کد خبر 921511
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
نیروهای آمریکایی

شناخت انگیزه ترامپ برای صدور این فرمان آسان نیست. ممکن است او بخواهد پایگاه اجتماعی‌اش را خشنود کند که در انتخابات اخیر کنگره با شوک ناشی از موج بزرگ گرایش به دمکرات‌ها مواجه شدند.

به گزارش مشرق، عبدالله شهبازی پژوهشگر تاریخ در کانال تلگرامی خود یادداشتی از یک محقق آمریکایی درباره خروج نظامی آمریکا از سوریه را منتشر کرد.

تحلیل خوان کول، محقق آمریکایی، درباره دستور ناگهانی و حیرت‌انگیز ترامپ دال بر خروج کامل و سریع نیروهای نظامی آمریکا از شمال شرقی سوریه:

شناخت انگیزه ترامپ برای صدور این فرمان آسان نیست. ممکن است او بخواهد پایگاه اجتماعی‌اش را خشنود کند که در انتخابات اخیر کنگره با شوک ناشی از موج بزرگ گرایش به دمکرات‌ها مواجه شدند و نیز با پرونده‌های رسوایی قضایی که اعضای حلقه ترامپ را به زندان می‌فرستد و اعضای خانواده‌اش را تهدید می‌کند.

در هفته‌های اخیر اردوغان تهدید کرد که به منبج، شهری در سوریه واقع در غرب رود فرات، حمله خواهد کرد. این شهر را کُردها و نیروهای آمریکایی از داعش پس گرفتند و نیروهای آمریکایی حفاظت آن را به دست دارند و با متحدان کردشان آمیخته‌اند. اگر تهدید اردوغان تحقق یابد، برخورد نظامی میان دو عضو ناتو [ترکیه و آمریکا] محتمل خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده فرمان عجیب و ناگهانی ترامپ

چند ملاحظه راهبردی درباره اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه

از سوی دیگر، ترکیه تهدید کرد که به جای موشک‌های پاتریوت آمریکایی سیستم ضد هوایی روسی می‌خرد. این امر واشنگتن را عصبانی کرد. ولی به محض اینکه ترامپ فرمان خروج نظامی از سوریه را توئیت کرد، خرید میلیاردها دلاری موشک‌های پاتریوت از سوی ترکیه نیز اعلام شد.

شاید ترامپ نمی‌خواهد به خاطر کُردهای چپ‌گرا و «ضد کاپیتالیست» با ریسک وخامت روابط با ترکیه مواجه شود. و ممکن است اردوغان خرید بیش از سه میلیارد دلاری پاتریوت را منوط کرده باشد به خروج آمریکا از سوریه و مجوز ورود ترکیه برای سرکوب کردهای سوریه.

بازندگان و برندگان خروج آمریکا کیستند؟

خوان کول «بازندگان» و «برندگان» خروج نظامی آمریکا از سوریه را اینگونه می‌بیند:

الف) بازندگان

۱-  اسرائیل «بازنده» است. از سال ۲۰۱۱ سوریه محل عملیات میلیشیاهای شیعه هوادار ایران، مانند حزب الله لبنان و حرکت النجبای عراق، بوده است. این نیروهای شیعی بیش از همه از جهادی‌های سلفی نفرت دارند ولی در مرحله بعد از اسرائیل متنفرند. اسرائیل امید داشت که با حضور درازمدت نظامی آمریکا در سوریه راه نفوذ ایران در این کشور را مسدود کند که هیچگاه امیدی کاملاً واقع‌بینانه نبود. اسرائیل هنوز می‌تواند مستقیماً حزب الله را در خاک سوریه مورد هدف قرار دهد ولی دیر یا زود ممکن است ضد هوایی‌های جدید روسی دولت سوریه مانع از حملاتش شود. اگر سوری‌ها خود نحوه استفاده از این ضد هوایی‌ها را بیاموزند پروازهای اسرائیل در مخاطره خواهد بود. اسرائیل بتدریج امکانات خود را برای تفوق نظامی بر همسایگانش از دست می‌دهد؛ وضعی که بکلی متفاوت است با اواخر سده بیستم میلادی.

۲- کردهای چپ‌گرای سوریه «بازنده» هستند زیرا با خروج نیروهای آمریکایی در میان حملات ترکیه و دولت دمشق تنها خواهند ماند.

۳- عراق شاید «بازنده» باشد زیرا بدون حضور آمریکا نگران تجدید حیات داعش در شرق سوریه خواهد بود.

ب) برندگان

۱- ترکیه «برنده بزرگ» است زیرا با تحرکات و مانورهای خود سرانجام توانست ترامپ را عقب راند. مستنداتی که برای ماجرای قتل خاشقچی گرد آورد به این امر کمک کرد.

۲- ایران «برنده» است. تیم جنگ‌طلب دولت ترامپ می‌خواهند آمریکا و نیروهای ویژه آمریکایی در منطقه کردستان سوریه باقی بمانند تا از آن علیه ایران و میلیشاهای هوادار ایران در سوریه استفاده کنند.

۳- روسیه «برنده بزرگ» است. روسیه می‌خواهد تمامی سوریه منطقه نفوذش باشد و به این دلیل به دولت دمشق کمک می‌کند تا تمامی خاک سوریه را پس گیرد. بعلاوه، روسیه می‌خواهد نشان دهد که «ابرقدرت» است و نقش میانجی را میان کشورهای و دستجات مختلف خاورمیانه بازی کند.

۴- دولت بعثی بشار اسد «برنده بسیار بزرگ» است.

۵- میلیشیاهای شیعه دوازده امامی لبنان و عراق «برنده» هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    7 0
    انگلهای روشنفکر ماب ایرانی ببینند که اقتدار یعنی این نه خنده مضحک ظریف و اداده و روحانی گوش بفرمان خاتمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس