محمد ایمانی

آمریکایی ها پس از ناکامی در دو جنگ مستقیم عراق و افغانستان، جنگ نیابتی را چاره کار مهار ایران و جبهه مقاومت اسلامی یافتند. آنها می خواستند جنگ شکست خورده برای تغییر نقشه منطقه را بازسازی کنند.

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه ای طی یادداشتی درباره اعلام خروج نیروهای آمریکایی از خاک سوریه، در کانال تلگرامی خود نوشت:

چرا اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه، شکستی راهبردی برای ایالات متحده است؟ اعلام خروج نیروها، البته آدرسی غلط  و گمراه کننده است. آمریکا نیروی نظامی تعیین کننده ای در سوریه نداشت؛ چه اینکه جنگ سوریه، ذاتا جنگ نیابتی آمریکا محسوب می شد و شکست اصلی و مهم  آمریکا در این جنگ، یک سال پیش از این، با اعلام نابودی حکومت داعش رقم خورد.

آمریکایی ها پس از ناکامی در دو جنگ مستقیم عراق و افغانستان، جنگ نیابتی را چاره کار مهار ایران و جبهه مقاومت اسلامی یافتند. آنها  می خواستند جنگ شکست خورده برای تغییر نقشه منطقه (پروژه خاورمیانه جدید) را بازسازی کنند. بنابراین سراغ به روز رسانی مدل جنگ نیابتی یی رفتند که چند دهه قبل علیه شوروی در افغانستان راه انداخته بودند و آن را از جمله عوامل فرو رفتن شوروی در باتلاق و از عوامل زمینه ساز فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی می دانستند.

ترامپ درست می گفت که داعش را هیلاری کلینتون راه انداخت؛ همچنان که طالبان (بعدی) رانظایر برژینسکی راه اندازی کرده بودند. وبسایت BBC پس از مرگ برژینسکی نوشت: بدون شک برژینسکی را باید معمار ظهور و رشد جهادیست ‌ها در سیاست بین‌المللی دانست. او می‌گوید "روزی که روس‌ها از مرز [افغانستان] گذشتند، من به رئیس جمهور کارتر نوشتم ما این فرصت را داریم که به روس‌ها جنگ ویتنام شان را عرضه کنیم. برای مدت ده سال، مسکو مجبور بود در جنگی وارد شود که حکومتش توانایی پیش برد آن را نداشت. چه چیزی در تاریخ مهم تر است؟ وجود طالبان یا فروپاشی شوروی؟".

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

آبرومند تر از BBC پیدا نکردید؟!

گوشت و گربه و جهانگیری

آمریکایی ها می خواستند همین نقشه باتلاق ویتنام و افغانستان را که خودشان به همراه روسها چشیده بودند، برای ایران و متحدانش بازسازی کنند. خوب هم پیش رفتند؛ تا نزدیکی دروازه های دمشق. اما چنان که دورادور می دانیم، به تدبیر حکیمانه مقتدای انقلاب و جانفشانی و خط شکنی مدافعان گمنام و نام آور حرم، همین جنگ پیچیده مغلوبه شد و و سرشکستگی جنگ، برای آمریکا و متحدانش باقی ماند.

آغاز جنگ با رجز خوانی اوباما رقم خورد که مدعی بود "اسد باید برود". متحدان آمریکا نیز همین رجز را تکرار کردند. اکنون آنچه به دروغ، قیام مردم و بهار سوریه وانمود می شد، چهره واقعی خود در قالب "ناتوی غربی-عبری-عربی" نشان می داد. وقتی جنگ به سربالایی رسید، اوباما متوسل به تهدید شد و اعلام کرد آمریکا فلان روز مستقیما به سوریه حمله می کند.

اما روز موعود که رسید، دولت آمریکا پا پس کشد؛ چون در افغانستان و به ویژه عراق نقره داغ شده و دست کم 7 هزار میلیارد دلار دلار خسارت برای خود به بار آورده بود؛ بی آن که کوچک ترین دستاوردی روی زمین و در میدان سیاست داشته باشد.

ترامپ همین خسارت ها را  که موجب شده ظرف دو دهه، بدهی آمریکا از 5 هزار میلیارد به 22 هزار میلیارد تومان افزایش یاید و آمریکا را بدهکارترین دولت دنیا کند، سکوی پیروز در انتخابات قرار داد. اما پس از پیروزی کوشید به بهانه هزینه دار بودن جنگ سوریه، رژیه های مرتجع به ویژه عربستان را بدوشد. حتی صراحتا گفت اگر می خواهید ما در سوریه بمانیم، باید هزینه آن را بپردازید.

او برای احیای پرستیژ ابر قدرتی، دو بار آرایش حمله به سوره گرفت. نوبت اول، 18 فروردین 96 بود که نیروهای آمریکایی به بهانه حمله شیمیایی "خان شیخون" ادلب، با موشک به پایگاه هوایی الشعیرات در حمص سوریه حمله کردند. این حمله از دریای مدیترانه و از روی دو ناو جنگی «یواس‌اس راس» و «یواس‌اس پورتر» انجام شد اما در حد نقطه زنی متوقف ماند. پایگاه الشعیرات، نقش بزرگی در آزادی #تدمر از دست داعش داشت. این اقدام جنایتکارانه،درست در ایام پاکسازی اطراف دمشق از آخرین بقایای گروه های تروریستی صورت می گرفت.

نوبت دوم، 24 فروردین امسال بود که آمریکا مرتکب حمله موشکی شد و با همراهی انگلیس و فرانسه، 100 موشک به چهار منطقه سویدا، حماه، حمص و دمشق شلیک کرد. اما هیچ یک از این دو حمله نتوانست لاشه پیشرفته ترین و بُرنده ترین سلاح آمریکا را از زمین بلند کند. داعش، آخرین  موثرترین جنگ افزار صهیونیسم مسیحی بود که مقابل چشم سازندگان آن و به دست پهلوانان شجاع محور مقاومت در هم شکست. اگر از موشک ها کاری بر می آمد، داعش را نمی ساختند.

یادداشت دیگری از محمد ایمانی را بخوانید:

حمایت مشکوک از متهمان اقتصادی دانه درشت

این پرونده را ظریف و روحانی قضاوت کنند

اکنون در حالی که محور مقاومت، بیش از هر زمان دیگری مُشرف بر رژیم صهیونیستی است و به اذعان خود صهیونیست ها، دست کم یکصد هزار موشک، مراکز مهم امنیتی و اقتصادی و جمعیتی اسرائیل را در تیررس دارند، دولت ترامپ مجبور می شود خروج از سوریه را اعلام کند.

آخرین بار صهیونیست ها در حمله به غزه و عملیات آدم ربایی، متحمل شکستی سهمگین شدند که به التماس آتش بس و استعفای وزیر جنگ رژیم ختم شد. کمتر از یک ماه بعد، تصمیم از سر ناچاری ترامپ، به اعلام استعفای توام با اعتراض جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا منتهی شده است.

هشت سال پس از شروع جنگ جهانی سوم در سوریه، دولت آمریکا رسما دست ها را بال می برد؛ رحمت و رضوان الهی نثار شهید همدانی و هزاران شهید و مجاهد گمنام از لبنان و افغانستان و پاکستان و عراق و سوریه و ایران باد که این پیروزی بزرگ را پدید آورند
چند سال قبل که پیروزی راهبردی در منطقه القصیر اتفاق افتاد و خبر از تغییر روند جنگ  داد،  ژان پی یر فیلیو  تحلیلگر روزنامه فرانسوی لوموند نوشت "روند درگیری ها در سوریه کاملاً تفاوت کرده است و ارتش سوریه خط مقدم درگیری ها را به نیروهای حزب الله و سایر نیروهای متحد ایران سپرده که براساس اعتقاد آخرالزمانی در سوریه فداکاری می کنند و شهید می دهند. سید حسن نصرالله برای نشان دادن ارادت خود به آیت الله خامنه ای، این خدمت را انجام می دهد.

لوموند تصریح می کرد: فراخوان دفاع از حرم حضرت زینب(س)  به منظور گردآوری هزاران شبه نظامی از کشورهای مختلف و اعزام آنها به سوریه صورت گرفت. این حرم دو مناره طلایی دارد که از سوی ایران به سوریه هدیه داده شده. این دو مناره نفوذ ایران در این مکان را نشان می دهد".

سلام بر قلب زینب صبور و سلام بر همه پاکباختگان حرم مطهر "پیام رسان انقلاب کربلا".

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس