توتال

چرا در قرارداد با شرکت نفتی توتال، تعبیه پرداخت خسارت در صورت نقض آن صورت نگرفت؟

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه های خود نوشت:

روزنامه جام جم ضمن طرح این پرسش، به موضوع قراردادهای جدید نفتی (موسوم به IPC) پرداخت و نوشت: توتال به آسانی و بدون پرداخت جریمه از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی که به گفته وزیر نفت هر یک سال تأخیر در توسعه آن ۵/۵ میلیارد دلار خسارت به کشور می‌زند، خارج شد. ایراد کار کجاست؟ ایراد در الگوی جدید قراردادهای نفتی است؟ مهدی حسینی، مسئول تدوین الگوی جدید قراردادهای نفتی، این ادعا را رد می‌کند و معتقد است احتمالاً وزارت نفت این الگو را رعایت نکرده است.

بیشتر بخوانید:

عاقبت خوش‌بینی دولت به خارجی‌ها

شرکت‌هایی که پس از تحریم از ایران رفتند جریمه می‌شوند؟

ظریف با غرور ملی ایرانیان چه کرد؟


این در حالی است که مسئولان وزارت نفت برای تصویب الگوی جدید قراردادهای نفتی در دولت و مجلس تلاش زیادی کردند و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و حضور شرکت‌های نفتی خارجی را منوط به تصویب این قراردادها کرده بودند، اما اکنون که شرکتهای خارجی به راحتی از این قراردادها خارج شده‌اند، سؤال این است که اشکال از الگوی جدید قراردادهاست یا جای دیگر کار عیب دارد؟


سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در گفت‌وگو با جام جم از ابهامات قرارداد توتال پرده برداشت و به صراحت گفت: چارچوب قراردادهای جدید نفتی براساسی تنظیم شده بود که اگر شرکت سرمایه‌گذار و یا شریک خارجی ایران قصد خروج از پروژه را داشته باشد باید جریمه بپردازد.


حسینی درباره این که چرا توتال و شرکت چینی بدون پرداخت جریمه می‌توانند از قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شوند، تأکید کرد: با این که قرارداد توتال و شرکت ملی نفت ایران را ندیدم اما می‌توان حدس زد که قرارداد خارج از چارچوب قراردادهای جدید نفتی منعقد شده است.


جام جم می‌افزاید: برای بررسی بیشتر خبرنگار ما با کسری نوری، مدیر کل روابط عمومی وزارت نفت تماس گرفت و جویا شد که آیا قراردادی که با توتال منعقد شده براساس مفاد قراردادهای جدید نفتی بوده یا خیر که وی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در این زمینه باید با آقای حسینی رئیس کمیته قراردادهای جدید نفتی صحبت کنم.


وی افزود: بعید می‌دانم آقای حسینی گفته باشد که قرارداد توتال براساس قراردادهای نفتی نبوده است اما اگر این موضوع صحت داشته باشد حتماً اطلاع خواهیم داد. همچنین بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی که در زمان عقد قرارداد شرکت ملی نفت با توتال حمایت‌های زیادی کرد اکنون از مفاد قرارداد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: در زمینه قرارداد توتال با شرکت ملی نفت اصلاً اطلاعی ندارم و بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر با اعضای دیگر کمیسیون انرژی تماس بگیرید.


عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که چرا وقتی از مفاد آن اطلاع ندارید از این قرارداد حمایت کردید افزود: بهتر است با آقای قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی که اطلاع زیادی در این زمینه دارند صحبت کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    1 0
    چه سوال بی خرد آنه ای ....وقتی ریس کمیسیون انرژی مجلس اقای حسنوند.کوچکترین تخصصی در این رابطه ندارد معلومه عاقبت اینطور میشه . .....متاسفم
  • محمـّ؁د IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    2 0
    پاسکاری می کنن چون خوب می دونن چه گندی زده شده و باید پاسخگو باشن!
  • سید IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    2 0
    این هم از تیمسار اصلاح طلبان تهوع آور با آن حقوق های نجومی شان!
  • بصیرت IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    2 0
    باز زنگنه باز زدن خسارت !!!! تا کی !!!!!! پس این نهادهای امنیتی چه کار میکنند !!!!!!!
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
    1 0
    خخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس