کد خبر 923982
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۸
درسی که عراقی‌ها به رئیس‌جمهور آمریکا دادند/ ترامپ عبرت می‌گیرد؟

سفر غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا به عراق با پاسخ قاطعانه تمامی اقشار این کشور همراه شد؛ پاسخی که انتظار می رود ترامپ در تعیین خط مشی سیاسی خود در قبال عراق، از آن عبرت گرفته باشد.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه سلسله اقدامات عجیب و غریب خود از زمان تکیه زدن بر کرسی ریاست جمهوری در این کشور، روز چهارشنبه هفته گذشته به صورت مخفیانه به عراق سفر کرد. ترامپ پس از ورود به خاک عراق مستقیماً به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در الانبار رفت تا با نظامیان مستقر در آن دیدار کند.

بیشتر بخوانید

گاف ترامپ هویت یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا را لو داد +عکس

کُردها درباره سفر مخفیانه ترامپ به عراق چه گفتند؟

العامری: نظامیان آمریکایی باید از عراق اخراج شوند

ترامپ در جریان این سفر محرمانه و غیرمنتظره همسرش ملانیا را نیز با خود همراه ساخته بود. آنها پس از ورود به پایگاه عین الأسد واقع در استان الانبار اقدام به سلفی گرفتن‌های متعدد از خود با نظامیان آمریکایی کردند؛ گویی که خاک عراق به صحنه تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شده است.

نقض حاکمیت ملی عراق

جای هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که سفر غیرمنتظره و محرمانه رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به عراق، نقض حاکمیت ملی این کشور و اهانت به مسئولان آن محسوب می‌شود. این سفر بر خلاف موازین و قوانین دیلپماتیک انجام شد.

شایسته آن بود که رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ضمن رعایت موازین دیپلماتیک، مقامات عراقی را به صورت رسمی در جریان زمان دقیق سفر خود به این کشور می‌گذاشت تا بدین ترتیب، خود نیز آماج حملات و هجمه‌های سیاسی، رسانه‌ای و مردمی در عراق و حتی منطقه قرار نگیرد.

کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که ایالات متحده آمریکا پس از متحمل شدن شکست سنگین در عراق، اکنون به هر نحوی تلاش می‌کند تا حضور خود در این کشور را مسأله ای عادی و طبیعی جلوه دهد. بدین ترتیب، سفر غیرمنتظره و محرمانه ترامپ به خاک عراق آن هم برخلاف موازین دیپلماتیک را نمی‌توان با این مسأله بی ارتباط دانست.

در هر صورت، آنچه که اتفاق افتاده، نقض صریح حاکمیت ملی عراق محسوب می‌شود؛ هرچند که رئیس جمهوری آمریکا به منظور رهایی از فشارهایی که به دلیل اقدام غیرمتعارفش به وی تحمیل شده، تلاش می‌کند مسیر فرافکنی را در پیش گرفته و از اقدام خود دفاع کند.

استقبال با طعم موشک

مقامات، احزاب، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی و همچنین مردم عراق از سفر محرمانه و غیرمنتظره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا به این کشور هیچگونه استقبالی به عمل نیاوردند تا به رئیس جمهوری آمریکا این پیام را مخابره کنند که هر دیپلماتی در هرجایگاهی هم که باشد، باید به حاکمیت ملی عراق احترام بگذارد و در غیراین صورت متقابلاً، احترامی هم نخواهد دید.

با این حال، سفر غیرمنتظره رئیس جمهوری عراق به آمریکا بدون استقبال هم نبود و عراقی‌ها به سبک خود از او استقبال به عمل آوردند و همزمان با سفر ترامپ، سفارت واشنگتن در منطقه سبز بغداد را هدف شلیک دو موشک قرار دادند تا بدین سان، استقبال از ترامپ طعم موشک به خود گیرد!

عراقی‌ها این پیام را به رئیس جمهوری آمریکا ارسال کردند که بی توجهی به حاکمیت ملی کشورشان موجب پهن کردن فرش قرمز برای او نخواهد شد و بلکه برعکس، واکنش قاطعانه آنها را در پی خواهد داشت. این اقدام عراقی‌ها موجب ظهور و بروز نوعی ترس و وحشت در ترامپ شد و خود نیز به این مسأله اقرار کرد.

پیام قاطعانه گروه‌های سیاسی به رئیس جمهوری آمریکا

سفر محرمانه ترامپ به عراق و اظهاراتش درباره استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق برای حمله به سوریه در صورت لزوم و رعایت نکردن اصول دیپلماتیک و خودداری از رفتن به بغداد با واکنش تند مردم و جریان‌های سیاسی عراق روبرو شد.

در ابتدا این ائتلاف اصلاح و سازندگی در پارلمان عراق بود که با صدور بیانیه‌ای سفر ترامپ را محکوم و اعلام کرد: «اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا در نقض آشکار حاکمیت عراق و ورودش به پایگاه عین‌الاسد در الانبار به گونه‌ای بود که گویا این کشور ایالتی از ایالت‌های آمریکا است. برگزاری جلسه فوق‌العاده پارلمان امری ضروری برای بررسی این نقض حاکمیت ضروری گشته است».

ائتلاف البناء عراق نیز در بیانیه‌ای سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به این کشور را نقض آشکار و واضح قوانین و موازین دیپلماتیک دانست و تأکید کرد این سفر بیانگر برخورد برتری‌جویانه ترامپ در قبال دولت عراق است.

«محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی جریان «عصائب اهل الحق» نیز گفت: «ورود این‌چنینی ترامپ به عراق دلیلی بر بی‌توجهی آمریکا به استقلال، حاکمیت و اعتبار دولت (بغداد) است و همین امر، این مسأله را ضروری می‌سازد که بر لزوم سرعت بخشیدن به تصویب قانونی جهت اخراج نیروهای بیگانه از عراق تأکید کنیم».

«جعفر الحسینی» سخنگوی «گردان‌های حزب‌الله عراق»، وابسته به الحشد الشعبی، گفت: «این نیروهای مقاومت اسلامی هستند که آمریکا را مجبور خواهند کرد نیروهایش را از عراق بیرون بکشد». وی سفر غیرمنتظره ترامپ به عراق و مختصر کردن آن به دیدار با سربازان آمریکا در یک پایگاه نظامی را نشانه عدم احساس امنیت او در عراق دانست. الحسینی گفت که فرماندهان مقاومت اسلامی در عراق وعده داده‌اند که دستانی که بخواهد به کشورهای همسایه از جمله سوریه تعدی کند قطع خواهند کرد. وی تأکید کرد که تصمیم بر خروج نیروهای آمریکا از عراق نه به‌دست ترامپ که در اختیار ملت و پارلمان عراق است.

در همین حال، «هاشم الموسوی» سخنگوی رسمی جنبش النجباء در واکنش به سفر ترامپ گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور احمق آمریکا باید بداند که حاکمیت عراق با خون شهدا به دست آمده است و ایجاد پایگاه‌ها (ی نظامی) در کشور مقاومت و شهدا امکان ندارد. وی افزود: بر دولت واجب شد که نیروهای آمریکایی را بیرون کند چرا که نقض حاکمیت کشور بشمار می‌روند. وی با تاکید بر اینکه توهین به حاکمیت عراق توسط ترامپ بدون مجازات نخواهد ماند، تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد که عراق پایگاهی برای تهدید کشورهای همسایه باشد.

ترامپ عبرت می‌گیرد؟

اکنون این سوال ذهن افکار عمومی را به خود مشغول ساخته که آیا «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا از اتفاقاتی که برای وی در عراق رخ داد و درسی که احزاب، جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی به وی دادند، درس عبرت می‌گیرد یا نه. هرچند ترامپ تلاش می‌کند وانمود کند که سفر وی به عراق موفقیت آمیز بوده است، اما خود نیز به خوبی می‌داند که این تلاش مذبوحانه چیزی از واقعیت را تغییر نمی‌دهد.

واکنش‌های به موقع، سنجیده و قاطعانه احزاب و جریان‌ها و ائتلاف‌های پارلمانی عراق و همچنین اعتراضات گسترده مردمی به سفر سرزده، غیرمنتظره و محرمانه دونالد ترامپ به این کشور، درس بزرگی بود که عراقی‌ها به صورت یکصدا و یکپارچه به رئیس جمهوری آمریکا دادند و اکنون باید دید که آیا او از این درس مهم، عبرت می‌گیرد و یا به رویکرد خود در قبال عراق ادامه می‌دهد؛ که در این صورت، باید منتظر پاسخ قاطعانه تری از سوی دولت، ملت و احزاب سیاسی عراق باشد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    16 2
    ترامپ با روحیه استکباری همه کشورهای مسلمان را مثل عربستان گاوشیر ده می بیند اما ملت عراق و سوریه یک استثنا هستند وبا تمام کشورهای عربی فرق دارند هرکز زیربار زورگویی آمریکا و هم پالگی های آمریکا نمی روند
  • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 10
    فقط کافی که ترامپ هم عراق رو تحریم کنه تا سیاست نداراشون هم درس متقابل بگیرن
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 1
    چه درسی؟ اصلا نفهمیدن ترامپ چه جوری وارد خاک کشورشون شد و چه زمانی از خاک کشورشون خارج شد!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس