کد خبر 921483
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
رایزنی بشار اسد با هیات روسی

روزنامه رای الیوم در گزارشی خروج آمریکا از سوریه را سیلی به صورت رژیم اسرائیل و پیروزی برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه توصیف کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه رای الیوم در گزارشی به قلم زهیر اندراوس به بررسی علل و پیامدهای تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه پرداخت و نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه به منزله تیر خلاص به همه اهداف شکست خورده اسرائیل درقبال سرزمین شام از تقسیم و سرنگونی بشار اسد رئیس جمهور سوریه گرفته تا حمایت از شماری از گروههای تروریستی مخالف و جلوگیری از گشودن شدن جبهه جدید مقاومت علیه اسرائیل در بلندی‌های جولان از سوی حزب الله و ایران بود. سران رژیم اسرائیل این وضعیت را تهدیدی راهبردی می دانند که خاطره فاجعه ماه مه سال 2000 میلادی برای ارتش آنها هنگام یورش به لبنان را در ذهنشان زنده می کند زیرا ارتش اسرائیل زیر ضربات مقاومت حزب الله مجبور شد تا از لبنان فرار کند. روشن است که تاریخ تکرار می شود و با توجه به روابط بسیار بد بین مسکو و روسیه از زمان سرنگونی هواپیمای روس بر فراز سوریه در سپتامبر گذشته، بعید نیست که این سناریو جنبه عملی به خود بگیرد و بسیاری از قواعد درگیری را تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

تصویر بزرگتری که باید بالای سرمان آویزان کنیم

پشت پرده فرمان عجیب و ناگهانی ترامپ

علاوه بر این، همانطور که شیمون شفر تحلیلر بزرگ روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت در این زمینه تاکید کرد، سران اسرائیل و جامعه صهیونیستها دچار اضطراب شده اند زیرا آمریکا آنها را در برابر سرسخت ترین دشمنان یعنی حزب الله و ایران تنها رها کرده است.

شفر گفت: تصمیم ترامپ نشان از ضعف و بالاتر از آن، به منزله خیانت واشنگتن به هم پیمانانش و در وهله اول کردهای سوری به شمار می رود. اسرائیل نیز احساس نگرانی می کند زیرا اساسا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از دخالت در جنگ سوریه پرهیز کرد و به آمریکایی ها برای تضمین منافع اسرائیل به هنگام پایان جنگ تکیه کرد اما اکنون به نظر می رسد که سوریه به دست سرسخت ترین دشمنانش افتاده است؛ بدون اینکه کسی به منافع اسرائیل توجه کند.

اما حیمی شالیف تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی هاآرتس معتقد است که تصمیم ترامپ تف کردن به صورت اسرائیل است.

این روزنامه با اشاره به سیلی آمریکا به صورت هم پیمان و دُردانه خودش یعنی اسرائیل در زمانی بسیار حساس نوشت: بسیاری از رسانه های دیگر اسرائیلی نیز تصمیم آمریکا برای آغاز خروج نیروهایش از سوریه را مورد بررسی قرار داده و شبکه های 12 و 13 تلویزیونی اسرائیل این تصمیم را پیروزی برای بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ایران و روسیه و روی بد و ناگوار برای اسرائیل دانستند که در منطقه تنها باقی خواهد ماند.

شرکه خبری اسرائیل به استناد به منابع سیاسی و امنیتی بلدپایه در تل آویو نوشت: خروج آمریکا فضای حائلی را که نیروهای آمریکایی در منطقه القائم در مرز عراق بین نیروهای الحشد الشعبی در عراق و حزب الله و نیروهای ایرانی در سوریه ایجاد کرده بودند، از بین می برد.

دانا وایس تحلیلگر سیاسی شرکت خبری اسرائیل اشاره کرد که اسرائیل با خروج آمریکا از سوریه، برگ برنده مهمی علیه ایران در سوریه را از دست داد.

شبکه دهم تلویزیون اسرائیل نیز با ابراز ناامیدی از تصمیم آمریکا تاکید کرد که این خروج به منزله سیلی آمریکا به تل آویو و پیروزی ایران و حزب الله و روسیه به شمار می رود. این شبکه افزود: آمریکایی ها شکست خورده از سوریه خارج شدند؛ نه پیروز.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیشتر اعلام کرد که تل آویو از قبل از تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه آگاه شده است. او افزود: تل آویو پیامدهای این خروج را بررسی می کند. او همچنین از تهدیدهای احتمالی ناشی از این تصمیم آمریکا سخن گفت اما در عین حال افزود که اسرائیل می داند چطور از خودش دفاع کند. این درحالی است که روزنامه یدیعوت آحارنوت فاش کرد که نتانیاهو با همه قدرت و توان خود برای متقاعد کردن ترامپ جهت صرف نظر کردن از تصمیم خود تلاش کر اما ترامپ از این امر خودداری کرد. روزنامه صهیونیستی این سوال را مطرح کرد که "کجاست این سخن نتانیاهو که در مناسبت های مختلف می گفت ترامپ بزرگترین رئیس جمهور حامی اسرائیل است؟!"

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • پویا IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    31 9
    ساده انگارانه است که آمریکا میدان را برای ما خالی کرده باشد این تصمیم بسیار مشکوک است باید به هوش باشیم. درگیری جدید و خطرناکی در جریان است تهدید موشکی اسرائل علیه ما , استعفای وزیر دفاع , تجمع نیروهای آمریکایی در اربیل ,
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      2 14
      توهم توطئه ولتون نمیکنه
    • مهدی IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      9 0
      بنظر می‌رسد آمریکا ادامه کاررا به ترکیه سپرده است تا در ازای امتیاز سرکوب کردها، دیوار حایلی برای اسرائیل باشد.
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      6 0
      تکیه آمریکا به ترکیه، میتونه نشانه‌ای از زوال زود هنگام عربستان و نامیدی آمریکا از آنها باشد.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      0 4
      میگن کار ایران تمومه!
  • محمـّ؁د IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    10 0
    ۶ ماه پیش هم حرفش رو زدن ولی در نهایت همه چی کنسل شد! آمریکا هنوز به طور عملی نیروها و تجهیزاتش رو از سوریه خارج نکرده و هرگز نباید ازش غافل بود
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    4 7
    خدای من بازناامنی وبرادرکشی درخاورمیانه شروع خواهدشد۰
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
      0 0
      عجب فرار عامل ناامنی ، باعث ناامنی است ؟!
    • ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
      0 0
      خیلی احمقی
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    11 0
    این تصمیم مردک گاو چران برای جلو گیری از استیضاح است تا جلوی خرج نظامی بی حاصل را بگیرد یک سرمایه دار همه کارهایش روی حساب مادی است
  • احسان IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    8 1
    به نظرم ایران باید به مراکز حساس کشور فرمان اماده باش بده، احتمالا نقشه ای برای ایران دارند شاید دارن شرایط رو برای حمله به ایران اماده میکنن
    • سید محمد مصطفوی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
      2 2
      باجون دل دفاع می کنیم . فرزندان وشیعیان امیرالمومنین علی ( ع ) اماده اند جنگ رو حتی به خاک آمریکا بکشن. یادتون نره ؛ بدون اغراق ؛ما ایرانیان ؛شاهزادگان پارسی هستیم که خون علی ( ع ) در راگ های ماجاری و عشقش در دل های ما و قدرتش در بازوان ما قرار داره.لبیک یا حسین.
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    8 0
    اول اینکه باید به دیده شک نگاه کرد ولی در کل زیاد مانور ندید تا آمریکا کامل خارج بشه و بعد قدرت مقاومت تثبیت بشه اونوقت رجز بخونید وگرنه یه دفعه این حیوانات درنده خوی برا اینکه خودی نشون بدن دوباره آشوب میکنن (با عرض معذرت از حیوانات وحشی و درنده )
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    4 4
    امریکابااین همه شکست وایران بااین همه پیروزی پس چراوضع اینه
  • محمد IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    3 0
    بنظر میرسه آمریکا داره با خروجش راه رو برا ترکیه و جبه النصره باز می‌کنه برا حمله به سوریه این کار شک نکنید توطئه بزرگی هست
  • جد IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
    0 0
    شکی نیست نقشه جدید امریکاه در راه است ان اقای که گفته توهم است نقشه امریکاه باید بگوئیم خیلی احمق وساده هستید امریکاه دنبال ضربه پنهانی له ایران است باید مسئولین مواظب باشند خیلی خطر ناک است
  • دانشجوی تاریخ IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    0 0
    در بررسی تاریخ مشخص می شود که امریکایی ها یک بار دیگر این روش را انجام داده اند: جنگ ویتنام. نیکسون جمهوریخواه با شعار پایان جنگ ویتنام به قدرت رسید. پس این روش مسوبق به سابقه است. خصوصا این که عامل اصلی آن قدرت سخت جمهوری دمکراتیک ویتنام (شمالی) و جنبش ازادیبخش ویتنام جنوبی (ویت کنگ) بوده است. البته در کنار آن باید به تغییر روابط میان دو قطب بزرگ جهان کمونیسم یعنی جمهوری خلق چین و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز توجه شود. شاید هم امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که ثبیت دولت قانونی دکتر بشار اسد عملا به اتمام رسیده است و آنها نمی توانند کاری انجام دهند. لذا تصمیم گرفته اند که منطقه را ترک کنند. ولی یک مورد مهم در این جا وجود دارد و آن این که نیروهای رزمی امریکا منطقه را ترک نمی کنند بلکه از شرق فرات به شرق دجله رفتند و در اقلیم کردستان مستقر شدند. این مطلب کمی نگران کننده است.
  • یادی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    2 0
    اقبال خصم هرچه فزون تر شود نکوست فواره چون بلند گشت سرنگون شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس