کد خبر 923331
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۰
هاشم الموسوی

سخنگوی رسمی جنبش النجباء عراق در واکنش به سفر غیرمنتظره ترامپ به پایگاه عین الاسد در الانبار اعلام کرد: دونالد ترامپ رئیس جمهور احمق آمریکا باید بداند که حاکمیت عراق حاصل خون شهدا است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه النشره، سخنگوی رسمی جنبش النجباء گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور احمق آمریکا باید بداند که حاکمیت عراق با خون شهدا به دست آمده است و ایجاد پایگاه‌ها (ی نظامی) در کشور مقاومت و شهدا امکان ندارد.

«هاشم الموسوی» افزود: بر دولت واجب شد که نیروهای آمریکایی را بیرون کند چرا که نقض حاکمیت کشور بشمار می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه توهین به حاکمیت عراق توسط ترامپ بدون مجازات نخواهد ماند، تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد که عراق پایگاهی برای تهدید کشورهای همسایه باشد.

گردان‌های حزب الله عراق: مقاومت آمریکا را مجبور به خارج کردن نظامیان خود از عراق خواهد کرد

از سوی دیگر «جعفر الحسینی» سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق اظهار داشت که تصمیم گیری در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق به خواست و اراده مردم و پارلمان عراق مربوط است.

وی افزود: مقاومت ایالات متحده آمریکا را مجبور خواهد کرد که نظامیان خود را از عراق خارج کند.

واکنش فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی

فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی عراق در واکنش به سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ به عراق خواستار برگزاری جلسه اضطراری مجلس نمایندگان این کشور شد.

«صباح الساعدی» رئیس فراکسیون پارلمانی اصلاح و سازندگی گفت: با توجه به نقض آشکار حاکمیت عراق توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حضور وی در پایگاه عین الاسد الانبار به گونه‌ای که هیچ احترامی برای حاکمیت عراق قائل نشده و گویی عراق یکی از ایالات آمریکا بشمار می‌رود برگزاری جلسه اضطراری مجلس نمایندگان به منظور بررسی این اقدام و توقف این اقدامات ترامپ که باید حد خودش را بداند به امری حتمی و واجب تبدیل شده است.

وی افزود: عادل عبدالمهدی به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح، محمد علی الحکیم به عنوان وزیر خارجه، عثمان الغانمی به عنوان رئیس ستاد ارتش باید به منظور بررسی حضور نیروها و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق باید در این جلسه حاضر شوند.

الساعدی همچنین گفت: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه توجیهی برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق و تبدیل آن به عنوان یکی از پایگاه‌های خود در منطقه و غرب آسیا نیست.

فراکسیون صادقون

فراکسیون پارلمانی صادقون نیز سفر سرزده دونالد ترامپ به عراق را توهین به حاکمیت عراق برشمرده و بر ضرورت اینکه این اقدام انگیزه‌ای برای تصویب قانونی جهت اخراج نظامیان آمریکا از عراق باشد تاکید کرد.

عصائب اهل الحق

دبیرکل عصائب اهل الحق نیز به سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عراق واکنش نشان داد.

«قیس الخزعلی» در حساب توئیتری خود نوشت: سفر ترامپ به یک پایگاه نظامی آمریکایی بدون مراعات عرف دیپلماتیک نشانگر ماهیت طرح آمریکا در عراق است.

وی خطاب به ترامپ گفت: پاسخ عراقی‌ها به این اقدام از طریق تصمیم پارلمان برای اخراج نیروهای نظامی تو در حالی که تمایلی به آن نداری، خواهد بود و اگر خارج نشوند ما از تجربه و توان برای خارج نمودن آنها به روشی دیگر برخورداریم. روشی که نیروهای تو که مجبور به خروج خفت بار در سال ۲۰۱۱ (از عراق) شدند از آن اطلاع دارند.

بیانیه دفتر نخست وزیر عراق

در همین حال و در پی واکنش منفی محافل و گروه‌های سیاسی عراق به سفر سرزده ترامپ به پایگاه عین الاسد در الانبار، دفتر عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئولان آمریکایی از قبل بغداد را از این سفر مطلع کرده بودند.

گفتنی است که کاخ سفید چهارشنبه شب از سفر غیرمنتظره دونالد ترامپ به عراق به منظور بازدید از نظامیان آمریکایی خبر داد.

بر اساس این گزارش، ترامپ و همسرش در سفری از پیش اعلام‌نشده وارد عراق شده و در پایگاه عین الاسد در الانبار با نظامیان آمریکایی دیدار کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ و همسرش به منظور بازدید از نیروهای آمریکایی به صورت غیرمنتظره به عراق سفر کرده‌اند.

در همین راستا، ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده برنامه‌ای برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: در صورتی که بخواهیم اقدامی در سوریه انجام دهیم می‌توانیم از عراق به عنوان یک پایگاه استفاده کنیم.

وی در عین حال از تصمیم خود برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حسین IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    1 1
    متاسفم از واکنش دولتشون پایگاهها شون باید قبرستانشون بشن یا لثارات الحسین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس