از حماسه افتخارآفرین 9 دی تا حماسه توهین‌آمیز یک نماینده!

صحن علنی امروز (سه‌شنبه)‌ مجلس شورای اسلامی با حواشی همراه بود.

به گزارش مشرق،‌ نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان و به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

*نهم دی‌ماه غبارآلودگی فضای سیاسی را از بین برد

 در ابتدا،‌  علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: در جنگ تحمیلی آنچه باعث یاس دشمن شد که با پشتوانه برخی کشورهای بی‌شرافت در منطقه و حمایت قدرت‌های بزرگ، مخصوصا آمریکا، سال‌ها جنگ را علیه ملت ایران تحمیل کنند، حضور ملت به‌خصوص جوانان در صحنه دفاع مقدس و ایجاد فضای شورانگیز مجاهدت بسیجی بود. ‌

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعد از کشمکش‌های سیاسی فرساینده بنی‌صدر علیه رهبران حزب جمهوری اسلامی و مسئولان نظام و درگیری‌های امنیتی منافقین آن هم در شرایط تجاوز دشمن به سرزمین ایران و فضای تبلیغاتی شدید علیه انقلاب واقعا حضور ملت در صحنه سیاسی کشور و جبهه‌ها معجزه‌ای بزرگ خلق کرد.

*قاضی‌پور: بودجه ۹۸ تناسبی با اقتصاد مقاومتی ندارد

پس از آن، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه طی تذکری با بیان اینکه نهم دی ماه روز اتحاد ملت ایران و نشانه قدرت مردم در حمایت از مقام معظم رهبری، اظهار داشت: شما اجازه ندادید که بعد از گزارش دیوان محاسبات ما تذکر بدهیم و بگوییم این تورم ۸ درصدی است که ایجاد شده است.

وی افزود: شما اجازه ندادید بعد از سخنان رئیس جمهور پس از ارائه لایحه بودجه سال ۹۸، تذکر دهیم و بگوییم که این بودجه با اقتصاد مقاومتی تناسبی ندارد.

نماینده مردم ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: شما اجازه دهید در مواقع حساس نمایندگان با دادن تذکر نقطه نظرات خود را بگویند.

*نحوه مطالبه جرائم پایانه‌های فروشگاهی طبق احکام قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود

نمایندگان در ادامه در جریان بررسی لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان ماده ۲۸ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن نحوه مطالبه، وصول، تقسیط، بخشودگی و ترتیبات پرداخت مربوط به جرائم موضوع این قانون طبق احکام قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.

*بررسی تقاضای تشکیل کمیسیون ویژه زنان، جوانان و خانواده متوقف شد

در ادامه، سیدمحمدجواد ابطحی در جریان بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه زنان، جوانان و خانواده در تذکر آیین‌نامه‌ای گفت: بر اساس ماده (40) آیین‌نامه در مسائل مهم و استثنائی که برای کشور پیش می‏ آید و در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژه‏ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‏ کند، در این رابطه تشکیل کمیسیون ویژه زنان چه ویژگی و استثنایی دارد. اگر بخواهیم به این منوال پیش برویم باید برای کارگران، فرهنگیان، بازنشستگان نیز کمیسیون ویژه‌ای تشکیل داد.

وی افزود: مسائل و آسیب‌های اجتماعی زیادی در کشور وجود دارد و نمی‌توان برای هر کدام از آنها تشکیل کمیسیون ویژه داد و چنانچه نسبت به تشکیل این کمیسیون اقدام کنیم راه برای عده‌ای جهت تشکیل سایر کمیسیون‌ها نیز باز می‌شود.

*مسئولان دانشگاه آزاد درباره حادثه واحد علوم تحقیقات به نمایندگان توضیح دهند

پس از آن،‌ مصطفی کواکبیان گفت: شما موضوع جان باختگان حادثه اخیر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را به کمیسیون آموزش ارجاع دادید، مردم می پرسند که شما به خاطر یک نماینده جلسه ویژه‌ برگزار می کنید باید برای ۱۰ جان باخته این حادثه مسئولان اصلی دانشگاه آزاد را دعوت کنید تا جوانب قضیه در جلسه علنی بررسی شود.

وی ادامه داد: می‌گویند عده ای ضد انقلاب ترمز اتوبوس‌ها را بریده اند که این حرف عجیب و غریبی است.

براساس این گزارش، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، گفت: ما برای یک نماینده جلسه ویژه‌ ای نگذاشتیم، بلکه قبل از شروع جلسه مطالبی را آقایان گفتند و این موضوعی است که بی جهت در فضای مجازی مطرح شد، ضمن این که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به این موضوع رسیدگی می‌کند و نظرش را اعلام خواهد کرد.

*سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح از اعتبارات بنیه دفاعی در بودجه سالانه برخوردار می‌شود

نمایندگان همچنین در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اصلاح مواد 4 و 5 لایحه تشکیل سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح موافقت کردند.

نمایندگان به ماده 4 این لایحه رای مثبت دادند که طبق آن، امور مالیاتی سازمان مطابق بند 14 ماده 91 قانون مالیات های مستقیم مصوب 3 اسفند 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی و بند 17 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 2 خرداد 1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی می باشد.

*رای مثبت مجلس به تفحص از بنگاه‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی

نمایندگان در ادامه هم، در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری با 165 رأی موافق، 40 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در جلسه با انجام این تحقیق و تفحص موافقت کردند.

*دستگاه‌های مشمول طرح حمایت از کالای ایرانی مشخص شدند

سپس، نمایندگان در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با ماده (2) این طرح موافقت کردند.

*اصطلاحات طرح استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی مشخص شد

همچنین در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با 153 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه با ماده (1) این طرح موافقت شد.

*اصطلاحات طرح استفاده از توان تولیدی و حمایت از کالای ایرانی مشخص شد

در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با 153 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه با ماده (1) این طرح موافقت شد.

*کریمی قدوسی: فتنه سوم در کشور فتنه اقتصادی و با اسم رمز مذاکره است

پس از آن، جواد کریمی قدوسی در نطق میان دستور خود گفت: برنامه عوامل فتنه در سال 88 این بود که بساط جمهوری اسلامی جمع شود نه فقط حقیقت دین بلکه شعارهای دینی هم باقی نماند. 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برنامه و طراحی این بود که اگر توانستند قاعده دولت مطلوب خودشان را بچینند که بعد از آن ر اه حرکتشان روشن بود چه کار می‌کردند، اگر هم قاعده حکومت و دولت طبق میل آنها چیده نشد و برایشان ممکن نمی‌شد کشور را به آشوب بکشانند. 

*کریمی قدوسی اسناد فتنه 88 را به علی مطهری داد

در بخش دیگری از این نشست، جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد نطقی درباره حماسه 9 دی و فتنه داشت.

وی پس از پایان نطقش، اسناد فتنه 88 را به علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخش از نشست امروز پارلمان را بر عهده داشت، تحویل داد.

کریمی قدوسی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: یک بار دیگر اسناد فتنه ۸۸ را تقدیم رئیس جلسه می‌کنم تا انشاء الله با ملاحظه این اسناد، آن کسانی که شبهه‌ای در مورد فتنه براندازی دارند، شبهه هایشان رفع شود.

در ادامه علی مطهری خطاب به کریمی قدوسی اظهار داشت: البته مشکلی وجود دارد، ایشان بنده را فتنه‌گر می‌دانند.

*شریف‌پور: آمریکا دست از پا خطا کند خلیج فارس را به گورستان نیروهای دشمنان انقلاب تبدیل می‌کنیم

عین‌الله شریف‌پور نیز،‌ در نطق میان دستور خود گفت: دشمنان خارجی و اذناب داخلی آنان بدانند ملت ایران در حفاظت از انقلاب خود مصمم است و از آن عدول نخواهد کرد. غافلین بدانند بیش از این آب در آسیاب دشمن نریزند چرا که در این دنیا مذموم امت اسلامی و در آخرت پاسخگو خواهند بود.

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آمریکا، غرب و اذناب آنان در منطقه بدانند چنانچه دست از پا خطا کنند خلیج همیشه فارس و حریم امن ایران عزیز را به گورستان دشمنان اسلام، انقلاب و ایران تبدیل خواهیم کرد.

*شرایط برگزاری مناقصات در طرح حمایت از کالای ایرانی مشخص شد

نمایندگان در ادامه در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با ماده 3 این طرح موافقت کردند.

طبق ماده مذکور، به منظور رعایت این قانون در برگزاری مناقصات، موارد زیر لازم الاجراء است.

*ناظران مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابقا شدند

نمایندگان مجلس از مجموع 147 رای ماخوذه رمضانعلی سبحانی فر را با 112 رای و محمد کاظمی را با 105 رای به عنوان ناظر در کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه انتخاب کردند.

این 2 نماینده سال گذشته نیز در این کارگروه ناظر مجلس شورای اسلامی بودند.

*وزارت صمت موظف به ایجاد سامانه برای درج فهرست توانمندی‌های محصولات داخلی شد

نمایندگان همچنین در جریان بررسی طرح حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی با 160 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 184 نماینده حاضر در جلسه با ماده 4 این طرح موافقت کردند.

*اعلام وصول طرح تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علیرضا رحیمی در پایان جلسه علنی امروز (یکشنبه‌) مجلس شورای اسلامی موارد وصولی را قرائت کرد.

بر این اساس طرح تغییر نام "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی" به "وزارت فرهنگ، هنر و ارشاد اسلامی" اعلام وصول شد.

*مطهری:9 دی مردم برای حفظ انقلاب و نظام به میدان آمدند

علی مطهری نیز طی سخنانی اظهار داشت: بنده هم به نوبه خود روز نهم دی را بزرگ و گرامی می دارم. نهم دی روزی بود که مردم ما قطع نظر از خطاهای دو طرف در انتخابات ۸۸ برای حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران به میدان آمدند و از انقلاب خودشان دفاع کردند.

وی افزود: بنابراین با توجه به شرایط ویژه‌ای که در کشور داریم، باید این روز را مظهر اتحاد مردم قرار دهیم و آن را مظهر تفرقه در کشور قرار ندهیم. ان‌شاء‌الله همه به این نکته توجه داشته باشند.

*محبی‌نیا:اخلاق در جامعه ما به شکل وحشتناکی به انزوا رانده شده است

در ادامه هم، جهانبخش محبی نیا در نطق میان دستور خود اظهار، داشت: قدردان حضور مردم در 9 دی هستیم زیرا حضور مردم در این روز، رودخانه بزرگ و عمیق انقلاب اسلامی را لای‌روبی کرد و شاهنامه و شرفنامه انقلاب اسلامی است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این ایام برخی افراد در تریبون‌های رسمی و بعضا عمومی با مردم مغرورانه و با تحکم صحبت می‌کنند، بیان کرد: این افراد به نحوی صحبت می‌کنند که انگار مردم رعیت‌شان هستند، در اسلام، انقلاب اسلامی و نظام شیعی به هیچ جه رعیت نداریم.

*پاسخ توهین‌آمیز نماینده سراوان به سؤالات درباره مقاله و همراهی‌اش با واردکننده خودرو

البته صحن علنی امروز مجلس نیز با حواشی همراه بود،؛ محمدباسط دُرازهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که توضیحی درباره حواشی اخیر بدهید، گفت: سؤال نپرس و دنبالم نیا؛ سرما می‌خوری، گلویم درد می‌کند؛ همه چیز در سایتم هست. 

وی در پاسخ به این سؤال که همه موارد در سایت شما مطرح نشده، گفت: به تو ربطی ندارد،‌ صحبت نکن. 

نماینده مردم سراوان در مجلس درباره اینکه ابهاماتی پیرامون مقاله شما مطرح شده، اظهار داشت: من اصلا رشته‌ام ادبیات است و مقاله رباتیک است، من هم فردا می‌توانم اسم شما را در یک مقاله ثبت کنم، البته برای این موضوع امتیازی هم نگرفته‌ام. 

دُرازهی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود شما با یکی از واردکنندگان خودرو به گمرک رفتید و سپس آن حواشی به وجود آمد، خاطرنشان کرد: در مرز ما فقط دام وارد می‌شود و چیز دیگری وارد نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پس آقای حاجب آنجا چه کار می‌کرد، تصریح کرد: از خودش بپرسید.

نماینده سراوان این سوال که «شما نماینده مجلس هستید و اکنون ما به شما دسترسی داریم، پس چرا پاسخ سؤالات را نمی‌دهید» را بدون پاسخ گذاشت. 

*حماسه 9 دی نماد بصیرت مردمی است که تا پای جان برای حفظ اصول اسلام ایستاده‌اند

همچنین محمدجواد کولیوند در نطق میان‌دستور خود گفت: وقایع سال 1388 در زمره رویدادهای حساس و مهم تاریخ انقلاب اسلامی است که از یکسو حماسه حضور ملت در انتخابات بی‌سابقه ریاست جمهوری به تلخی کشیده شد و از سوی دیگر بحران پدید آمده در پی اغتشاشات و ناآرامی‌های فتنه‌گران و به خصوص برخی حرمت‌شکنی‌ها در روز عاشورا که از ناحیه مخالفان صورت گرفت و قانون‌گریزی آنان خروش میلیونی ملت در 9 دی. پایانی بر این بحران گذاشت.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ البته می‌توان گفت تحولات بعد از انتخابات تا حد زیادی می‌تواند در نوع بازخوانی حوادث این سال یاری‌رسان باشد.

*دولت اطلاعات دریافتی حقوق مدیران و نمایندگان مجلس را منتشر کند

در بخش پایانی این نشست هم، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس از هیأت رئیسه مجلس تشکر کرد و گفت: انصاری معاون رئیس‌جمهور در 4 دی ماه اعلام کرد که لیست حقوقی 242 نفر از نمایندگان مجلس به این سازمان برای قرار گیری در سایت اعلام حقوق‌های مدیران و نمایندگان شده است.

وی افزود: باید مابقی فهرست حقوقی نمایندگان به دولت داده شود تا منتشر شود. ضمن اینکه دولت اعلام کرده است که اطلاعات حقوقی همه افرادی که در قانون بیان شده است، را بعدا منتشر خواهد کرد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از مجلس طبق ماده 29 قانون خواست یک سال و 10 ماه از زمان اعلام و انتشار حقوق‌های مدیران و نمایندگان گذشته است ولی باید دولت هر مقدار که اطلاعات حقوقی روی مدیران را دریافت کرد را منتشر کند تا سایر دستگاه‌هایی که تمامی این اطلاعات را ارائه نداده و یا آن بخش‌هایی که توجهی برای اعلام این اطلاعات نکرده‌اند، شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 3
    یعنی خوشم میاد علی فریمانی (مطهری) هنوز میگه اشتباهات دو طرف
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      0 0
      تو همون مناظرات و قائله 88 هم بعنوان اصولگرا از موسوی حمایت می کرد
  • سوخته IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 0
    مطهری یعنی می فرمایی غیر از این است ( فتنگر هستی دیگر )
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 0
    اگه نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی تغییر کنه چه مشکلی رو حل میکنه جز اینکه اسمش غیرمسما و طولانی تر میشه و کلی خرج رو دست دولت میذاره تا بیاد اسم تابلوها و سردر وزارت و ادارات استانی و شهرستانی، سربرگ نامه ها و... رو تغییر بده عقل هم چیز خوبیه ولله.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    1 0
    نمایندگان فقط حرف می زنند و عمل هیچ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس