بوسنی

شاعر خارجی که بار شاعران ایرانی را در «جنگ بوسنی و هرزگوین» بر دوش می‌کشد...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

او ۹۵ درصد کارهای تهران را تمام کرد؛ اعتراف تازه اصلاح‌طلبان درباره «قالیباف»

«محمد حقانی»، فعال اصلاح‌طلب، عضو سابق شورای شهر تهران و از مدیران شهرداری تهران در دوران اصلاح‌طلبان طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز در دفاع از استدلال محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران برای حذف برخی معاونت‌ها در شهرداری تهران، گفته است:

«اکنون شهرداری در شرایطی است که معاونت عمرانی آن، تا ۹۵ درصد کارهای مربوط به راه‌ها، خیابان‌ها، اتوبان‌ها و راه‌های دسترسی شهری را به اجرا رسانده است و نیازی نیست در حد معاونت باشد. در واقع این معاونت می‌تواند در حد یک اداره کل در معاونت حمل و نقل و ترافیک ادغام شود و در آن قالب فعالیت کند، زیرا حمل و نقل عمومی حوزه بسیار مهمی است و باید بر افزایش و کیفیت زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی تاکید زیادی داشت .»[۱]

*به سرانجام رسیدن تمام کارهای عمرانی کلان تهران در دوران مدیریت ۱۲ ساله محمدباقر قالیباف حقیقتی است که پیش از این هم در محافل اصلاح‌طلبان به آن اشاره شده است.

جالب است که حتی شنیده شده یکی از شهرداران سال‌های اخیر نیز تأکید داشته که دیگر در تهران کاری نمانده و ما باید مشغول کارهای فرهنگی در راستای سیاست‌های خودمان باشیم!

ما قضاوت درباره این حقیقت جاری شده بر لسان اصلاح‌طلبان مبنی بر انجام شدن ۹۵ درصد کارهای عمرانی تهران در دوران قالیباف که منجر به از رده خارج شدن معاونت عمرانی شده است را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

تقی آزادارمکی، جامعه‌شناس اصلاح‌طلب، چند روز قبل اعلام کرده بود که قالیباف خرابکار است ![۲]

پیش از او کسان دیگری از اصلاح‌طلبان گفته بودند قالیباف خرابه تحویل داده و حتی تهران را یکصد سال به عقب برده است...

***

مردمی که رأی دادند تحمل کنند ولی من استعفا می‌دهم!

«الیاس حضرتی»، فعال اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در مجلس به تازگی در یک توییت از استعفای حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت دولت اعتدال خبر داده است.

حضرتی در توییت خود عنوان می‌کند که قاضی‌زاده در اعتراض به کاهش بودجه سلامت استعفا کرده است.

در همین حال رسانه‌ها در اطلاعاتی جدید گزارش داده‌اند که حدود ۱۵ روز از استعفای وزیر بهداشت می‌گذرد و رئیس جمهور نیز تاکنون پاسخی به نامه‌ی استعفای قاضی زاده هاشمی نداده است. اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور تلاش کرده که با وساطت، موضوع را حل کند .[۳]

*این استعفا در حالی است که وزیر بهداشت چند ماه قبل در یک مصاحبه و در اشاره به وجود برخی انتقادات از وضع مدیریت دولت گفته بود: «رأی دادید، باید تحمل کنیم، فعلاً مدیریت همین است »![۴]

شاید بر همین مبنا بتوان قضاوت کرد که آقای قاضی‌زاده اکنون در مظان آزمایش نسبت به صحبت چند ماه قبل خود است.

صحبتی که هرچند شاید در ابعادی درست باشد اما انتظار بود که آقایان جهانگیری و قاضی‌زاده و آخوندی و غیره خود نخستین عامل باشند و به مردم یاد بدهند که بایستی وضع موجود را تحمل کرد.

اما در عمل چیز دیگری رخ داده و آقایان در حالی خواستار تحمل مردم به دلیل رأیی که داده‌اند، هستند که خود به نخستین رمندگان از دولت اصلاحات_اعتدال تبدیل شده‌اند.

***

شاعر خارجی که بار شاعران ایرانی را در «جنگ بوسنی و هرزگوین» بر دوش می‌کشد...

ایبنا (خبرگزاری کتاب ایران) گزارش داد: یازدهمین شب بخارای اصفهان به تازگی با رونمایی از کتاب «اِنِس کیشویچ» شاعر اهل بوسنی و هرزگوین با عنوان «سپیده که سر زد» برگزار شده است.

در این نشست پیام مدیر مرکز فلسفه رسانه و پژوهش‌های رسانه‌ای کرواسی با عنوان «انس کیشویچ؛ انسانی که بر جنگ پیروز شد» نیز برای حضّار خوانده شد.

ایبنا گزارش داده است:

سخنرانی‌ها و شعرخوانی‌های این شاعر اروپای شرقی در کلاس‌های درسی دانشکده‌ها و مدارس و برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم نسبت به حقایق «جنگ در بوسنی و هرزگوین و کرواسی» داشته است. [۵]

*شاید از میان نسل جوان امروز کمتر کسی باشد که مطالعه و اطلاعات کافی درباره ماجرای «حضور نظامی ایران در جنگ بوسنی و هرزگوین» در اوایل دهه ۷۰ شمسی داشته باشد.

جنگی بزرگ و نفسگیر که می‌رفت تا موجب نسل‌کشی مسلمانان در قلب اروپا شود اما با حضور مدافعان منافع جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان، در این کشور اروپایی و مقابله با صرب‌ها به نتیجه نرسید و مهاجمان ناکام ماندند.

جنگی که جمهوری اسلامی ایران در آن، قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی خود را به رخ کشید و با ارسال سلاح، مستشار نظامی و کمک‌های سیاسی و اقتصادی برای مسلمانان مظلوم یک کشور اروپایی؛ اقتدار خود را همچون جنگ سوریه به رخ جهان کشید.

شاید کسان زیادی از نسل جدید ندانند که مقام معظم رهبری زمانی در دیدار با خانواده یکی از شهدای ایران در بوسنی و پیرامون اهمیت حضور ایران در این جنگ فرموده‌اند:

«ما دلمان برای از دست دادن این عزیز و سایرعزیزان می سوزد لکن سعادتی از این بالاتر نیست. من بارها گفته‌ام میدان بوسنی، جنگ اسلام وکفر تنها نیست بلکه از این بالاتر است، دروازه ورود به غرب و اروپا است، آنجا مسأله اش بالاتر از جنگ عراق و ایران است. کسی که برود آنجا و محیط امن خانواده را رها کند، مقامش خیلی بالاتر است. خداوند به او اجر دهد، خداوند به شما هم اجر بدهد. البته دل‌های شما ملتهب است. خداوند این داغ را کم کند و اجر به شما عطا کند …»[۶]

درباره جنگ بوسنی که در دهه ۷۰ فعالیت‌های فرهنگی فراوانی پیرامون آن انجام شد اما امروز طوری کمرنگ شده است که دیگر کمتر کسی درباره آن صحبت می‌کند! سخن بسیار است...

حضور مقامات ایرانی در کشور بوسنی و هرزگوین در بحبوحه جنگ

غرض اما اینست که چرا یک شاعر بوسنیایی بایستی به روشنگری و تنویر پیرامون این جنگ بزرگ و حقیقت تاریخی، شهره و عام خاص باشد اما در ایران اسلامی بعنوان تعیین کننده اصلی نتیجه جنگ بوسنی و هرزگوین خبر چندانی در این زمینه نیست و شاهد پیوست خاصی برای آن مجاهدت بزرگ نیستیم.

این در حالیست که این روزها تحلیل چند سال قبل یکی از محافل اندیشه‌ای مبنی بر «هرزگوینیزاسیون سوریه» نیز مورد توجه قرار گرفته و اکنون که فتنه تکفیر به مدد بصیرت شیعی نظام جمهوری اسلامی خاموش شده است؛ زمزمه‌هایی مبنی بر لزوم رعایت پیوست‌های فرهنگی و اقتصادی و… برای حضور ایران در جبهه‌های سوریه و عراق که با تقدیم صدها شهید همراه بود شنیده می‌شود.

درباره جنگ بوسنی و حضور ایران اسلامی در این جنگ، خوانش این اطلاعات نیز مفید فایده است.

***

۱_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/243726

2_ mshrgh.ir/923539

3_ mshrgh.ir/924088

4_ http://www.Javann.ir/003sj7

5_ http://ibna.ir/fa/doc/naghli/269879

6_ https://www.tabnak.ir/fa/news/129082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • ناشناس IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    53 21
    بسیار کار پسندیده ای انجام داده که استعفاء داده اگر مقامی نتوانددرامور محوله انجام وضیفه نماید بخاطر خداومردم بایدکناربرود.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      27 2
      خودت بمال خودش رفت ولی خودش رای داده بود نتونست تا آخر تحمل کنه
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    مردم فهیم تهران نسخه قالیبافو پیچیدن تموم شد و رفت
    • GB ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      52 15
      مردم بهیم ! ( معنیش را اگر سواد نداری در فرهنگ لغت پیداکن)
    • جوادی IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      84 6
      خلایق هر چه لایق قرآن کریم: سرنوشت هیچ قومی تغییر نیافت مگر بدست خود آن قوم. ملتی که باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد. نمونه: دولت بیعرضه تحقیر و ناامیدی
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      38 27
      فهیم!؟
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      42 4
      فهیمی که جناب عالی نمونه اونی
    • مانی IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      47 40
      لعنت بر ذات کثیف اصلاح طلبی
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      37 3
      مردم ایرلن مثل مردم فرانسه مثل مردم جاهای دیگه فریب دروغهای لیبرال سرمایه دارها رو خوردن .فریب دروغها و وعده وعیدهای پوچ و سراسر کذب روحانی رو خوردن . اونها با لبخند و وعده و وعید مردم هر کشوری که توش مسلط میشن رو به فقر و نداری و مشکل معیشتی میکشونن و جیبهای خودشون رو بزرگتر .
    • مهدی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      27 2
      اره راست میگی! پس فعلا بشین تا برات شهردار انتخاب کنن. مردم فهیم تهران لیاقتشون اینه که سه سال طول بکشته تا یه شهردار انتخاب کنن و بعد سه سال طرح بیارن که اصلا معاونت عمرانی رو از شهرداری حذف کنن، معاونت دوچرخه سواری بزنن! مرد فهیم ولی داری ما رو هم پای فهمت میسوزونی!
    • SE ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      16 2
      کی میگه چاقو دسته اش را نمی بّرد؟ ناسپاس بودن نسبت به قالیباف بد تر از تیغه بیغ چاقو است.
  • امیرمسعود IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    70 1
    فعلا که مدیریت کشور، مدیریت ریش رنگ کردن و بزک کردن و زیر ابرو برداشتن است و نه مدیریت جهادی و مردمی. حرف درستی است. راهی نیست و باید تحمل کرد. خاکی است که خودمان بر سرمان کردیم.
  • AE ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    21 0
    رمندگان و خوب اومدی، با اینها باید با ادبیات خودشون حرف زد
  • دغدغه IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    35 2
    کسی که زندگی مرفه و بی دردی داشته باشه نمی تونه با بودجه کم هم مملکت رو بچرخونه یا مسئولیت جایی رو به عهده بگیره ولی اگر کسی طعم فقر و قناعت رو چشیده باشه میتونه بودجه ی کم رو هم مدیریت کنه . مدیریت این نیست که پول بریزی جلوی یکی اون هم بره بیمارستان ها رو تجهیز کنه بلکه به اینه که مریضی که وارد بیمارستانی شد یه بیماری به مریضی هاش اضافه نکنن یا لااقل نکشنش
  • مهدی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    93 34
    شهرداری قوی تر از قالیباف نداشتیم و متعهد ...
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      24 40
      فقط هم به درد شهرداری میخورد چون از اون موقع بیکار مونده هیچ کاری هم دستش ندادن
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      11 1
      اگه قالیباف وامثال قالیباف نبودن امروز تو 6متر زبون دراز نداشتی براتوهین باید خاک پای قالیباف ومردان هشت سال دفاع مقدس روسرمه چشمت کنی
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    28 2
    شهید حاج عباس کریمی خودش را با رزمندگان قیاس می‌کرد. با آنکه فرمانده اطلاعات و عملیات بود اما هیچ تفاوتی بین خودش و سایر رزمنده‌ها قائل نمی‌شد. دائم این موضوع را به نیروهای تحت امرش تذکر می‌داد که مبادا فرقی بین خودشان و بچه بسیجی‌ها قائل شوند. در گرمای جنوب اجازه نمی‌داد کولر ماشین را روشن کنیم تا مبادا تبعیضی صورت گیرد.
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      10 1
      شهید اکبر روندی فرمانده ای که در نصر هفت به شهادت رسید برق چادر فرماندهی رو قطع کرد و گفت یا برق برای همه یا هیچ کس
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    24 0
    این رنگ چه ادم رو جوون میکنه ها
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    3 22
    95 درصد کارهای عمرانی تهران تموم شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هر جفتشون دروغ میگن
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      7 2
      اگه علیه قالیباف موضع میگرفتند و آمارشان عکس این بود راست میگفتند؟!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      11 2
      اونی دروغ میگه که نه واقعیت رو میبینه و نه حرف رفقای اصلاح طلبش رو قبول داره. ینی شخش خود شما!
  • منصف IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    1 35
    تحریم تحریم است وما چه بخواهیم وچه نخواهیم درحال تحریم از سوی جامعه جهانی حتی دوستانمان هستیم وحتی روی نفس کشیدن ما اثر گذاشته ووضع ازاین هم بدترهم خواهدشد یا باید تعامل با جامعه بین المللی را پیشه کنیم یا قبول قحطی وگرسنگی ومشکلات دیگر. برجام هم تصمیم کل نظام بودنه ،فقط دولت ،یا مجلس وگرنه با سفارش از بالادستی ها با 20 دقیقه تصویب نمیشد.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      10 2
      وضع خود جامعه جهانی رو به بد و بدتر شدن داره اونوقت با این جامعه جهانی که البته منظور شما فقط غربشه چطور تعاملی داشته باشیم؟ کم امتیاز گرفتن و چپاول کردن؟
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      13 1
      برجام تصمیم دولت بود دولت اون کاستیهای نه گانه مورد گوشزد رهبری رو تصحیح نکرد، هیچوقت نمیتونید این ننگ رو به پای نظام بنویسید مردمی که به این دولت رای دادن توصیه رهبر مبنی بر اینکه آثار انتخاب نا به جا گریبان خود مردم رو میگیره، رو نادیده گرفتن
    • سربدار IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      8 1
      جناب منصف نترس شجاع باش خود آمریکائی ها می گویند تحریم بعد از مدتی می پاشه اگر خلق کننده ای داریم الحمدلله خالق بالای سرما هست چرا خودت را باخته ای لابد از تاریخ ویا از تاریخ گذشتگان فاصله دارید ما یک استادی داشتیم میگفت برای هر دستگاهی که ساخت بشر است همراهش یک کاتالوگ هست و خداوند نیز انسان را خلق کرد همراهش کتاب قران حکیم را فرستاد تا ما آن را بخوانیم و عمل کنیم تا آسیب نبینیم مانند آیه 123 تا 134 سوره مبارکه طه می فرماید چه کار کنی به قول ما پولدار می شوی و چه کار کنی زندگی برایت تنگ می شود ویا بقیه آیات قران کریم برای تمام مورد ازنیازهای انسان .......
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      5 1
      خوابی عزیزم خواب بیدار شو بیدار
  • مفید IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    13 1
    بهتر است کل دولت استعفا و از مردم بخصوص آنهایی که فریب خوردند و رای دادند عذر خواهی کند، تحریم حرف مفت است در دولت امدی نژاد سازمان ملل و کل دنیا ما را تحریم کرده بود ولی مردم این بدبختی را نداشتند پس ناکار آمدی مدعیان اصلاحات ملاک است.
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    18 2
    عشقم من قالیباف ... خدوم ... جوانگرا...
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    7 1
    مستند خنجر و شقایق اثر سید شهیدان اهل قلم شهید آوینی بهترین مستند درباره جنگ بوسنی است
  • فرهنگی بازنشسته IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    7 1
    اسمت منصف است یا توهم منصف بودن داری این جامعه سالهاست تحریم است وبا لطف خدادارد مراحل ترقی راهم طی میکند ما همه چیز را فقط از خدا میخواهیم وذلت وابستگی را تحمل نمیکنیم
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    11 14
    اصلاح طلبان هیچوقت در شهرداری موفق نبوده اند.
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    12 4
    اصلاح طلبان هیچوقت در شهرداری موفق نبوده اند.
    • SY ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      9 2
      اصلاح طلبان هیچ وقت در خدمت به مردم موفق نبودن چرا چون به این کار اعتقادی ندارن همه اصلاح طلبان عاشق قدرتند
    • محمود IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      4 3
      جمهوری اسلامی امروز 99درصدش کشته مرده قدرت و ثروتند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    11 0
    اگه کار بلد بودن مردم به این روز نمی افتاد اینها فقط حرافند
  • US ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    10 4
    کارهای قالیباف در تهران در حد معجزه است. آدمی مانند قالیباف احتیاجی به تعریف و تمجید ندارند چون کارهای او را هر روز مردم در تهران می بینند. ولی تهران دارای مشکلات اجتماعی فراوانی است که این مرد بزرگ نتونست در زمان مسئولیت خودش اونها رو حل کنه؛ آلودگی هوا و آلودگی صوتی، دست فروشی، تکدیگری، ترافیک، سینما و تاتر، تفریحات سالم، و غیره..ضمنا ایشون دو تا طرح اساسی داشت که اگر اجرا می شد و یا احرا بشه، تهران رو جز ده شهر بزرگ و زیبا و مطرح دنیا می کنه؛ 1 - احداث متروی تهران به طرف شمال کشور 2- احداث رود یا نهرمصنوعی در تهران
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    10 3
    آشغال جمع کن شهرداری تهران.....
  • نیک IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 1
    حال هرکسی هر طوری خدمت کرده مردم می دانند. بیایید فکری به حال امروز کشور باندیشید.تا بدتر از این نشود به خدا مردم در بسیاری از مناطق کشورمان در وضعیت خیلی بدی زندگی می کنند. بازاریان هر کاری دلشان می آید انجام می دهند انصاف گم شده است مدیریت وجود ندارد..
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 1
    رفته بماله
  • عل IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    5 2
    استعفا داده بره خودش بماله چکارش دارید بدبخت این چند سال خیلی خسته شده از بس گند زده
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 2
    بهتر تاکسی هارا برقی کنید تا مردم خفه نشدن و اتوبس هارا برقی یا تراموا بذارید کار همیشه هست تنبل نباشید
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    6 0
    ببخشید تو صف پسته بودم دیدم بحث گرمه زنبیل گذاشتم اومدم ببینم اینجا چه خبره
  • بی نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    18 7
    صدای جنگ بوسنی رو در نیارید. کاری بوده در راه رضای خدا. لازم نیست دیگه تو بوق و کرنا کنید. منافقین و دشمن، خودی و بیخودی و نخودی با نه غزه نه لبنان نه سوریه سرمونو بردن؛ دیگه برا لجن پراکنی سوژه ی جدید ندید دستشون. لعنت بر کسی که نظرم رو منتشر نکه.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      2 13
      چقدر شما نمی فهمی آقای بی نام
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 1
    این وزیر . عصبی و لوسه ... خوب بچه پولداره
  • پ IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    4 0
    نمیدونم برنامه اصلاحات برای اینده چی هست ولی ب نظرم برای 2 سال منتهی به انتخابات بعدی حتما باید مثبت کار کنه در غیر اینصورت بازنده هست الخصوص برای تهران
  • محسن IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    2 1
    بلاخره ی ادمی هم باید به داد ملت مظلوم ایران برسه . بخدا نداریم. ب رب نداریم. ب رسول نداریم. به همون مهدی که قراره بیاد قسم نداریم. داداش نداریم آبجی نداریم . خدا لعنتتون کنه ندارییییییییییییم
  • حمیپ IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 2
    دو‌بزگراه ‌غرب تهران زده شد‌ درختان‌چندین‌ساله‌قطع‌شد‌چندهکتارتصاحب شد‌وبه اپارتمان‌تبدیل‌شدبرای چه‌کسانی‌‌ قضاوت کنیددر‌راساای عملکرد‌شهردارقبلی
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    1 0
    بره بهتر یکی دیگه میاد مدتی می خوره و می ماله میره .اخر همه باید بخورن می دونن بعدش کسی نمیاد بگه پو لا ا کجا ی .
  • یه کسی SY ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    3 0
    من نه چپم نه راست ولی به خدا روحانی بدترین گزینه برا ریاست بود. حالا دور اول را نفهمیدند ولی دور دوم که عین روز روشن بود چرا رای دادیم باید جواب گو باشیم آدم یاد یه جایی می افتد که یک نفر خوب هرچه حق میگفت کسی به حرفش گوش نمیداد و در آخر اون شخص خوب را کشتند و به شکرانه این کار بزرگشان آن روز را روزه گرفتند وای و بدا به حالشان
  • خلیل IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 0
    اگرجای اقای روحانی آقای قالیباف یاریسی بود فرقمدیریت جهادی ولیبرال معلوم میشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس