کد خبر 921403
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
فراستی

شب سینما در یازدهمین نشست خود، شامگاه چهارشنبه 28 آذر، با اجرای مسعود فراستی و موضوع «زیبایی شناسی و سینما»، میزبان جواد کریمی، پژوهشگر فلسفه و زیبایی شناسی بود.

به گزارش مشرق، کریمی در  مقدمه، چیستی زیبایی شناسی را توضیح داد: مفهوم زیبایی بسیار گسترده و در برگیرنده است، شکاف میان این مفهوم و واقعیت چنان گسترده است که اساسا این مفاهیم توانسته خودش را با رویکردهای فلسفی حفظ کند و در عین حال تحمیل کند به امر واقع و واقعیت. اساسا زیبایی مفهومی است که نمی توان به طور قطع در مورد مختصات درونی آن بحث کرد.

کریمی در مورد نظر افلاطون در بحث زیبایی شناسی و فلسفه گفت: اساسا آغاز و پایان فلسفه جایی است که افلاطون ایستاده است، دعوا بر سر کلیت و حقیقت. دعوا در جایی که هیچ گاه فلسفه نتوانسته آنرا اثبات کند اما همیشه امید واهی اثباتش را داشته.

سوژه دکارت سوژه آگاهی

وی در مورد سوژه دکارت گفت: سوژه دکارت سوژه آگاهی است. می اندیشم پس هستم. دکارت با جهانی مواجه شده که سراسر چندگانگی فکری و فلسفی است. افلاطون میراث خود را می سپارد به ارسطو. بعد از ارسطو فلسفه در غرب دچار فترت می شود. این میراث از طریق فلاسفه مسلمان انتقال داده می شود و در نهایت به خاستگاه خود برمیگردد. دکارت به درستی متوجه یک مسئله می شود، که من به عنوان شناسنده با این جهان چند پاره ای که ایدئالیزم اوبجکتیو به من تحویل داده و حقیقت را فارغ از سوژه مورد بحث قرار می دهد، روبرو هستم و اساسا مسئله فلسفه، جهان است و نه سوژه، بنابراین دکارت برمی گردد به انسان ، بر می گردد به سوژه. من چطور می توانم این جهان را تبیین کنم؟ چه امکانات و لوازمی برای منِ سوژه وجود دارد که من از طریق دیگر بتوانم دگر بار این جهان را شناسایی و کنترل کنم؟

وی در مورد زیبایی شناسی کانت گفت: کانت به عنوان اولین طرح کننده فورم، منظورش از فورم امر زیباست.

نقطه ای که فلسفه را آزار می دهد هنر است

کریمی در مورد هنر و فلسفه یان کرد: فلسفه روی مقوله هنر تمرکز می کند چرا که اساسا نقطه ای که فلسفه را آزار می دهد هنر است. بحث فلسفه بر سر کلیت است. فلسفه باید بتواند تمامی اجزای این جهان را با منطق و مختصات درونی خودش توضیح دهد و توجیح کند. جدال مدام میان هنر و فلسفه، جایی است که جدال اثبات و خلق اتفاق می افتد.

وی افزود: چیزی که باعث می شود علم وفلسفه کماکان دست اندازی خود را ه اثر هنری ادامه دهند حضور دو عنصر تحت عنوان مخاطب و هنرمند است.

فورم یک بیان ایجابی است

کریمی در مورد نظریه هنر دو رویکرد بازنمایی و فرانمایی را توضیح داد: بازنمایی می گوید اثر هنری بازنمایی حسانی واقعیت است که مسئله آن هنرمند است، یعنی اثر هنری کماکان معنای خود را از هنرمند می گیرد. فرانمایی می گوید امر هنری چیزی است که در ما ایجاد حس می کند و حس را فرانمایی می کند.

وی ادامه داد: فورم یک بیان ایجابی است. خلق اثر هنری ناشی از اراده مطلق نیست،هنرمند ابتدا باید در برابر آگاهی خودش و نظم نمادین مقاومت به خرج دهد تا به ناخودآگاه که منشا خلق حس از طریق کار دستی است نزدیک شود. 

«شب سینما» پنجمین شب از « شب های هنر» با محوریت بررسی مفاهیم تخصصی سینما و نقد آن ها ، به تهیه کنندگی سلمان وکیلی ،هر سه شنبه شب ساعت 23 به صورت زنده از شبکه چهارم سیما پخش می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    0 0
    مجری هتاک چی شد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس