توپخانه

یک اصطلاح رایج درباره اهمیت مخابرات در ارتش های جهان وجود دارد و آن هم این است که مخابرات در حکم سلسله اعصاب ارتش است و زمانی که بتوان این سلسله اعصاب را قطع کرد، هر نیروی نظامی از کار خواهد افتاد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توپخانه و مهمات مورد استفاده در آن برای بسیاری از افراد، عمدتاً به عنوان یک پرتاب کننده گلوله‌های شدید الانفجار تعریف شده و حقیقت امر این است که گلوله‌های توپخانه در اکثر موارد نیز از همین نوع هستند و بیشتر با استفاده از مواد منفجره برای نابودی یک یا چند هدف به کار می‌روند اما در این میان، با گسترش کاربردهای این سامانه‌ها و ترسیم طراحی‌های مختلف و متنوع برای آن، مهمات خاصی دیگری نیز به وجود آمد که با تصور عامه درباره گلوله‌های مورد استفاده در توپخانه متفاوت است.

خوشبختانه نیروهای مسلح کشورمان نیز در این زمینه جزو پیشگامان محسوب شده و علاوه بر وجود یگانهای توپخانه ای قدرتمند و هوشمند در سپاه و ارتش، اخیراً از یک دستاورد متفاوت و مهم نیز رونمایی شده که جزئیات آن در نمایشگاه‌های دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمد و نشان داد نزاجا نیز مجهز به یک مدل خاص از گلوله‌ها است که می‌تواند تأثیر مهمی در میدان نبرد داشته باشد. به بهانه معرفی این گلوله، تعدادی از مهمات خاص توپخانه را معرفی کرده و در نهایت به مدل ایرانی نیز خواهیم پرداخت.

ابتکار سوئدی و آلمانی برای مقابله با تانک‌ها

مقابله با قوای زرهی دشمن از جمله مباحثی بوده که خصوصاً در دوره جنگ سرد و در اروپای غربی و پیمان ناتو به عنوان یک مسئله مهم تلقی می‌شد. موشک‌های ضد زره، بالگردها، هواپیماهای پشتیبانی نزدیک، بمب‌های خوشه‌ای ضد زره و حتی استفاده از تسلیحات اتمی تاکتیکی همه از جمله راه‌هایی بود که در سالهای جنگ سرد برای مقابله با سیل عظیم نیروهای زرهی پیمان ورشو توسعه پیدا کرد. از توپخانه نیز به شکل سنتی می‌توان برای مقابله با یگان‌های زرهی استفاده کرد ولی در برخی از کشورهای جهان مهمات خاصی برای مقابله با تانک‌ها توسعه پیدا کرده است.

مدل ۱۵۵ BONUS ساخت شرکت بوفورس سوئد از جمله این مهمات است که ترکیبی جالب از گلوله ۱۵۵ میلی متری توپخانه و ریز مهمات هوشمند را با هم ایجاد کرده. اساس کار این مهمات بر این شکل است که درون گلوله مورد نظر دو ریز مهمات قرار دارد و وقتی گلوله شلیک می‌شود و به نقطه مورد نظر بر اساس مختصات کلی هدف می‌رسد (برد گلوله در نهایت ۳۵ کیلومتر است) بعد از رسیدن به نقطه مورد نظر، یک حسگر در نوک گلوله فعال شده، به نوعی باعث باز شدن پوسته گلوله می‌شود و دو ریز مهمات حاوی حسگر رها می‌شوند و بالچه‌هایی که برای آنها تعبیه شده است نیز باز شده و سرعت سقوط آنها را کاهش می‌دهد.

حسگرهای نصب شده بر روی این ریز مهمات از نوع فروسرخ هستند و منطقه مورد نظر را اسکن کرده و با پیدا کردن هدف، مثل یک تانک، یک خرج گود شکل گرفته انفجاری که به صورت اختصاری EFP نامیده می‌شود را با سرعت بالا به سمت تانک پرتاب می‌کند. خودروهای زرهی از بخش بالا دارای کم‌ترین زره بوده و بیشترین آسیب را می‌توان به آنها از این محل وارد آورد.

بیشتر بخوانیم:

سلاح ۲۰ کیلومتری؛ ابتکار سهل و ممتنع سپاه برای جنگ سوریه

اما آلمانی‌ها هم توسط شرکت GIWS mbh گلوله SMArt 155 را توسعه دادند که از نظر عملکرد تقریبا مشابه با نمونه سوئدی است که برای عملیات ضد زره استفاده می‌شود. در این میان دو تفاوت بین این مهمات‌ها وجود دارد. نمونه آلمانی برای ریز مهمات خود به جای بالچه از چترهای کوچک استفاده می‌کند و در عین حال در کنار حسگرهای فروسرخ از گیرنده‌های موجی میلی متری نیز برای هدف یابی استفاده می‌کند. به غیر از این دو مورد، گلوله‌ها دقیقاً به مانند یکدیگر عمل می‌کنند.

گلوله‌های ساخت آلمان به یونان، سوئیس و استرالیا و گلوله‌های ساخت سوئد نیز به فرانسه و فنلاند نیز صادر شده است. آمریکا نیز با الگو برداری از گلوله‌های مدل سوئدی مهمات سری SADARM را توسعه داد و در سال ۲۰۰۳ در عراق از آنها بهره برد. اما اکنون آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال استفاده از مهمات ایکسکالیبر در بخش توپخانه به جای سری SADARM هستند.

نروژ و فنلاند به دنبال یک انقلاب در توپخانه

مدتی است که بحث‌هایی مبنی بر افزایش برد گلوله‌های توپخانه با کالیبر ۱۵۵ میلی متری در جهان گرم شده و ارتش‌های مختلفی از جمله آمریکا به داشتن این نوع از مهمات ابراز علاقه کردند. هدف از داشتن این نوع مهمات رسیدن به بردهای بالای ۱۰۰ کیلومتر است که اصولاً با گلوله‌های معمولی ۱۵۵ میلی متری ممکن نیست اما شرکت نروژی / فنلاندی Nammo از یک نمونه گلوله ۱۵۵ کیلومتری توپخانه رونمایی کرده که از پیشران رم‌جت (RamJet) بهره برده و می‌تواند به برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا کند.

در حال حاضر هنوز از وضعیت تولید انبوه این گلوله خبری در دست نیست اما آمریکا برای بازه تا سال ۲۰۲۳ میلادی امید زیادی دارد که بتواند گلوله‌ای با این توانایی را وارد خدمت کرده و به نظر این نمونه اروپایی از جمله کاندیداهای مهم برای این امر به حساب می‌آید.

اخلال رادیویی با گلوله توپخانه؛ ایران صاحب یک توان راهبردی شد

بحث اخلال در ارتباطات دشمن یک مسئله بسیار تخصصی است که در ارتش‌های جهان، عمدتاً این وظیفه بر عهده یگان‌های جنگال است. سیستم‌های پیچیده و بسیار گران قیمتی برای این عملیات‌ها استفاده می‌شود که عمدتاً با فاصله از خط اصلی میدان نبرد فعال شده یا به شکل پادهای ویژه در زیر هواپیماهای رزمی نصب شده و در مدت زمانی مشخص بر فراز منطقه‌ای خاص عملیات اخلال انجام می‌شود.

جالب است بدانید در برخی کشورها همچون بلغارستان از دهه ۱۹۸۰ میلادی گلوله‌های توپخانه ای با قابلیت اخلال ارتباطی نیز توسعه پیدا کرده که به عنوان سری Starshel شناخته می‌شود. گلوله‌های این سری بر اساس مهمات استاندارد شرقی ۱۵۲ میلی متری توسعه پیدا کرده و دارای بردی در حدود ۱۴ الی ۱۶ کیلومتر است. بعد از برخورد به زمین یک آنتن از پشت گلوله خارج می‌شود که با استفاده از یک باطری لیتیومی به مدت یک ساعت می‌تواند تا شعاع ۷۰۰ متر ارتباطات دشمن را مختل کند.

اهمیت این مسئله آنجاست که با قطع شدن ارتباط رادیویی بین واحدهای دشمن، عملاً توان هماهنگی از آنها گرفته می‌شود. یک جمله رایج درباره بحث مخابرات در ارتش‌های جهان وجود دارد و آن هم این است که مخابرات در حکم سلسله اعصاب ارتش است و زمانی که بتوان این سلسله اعصاب را قطع کرد، به نوعی این ارتش از کار خواهد افتاد.

اما خبر خوب اینجاست که اخیراً نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز از گلوله‌های جمر خود رونمایی کرده که این گلوله خاص، تحت طرحی به اسم اختلال ۸۵ طراحی و ساخت شده است. گلوله ساخته شده توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای مشخصاتی از این قرار است: کالیبر ۱۵۵ میلی متر، برد جمر در حدود ۷۰۰ متر، دارای باتری‌های مقاوم در برابر فساد که قابلیت انبارداری طولانی این محصول را فراهم می‌کند، اخلال روی فرکانس ۴۰ تا ۱۱۰ مگاهرتز و توان تشعشعی ۱۰ وات و عمر ۱ ساعت.

با استفاده از این گلوله و شلیک چند تیر از آن، می‌توان فضای بسیار گسترده‌ای را پوشش و تحت اخلال قرار داد. این توانایی رزمی نه فقط در مقابله با یک دشمن کلاسیک و منظم بلکه در برابر گروه‌های تروریستی نیز شدیداً کاربردی است زیرا بنا بر شواهد موجود امروز استفاده از سیستم‌های مخابراتی حتی در بین گروه‌های تروریستی و شبه نظامی نیز کاملاً رواج دارد. حالا در کنار گلوله‌های شدید الانفجار و بصیر هدایت لیزری، توانایی اخلال ارتباطی و فلج کردن سیستم عصبی دشمن نیز به توانایی‌های توپخانه ارتش جمهوری اسلامی ایران افزوده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 14
  • لولو IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    سلام دوستان. در یک رزمایش در ایالات متحده تعداد سه فروند جنگنده اف18 فوق مدرن سوپر هورنت و سه فروند اف 15 برای مقابله با یک فروند اف 22 رپتور به هوا برخواستند. خلبان های این شش جنگنده بعد از رزمایش اعلام کردند حتی بدون اینکه یک لحظه هم بتوانند اف 22 را رهگیری کنند، هرکدام دو مرتبه توسط این جنگنده مورد قفل راداری واقع شدند. اف 22 در فاصله 115 مایلی این شش جنگنده قرار داشت! حالا به نظرتون شما فرصت استفاده از ترقه های توپخانه ایتان را دارید؟ یا مثلا یک بمب افکن b2 بیاد در عرض دقایقی کوتاه از ارتفاع 60000 پا که هیچ رادار و موشکی قادر به دیدنش نیست کل سواحل جنوب کشور را مورد عنایت قرار دهد و برود! قدری واقع بین باشیم سیستم مخابراتی و ارتباطی عراق در زمان حمله ایالات متحده به این کشور در سال 81 در عرض چه مدت از کار افتاد؟ با چه جنگ افزاری این امر انجام شد؟ واقعیات خیلی تلخه دوستان
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      استاد برای سامانه هایی مثل s300 هدف در ارتفاع 60000 پا اونم بمب افکن راهبردی مثل آب خوردنه.
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      کمتر فیلم ببین خالیبند!
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      لولو جان شما کارشناس مسائل دفاعی هستید؟ چقدر از زوایای دفاعی کشور خبر دارید؟ شاید غرب رو خوب مطالعه کرده باشی ولی کشور خودت رو هم مطالعه کن.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      ما پایگاه داعش را در چند کیلومتری پایگاه آمریکایی ها با موشک و بعد با پهپاد بمب افکن پنهانکار هدف قرار دادیم . اتفاقا آنها هم تا لحظه اصابت هدف نفهمیدند . یکی از چیزهایی که باعث شد ترامپ عطای ماندن در سوریه را به لقایش ببخشد همین بود . ما پهپاد پنهانکار آمریکایی ها را سالم نشاندیم و از روی آن ساختیم و با همان داعش دست پرورده آمریکا را بمباران کردیم . باور کنید شناسایی اف 22 و اف 35 در آسمان سخت تر از صید پهپاد و تشکیل کلکسیون پهپاد نیست .
    • داوود IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      یک سوال؟ پس چرا حمله نمیکنه؟ با تمام معلوماتت به این پرسش ساده پاسخ بده.
    • داوود IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      70 80
      یک سوال؟ پس چرا حمله نمیکنه؟ با تمام معلوماتت به این پرسش ساده پاسخ بده.
    • قریشی IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      اولا اینگونه مهمات برای مقابله با نیروی زمینی بکار میرود که استقرار یافته اند بیسواد خالی المعلومات . دوماً برای ما که توسط تنوع سامانه های راداری و انواع آشکارساز راداری توانستیم هواپیمای RQ-170 که نوک تکنولوژی امریکائیهاست و بدنه و حتی رنگ پوششی آن هم رادارگریز است و سامانه هدایت آن به قول شما غیرقابل هک است را شناسایی و هک کنیم ورود یک فروند هواپیمای F-22 مورد خاصی ایجاد نمی کند . سوماً در کارنامه سامانه راداری ایران چندین بار رهگیری هواپیمای U-2 وجود دارد که دارای بالاترین سقف پروازی بوده و جزو هواپیماهای استراتژیک امریکائیها محسوب میشود ، ... مرگ بر امریکا
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      این جوری که شما میگی چرا کار ما رو تموم نمیکنه خیال خودش رو راحت کنه؟ چرا از این امکانات استفاده نمیکنه کار یمن رو تموم کنه؟! شما ظاهرا خبرخود امریکایی ها رو ندید که ایران با لیزر ماهواره جاسوسی امریکا رو ساقط کرد! خیلی از این حرف ها اغراقه. همچنان که سربازان امریکایی تو فیلم هاشون همه آرنولدن ولی واقعیت اینه وقتی تو خلیج فارس دستگیر میشن شلوارشون رو خراب می کنن و مثل بچه 5 ساله گریه می کنن!
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      کاش همه واقعیاتی که جلوی چشم هست رو میدیدی برادر. ما که میبینیم که سربازان امریکایی با اون وضعیت توسط سپاه دستگیر میشند و هیچ کاری نمیتونن بکنن. کشتیهای امریکایی اومدن دم مرز و هواپیماهاشون پرواز کردند اما با اخطار جدی و لاک که مواجه شدند از جای اولشون عقبتر رفتند. داعش که پشتیبانی کامل امریکا رو داشت شکست خورد. اسرائیل با چند تا موشک غلاف میکنه. موشک حوت ما سیم ثانیه ناوهاشون رو غرق میکنه. موشکهای دیگمون اتاق رو میزنه بدون اینکه به ساختمون بقلی آسیب برسه. من نمیگم دشمن قوی نیست چرا خیلی قویه اما ما هم به فضل خدا قوی هستیم و اگر توکل به خدا و تلاش داشته باشیم شکستشون میدیم.
    • US ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      سلام ، خدا نکنه آدم خود حقیر بین باشه ، همین آمریکایی که اف۲۲میسازه ، چند سال پیش آر کیو ۱۷۰ش ب دست ما اسیر شد ، کشوری که جانور قندهار رو که شاهکار زمان خودش بود و حتی ارتش آمریکا هم اجازه ی استفاده از اون رو نداشت و فقط تحت امر سازمان سیا بود(بالاترین و سری ترین تکنولوژی ها مختص سیا هست بعد ب ارتش آمریکا راه پیدا مکنه)، کشوری که جانور قندهار رو شکار می‌کنه قطعا توانایی شکار اف۲۲و بمب افکن بی۲ رو داره ، و اگر مقداری از مسائل نظامی مطلع باشید متوجه شدید یا هستید حتما که تکنولوژی ساخت و رادارگریزی در بمب افکن بی۲ و ارکیو۱۷۰ مشابه هست و اف۲۲واف۳۵هم تقریبا از همان تکنولوژی استفاده میکنند، ضمن اینکه اگر آمریکا جرات و توان حمله ب ایران رو داشت انجام داده بود نه اینکه ت تنها حمله نکنه بلکه حتی از کشور متحد ایران یعنی سوریه با خفت و خاری خارج که نه فرار کنه ، ی کم ترسو نباشیم
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      80 60
      اگه حتی زیر 50درصد احتمال وجود داشت که با حمله نظامی میشه به ایران مسلط شد یا اینکه جلوی پیشرفتش رو گرفت با همه ی این تجهیزاتی که شما فرمودین برای حمله به ایران لحظه ای درنگ نمیکردند .
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      50 29
      بدبخت
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      55 29
      اسمت که خیلی خفنه ولی عقلت مث یه بچه س ! کل سواحل جنوب !؟ فقط با 12 تا اسپریت !؟ اگه کشف هم نشه حرف چرندیه ...
    • حجت IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      کم شعر بگو مومن
    • هولو US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      60 58
      فرضا که حرف شما درست، این سوال جدی پیش میاد که چرا امریکا همیشه به کشورهای ضعیف حمله میکنه که هیچ ارتش منسجمی ندارن؟ چرا این ابرقدرت! این نشانه های قدرتشو در مقابل کشورهای قوی تا به حال به چالش نکشیده؟ و ایضا عراق کشوری بوده که شهر موصل به فاصله چندساعت توسط داعش که هیچ پشتوانه هوایی هم نداشته تسخیر میشه اما خرمشهر ما با دست خالی بیش از یک ماه مقاومت میکنه. اینارو کجای دلمون بذاریم دقیقا؟ خوب هست قبل از صحبت، قدی تفکر کنید تا صحبت های شما مایه تمسخر دیگران به سمت شما نشه، به قدر کافی عراق مزدور و خائن داشت که جاده رو برای ورود امریکا هموار کرده باشه و الا امریکا ترسوتراز اینه که وارد یک جنگ با ارتش مجهزی بشه
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      52 22
      لولو جان نداری از خیلی از چیزها . بدون اگه به این راحتی بود تا حالا 100 بار به ایران حمله شده بود . خیالت راحت تکنولوژی هایی که ایران در دست دارد چنان پیشرفته هست که آمریکایی ها جرات فکر کردن حمله به ایران را نمی کنند . کافی هست کمی توی اینترنت سرچ کنی تا بعضی از نظرات همین آمریکایی ها رو درباره قدرت های سری پیشرفته ی ایران را ببینی .
    • سروش IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      53 31
      شاید تصورتون اینه که بهتره دستامون رو در مقابل آمریکا ببریم بالا؟ اما به یک نکته اساسی دقت نفرموده اید! اولا نتیجه دفاع هشت ساله ای که تمام تکنولوژی آمریکا از سلاح تا اطلاعات آنلاین ماهواره های جاسوسی رو در اختیار عراق میگذاشت چه شد؟ ثانیا دقت بفرمایید گستره درگیری بسیار مهم است، نه آمریکا و نه هیچ قدرت دیگری در گستره زیاد توانایی درگیری با نیروهای مردمی را ندارد، پس بناچار لاف تکنولوژی و قدرتمندی می زند، نمونه اش سوریه که آمریکایی ها با آن ارتش ترکیده سوریه هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و فرار کردند.
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      38 16
      اصلا این حرف تو هیچ ربطی به مقاله نداشت. کسی میاد درباره ی اینا حرف میزنه که از دانش نظامی سر در بیاره. پس همه ی کشورهای دنیا برن توپخانه هاشون تعطیل کنن؟ اخه چه ربطی داره؟
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      54 19
      بله! اما شما جنگ را از دید یک طراح عملیاتِ آمریکایی بررسی کردید. اشتباه نکنید...کسی ادعای این رو نداره که توان نظامی ایران و آمریکا برابر است. همانطور که گفتید نیروی هوایی مهمه و البته کارساز اما نیروی اصلی و تمام کننده نیروی زمینی هست و نیروی زمینی آمریکا هم متشکل از انسانهایی از گوشت و استخوان و نه آرنولد جیوه ای! دکترین دفاعی ایران هم براساس جنگ نامتقارن پایه گذاشته شده ... بمب افکن ها و هواپیماهای جاسوسی فوق مدرن آمریکا هم تا الان به محض ورود به آسمان ایران چندین بار اخطار گرفته اند... و کلام آخر اینکه ما مردم، بهتره حواسمون به انتخاب هامون باشه و عرصه دفاع رو به اهلش بسپاریم ...گاهی یک انتخاب غلط داخلی از صدتا دشمن خارجی مخرب تره
    • GB ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      36 18
      پس یعنی ما میمیریم ؟! بریم با کدخدا ببندیم؟!
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      55 16
      وای وای چقدر ترسیدیم، حالا چه کار کنیم
    • جوادی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      45 21
      نمیدونم چرا با حرفای تو یاد اون شخصیت کارتون گالیور میفتم که همیشه میگفت " من میدونم که ما موفق نمیشیییییم ".
    • محمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      50 25
      ما اف 22 و این دری وری ها رو نمی بینیم ما این می بینیم که سوپر کماندوهای آمریکایی که تو خلیج فارس گیر افتادند جلوی سپاهیا ، دست پشت گردن زانو زدند خودشون خیس کردند آخرش هم گفتند ... خوردیم مارو ببخشید جون مادرتون بذارید بریم
    • محمد IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      43 37
      لولو جان آمریکا با همین توان رزم که میگی تو سوریه و عراق و افغانستان به باتلاق برخورد کرد!!
    • احمد IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      43 24
      چرا اف22 کذایی رو نمی فرستن طالبان رو افغانستان پیدا کنه، که ارتش آمریکا این جوری سرخورده و بی آبرو نشه؟!
    • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      42 11
      لیزر جامد b2 رو هم میزنم نگران نباش...s300 هم هست /قطعا شما دوست ما نیستین ...فیلم هالیودی هم کمتر ببین...تو جنگ معلومتون میشه دنیا دست کیه
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      17 8
      جناب داوود چون منافع آمریکا در ایجاد ایران هراسی هست برای فروش سلاح به کشورهای عرب منطقه .
    • آرمین IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      13 4
      بابا انیشتین! ! خودت به تنهایی این اطلاعات رو کسب کردی یا از کسی هم کمک گرفتی!
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      35 4
      نتیجه اخلاقی: نوکری کدخدا را قبول کنیم؟! دوران آمریکا و آمریکا پرستان در حال تمام شدن است.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      37 4
      میگم احیانا شنا جناب ظریف یا معاونشان نیستی ؟ هر وقت رفتی خدمت سربازی بعد بیا سخن از بمباران کل کشور بزن ای کیو عراق سه هفته بمباران شد ولی نابود نشد آنچه باعث شکستش شد استبداد صدام و نومیدی مردمش بود
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      18 0
      این بنده خدا کیه، چند وقتیه از این پیام های آبکی میده! موساد بیاد جمعش کنه. آبروی هر چی ارتش سایبری رو برده...!!!
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      11 0
      بزرگوار این گلوله واس میدان رزم زمینی ساخته شده فرمایش شما اینجا موضوعیت ندارد اما در باره ساخت هواپیمای نسل ۴ کوثر صدق می‌کنه که در شرایط امروز و تهدیدات موجود که آمریکا مهمترینشه ساختش کاری ابلهانه اس و می‌یابد روی هواپیمای نسل ۵ قاهر ۳۱۳ سرمایه گذاری شده تا به تولید برسه که بتونه در میدان جنگ موثر واقع بشه
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      11 0
      بازم مثبت منفیهای الکی
    • لو لو را خورد IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      20 0
      شما میخواهی توپ های پراکنده توپخانه ارتش را یکی یکی با اف 22 پیداکنی و بزنی .....از چه فاصله ای ....این همه موشک را اف 22 کجاش میخواد حمل کنه .....شما اگه ریز مهمات رباتیک را پز میدادی شاید درست تر بود ....سپاه ریزمهمات رباتیک را جدی بگیره....بخصوص تولیدش....
    • US ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      19 0
      ملوان هاشون رو گرفتیم ، زانو زدن، دست ها رو پشت گردن گذاشتن ، گریه کردن حتی ب روایتی خودشون رو خیس کردن ، آمریکا چی کار کرد ؟ حمله کرد ؟ نه، مگه اون موقع ابر قدرت نبود؟ بود ولی جرات حمله نداشت ، فقط خواهش کرد ازادشون کنید
    • علیرضا US ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      9 0
      مطمعن باش اگه امریکا یا گنده تر از امریکا اینجوری که شما میگی اگه میتونست تا حالا 1000 بار یا بیشتر این کارو کرده بود - امریکا تا الان هیچ غلطی نتونسته بکنه و از این به بعد هم نخواهد توانست
    • ایراندوست SE ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      27 3
      درجنگ یوگسلاوی......ضد هوایی یوگسلاوی یک هواپیما بی ۲ را خیلی راحت منهدم کرد که باعث شگفتی شد.......لطف کن چرند نگو.........متاسفانه افراد خائن ، جاسوس ، خودکم بین ، تجزیه طلب ، دربین ایرانیان به وفوریافت میشه وحال ایران دوستان راهم واقعا بهم میزنه...........واقعیت اینکه اینها اصلا ایرانی نیستن وبا منظورجنگ روانی چرند بارمیکنن
    • محمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      30 0
      نگرانی شما بیهوده است چون درست است که هواپیمای بسیار گران سوپر هورنت f22 مقابل رادارهای موج کوتاه تا 80 درصد حفاظت شده است اما در مقابل رادار های موج بلند بدون اینکه بدرستی شناسایی شود به آسانی کشف می شود و ایران بر خلاف هواپیماهای آمریکایی از رادار ترکیبی و همچنین از دیده بانی بصری استفاده می کن که تا کنون راهی برای مقابله با آن کشف نشده است نمونه آن گرفتار کردن آرکیو 170 بود که سطح مقطع راداری بسیار کمی نسبت به اف 22 دارد و از همان تکنولژی بهره می برد در ضمن تعداد هواپیمای اف 22 که آمریکا در اختیار دارد بهیچوجه برای عملیاتی کار آمد و تاثیر گذار برمیدان نبرد کافی نیست و در یک درگیری سنگین این ناوگان بسرعت فرسوده شده و از دور خارج می گردد و دوباره بار اصلی بر دوش اف 16 و اف 15 ها قرار می گیرد همچنین بمب افکن بی 2 یا بی 52 در موقعیت سرزمینی ایران با توجه به قدرت آتشباری پدافند هوایی ایران کاملا غیر قابل استفاده هستند تنها می ماند اف 117 که آنهم از آزمایشهای ضد راداری کاملا موفق خارج نشد و مشکلات هدایتی فراوانی هم دارد و با وجود مزایای فراوان کاملا در یک موقعیت درگیری نزدیک آسیب پذیر است
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      5 13
      جناب سوئدی ایراندوست چرا خزعبلات میبافی؟ یه چیزی شنیدی با توهمات و ارزوهای خودت مخلوطش کردی. اون بی2 نبود و به راحتی هم شکار نشد شانسی بود چون همون یه دونه بود. تکنولوژی اف117 مال 1977 بود اف22 مال الانه 50سال بینشون اختلاف هست.با این توهمات دل خودتو خوش نکن
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      2 3
      اسرائیلی احمق شما در فکر رهگیری و زدن بادبادکهای فلسطینی ها باش
    • پاسخ 8:46 IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      2 11
      چرا همه فکر میکنن ک اس 300 خیلی غول و میتونه همه چی رو شکار کنه در حالیکه خوده روسها میدونند چطور باید از سد این سامانه گذشت و آمریکایی هم با جنگال به راحتی میتونند اس 300 به زباله دان تاریخ ملحق کرد.
    • حمید US ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      11 0
      خطاب به 23:58، خزعبلات را تو می بافی خودباخته، مگه میشه شانسی یک هواپیمای رادار گریز را رصد کرد؟!!!!!! حتماً در منطق مسخره تو ، شکار پهپاد فوق پیشرفته آرکیو 170 که تکنولوزی هم سطح اف 35 ( به اذعان خود امریکایی ها ) دارد، هم شانسی بوده،!!!!!!!!!!! ( نکنه اف 35 هم قدیمیه دانشمند؟!!!) ، خود آمریکایی ها ( در روزنامه وال استریت ژورنال) اخیراً اعتراف کردند که ایران با کمک لیزر یکی از ماهواره های جاسوسی بر فراز خاک ایران را نابود کرد، بعد تو داری مزخرفات سرهم می کنی خود کم بین حقیر؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
      2 0
      كاربران عزيز! لطفا وقت با ارزش خود را براي پاسخ دادن به اين جاسوس سايبري هدر ندهيد. با تشكر
    • سعید GB ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۱
      0 0
      حرف مفت نزن بابا ... موقع حمله خواستی بیا من سوراخ موش بهت نشون میدم قایم شو اونجا
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    در آیه ۷ سوره اسرا (و به مسجد درآیند چنانکه بار اول درآمدند) نشان میدهد که در هر دو بار یهودی ها در بیت المقدس ساکن بوده اند پس کشتار یهودی ها توسط هیتلر در اروپا بار اول محسوب نمی شود و بار اول هنوز اتفاق نیفتاده و خداوند وعده پیروزی به یهودی ها در مرتبه اول داده است و در مرتبه دوم اگر باز گردند وعده یاری احتمالا شماها همون گروه جنگجوی مرتبه اول هستید پس خودتونو خسته نکنید البته اگر قرآن را قبول دارید
    • رضا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      32 31
      سلام ببخشید اقای محترم ایه را اشتباه برایتان ترجمه و تفسیر کرده اند و کسی جز خود یهودی ها معتقد به کشتار اول توسط هیتلر نیستند.فنجعل لعنة الله علی الکاذبین
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      35 59
      وعده اول توسط بخت والنصر صورت گرفت که به کشتار یهودیان پرداخت وبعد توسط کوروش آزاد شدند سپس از ان روز تابه حال مشغول ترقی وپیشرفت بودند و در این برهه اززمان مشغول طغیان هستند یعنی وعده نابودی آنها نزدیک است( لطفا کل تاریخ را باهم در نظر بگیرید)
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      24 10
      بابا مفسر . بار اول زمان موسی (ع)بوده بار دوم هم به دست مردان ایران زمین خواهد بود . کشتار هیتلر دروغی بیش نیست دوما هیتلر اگر کشتاری انجام داده در آلمان بود نه بیت المقدس
    • محمد IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      15 3
      صبح به خیر... شما برو اول یه آب به صورتت بزن
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      4 0
      تاریخ از یک کم قبل تر شروع شده ... قبول نداری بشین و ببین
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    34 4
    خدا قوت دستتان طلای عیار
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    16 3
    علی برکت الله
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    14 9
    با تدبیر و امید تفاوت ها را لمس کنید
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    7 0
    شهید عباس کریمی خودش را با رزمندگان قیاس می‌کرد. با آنکه فرمانده اطلاعات و عملیات بود اما هیچ تفاوتی بین خودش و سایر رزمنده‌ها قائل نمی‌شد. دائم این موضوع را به نیروهای تحت امرش تذکر می‌داد که مبادا فرقی بین خودشان و بچه بسیجی‌ها قائل شوند. در گرمای جنوب اجازه نمی‌داد کولر ماشین را روشن کنیم تا مبادا تبعیضی صورت گیرد.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    0 4
    بنده اصولا مخافقم
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    5 3
    جنگنده f22 گران قیمته برای هین هم باید با موشک گران قیمت هم وزن خودش با چندین سر جنگی و حمله از بالا هدف قرار بگیره و با موشک های ارزان فعلی خوب معلومه نمیشه 100 میلیون دلاری موشک به من نشون بده برای هدف قرار دادنش به لطف دولت بودجه نظامی ها پایین اومد تا نتونن حتی طرح های ساده رو هم اجرا کنن تا نیرو ها رو از سوریه و عراق خارج کنه تا برجام منطقه ای رو با روش آمریکایی تحریم داخلی اجرایی کنه ؟
  • علی FR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    47 21
    مشرق جان به جای این دستاوردها دوتا دستاورد اقتصادی رو کن اگه میتونی
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      38 16
      دولتی که بهش رای دادی باید از این کارا بکنه نه سپاه و ارتش
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    14 9
    طالبان که گذشت,اگه با داعش هم مذاکره میکنید بگید من تحمل شنیدنش رو دارم.
  • امیرمسعود IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    10 2
    پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح و بسیج و جوانان با غیرت ایران اسلامی از جان ماه می گذارند تا از کیان ایران و انقلاب اسلامی حفاظت نمایند و در مقابل امروز رسانه های کشور ترکیه پر بود از این گفته سید حسن خمینی که : منتظر سقوط رژیم ایران هستم. نمی دانم دقیقا ایشان این مطلب را گفته یا نه، اما کودکانه حرف زدن چنینی نتایجی را به بار می آورد. یکی بر سر شاخ و بن می برید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    16 39
    اگر منظوراسراییل است که تا بیست سال دیگر وجود خارجی ندارند.
  • احمد IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    16 36
    پایگاهی که اف22 و بی2 کذایی بخواد ازش بیان، کلا همیشه رو قفل موشکهای ما هستن. اگر می خواد بذار بیاد.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      یوخ بابا یا
  • آرمین IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    14 1
    واقعا" تاسف برانگیز است؛ در حالی که منطقه غرب آسیا به نمایشگاهی از شکست های آمریکا تبدیل شده است، عده ای در داخل قدرت ارتش آمریکا را تا این اندازه بزرگنمایی می کنند و از آن تعریف و تمجید به عمل می آورند! ظاهرا" شبانگاهان تا صبحگاهان محو تماشای فیلم های هالیوودی می شوند.
  • نصیر IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    19 1
    سلام این مهمات اخلالگر رادیویی یا جنگال هستند . ضدهوایی نیستن که برا هواپیما اف 22 و هر چیزدیگری باشن . من نمیدونم چرا بعضیا از تسلیحات فقط اف 22 رو بلدن . بابا مسالله پنهانکاری کاملا دروغ و یک شو تبلیغاتی گسترده برای فروش اف 35 هست . در رادارهای صادراتی غربی سیستم عاملی رو گذاشتن که کدها و مقادیر بازگشتی از پرنده های به اصطلاح استلیث رو مخفی میکنه. بعد میگن عهههه دیدین پنهانکاره . اگر پنهانکاره چرا از اس 300 و 400 که قراره بدن ترکیه و عربستان میترسه . چرا تمام پروازای یو2 و شناساییش رو خلیخ فارس رو تعطیل کرده . چرا ناوهای کریر هواپیمابرش رو سه ماهه برده خارج از رنج این موشکها. اف22 و بی 2 کاملا قابل شناسایی و انهدام هستن . ضمنا اف22 یک جنگنده دفاع هوایی هست و هرگز در هجوم شرکت نمیکنه. بعدم بی 2 رو با مسلسل جنگنده هم میشه زد چه رسد به موشک اونقدر بزرگه . دیگه با وجود موشکهای تامهاوک کسی نمیاد گرونترین جنگنده جهان رو بفرسته اونا بعد از شکست مواضع ضدهوایی برا بمباران فرشی میان که خوابشو ببینن
  • مهماندار هواپیما IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    11 3
    هیچ وقت یک ایرانی را با تکنواوژی تهدید نکنید
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    8 29
    عراق رو همه باهم دیدیم - عراقی که 8 سال مارو ازار وعزیت کرد نهایتا در چند هفته گرفت اون هم توسط نیروی هوایی وبدون جنگ زمینی وارتش ملی اش کمی واقع بین باشیم - ایرانی
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      10 2
      ارتش حزب بعث عراق بود که از سال 1357 - کنفرانس گوادلوپ - تا 1359 توسط شوروی سابق مداوما تقویت شده بود + کمک های تسلیحاتی 34 کشور(آواکس.سوپراتاندار. اگزوسه...)+ کمک های سیاسی و اطلاعاتی آمریکا و اروپاو دیگر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد+ نیروی انسانی 18 کشور(تعداد ملیت هایی که در دوران دفاع مقدس، اسیر نظامی در ایران داشتند)+ کمک های مالی شش کشور(شورای همکاری خلیج فارس)+ کمک لجستیکی دوسه کشور(جزایر کویت ...) البته خداوکیلی یک مختصر اذیتی داشتند!!
  • DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    9 12
    لولوی که در تنهایی اشرافیت از «کدخدا» می ترسد.
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      1 1
      یه تحقیقی در مورد مدیر عاملان خودروسازی وسابقه انها بکنید تا بفهمید از کدام نهاد هستند
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    47 11
    به نظرم rq170را رها کنیدواگرمیتوانیدارابه 405بسازیدبدید دست ملت 2سال توی صف نمونن
    • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      10 1
      داداش آر کیو رو سپاه میسازه.405 رو دولت.درست رای میدادی تا توی صف نمی افتادی.
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      4 13
      سپاه که کل مملکت دستشه چرا پراید نمیسازه؟ارکیو 170 هم دست مردم نیست مثل پراید تا تست بشه ازش فقط مثل داستان های جن و پری افسانه وجود داره که شما عرزشی ها نقل میکنید اونم بیاد دست ملت معلوم میشه هیچی نیستید
  • مفید IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    درود خدا بر انقلابیون کاش قوه مجریه و دولت و قوه قضائیه در دست انقلابیون بود بخدا ظرف 10 سال از ژاپن و آلمان هم پیشرفته تر بودیم و قشر ضعیف و متوسط جامعه به جایگاه بالایی میرسیدند و فساد اقتصادی جمع میشد .
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      10 3
      مثل اینک مزدوران کثیف دشمن همجا برای منفی دادن حضور دارن بسوزید و چشمتون کور.مرگ بر امریکا
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    110 3
    مشخصات اون هم مثل گلوله استرشل بلغاری دهه ۸۰ میلادی اگه کپیش نباشه.
    • حمید ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      1 0
      خطاب به 15:35، جنابعالی تست کردی که اظهارنظر می کنی؟!!!! اصلاً متخصص نظامی هستی که صلاحیت در این زمینه داشته باشی؟!!!! حتی اگر هم راست بگی، بازم خوبه، زمانی ما حتی توان ساخت سیم خاردار هم نداشتیم.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      5 0
      پسرم بله.شما کافیه بروشور چاپ شده جلوی گلوله جمر رو مطالعه کنین و شکل پلاتفرم 2 گلوله رو بررسی کنین.پا منبر فقط به شما فقط حمله یاد میدن؟
    • حمید US ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      10 0
      خطاب به 15:06، دانشمند جان ، من گفتم حتی اگر هم راست بگی بازم خوبه، چون زمانی ایران ، حتی توانایی ساخت سیم خاردار هم نداشت، ظاهراً اون جایی هم که شما هستی ( روم نمیشه اسمشو بگم) ، عدم فهم درست منظور دیگران را یاد می دهند!!!!!! در ضمن جنابعالی اگر واقعاً تخصص نظامی داشتی ( شما ظاهراً خود کارشناس پندار هستید پسرم) در همون نظر اولت ، به صورت فنی و تخصصی منظورت را توضیح می دادی، نه اینکه در نظر دومت به بروشور حواله بدهی ( این کار را عمه بنده هم بلده پسرم)،
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    12 37
    در جواب کاربر لولو ، جنگ آمریکا با ایران در صورت وقوع فقط به اف 22 خلاصه نخواهد شد یادتان هست چند سال پیش یکی از پایگاه های آمریکا در افغانستان و ناوآمریکایی را در ابعاد واقعی ساختیم و زدیم ؟ لحظه شروع چنین جنگی ، ایران سریعا مستقیم و غیرمستقیم توسط بازوهاش تمام پایگاه های آمریکا در منطقه را به موشک های نقطه زن با سرهای جنگی 500 کیلویی ، خوشه ایی و ... می بندد خود ناوهواپیمابر اگر پل فرماندهیش زده بشه می شه یک لاشه بزرگ شناور با 5000 سرباز محتاج به کمک که ایران گزینه های خوبی برای چنین کاری دارد مثل بالستیک خلیج فارس با سر نیم تنی که عمود روی پل فرماندهی بشیند بالستیک قابل زدن نیست به فرض محال بتونن بزنن اولی را می زنند دومی قطعا خورده بقیه شناورهای آمریکایی هم خیلی شیک پذیرایی خواهند شد مثلا پرسرعت ترین اژدر جهان تنها در اختیار ایران و روسیس حوت ها که شلیک بشن تنها راه برای خدمه کشتی های آمریکایی شیرجه به درون آبه به غیر از حوت ، ایران ده ها گزینه مرگبار دیگه هم داره از موشک هایی که از وسط آب از ساحل تا سمنان و از دل زمین پرت خواهند شد موشک هایی که از فواصل دور توسط انواع پرنده هامون شلیک می شن تا حملات انبوه پهبادها ، قایق های پرسرعت انتحاری ، موشک زن و ... مشکل آمریکایی ها اینه که اگر مثلا اف 22 یی توانست بپره بتونه بزنه و سالم برگرده (مقابل پدافندی که آرکیو170 را سالم نشانده و بی 2 را رصد کرده) کجا بشینه ؟؟!!!! احتمالا خیابان های امارات و عربستان اما باز ایران صریحا اعلام کرده جنگ را شما شروع کنید پایانش با ما خواهد بود یعنی در این لحظه شاید تصمیم بگیره کار عرب ارتجاع را هم یکسره کنه همانطور که در آخرین مانور حمله به سواحل را دیدیم آمریکایی ها خوب می دونن که یک گلوله به سمت ایران شلیک کنن دیگر تبلیغات کذایی درباره اف 22 کمک نخواهد کرد وارد جنگی شدن که ویتنام را فراموش کنند گرچه که ایران هم آسیب خواهد دید اما از پا درنمی آد تو تاریخ بلندش زیاد از این وقایع دیده و همیشه پایدار مونده .
  • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    14 38
    دستاورد انقلاب اینکه کشوری که دکتر از هند و پاکستان میاورد و سوزن خیاطی نمی توانست تولید کند و ارتش آن زیر نظر درجه داران آمریکای بود الان موشک به فضا می فرستد و جزء شش کشور برتر جهان است علی جان . الان تو هر کوره دهه ای بری چند متخصص قلب و مغز عصاب داریم
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    8 4
    گوشت شده بالای 75 تومن. یادمه سال 60، گوشت را 75 تومن خریدم. خدا را شکر توی این چهل سال روی همون 75 تومن مونده!
  • ابراهیم IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    6 2
    ماهی دردریا بسیارماهیگیرکواامریکا نیروهاش جرات نمیکنن ازپایگاه هاشون بیان بیرون سیاهنمایی میکنن
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    5 2
    سوخو57 و 35 بخریم
    • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      1 1
      عمو پوتین فعلا از ترس امریکا هواپیمای مسافر بری هم نداد چه برسه به نظامی
  • NL ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    7 4
    آمریکا و نوکرای آمریکا رو زیر پا له میکنیم به امید حق...
  • آمیرزا IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    5 3
    آقا اصلن میدونی چیه؟نیروهای نظامی ما هم بهترینن هم قویترینن هم تجهیزاتشون از همه کشورها بهتر و بیشتر و مدرنتره.اصلن اگه اراده کنیم سه سوته آمریکا که هیچی اروپا رو هم فتح میکنیم.حق بدید آخه اگه غیر از این بگم یه عده از کارشناسان نظامی مشرقی یا بهم فوحش مینویسن یا بهم تهمت جاسوسی و جیره خاری میدن.فقط کافیه یکم انتقاد کنی تا آبا و اجدادت بیاد جلو چشمت. اما چه کنم که حقیقت مثل ته خیار تلخه.
    • احسان US ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
      8 1
      آمیرزا چرا مزخرف می گی؟!!!! چه کسی چنین چیزهایی که تو میگی را ادعا کرده؟!!!! حرف ما اینه که ایران که زمانی حتی قادر به ساخت سیم خاردار هم نبود و مجبور بود وارد کنه ، حالا با وجود تحریم ها ، توانسته ، پیشرفت های مهمی در زمینه صنایع دفاعی بدست بیاورد، واقعاً فهم این مساله اینقدر واست سخته؟!!!!!!! در ضمن حرف حق اینه که امثال شما بیش از حد خود کمبین هستید، چون حتی خود کارشناسان نظامی غربی در مقالات متعدد در مجلات نظامی بارها به پیشرفت های نظامی ایران اذعان کرده اند، به راحتی می توانی این مقالات را در مجلاتی نظیر فارین پالیسی و میلیتاری و .... سرچ کنی. همین که مقامات غربی بارها از توان بالای موشکی ایران اظهار نگرانی می کنند و همین که کشورمان بازدارندگی بالایی در برابر حملات بیگانگان داره، خودش بهترین دلیل برای رد اظهارات مضحک امثال شماست. خوشبختانه امثال شما از ارائه کوچکترین استدلال برای اثبات حرفهای خود عاجز هستید و فقط کلی گویی می کنید.
  • رضا IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
    4 2
    دوستان در نوشتن مطالب دقت کنند ارسال مطالب اشتباه و اطلاعات غلط دردی از مملکت دوا نمی کند قیاس این مقاله با توانایی یک جنگنده اشتباه است اف 22 سوپر هورنت نیست در جنگ یوگسلاوی انعکاس امواج تلویزیونی باعث مشخص شدن وضعیت یک اف 117 شد که منجر به سرنگونی ان گردید جنگنده اف 117 از رده خارج شده است در ارتفاع پروازی بی 2 و بی 52 کمتر هواپیمایی قابلیت مانور دارد برد موشکهای ما حداکثر 2500 کیلومتر است نزدیکترین پایگاه امریکا به خاک ایران دیگو گارسیا حداقل 4800 کیلومتر با خاک ما فاصله دارد آر کیو 170 یک درون از رده خارج بود و علت ضعف سیستم الکترونیکی در اغتشاشات الکترونیکی بود که باعث اختلال در کارکرد و سقوط آن می شد در مورد جزییات سقوط در ایران در همان منطقه ارتش در حال مانور نظامی بود ارتباطات مخابراتی کارکرد سیستمهای جنگال ارتش به صورت همزمان باعث سقوط و شکستن بال آن شد سپاه در این زمینه دخالتی نداشت در جنگ دوم اسراییل در نوار غزه از 1000 موشک ضد تانک شلیک شده توسط حماس فقط 5 موشک به هدف خورد دولت از بودجه ارتش به نسبت سال گذشته کم و به بودجه سپاه اضافه کرده است دنیا در حال پیشرفت است و همه دانشمندان جهان در تمامی بخشها در حال کار و تلاش هستند پس ما هم باید تلاش کنیم تا فردایی بهتر برای مملکت رقم بزنیم امریکا نیاز به حمله به ما ندارد ما خودمان از 100تا دشمن هم برای مملکت بدتریم نگاهی به وضعیت بهداشت محیط زیست آموزش ..... خود گویایی واقعیت است دشمنان ما فقط به ما نگاه میکنند ما بدون شلیک یک گلوله در حال نابود کردن خود هستیم
    • حمید IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
      1 2
      اقا رصا اطلاعات شما هم دقیق نیست ، همین که ایران توانست ارکیو ۱۷۰ را تقریبا سالم بدست بیاورد ، بسیار ارزشمند است ، در صمن ایران توانست این پهپاد فوق پیشرفته را با موفقیت مهندسی معکوس کند ، بر خلاف نطر شما ایران توانست اطلاعات این پهپاد را هک کند ، جنابعالی فقط یک سری اصطلاحات نطامی را پشت سر هم قرار دادی و بهش میگی اطلاعات درست!!!!!!!!
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    5 4
    همراهان ساندیسی زیاد خودتونو جر ندید در کل ما کشوری هستیم که در خالی بندی رتبه ی اول رو در دنیا داریم...دقیقا به مثابه ی طبل توخالی...پس آرام باشید...
  • جیمز باند IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
    0 2
    اونی که میخواد به ایران حمله کنه یا مغز خر خورده یا دل شیر داره چون هر دوش به ضررش ایرانی جماعت یا هو چی یا نمک نشناس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس