کد خبر 921929
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
بولتون

یک رسانه آمریکایی گزارش داد، مواضع مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سوریه اثر معکوس برجا گذاشت و دونالد ترامپ را به خروج نظامیان این کشور ترغیب کرد.

به گزارش مشرق، تحلیل‌ها درباره چرایی تصمیم کاخ سفید برای خارج کردن نظامیان این کشور از سوریه همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین این تحلیل‌ها، یک رسانه خبری-تحلیلی آمریکایی تاکید کرده که مواضع تند «جان بولتون» درباره لزوم ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه اثر معکوس داشته است.

عصر بیست و هشتم آذرماه به وقت تهران، رسانه‌های آمریکایی از تصمیم کاخ سفید برای خروج نظامیان این کشور از سوریه خبر دادند و دونالد ترامپ هم در توئیتر تلویحاً گزارش‌ها درباره احتمال خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را تأیید کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای بعد با صراحت بیشتری درباره خروج نظامیان از سوریه صحبت کرد و حتی در توئیتر خود نوشت: «آیا آمریکا می‌خواهد پلیس خاورمیانه باشد در حالی که هیچ‌چیزی جز هزینه‌کردن جان‌های با ارزش و تریلیون‌ها دلار برای محافظت از کسانی که قدر نمی‌دانند، به دست نمی‌آورد؟ آیا می‌خواهیم برای همیشه آنجا باشیم؟»

بیشتر بخوانید:

کدام اقدام حاج قاسم، ترامپ را در سوریه ناامید کرد؟

پایگاه خبری- تحلیلی «دیلی بیست» در گزارشی درباره تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، بر تاثیر مواضع تند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد. این رسانه آمریکایی، در گزارش امروز شنبه خود نوشت: «مواضع تند بولتون در قبال سوریه تاثیر معکوس داشت و ترامپ را به خارج شدن (از سوریه) واداشت».

در این گزارش آمده است: «مقام‌های ارشد آمریکایی می‌گویند که مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای به چالش کشیدن ایران، دایره اهداف آمریکا در سوریه را گسترش داد و ترکیه نیز از فرصت پیش آمده برای فشار بر آمریکا جهت خارج شدن از سوریه استفاده کرد».

دو مقام ارشد آمریکایی گفتند، تصمیم بولتون در سوریه «اثر معکوس» گذاشت و دلیل کلیدی دستور ترامپ برای خروج نظامیان از سوریه همین موضوع بوده است.

دیلی بیست گزاش داد: «بولتون در ماه سپتامبر یک ماموریت دومی را به اهداف آمریکا در سوریه اضافه کرد. به گفته او نظامیان آمریکایی در سوریه به طور نامحدود باقی می‌مانند تا علاوه بر نابودی داعش، نیروهای ایرانی را هم به تدریج وادار به خروج کنند».

طبق گزارش این رسانه، «ترامپ مدت‌ها قبل از آنکه رئیس‌جمهور شود، موضع تندی علیه تهران داشت اما او هرگز از این موضوع که حضور بی‌پایان آمریکا در سوریه را به موضوع ایران وصل کند، خرسند نبود».

به گفته مقام‌های آمریکایی که نامشان در این گزارش فاش نشده، «ترامپ جنگیدن با داعش را می‌پذیرفت اما از قبل هم درباره مدت این جنگ ابراز ناخرسندی کرده بود. او بهار امسال خطاب به تعدادی از افراد حاضر در یکی از دیدارهایش گفته بود مایل است که "به زودی" از سوریه خارج شود».

دیلی بیست گزارش داد: «با این حال، بولتون که به عنوان یکی از افراد دارای تندترین مواضع سیاست خارجی به ویژه در خصوص ایران شهرت دارد، در جریان گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل عملا جنگ (آمریکا در سوریه) را با یک هدف جدید ترسیم کرد. او گفت که "ما قرار نیست تا زمانی که نیروهای ایرانی از مرزهای این کشور خارج شوند، از سوریه خارج شویم"».

این اظهارنظر مشاور امنیت ملی کاخ سفید، واکنش پنتاگون را به دنبال داشت و مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا، اظهارنظر بولتون را رد کردند.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده بود که بعد از مکالمه تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور ترکیه، او تصمیم به خروج نظامیان آمریکایی از سوریه گرفت.

طبق این گزارش، «رجب طیب اردوغان» با یادآوری این نکته به ترامپ که بارها گفته تنها دلیل حضور نیروهای آمریکا در سوریه غلبه بر داعش است، از او پرسید: «چرا هنوز آنجا هستید؟» او همچنین یادآوری کرد که عملیات غلبه بر داعش تا ۹۹ درصد کامل شده است. در حالی که اردوغان هنوز پشت خط بود، ترامپ از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پرسید اگر حرف اردوغان درباره شکست داعش صحیح است چرا نیروهای آمریکا هنوز در سوریه هستند؟

بولتون اعتراف کرد که حرف اردوغان مورد تأیید وزرای دفاع و خارجه آمریکا و «جیمز جفری»، نماینده ویژه واشنگتن در امور سوریه و «برت مک‌گورک»، نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ادعایی مبارزه با داعش قرار دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید همچنین گفت که کل اعضای شورای امنیت ملی آمریکا موافقند که غلبه بر داعش بایستی ماندگار باشد و این نیازمند انجام اقداماتی فراتر از بازپس‌گیری اراضی از این گروه تروریستی است اما ترامپ بدون توجه به این حرف بولتون، سریعاً تسلیم حرف اردوغان شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    12 3
    پس ترامپ هم فهمید که بولتون یک عقب افتاده ذهنی و مایه آبروریزی کاخ سفیده، همانطور که بوش پسر هم فهمید و با اردنگی بولتون را از کاخ سفید بیرون انداخت.
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      0 0
      عقب افتاده کسایی هستند که فکر میکنن ترامپ و دار و دستش دیونه اند. اونا با های و هوی بدون امضای توافق و دادن تعهد به هرچه خواستن رسیدن
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    2 1
    حیفه اینقدر ساده نباشید امریکا دروغ گفته که می خواد از سوریه بره
  • سید IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    1 1
    عداوت عدو سبب خیر برای ما شده است! هرچه خدا بخواهد همان خواهدشد!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    2 3
    آمریکا تو سوریه تخم گذاری کرده هوا که گرم بشه کرم ها از تخم میان بیرون
  • GB ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    2 0
    خبرها میگن ترومپ داره مقدمه چینی میکنه برا انتخابات 2020 چون به مردم قول داده بود که نظامیان رو برمیگردونه به آمریکا و به رای همون مردم در 2020 هم احتیاج داره ( چون میدونه #آمریکا، #ایران نیست که مردمش بدون عملکرد مثبت و عمل به وعده های انتخاباتی به رییس جمهور دوباره رای بدن!)
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    0 1
    فریب یا فرار فرقی نمی کند امروز یا فردا فرقی نمی کند آمریکا سرانجام باید با خفت برود
  • محمد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
    1 0
    این بیرون رفتن ناگهانی آمریکا خطرناکه باید مواظب بود شاید نیروهایش رو برای جنگی بزرگتر متمرکز میکنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس