلیف شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی ایراداتی به مسکن مهر داشتند اما با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی این نوید را به متقاضیان مسکن مهر داد که واحدها به زودی تحویل خواهد شد حال با این توجهات جدیدی که از سوی مقامات ارشد از مسکن مهر شده می‌توانیم، امیدوار باشیم که پروژه مسکن مهر پردیس در سال ۹۸ به اتمام خواهد رسید.

هدایت: در شهر پردیس تا آخر سال ۹۸ می‌توانیم بیشتر واحدهای مسکن مهر را تحویل دهیم، اما واحدهایی که کار ساخت آنها امروز بخواهد آغاز شود، قاعدتاً این طور نخواهد بود اما واحدهای مسکونی که در مرحله ساخت هستند و مشکل حقوقی نداشتند تا پایان سال ۹۸ به اتمام خواهند رسید و پرونده آنها بسته خواهد شد.

پس واحدهای مسکن مهر که امسال کار ساخت آنها شروع شود به پایان سال ۹۹ هم می‌رسد، اما بخش زیادی از مشکلات مسکن مهر پردیس از مسیر بحرانی در سال ۹۸ خارج خواهد شد و به حالت ایده‌آل برسد، اما مشکل ما سال ۹۸ است. البته کوزو ترکیه می‌تواند تمام ۳۳ هزار واحد خود را تحویل دهد یا انجمن انبوه‌سازان چون واحدهای مسکونی آن در مرحله سفت‌کاری قرار دارد می‌تواند تحویل دهد.

روند ساخت و ساز واحدهای مسکن مهر در پردیس که اتفاقاً پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۷۰ درصد است چگونه است؟

هدایت: روند ساخت واحدهای مسکن مهر قابل قبول نیست و کند است و باید تسریع شود به خصوص در بخش آماده‌سازی باید سرعت بیشتری پیدا کند و برای بخش ساخت هم اگر دولت مصوبه‌ای بدهد تا از منابع داخلی شرکت به ساخت واحدهای مسکن مهر کمک کنیم در تسریع کار کمک زیادی خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کردند که برخورد با سازندگان و پیمانکاران نیاز به مجوز ندارد آیا این اظهارات باعث این خواهد شد که راحت‌تر با پیمانکاران متخلف برخورد کنید؟

هدایت: یک امتیازاتی که داریم و فرصت بزرگی محسوب می‌شود این است که مثلث خوبی (وزیر راه و شهرسازی، قائم مقام وزیر مسکن مهر و شرکت عمران) در پردیس تشکیل شده است و این روند کار را اصلاح می‌کند. بنابراین برخورد هوشمندانه وزیر راه در جهت منافع متقاضیان و برخورداری که با شرکت ترکیه‌ای کوزو داشت پیام مهم برای سازندگان داشت تا هرچه سریع‌تر واحدهای مسکونی تحویل داده شود. چرا که سازندگان وقتی نگران بودند پیام حمایت وزیر از سازندگان باعث شد تا فضای خوبی در جهت تسریع اتمام واحدها تا سال ۹۸ را بدهد.

*احضار پیمانکاران مسکن مهر به دادگاه

احتمال اینکه برخی از پیمانکاران مسکن مهر را به خاطر کندی در جهت تکمیل واحدها کنار بگذارید وجود دارد؟

هدایت: دادستان پای کار است. دو پیمانکار مسکن مهر هفته گذشته به دادگاه احضار شدند و دو پیمانکار نیز در همین هفته احضار خواهند شد. بنابراین ما می‌توانیم با سازندگانی که اهل کار و متعهد هستند کمک کنیم تا کار را هرچه سریع‌تر به پایان برسانند. بنابراین با پیمانکارانی که قصد تسریع در کار ندارند و نمی‌خواهند واحدهای مسکن مهر را تکمیل کنند با آنها برخورد قضائی و حقوقی شود و سازندگان جدید جایگزین پیمانکاران متخلف شود.

*متقاضیانی که اقساط می‌دهند اما واحد مسکن مهر آنها تحویل نشده

برخی از متقاضیان مسکن مهر هم هستند که اگرچه واحدهای خود را تحویل نگرفته‌اند، اما در حال پرداخت قسط هستند، چه برنامه‌ای برای این متقاضیان وجود دارد.

هدایت: متأسفانه این موضوع صحت دارد و از متقاضیان مسکن مهر که واحد خود را تحویل نگرفته‌اند و اقساط پرداخت می‌کنند عذرخواهی می‌کنیم. بنابراین اولویت اول ما حل مشکلات این متقاضیان که دفترچه اقساط دارند، اما واحدهای مسکونی خود را تحویل نگرفته‌اند، است و اولویت بعدی نیز حل مشکل دارندگان مسکن است که واحد مسکونی خودرا تحویل گرفته‌اند، اما هنوز مشکلات آنها حل نشده است.

چرا این مشکل به وجود آمد؟ مگر می‌شود که یک متقاضی واحد مسکونی خود را تحویل نگیرد، اما قسط پرداخت کند؟

هدایت: با توجه به اینکه هنوز بخشی از خدمات تامین شده است شرایط اسکان ندارند بنابراین تلاش ما این است که متقاضیان در واحدهای مسکونی بدون مشکل ساکن شوند، اما برخی از فازها در کل شرایط سکونت ندارند که در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد مراکز محله، مسجد، واحدهای تجاری و امکانات اولیه هستیم.

پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت در بخش اجاره در تهران طبیعتاً تعداد سکونت بیشتر خواهد شد. پس نیاز است که تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در تلاش باشند، مشکلات کم‌تر شود.

نمایندگان مجلس در این خصوص نقش‌آفرین هستند و در بودجه سال آینده ردیف‌هایی برای مسکن مهر برای تسهیل در تحویل زودتر واحدهای مسکن مهر اندیشیده و دیده شود و اگر بندهای وعده داده شده، در مجلس تصویب نشود، عملاً سال ۹۸ نمی‌توانیم مسکن مهر را به سرانجام برسانیم.

*ماجرای برکناری در سال ۹۳ و انتصاب مجدد به عنوان مدیر عامل پردیس

شما برای دومین بار است که به عنوان مدیرعامل پردیس منصوب می‌شوید و شهر جدید پردیس به گونه‌ای مدیران را هم قربانی می‌کند در سال ۹۳ یک بار از مدیرعاملی شهر پردیس برکنار شدید آیا این برکناری‌ها و مجدداً بر سر کار آمدن دلایل سیاسی دارد؟ چرا که گفته می‌شود هدایت جز مدیرانی است که با نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی ارتباط خوبی داشته است؟ به هر حال دلایل این رفت و آمدها چیست؟ و آیا در این دوره جدید از تجربیات آن دوره قبلی در سال ۹۳ استفاده خواهید کرد؟

هدایت: در آن مقطع و در سال ۹۳ حدود ۳ سال به عنوان مدیر عامل پردیس مشغول بودم. واقعیت این است که چندان علاقه‌ای به بازگو کردن دلایل برکناری ندارم. چرا که در این دوره تنها برای کار کردن و تحویل واحدهای مسکن مهر آمده‌ام. دوست ندارم به حواشی توجه کنم، اما اگر اهتمام وزیر راه و شهرسازی نسبت به پروژه‌های مسکن مهر به ویژه پردیس نداشت، به هیچ عنوان مسئولیت مدیرعاملی شهرپردیس را نمی‌پذیرفتم.

مقیاس بزرگ مشکلات شهر پردیس تنها با اهتمام وزیر می‌تواند حل شود، پس هر مدیرعاملی که به شهر پردیس بیاید اما وزیر راه و شهرسازی از آن حمایت نکند مشکلات پردیس حل نخواهد شد.

اما با توجه به اشرافیتی که به موضوع و شناختی که از پردیس و ۲۱ سال سابقه‌کار دارم همه این موارد دست به دست هم می‌دهد که نسبت به مابقی افرادی که قصد آمدن به شهر پردیس را داشتند زودتر کار را پیش ببرم. به هر حال در این مقطع رفع مشکلات شهرپردیس راهکار دارد و ما اطمینان داریم روند اجرایی پروژه‌ها زودتر به سرانجام خواهد رسید. به هر حال در انتخاب بنده تأکید شده است که مشکل واحدهای مسکن مهر پردیس زودتر حل شود و باز هم تأکید می‌کنم که انتخاب بنده به هیچ وجه سیاسی نبوده است، چرا که وزیر راه و شهرسازی اصلاً به هیچ وجه نگاه سیاسی ندارد و تلاش می‌کند تا مردم را هرچه زودتر به واحدهای مسکن مهر برساند.

*ایراد به مسکن مهر

چه ایرادی به مسکن مهر می‌توانید بگیرید؟

هدایت: قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن یکی از بهترین قوانین برای خانه‌دار کردن مردم است به نظر من سرعتی که وزارت راه و شهرسازی در ساخت پروژه‌ها داشت، اگر بقیه دستگاه‌های ذی‌ربط و خدمات‌رسان هم با این سرعت تنظیم می‌شدند، خروجی مسکن مهر قطعاً بهتر بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس