نظامیان آمریکایی

یک اندیشکده آمریکایی پیش‌بینی کرده است که خروج نیروهای آمریکا از سوریه‏، باعث می‌شود معامله‌ای میان نظام دمشق و کردها در شمال سوریه، جهت رویارویی با عملیات نظامی ترکیه در این منطقه، شکل بگیرد.

به گزارش مشرق، اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا، در گزارشی هشدار داده که ترکیه در صورت اجرای تهدیدهایش برای حمله نظامیان به مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه، خودش را درگیر جنگ چریکی بلندمدت و خونین می‌کند. طبق گزارش‌ها، کردها حدود یک‌سوم مناطق سوریه را تحت کنترل خود دارد و حدود ۳۰ تا ۶۰ هزار شبه‌نظامی «یگان‌های مدافع خلق»- که وابسته به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است- در این مناطق مستقرند.

اندیشکده شورای روابط خارجی خاطرنشان کرد که این شبه‌نظامیان کرد تجارب بزرگ جنگی طی ۴ سال اخیر از جنگ سوریه به‌دست آورده‌اند و می‌توانند وارد جنگ‌های خونین و فرساشی علیه ترکیه شوند‏‏ که می‌گوید با تمام قوایش مانع از تشکیل هرگونه حکومت خودمختار کردها در سوریه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شخصی که باعث خروج آمریکا از سوریه شد

کدام اقدام حاج قاسم، ترامپ را در سوریه ناامید کرد؟

تکذیب توافق روسیه درباره خروج آمریکا از سوریه

این منبع، در این گزارش که روز گذشته منتشر شد، ابراز عقیده کرد که بعد از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه، کردها در شمال سوریه برای نزدیک شدن به روسیه و نظام دمشق تلاش خواهند کرد، و خواهند کوشید که «با نظام دمشق وارد معامله‌ای شوند که بر اساس آن، کردها ضمن موافقت با سیطره ارتش ملی بر سرتاسر سوریه، به حکومت خودمختاری دست پیدا خواهند کرد».

در ادامه این گزارش آمده است، چنین گامی احتمال شعله‌ور شدن درگیری میان سوریه و ترکیه، که می‌خواهد نفوذش در شمال سوریه را به منظور ممانعت از ایجاد هرگونه حکومت خودمختار کردها گسترش دهد‏، افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، روسیه که از «نیروهای دموکراتیک سوریه» حمایت‌های دیپلماتیک و سیاسی می‌کند، برای بازی با تمامی طرف‌ها و تضمین نفوذ خود بر آنکارا تلاش خواهد کرد و همین امر روابط ترکیه با ناتو و اروپا را تضعیف خواهد کرد؛ روابطی که در اساس، ضعیف است.

در پایان این گزارش آمده است، تمامی شواهد در حال حاضر حکایت از آن دارد که معامله‌ای بین اسد و کردها انجام خواهد شد که بر اساس آن، کنترل ارتش ملی سوریه بر تمامی مناطق این کشور فراهم خواهد شد تا چتر حمایتی برای کردها در رویارویی با ترکیه شود. در صورت شکل گرفتن چنین معامله‌ای، اوضاع بسیار وخیم خواهد شد به‌ویژه این‌که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه به ارتش کشورش دستور آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه را داده است از سوی دیگر، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه جایگاه خود را در صورت موفق شدنش در تعامل با این وضعیت پیچیده و جلوگیری از هرگونه رویارویی نظامی سوریه- ترکیه- کردها، تقویت خواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس