شب یلدا

درواپسین روزهای پاییز "شب یلدا" درپیش است و بسیاری ازتازه دامادها درحال تهیه خونچه برای عروس بوده و دربرخی از روستاها نیز خانواده‌ها به دنبال ایجادکرسی گرم هستند.

به گزارش مشرق، شب یلدا یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان وکهن ترین جشن‌های ایرانی است که در اولین شب زمستان دوستان و آشنایان طولانی‌ترین شب سال را گردهم جمع می‌شوند و طولانی‌ترین شب سال را با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

در این شب برنامه‌هایی با آداب و رسوم مختلف در گوشه و کنار کشور و شهرهای مختلف آذربایجان شرقی برگزار می‌شود که در تبریز و سایر شهرهای استان نیز شب چله با آداب و رسوم خاصی همراه است.
بیشتر بخوانید:

شب نشینی و دورهم جمع شدن در بلندترین شب سال سنتی است که از دیرباز درفرهنگ کشورمان جایگاه ویژه‌ای داشته است و میزبانان در این شب که موسوم به "شب یلدا" نام دارد با آجیل هفت قلم؛ هندوانه، انار و شیرینی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

باگذشت زمان با اینکه صمیمیت و ساده زیستی در بین مردم و خانواده‌ها درشب یلدا موج می‌زد ولی الان چند سالی است که با چشم و هم چشمی خانواده‌ها از معنویت این مراسم کاسته است و مردم، کامل و بی نقص اجراشدن شب یلدارا در خرید همه رقم خوراکی و تنقلات می‌بینند.

یلدای نه چندان سرد سال 97 رسید و بازهم مثل سال‌های گذشته با خود، گرانی میوه و برای تازه دامادها هزینه‌های بالایی را تحمیل کرده است و باید دید آیا مردم در زمان‌های گذشته نیز در این آیین سنتی این گونه رفتارهایی را داشتند.

هندوانه‌های سفید و قرمز میهمان سفره‌های مردم در یلدا

اولین میوه‌ای که مردم برای شب یلدا تهیه می‌کنند و در هر خانه ایرانی پیدا می‌شود هندوانه است که این میوه به یکی از میوه‌های سفره شب یلدا معروف شده است.

هندوانه که مظهر شیرینی، خونگرمی، سرسبزی و سرخ فامی، شادابی و سرزندگی است همه ساله در شب یلدا میهمان مردم خونگرم کشورمان است.

سو استفاده برخی از میوه فروشان از بازارگرم شب یلدا

اگر گذرتان به بازارهای میوه افتاد برخی از شگردهای استفاده شده در درج قیمت میوه و کالاها را بانگاه کردن و پرسیدن از نزدیک لمس خواهید کرد.

این روزها یکی از شگردهایی که میوه فروشان استفاده می‌کنند استفاده از حروف‌های کوچک در قیمت‌های نوشته شده بر روی پلاکاردهای اطلاع رسانی قیمت در جلو درب مغازه‌ها و خودروهای مستقر در خیابانهاست.

حال با توجه به این حرکت که به نوعی سو استفاده از مردم و کلاهبرداری است چرا سازمان‌های مربوطه هم چون بازرگانی و اتحادیه‌های میوه فروشان در این زمینه اقداماتی را انجام نمی‌دهند سوالی است که باید مسئولان مربوطه در مقابل مردم پاسخ دهند.

بافرارسیدن شب یلدا بازار فروش میوه در سراسر کشور و بویژه آذربایجان شرقی گرم‌تر شده و مردم مشغول خریدن میوه برای سفره یلدای خود هستند و در این میان کسانی هم هستند که به دلیل شرایط مالی نمی‌توانند از این شب بلند بهره مند شوند و چه خوب است در این روز به یاد آنانی که نمی‌توانند و ندارند هم باشیم.

هستند در بین مردم خیرانی که شب یلدای خود را با کمک به نیازمندان شروع می‌کنند و باخرید میوه و اهداء هدایایی دست نیازمندان را گرفته و موجب شادی آن‌ها می‌شوند.

بازگویی خاطره بزرگان خانواده درکنار کرسی‌های گرم روستایی

یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی که بیشتر در روستاها مشاهده می‌شد استفاده مردم از کرسی برای گرم کردن خانه بود و هنوز هم در برخی از روستاهای کرسی وجود دارد.

در زمان‌های گذشته مردم روستاها در شب یدا کنار یک کرسی نشسته و ضمن خوردن میوه‌های تهیه شده در سفره خود داستان‌ها و خاطره های گذشته خود را برای نسل جوان خود بازگو می‌کردند و آن شب هم برای همه میهمانان به یک خاطره خوب تبدیل می‌شد.

مادربزرگ و پدربزرگ هر خانواده ازخاطرات شیرین و تلخ خود برای نسل جوان خانواده بازگویی کرده و به همین منظور مراسم‌های خود را به شکل ساده و بدون هیچ هزینه خاصی برگزار می‌کردند.

توزیع بسته‌های حمایتی ویژه شب یلدا دربین نیازمندان

یکی از خیران استان که خواست نامش مطرح نشود، با اشاره به توزیع بسته‌های ویژه حمایتی در بین نیازمندان اظهارداشت: همزمان بافرارسیدن شب یلدا، با مشارکت خیران بسته‌های ویژه شب یلدا در استان توزیع شد که این بسته غذائی شامل روغن، ماکارونی، برنج، گوشت قرمز و میوه هرکدام به ارزش تقریبی بیش از 150 هزار تومان است.

وی اضافه کرد: پیش از این نیز پوشاک نو در بین خانواده‌های نیازمند توزیع شده بود.

این خیّر اضافه کرد: ارائه کمک‌های مالی برای تعمیر و احداث مسکن برای خانواده‌های محروم از جمله حرکت‌های اجتماعی خیران در است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس