
وي تصريح کرد: اين رسالت حوزه علميه است که نيازهاي روز کشور، جامعه جهاني و مراکز علمي دنيا که تشنه شنيدن معارف اسلامي هستند را برطرف کند و پاسخگوي شبهات در سطح بين الملل باشد.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت با بيان اينکه کارهايي که بعد از انقلاب تاکنون انجام شده است، کافي نبوده و نيازها بسيار بيشتر از اين اقدامات انجام شده است، تاکيد کرد: برنامهريزي دقيقي بايد براي پاسخگويي به اين نيازها طراحي شود، چراکه حوزه بايد ترتيبي را فراهم کند که به تمام سئوالات داخلي و خارجي پاسخ داده شود.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت لازمه اين امر را متحول شدن حوزه دانست و ابراز داشت: حوزه بايد از نظر امکانات، علمي، محتوايي، کادر آموزشي، برنامهريزي دقيق، نظم و انسجام در خود تحولي را انجام دهد تا بتواند بيش از پيش به موفقيت دست يابد.
وي با بيان اينکه طلاب ما نه تنها در کشور بلکه در مجامع علمي دنيا تبليغ رسالت دين را بر عهده دارند، تصريح کرد: امروز نيازها و سئوالات از مرز کشور گذشته و حوزه به عنوان مرکز تشيع بايد مبلغاني را در سطح مجامع علمي دنيا و مراکز آکادميک جهاني تربيت کند تا با حضور فعال اين طلاب در آن مجامع به نيازهاي و شبهات پاسخ گفته شود.
اين محقق حوزوي تصريح کرد: امروزه بايد تهاجمي کار شود و در عوض اينکه روحانيون در مجامع علمي دنيا دعوت شوند بايد خود حوزه علميه متولي برگزاري همايشها و نشستهاي تخصصي شود و از ديگران دعوت کند تا از انديشه و تفکراتشان دفاع کنند.
وي بيان کرد: البته اقدامات مثبتي نسبت به دهههاي گذشته صورت گرفته ولي براي اينکه به تمام نيازها پاسخ گفته شود، نيازمند تحول هستيم.
بيريا در قسمت ديگري از سخنان خود به بحث کتب درسي اشاره کرد و ابراز داشت: امروزه ابزار آموزشي مدرني به وجود آمده است که حوزه بايد توجه داشته باشد اين ابزار را جايگزين امکانات قبلي کند.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: اگر طلبهاي باشد که در درس خارج يکي از علماء حضور يابد براي مطالعه اين کتب در گذشته مجبور بوده که مدت طولاني صرف پيدا کردن سرفصلهاي درس در کتب چند جلدي کند، ولي امروزه با پيشرفت تکنولوژي و بيرون آمدن نرم افزارهاي فقهي طلاب ميتوانند به راحتي به اين مطالب دست رسي پيدا کنند.
مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت تصريح کرد: امروزه استفاده از اين ابزارها نه تنها در ميان طلاب بلکه در ميان مراجع عظام تقليد و علماء نيز رواج پيدا کرده و براي سهولت در کارها و تسريع در انجام کار و جلوگيري از اتلاف وقت مراجع عظام از اين ابزارها استفاده ميکنند.
وي افزود: کتب درسي حوزوي نيز بايد همانند اين ابزارها بهروز شده و طبق نيازهاي روز جامعه هدفمند شوند و کتب درسي بايد طوري طراحي شوند که در امر تحصيل سهولت، سرعت و عمقگذاري بيشتر را به دنبال داشته باشند.
بيريا يادآور شد: البته در اصل منبع کتب نبايد تغييري صورت بگيرد، بلکه در نحوه آموزشي آن بايد تغيير اعمال شود.