سعیدرضا عاملی

جمعی از دانشجویان و پژوهشگران طی نامه‌ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند تا در تعیین دبیر جدید این شورا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

سرویس سیاست مشرق - اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و برخی خبرگزاری‌های رسمی کشور حاکی از آن است که حسن روحانی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظر دارد آقای «سعیدرضا عاملی» را به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند.

انتشار این خبر با واکنش‌های بسیاری در فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی همراه شد و بسیاری نسبت به تحقق این احتمال، ابراز نگرانی کردند. به عنوان مثال، جمعی از دانشجویان و پژوهشگران با ابراز نگرانی از این موضوع، طی نامه‌ای از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند تا در تعیین دبیر جدید این شورا بررسی‌های بیشتری صورت گیرد.

از سوی دیگر، با توجه به گسترش این خبر، ابهاماتی درباره سوابق این شخص منتشر شده است که ضرورت دارد ریاست محترم جمهوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شخص آقای سعیدرضا عاملی درباره این اخبار و حواشی توضیحات لازم را ارائه کنند.

بیشتر بخوانید

پشت پرده سفر هیأت علمی آمریکایی به ایران / آلن گودمن کیست؟

سعیدرضا عاملی کیست؟

سید سعیدرضا عاملی رنانی رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی است. او همچنین معاون برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات و معاون طرح و توسعه این دانشگاه است.

عاملی تحصیلات متوسط خود را در دبیرستان جان اف کندی آمریکا به پایان رسانده است. دوره کارشناسی (مهندسی مکانیک) را هم در دانشگاه سکرمنتو آمریکا آغاز کرد اما هیچگاه به پایان نرساند.

در سوابق وی همچنین دکترای جامعه شناسی ارتباطات از دانشگاه رویال هالووی لندن نیز ذکر شده است.

عاملی در سال ۵۹ از آمریکا به ایران بازگشت و به عضویت سپاه درآمد. و سپس در سال ۱۳۶۰ وارد حوزه علمیه قم شد.

سید سعید عاملی همچنین در دوران دفاع مقدس از روحانیون لشگر ۱۰ سیدالشهداء بوده و در عملیات‌های مختلف شرکت داشته است.

چه ابهاماتی درباره سوابق نامزد احتمالی دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است؟

۱- گفته می‌شود که جناب عاملی فعالیت‌های علمی دانشجویان و پژوهشگرانش در حوزه تألیف و ترجمه را به نام خود منتشر کرده و نامی از همکاران اصلی کار بر روی جلد آثار نیامده است!

۲- کارشناسان پژوهشی که در ارتباط با پروژه‌های پژوهشی آقای عاملی بوده‌اند تالیفات ایشان را صرفاً گردآوری و ترجمه مطالب پراکنده ویکی پدیایی می‌دانند که فاقد ارزش علمی خاص است.

۳- آقای عاملی چه ارتباطی با پروژه اعطای بورس " اراسموس" در ایران دارید؟ (اعطای بورسیهٔ “ اراسموس” در سال‌های ۸۷–۹۰ — که برنامه‌ای فرهنگی و آموزشی در اتحادیهٔ اروپا و مختص کشورهای خاورمیانه (و به صورت خاص ایران، عراق و یمن) و تحت نظارت کمیسیون فرهنگی ناتو (بامحوریّت کشور هلند) است. گفته می‌شود که اعطای این بورس در ایران کاملاً توسط دکتر عاملی صورت می‌گرفت.

۴- آیا صحت دارد که ایشان در زمینه مبادلهٔ دانشجویان، تعدادی از دانشجویان دانشگاه تهران را جهت تدریس یکسالهٔ زبان فارسی در امریکا در سال ۸۵–۸۷ اعزام کرده است و بعدها آشکار شده که این برنامه، پروژه‌ای آمریکایی تحت نظارت سازمان سیا و در جهت تأثیرگذاری فرهنگی در فضای دانشجویی ایران بوده است.

۵- چرا جناب عاملی در سال ۱۳۹۴، میزبان " آلن گودمن " جاسوس سابقه‌دار سیا - و هیئت همراه، به بهانه بازدید علمی و پیگیری طرحی تحت عنوان «طرح آموزش عالی ایران» بوده‌اند؟ آیا تصویری که از این دیدار آمده با توجه به شناخت از این آمریکایی بوده و یا به صورت معمول در حین بازدید از دانشگاه این عکس گرفته شده است؟

بیشتر بخوانید:

مهمان‌نوازی دانشگاه‌های ایران برای جاسوسان ارشد آمریکا +تصاویر

۶- گفته می‌شود که فرزند یا فرزندان آقای عاملی در کشور انگلستان سکونت دارند و خانواده ایشان هم تابعیت یا اقامت انگلستان دارند. آیا این ادعاها درست است؟

۷- آیا ارتباط جناب عاملی انگلستان تنها به داشتن ملک خلاصه می‌شود یا ایشان تابعیت یا کارت سبز انگلیس را هم دریافت کرده‌اند؟

۸- همچنین شنیده‌هایی از بده بستان‌های سیاسی در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران نیز بواسطه ایشان وجود دارد؛ به‌عنوان‌مثال، جذب افرادی مانند "عباس آخوندی" - وزیر سابق راه و شهرسازی - به عنوان هیأت علمی یکی از مصادیق آن است.

مشرق آمادگی دارد که پاسخ آقای دکتر سعیدرضا عاملی را درباره سوالات و ابهامات فوق، منتشر کند تا به برخی شایعات و ادعاهایی که این روزها علیه ایشان مطرح شده است، پاسخ داده شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس