کد خبر 922401
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
مطالبات معیشتی و اقتصادی در تظاهرات بیروت/ تعلل در تشکیل دولت کارد را به استخوان رساند+ تصاویر

در حالی که تعلل گروه‌های سیاسی لبنان در تشکیل دولت، خلأ حاکمیتی این کشور را وارد هشتمین ماه خود کرد، مردم با برپایی تظاهراتی در بیروت و شهرهای دیگری اعلام کردند که دیگر نمی‌توانند این شرایط را تحمل کنند.

به گزارش مشرق به نقل از رسانه های لبنانی، دیروز عده ای از مردم بیروت با الهام گرفتن از تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه به خیابان‌ها ریختند و اعتراضات خود را نسبت به شرایط نابسامان اقتصادی و سیاسی در این کشورها مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

جلیقه زردها به «لبنان» رسیدند! +عکس

تظاهرات صورت گرفته در بیروت و طرابلس و شهرهای جنوبی گر چه از نظر ظاهری تا حدی شبیه اعتراضات عمومی در فرانسه بود و تعداد معدودی از مردم به سبک پاریس جلیقه‌های زرد بر تن کرده بودند، اما به نظر می‌رسد آنها نسبت به واقعیت های موجود در عرصه سیاسی لبنان اعتراض داشتند.، چرا که اعتراضات خود را متوجه ساختمان نخست‌وزیری کردند که بیشتر مردم لبنان آن را عامل اصلی اخلال در روند تشکیل دولت و مسبب اوضاع نابسامان اقتصادی و اجتماعی و معیشتی موجود می‌دانند.

     

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اعلام ‌کردند که کمترین سطح حقوق آنها در معرض تهدید قرار دارد و آنها ‌نمی‌توانند نتایج مصیبت‌بار ناشی از اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور را تحمل کنند.

7 ماه از خلأ سیاسی و حاکمیتی در کشور می‌گذرد و هنوز توافقی برای رسیدن به ساختار کابینه ایجاد نشده است و پرونده‌های کلان در کشور نظیر مبارزه با فساد و بررسی اوضاع معیشتی معلق مانده است. علاوه بر اوضاع سیاسی پیچیده، شرایط اقتصادی کشور نیز در اوضاع نابسامانی قرار دارد. سطح بیکاری در لبنان به شدت در حال افزایش است و بر اساس برخی ارزیابی‌ها میزان بیکاری در میان جوانان به 36 درصد رسیده است. این نسبت در استان‌هایی که دورتر از پایتخت قرار دارند، به عدد 47 درصد نیز رسیده است.

لبنان که از رکود اقتصادی رنج می‌برد نیاز شدیدی به دولتی دارد که بتواند اصلاحات اقتصادی را در این کشور انجام بدهد این درحالی است که مدت‌ها از زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور می‌گذرد و گروه‌های سیاسی همچنان بر سر پست‌های وزارتی اختلاف دارند و همین مساله باعث شده تشکیل دولت در این کشور به تأخیر بیفتد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات مطالبات معیشتی و روند مبارزه با فساد را مطرح کردند. دعوت به برگزاری این تظاهرات نیز طبق معمول از طریق سایت‌های ارتباط جمعی نظیر فیس بوک و توئیتر صورت گرفت. ساماندهی کنندگان تظاهرات هویت مشخصی نداشتند و هیچ جریان سیاسی نیز مسئولیت این تظاهرات را بر عهده نگرفت. با این وجود تعداد قابل توجهی از مردم در بیروت و شهرهای دیگر در این تظاهرات شرکت کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات حتی شعارهای متحدی نداشتند و مطالبات مردمی مشخصی را مطرح نمی‌کردند. هر تعدادی از آنها دیدگاه های خاص خود را داشتند، اما در دو موضوع با هم توافق نظر داشتند: اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی و تعطیلی روند مبارزه با فساد.

معترضان همچنین در شعارهایی خواستار از سرگیری تامین وام مسکن، تامین آب و برق و تامین بیمه پزشکی برای همه شهروندان شدند.

صدها نفر از فعالان طوایف و مناطق مختلف لبنان دیروز در میدان شهدا در مرکز شهر بیروت و شهرهای طرابلس و جنوب لبنان در اعتراض به وضعیت معیشتی و اقتصادی این کشور تجمع کردند. برخی از شرکت کنندگان در این تجمع از ایده جلیقه زردهای فرانسه الگو گرفتند و با سر دادن شعار، بر حقوق خود و برخورداری از شرایط زندگی مطلوب تاکید کردند.

دعوت به تجمع از یک هفته پیش در شبکه های اجتماعی آغاز شد و کاربران تصاویری از آمدن شمار زیادی از مردم با جلیقه های زرد در این شبکه ها منتشر کردند.

در جریان این تظاهرات درگیری‌هایی نیز بین نیروهای امنیتی و تجمع کنندگان در برابر ساختمان نخست وزیری در میدان ریاض الصلح روی داد. زیرا معترضان از میدان الشهدا به سمت میدان مجاور یعنی ریاض الصلح حرکت کردند که کاخ نخست وزیری در آنجا واقع است.

همزمان با تجمع بیروت، شماری از لبنانی‌ها در شهر صور در جنوب و نیز منطقه القاسمیه تجمعی را در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی برگزار کردند.

پلاکاردهای معترضان طیف متفاوتی از خواسته ها از "سرنگونی نظام" و "مبارزه با فساد" تا "تصویب قانون استرداد پول‌های به غارت رفته" را در بر می‌گرفت. برخی پلاکاردها نیز خواهان "تسریع در تشکیل دولت" بودند.

خبرگزاری دولتی لبنان نیز گزارش داد: برخی معترضان چند سطل زباله را در اعتراض به حل نشدن مشکل سطل های زباله که باعث تظاهرات دوسال قبل شده بود، آتش زدند. بر اساس این گزارش، تجمع به درگیری خشن بین تجمع کنندگان و ارتش انجامید که سعی کرد خیابانها و مسیرهای بسته شده به علت تجمع را باز کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    مشرق جان قرار بود امروز کابینه لبنان تکمیل شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس