کد خبر 923515
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
محمد ایمانی

وزیر خارجه عزل شده سعودی، به شدت آمریکایی، و از ارکان شیطنت‌های نافرجام علیه ایران و محور مقاومت اسلامی در منطقه بود.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

پس لرزه‌های ناشی از زلزله فروپاشی راهبرد صهیونیسم مسیحی در غرب آسیا همجنان ادامه دارد. همزمانی سفر مخفیانه و حقارت آمیز رئیس جمهور آمریکا به عراق با برکناری وزیر خارجه و چند عضو دیگر کابینه سعودی، بسیار معنادار است.

وزیر خارجه عزل شده سعودی، به شدت آمریکایی، و از ارکان شیطنت‌های نافرجام علیه ایران و محور مقاومت اسلامی در منطقه بود.

۱۵ سال پس از قشون کشی آمریکا به عراق، ترامپ گفت "خیلی غم انگیز است. ۷ تریلیون هزار میلیارد) دلار در خاورمیانه هزینه کردیم، اما متأسفانه ناچارم کاملاً مخفیانه به آنجا سفر کنم. دو بار قرار بود به عراق سفر کنم، اما خبر آن درز کرد و سفر لغو شد".

بیشتر بخوانید:

شستا؛ سرنوشت مبهم دو درصد اقتصاد

برای خلع سلاح مأموریت دارند؟!

راستی آزمایی مدعیان FATF با پرونده بزرگ ارتشاء و پولشویی

حمله موشکی همزمان به سفارت آمریکا در بغداد، سند درستی سخن ترامپ بود. اما تلخ‌تر از حمله موشکی، مخالفت نخست وزیر عراق برای دیدار با ترامپ در پایگاه الاسد است.

گفته می‌شود عادل عبدالمهدی برای ملاقات دو شرط گذاشته بود؛ دیدار در بغداد و وارد نشدن ترامپ به تحریم علیه ایران.

همزمان با سفر ترامپ، شاه عربستان ضمن صدور دستور تشکیل کابینه جدید، برخی وزرا از جمله وزیر خارجه، و وزرای گارد ملی و اطلاع رسانی را برکنار کرد. به ویژه برکناری الجبیر (سفیر سابق ریاض در واشنگتن و شریک برخی پروژه‌های بزرگ در منطقه ضد محور مقاومت) به مفهوم اعلام شکست راهبرد اول عربستان در چند سال اخیر است.

دقیقاً با همین برآورد هم هست که روزنامه گاردین می‌نویسد "سال ۲۰۱۸، سال پیروزی ایران و شکست عربستان است. این سال در حالی به پایان می‌رسد که عربستان در اکثر زمینه‌ها مانند لبنان، سوریه، جنگ یمن و پرونده قتل خاشقچی با شکست تمام روبرو بوده و در مقابل ایران توانسته پیروزی‌های متعدد در سوریه، عراق و لبنان کسب کند".

تا همین چند سال قبل، وزارت خارجه و استخبارات سعودی ادعا می‌کردند در معادلات مهم منطقه از افغانستان وعراق تا سوریه و لبنان و یمن و قطر تعیین‌کننده‌اند. حالا اما نیرو و فشار به کار گرفته شده علیه منطقه، کمانه کرده و در داخل هیئت حاکمه سعودی طوفان به پا کرده است.
 

عزل وزیر خارجه که پس از چند نوبت عزل رؤسای استخبارات سعودی اتفاق می‌افتد، نشانه بی ثباتی فزاینده در این رژیم است. میدل ایست آن لاین مرداد ۱۳۹۱ هنگام برکناری "امیر مقرن" نوشته بود «۴ شکست بزرگ عربستان از ایران در عراق و سوریه و لبنان و بحرین، علت برکناری مقرن بن عبد العزیز از ریاست استخبارات عربستان بوده است، چرا که ملک عبدالله (شاه وقت) از نفوذ فزاینده ایران در منطقه هراسان است"
 

میدل ایست معتقد بود "آمریکایی‌ها به پادشاه عربستان توصیه کردند مقرن را از این سمت برکنار کند، آنها به صراحت گفتند وی در موقعیت مهم خود این جدیت لازم در کار را ندارد. برکناری مقرن و جایگزینی بندربن سلطان، نشانه شکست سیاست‌های سعودی در قبال سیاست منطقه‌ای ایران است".

آن زمان بندر بن سلطان با دستور مستقیم آمریکا مأمور شد شکست‌های فاحش ریاض- واشنگتن در حد فاصل عراق تا سوریه و لبنان و بحرین را جبران کند اما به دو سال نکشید که او هم در فروردین ۹۳ به خاطر ناتوانی در مقابل گسترش نفوذ ایران عزل شد.

اردیبهشت ماه ۹۲، یعنی در فاصله میان عزل مقرن و بندر، شاهزاده ترکی فیصل (رئیس‌اسبق استخبارات و سفیر اسبق در آمریکا) ضمن سخنانی در اندیشکده بلفر دانشگاه هاروارد گفته بود «ایران مسئله اول سیاست خارجی ما در دهه آینده است. عراق اکنون به لطف پیامدهای اشغال آمریکا به یک حوزه مهم برای نفوذ فزاینده ایران تبدیل شده است. هدف ما این است که این نفوذ را کنار بزنیم».

اما ترکی فیصل ۵ سال پس از این سخنان در کدام موقعیت است؟ به عنوان همدم زنجموره‌های بیوه رئیس یک سازمان تروریستی، جانشین ابریشمچی و مسعود رجوی شده است!

اما فراتر از همه این اعترافات، اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه فعلی آمریکاست که یک سال قبل به هنگام ریاست سازمان سیا به «MSNBC» گفت « نفوذ ایران در منطقه در مقایسه با ۷ سال گذشته (۲۰۱۰ میلادی / ۱۳۸۹ شمسی) بسیار بیشتر شده است. امروز، این کشور نفوذ بسیار زیادی دارد، نفوذی که فراتر از نفوذ آنها در ۷ سال گذشته است. ایران در همه‌جای خاورمیانه حضور دارد».

با همه این اوصاف، آیا مسخره نیست که نرامپ پس از سفر دزدکی به عراق می‌گوید " آمریکا در عراق می‌ماند تا ایران را زیر نظر داشته باشد"؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 15
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید.با این دولت هر کی درافتاده ور افتاده
    • سید محمد مصطفوی IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
      10 0
      زررررررررررررررررررررشک. حتما روحانی توخط مقدم عملیاتی بودش تا تمام تروریست های دنیارو که در سوریه جمع شدن و توسط اکثر رژیم ها حمایت می شدند رو مقابل کرد و نیروهای مقاومت رو سازماندهی کردش و چهره کاریزماتیک پیدا کرده؟ خخخخ فکرشو کن.
  • صادق IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    1 11
    برادر عزیزی تحلیل گر سیاسی از شما تعجب می کنم هی چسبیدی ب عربستان وکشورهای همسایه بابا از انها دشمن برای کشورمان درست نکنید انها ثروت زیادی دارند انها را بکشید ب سمت کشور بیان سرمایه گذار کند والله با ان حرف کی مزنید دوست برای کشورمان نمانده
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    انسانهای اولیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس