مشایی نهاوندیان احمدی نژاد

در افکار حلقه انحرافی، ظهور چیست و چگونه رخ می‌دهد؟ انسان کامل چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه ظهور را محقق خواهد کرد؟ رابطه بهار و ظهور چیست و چگونه جهان برای ظهور آماده می‌شود؟

سرویس سیاست مشرق - همواره یکی از مهمترین مدعاهای حلقه انحرافی شکل گرفته در دولت‌های دهم این بوده که انحراف یک برچسب است که مخالفین سیاسی آقای احمدی‌نژاد برای از میدان به در کردن وی و متفرق کردن هوادارانش ساخته‌اند و اساساً انحرافی در افکار و عقاید این حلقه وجود نداشته و این حلقه بهترین منادیان و معتقدان اسلام ناب، مکتب امام خمینی (ره) و گفتمان اتقلاب اسلامی بوده و هستند.

به تازگی کتابی به نام «روایت انحراف» توسط پژوهشگران «اندیشکده ولاء» و درباره عقاید و افکار حلقه موسوم به «حلقه انحرافی» تألیف شده است. در این کتاب که به زودی به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر خواهد شد، تلاش گردیده تا فراتر از تحلیل‌های سیاسی راجع به حلقه آقای احمدی نژاد و دوستانش، به بررسی افکار و عقاید وی و این حلقه پرداخته شود. کنکاشی که می‌تواند نسبت عقاید و افکار این حلقه با مکتب «اسلام ناب» را که انقلاب اسلامی تعین یافته وجه نهضتی آن در عصر کنونی است را مشخص نماید. وب‌سایت «خبری-تحلیلی مشرق» به مرور گزیده‌ای از این کتاب را برای آشنایی بیشتر کاربران گرامی با جریان انحراف منتشر خواهد کرد.

آن‌چه پیش‌رو دارید بخش هشتم گزیده‌ای است که پیش از این هفت بخش از آن منتشر شده و آموزه‌های حلقه انحرافی درباره خدا و انسان و نسبت این آموزه‌ها با دین مبین اسلام و مکاتب غربی و الحادی بررسی گردید. در این بررسی‌ها مشخص شد که حلقه انحرافی، انسان را موجودی خداگونه دانسته و مأموریت او را تسخیر جهان می‌داند. در این بخش به بررسی جایگاه ظهور و مؤلفه‌های موعودگرایی خاصِ حلقه انحرافی خواهیم پرداخت.

درباره جریان انحرافی بیشتر بدانید:

روایت انحراف؛ نگاهی نو به افکار و عقاید حلقه بهار

چرا می‌توانیم مشایی را مروج «اومانیسم» بدانیم؟

احمدی‌نژاد و مشایی چه قرابتی با کابالا دارند؟

نگاه انحرافی احمدی‌نژاد و مشایی درباره انسان چگونه است؟

چرا از نظر مشایی با حذف انسان، خدا حذف می‌شود؟

آیا از نظر مشایی و احمدی‌نژاد؛ خدا با خلقت انسان، خدا آفرید؟

وقتی مشایی انسان‌ها را در مقام خالقیت قرار می‌دهد!

**********

ظهور انسان کامل

از مهمترین محورهای سخنان و اظهارات حلقه انحرافی در طی سالیان گذشته، صحبت درباره «موعود» و «انسان کامل» است. بحث ظهور انسان کامل یکی از موضوعات کلیدی تأکید شده توسط حلقه انحرافی است که بارها در سخنان رئوس این حلقه مطرح شده است و در ادبیات آنان جایگاهی اساسی دارد. مهمترین نمود این تأکید در تکرار دعای «اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر وجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه» توسط آقای احمدینژاد در سخنرانی‌های مختلف در مجامع داخلی و خارجی است.

مهدویت و انتظار ظهور امام زمان (عج) یکی از اعتقادات اساسی مسلمانان و به خصوص شیعیان است که زنده نگه داشتن آن همواره باعث افزایش امید به آینده و نیز موتور محرک انقلاب اسلامی بوده است. از این منظر در بدو امر، صحبت از موضوع «انتظار» توسط آقای احمدینژاد، نقطه روشنی بود که مورد حمایت و علاقه دوستداران انقلاب اسلامی قرار داشت، ولی با گذشت زمان و تغییر ادبیات این جریان از صحبت از امام زمان (عج) به عبارات جایگزین دیگری همچون «انسان کامل» و «بهار»، نقاط ابهام بزرگی در این موضوع خودنمایی کرد که سؤالات زیادی را به وجود آورد. سؤالاتی از قبیل اینکه در نگاه حلقه انحرافی چه نسبتی بین انسان کامل و امام عصر (عج) وجود دارد؟ ظهور چیست و چگونه رخ میدهد؟ رابطه بهار و ظهور چیست؟ و سؤالات متعدد دیگری.

مؤلفههای موعودگرایی بهاری

شیعه «امامت» را یکی از اصول مهم عقاید اسلامی دانسته و معتقد است که امامت یک مقام شامخ و موهبت خاص الهی است که خداوند بر بندگان خاص خود عطا فرموده است. در چهارچوب اعتقادی شیعه، امام، انسانِ کاملی است که کمالات انسانی در او به فعلیت رسیده، منزه از هر گونه نقص و سهو و خطا بوده، عالم به جمیع احکام دین و اسرار قرآن مجید و بیانگر حقیقت کتاب خدا و سنت رسول الله ﷺاست. امامان معصومین (علیهم‌السلام)، جانشینان پیامبر اکرم ﷺ بوده و بعد از شهادت یازدهمین امام، امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، یگانه فرزند برومند ایشان بنا به حکمت الهی، از دیدگان غایب گشته و با اراده پروردگار متعال در وقت معلوم، ظهور کرده و توحید و عدالت را در جهان برقرار خواهد نمود.

شیعیان در دوران انتظار، مأمور به رجوع به فقها[۱] و اقامه عدل و داد و زمینهسازی برای ظهور امام عصر (عج) هستند. لذا همواره شیعه نسبت به امام زمان (عج) به عنوان امام حیّ و موعود غایب، احساس و نگاهی متفاوت داشته و کوشیده است خود را در مسیر ظهور قرار دهد. در چنین زمینهای، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسیده و نظام جمهوری اسلامی ایران حول «ولایت فقیه» و خواست مردم مسلمان ایران شکل گرفت.

در سال ۱۳۸۴ محمود احمدینژاد با بر سر دست گرفتن ارزشهای انقلابی همچون «عدالت» -که پیش از آن با مدیریت رهبر معظم انقلاب و تلاشهای بدنه جبهه انقلاب، گفتمانسازی شده بود- و با ایثارگریها و فداکاریهای بدنه انقلاب، موفق به جلب توجه توده مردم شده و به ریاست جمهوری رسید. ابتدائاً به نظر میرسید که احمدینژاد که با تابلو اصولگرایی و از دل جریان انقلابی سر برآورده بود، در پی تحقق آرمانهای انقلابی بوده و از سر دغدغه و آرمانگرایی به مطرحنمودن نام امام عصر (عج) در مجامع عمومی میپردازد؛ اما به مرور زمان مشخص گردید که تفاوتهای ظریف و دقیقی در نگاه او و حلقه یارانش به موضوع امام موعود (عج) و مهدویت با اندیشه ناب شیعی وجود دارد.

اسفندیار رحیممشایی نیز سخنان و مواضع خاصی در رابطه با موعودگرایی (و فراتر از آن در قبال توحید و انسان) دارد. دیدگاههای خاص او در سخنان و مواضع شخص محمود احمدینژاد نیز قابل مشاهده است؛ بنابراین تأمل در سخنان مشایی و احمدینژاد میتواند به درک بهتر نگاه حلقه انحرافی در موضوع «موعودگرایی» و تفاوتهای آن با اندیشه مهدویت در تفکر ناب شیعی کمک نماید. تشیع با تکیه بر منابع قرآن و حدیث، معتقد به منجی حی از نسل حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حضرت علی (علیه‌السلام) و فرزند امام حسن عسکری (علیه‌السلام) است.

شیعه بنابر اقوال معصومین (علیهم‌السلام) معتقد است که امام دوازدهم، مهدیموعود (عج) است که در سال ۳۲۹ هجری قمری بعد از یک دوره زمانی که شیعیان از طریق نواب خاص، قادر به ارتباط با حضرت بودند و دوران «غیبت صغری» نام داشت، بنابر حکمت و امر الهی از دیدگان انسانها غایب گردیده و تنها با امر الهی در زمانی مشخص که فقط خداوند عزوجل نسبت به آن علم دارد، ظهور خواهند کرد. در توصیف امر ظهور، نشانههای آن، حوادث و وقایع بعد از ظهور، شیعه متکی به احادیث ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است.

بحثهای آسمانی، بحثهای زمینی

مطالعه سخنان اسفندیار رحیممشایی نشان میدهد که وی با تخفیف بحثهای آسمانی و نیز احادیث و روایات با کمک بحثهای به زعم خودش زمینی و ذوقیاتی تحت عنوان عقل به مقوله ظهور و موعودگرایی ورود پیدا میکند. مشایی قائل به دو گونه بحث و مقوله در عالم است؛ «آسمانی» و «زمینی». وی با این دوگانهانگاری و تفکیک، اهمیت بالایی به تعیینکنندگی مقولات زمینی در فهم مسائل میدهد و معتقد است علوم مادی به انسان، امکان درک بیشتری نسبت به تحولات میدهد تا «بحثهای آسمانی»! وی در اینباره میگوید:

«در نظر داشته باشید که این بحثهای معنوی، اخلاقی، عرفانی و قرآنی بحثهای آسمانی است. این بحث‌ها، منطقی، فلسفی و کلامی هستند. این مباحث براساس آیات و روایات مطرح میشوند؛ اما نه تنها فارغ از بحث عقلی نیستند؛ بلکه به شدت عقلی و خردورزانهاند و صد در صد بر مبنای مسائل عقول و با پشتیبانی خرد و عقل انجام میشوند. با وجود این، در زمین بحث به گونهای دیگر است [و با مباحث آسمانی تفاوت دارد.] فیزیک و شیمی فهم اتفاقات را آسان میکند. درک تحولات به فهم فیزیکی و شیمیایی نیاز دارد. در زمین بسیاری از مقولات علمی هستند که بروز و ظهور این معنا را نشان میدهد؛ و [با کمک آن مقولات] میتوان آن را فهمید.»

مشایی معتقد است که ممکن است مبانی، مفاهیم و منطق الهی و توحیدی از نظر فهم مظاهر و مصادیق بروز و ظهور آن، در زمین منشاء اثر و تعیین کننده نباشد:

«ممکن است مبانی و مفاهیم آسمانی و منطق الهی و توحیدی که یک از هزاران آن عرض شد، در زمین منشاء اثر، جدی و تعیین کننده نباشد -البته از نظر فهم مظاهر و مصادیق بروز و ظهور آن- اما آنهایی که معادله زمین، رابطه انسان و زمین و کارکردهای متقابل آنها را میشناسند، به فهم جدی و قابل لمسی از جهانی شدن در زمین دست مییابند.»

از نظر مشایی فقط آنهایی که معادله زمین، رابطه انسان و زمین و کارکردهای متقابل آنها را میشناسند میتوانند به فهم دقیقی از جهانی شدن دست پیدا کنند. بدیهی است وقتی از نظر مشایی، مبانی و مفاهیم آسمانی و منطق الهی و توحیدی در زمین، منشاء اثر، جدی و تعیین کننده نیست، لازم نیست احادیث و کتب حدیثی، مختصات ظهور را تعیین کنند، بلکه برخی ذوقیات تحت عنوان عقل، خواهند توانست مختصات ظهور را ترسیم کنند:

«عصر ظهور از نشانههای ظهور است. بسیاری از نشانههای ظهور که گفته شده قطعی نیست؛ اما اینکه جامعه جهانی باید باشد تا مدیر جهانی بیاید این بحث دیگر، حدیث نمیخواهد، این را عقل میگوید؛ به عنوان مثل این میکروفون سخنان گوینده را به جریان الکتریکی تبدیل میکند و به همین وسیله و از طریق ماهواره سخنان میتواند در تمام دنیا پخش شود و همه آن را بشنوند.»

وی با تخطئه کتب حدیثی و کار محدثان، مقصود آنان را صرفاً نوشتن کتاب دانسته و آنان را به غافل کردن و پرهیز دادن مردم از سؤال درباره ظهور متهم میکند:

«چرا درباره امام زمان (عج) در اینترنت بحثهای درستی مطرح نیست؟ پاسخ این است؛ برای اینکه سازوکار ظهور را نمیشناسیم. ما همواره کتابهای حدیث را جمع کرده و بر آن حاشیه نوشتهایم. این نویسنده بر کتاب نویسنده دیگر حاشیه نوشته و آن نویسنده بر کتاب شخصی دیگر. در واقع ترتیبها را تغییر دادند و کتاب جدید نوشتند. مقصود نوشتن کتاب بود و کسی نباید سؤال کند که امام چگونه می‌آید، سازوکارش چیست؟ چه زمانی میآید؟ شرایط ظهور چیست؟ اگر ظهور شرایط ندارد، غیبت بیمعنا خواهد بود. غیبت به معنای این است که الان شرایط حضور ایشان فراهم نیست؛ مگر غیبت غیر از این است؟»

اسفندیار رحیممشایی در موارد متعددی به صراحت دین اسلام را ناتوان در زمینهسازی برای ظهور دانسته و با تأکید بر این که امروز قرائتهای مختلف از شریعتهای مختلف وجود دارد، خواستار عبور از نگاه شیعی شده و تکیه بر «مقولات مشترک بین انسانها» تحت عنوان «اشتراکات انسانی» را به جای آن تجویز میکند! در واقع وی به صراحت به جای تکیه بر اسلام یا شیعه، تکیه بر «باطن ادیان» را تنها راه ممکن برای تحقق ظهور معرفی میکند:

 «شریعتی که ما را به او میرساند، "مشترک انسانها" در جهان هست، وگرنه اگر یک شریعت ما را برساند، بقیه شرایع نرساند، خب معنایش این است که هیچ وقت کار او درست نمیشود [ظهور محقق نمیشود]، همین میشود که ما معتقدیم شیعه هستیم. پس معتقدیم که جهان اول باید مسلمان شوند بعد شیعه بشوند، بعد دوازده امامی بشوند بعد تازه بحث امام مطرح بشود، خب کی میشود؟ این راه نیست. این حرف درست نیست، کدام شریعت هست که امروز از آن یک قرائت موجود است، یک بحث دیگری باید شروع کنیم. هر شریعتی باشد، ما یک باطنی برای ادیان داریم باطنش چیست؟ همان هست که قرآن میفرماید، ان الدین عندالله الاسلام.»

با توجه به سخنان مشایی میتوان گفت که وی معتقد به اصالت «علم مدرن» و تقدس علوم پوزیتویستی، برتری عقل، ناتوان دانستن دین و منابع دینی مانند حدیث در موضوع مهدویت و عبور از دین اسلام و تشیع و رسیدن به یک دین موهوم تحت عنوان «اشتراکات انسانی» و «باطن ادیان» برای فهم منجی آخرالزمانی و امر ظهور است.

ادامه دارد...


[۱]. حضرت امام عصر (عج): أمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعُوا فی‌ها إلی رُواةِ حَدیثِنا (أحادیثِنا)، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّةُ اللهِ عَلَیْکُمْ؛ بحارالانوار، مرحوم علامه مجلسی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۹۴، جلد ۲، صفحه ۹۰.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 17
  • هاشمی IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    خاک تو سر احمدی نژاد که با دزدان و مفسدان هم نوا و هم لباس شد و کاری کرد که الان باید بهش بگیم منحرف ضد انقلاب؛ واقعا خاک بر سرت، از کجا به کجا رسیدی چقدر رهبری برای تو هزینه داد و چجوری جوابشو دادی
    • 11 IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      67 38
      خاک برسر خودت بی شعورررررر
    • US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      33 10
      خاک به دهان کسی که منکر امام مهدی روحی له الفداه بشه. خاک به دهن کسی که میگه اعتقاد شیعه درباره امام زمان عج رو باید کنار گذاشت. خاک به دهن کسی که خودش رو بالاتر از ائمه می دونه
    • پری مجرد48ساله IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      22 4
      خاک بر سر خودت چرا توهین میکنی بی شرف
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      34 7
      کاربر 12:29 احمدی نژاد تنها کسی است که در سازمان ملل متحد سخنان خویش را با امام زمان (عج) شروع کرد. چه کسی تا به حال این کار را انجام داده است. این نوع نسبت ها به دکتر نمی چسبد. مثل نسبت کفر دادن به شیخ الرئیس بوعلی سینا
    • به ۱۴:۲۵ IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      7 21
      کدام امام زمان؟ امام زمانی که ما شیعیان بدان اعتقاد داریم یا امام زمانی که مشایی با تکیه بر بحث های زمینی و عقل خودش به آن رسیده است؟
    • میثم IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      16 3
      هاشمی بهرمانی هم اینطور به احمدی نژاد توهین نکرد ، حالا ی هاشمی قلابی چقدر باید بی ادب باشه ، حتما قرصات بخور برای سلامتیت نگرانم
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      15 4
      حق شما مشرقی ها همون نماینده سراوانه
    • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 3
      هاشمی عزیز چرا انحرافی ها رو ناراحت کردی؟ بندگان خدا هوا سرده، آب رو چه جوری بریزن اون جاشون که در حال سوختنه؟ بدتر اوف میشن... یه خرده درکشون کنید
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    79 27
    با این چیزا احمدی نژاد از چشم مردم نمیفته بلکه عزیزتر میشه مخصوصا" با این گندی که اصلاح طلب و اصولگرا و اعتدالیون زدن
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      47 56
      گند دیگران چه ربطی به خوب بودن احمدی نژاد داره. اون هم مثل بقیه گندهای زیادی زد. هرچند شروع خوبی داشت ولی از وقتی عقل و دلش رو به امثال مشایی داد گند زدن هاش شروع شد و همه خوبی ها رو شست برد و نتیجه اش شد روی کار اومدن اشراف لیبرال که البته احمدی نژاد هم از این اتفاق خیلی خوشحال شد!!!
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      11 27
      بحث نقد و روشنگری درباره عقاید احمدی نژاده؛ حالا شما هر چقدر دوست داری بشین تفسیر سیاسی بنویس. تا دیروز می گفتید کو انحراف، الان هم که نشونتون دادن، چشم تون رو می بندید و می گید مردم دوستش دارن! سیاسیه! آدم های لاریجانی!!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    58 48
    واقعا جای این کتاب خیلی خالی بود. خدا رو شکر که بالاخره کسی اومد انحرافات این ها رو توضیح بده
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      36 22
      مشخصه بهتون پول میدن میگن بیاین از این کتاب تعریف کنید
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      32 36
      شما فکر کن پول میگیرم بیام تعریف کنم. لااقل مرید بی مزد و مواجب و شیفته یک عده آدم تعطیل که نیستم. همین هم جای شکر داره. شما که به فرمان لیدرهاتون بو میکشید کجا به لیدرهاتون نقد شده بریزید فحاشی کنید بهاری عزیز!
    • حسین IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      48 8
      اگه با این دقت بخواییم تفتیش عقاید کنیم، ذره بین رو روی هر کسی توی این مملکت بزارین منحرف از آب در میاد. از علامه طباطبایی گرفته تا ایت الله بهجت
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      26 27
      تفتیش عقاید چیه دیگه! طرف هر حرفی رو به اسم اعتقاد اسلامی بیاد بگه بعد هم توقع داشته باشیم نقد نشه!!! شما دیگه چطور موجوداتی هستید!!!
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      25 8
      کار این جماعت خودبرتربین از تفتیش عقاید گذشته، خود رأساً عقاید سازی کرده نسبت هم میدهند.
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      7 32
      به: حسین تفتیش عقاید نیست. طرف مدعیه که مجسمه اسلام نابه و هر کس مقابلشه، از دین و عدالت خارجه. با این عقاید هم اومده هشت سال یه کشور شیعه رو دستش گرفته. بعد فکر نکنم ذره بینی در کار باشه. صرفا مرور برخی مواضع و اظهاراته. و محاله شما چنین عباراتی را در کلام مرحوم طباطبایی یا بهجت پیدا کنید. علمای اسلام، اهل اسلام بودن؛ اهل اصالت دادن به آسمان در برابر زمین. نه اهل اصالت دادن به زمین و کنار گذاشتن وحی و حدیث از یک طرف و از طرف دیگه استفاده از عناوین مقدس برای بیان اعتقادات انحرافی شون.
    • مهدی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      44 3
      عزیزم یکم عقل و درک و فهم هم خوبه. مطالب رو بخون بعد اظهار فضل کن. حرفایی که مشایی زده اصلا و ابدا تفسیرش اون چیزی نیست که نویسنده گفته.
    • به ۱۱:۱۲ - IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      13 4
      مشرق داره عقیده سازی می کنه؟ خب کاری نداره که. احمدی نژاد رسانه است. بیاد و بگه من این اعتقادات رو ندارم. یا شما رد کنید و بگید ما این اعتقادات رو نداریم. چه جوریه که تا دیروز همه جوره توجیه می کردید و الان مدعی شدید که براتون اعتقادسازی دارن می کنن؟
    • به مهدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 8
      مدعی هستید که حرف های مشایی و احمدی نژاد تفسیر مغرضانه شدن؟ خب بسم الله. این تفاسیر مغرضانه رو رد کنید. در غیر این صورت برید دنبال همون توئیت زدن برای چشمان اسفندیار و طوفان بهاری و ...
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      12 4
      یکم انصاف خوبه بخدا !!! مشایی یه چیزی میگه شما یه چیز دیگه تفسیر و تعبیر میکنید. حرفاش کاملا درسته و اصلا با تفاسیر شما هیچ گونه شباهت و قرابتی نداره.
    • به ۱۳:۳۸ IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 6
      خب جناب منصف بگو کجاش تفسیر مغرضانه شده؟ چرا می ترسی؟ نترس شما ابزار ماله کشی برای توجیه کردن احمدی نژاد زیاد دارید
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 27
    انحراف این جماعت خیلی شدیده و البته ظریف. به همین خاطر افراد رو یواش یواش از ولایت دور میکنه و آخر سر از همه چی حتی از توحید هم دور میشن و مرید یک عده آدم! خدا عاقبت همه رو خیر کنه
  • کامبیز US ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    7 11
    عجب، اگر شریعت ما رو به امام زمان نمی رسونه لابد احمدی نژاد می رسونه. اون هم منهای شریعت.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    16 0
    عدالت پس از انقلاب بدلیل اشرافی گری بعضی از مسئولان غربگرا و ثروت های باد آورده کم کم رنگ باخت در واقع بستر عدالت خواهی در جامعه دوباره نضج گرفت و طبعا کسانی مثل احمدی نژاد با همین شعار به میدان آمدند.الان هم مشکل کشور بی عدالتی و فراموش کردن قشر محروم و مستضعف است .
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    24 28
    خرتر از مشرق دایرم یعنی؟
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      8 16
      آره اونهایی که فکر می کنن انحراف احمدی نژاد از اسلام و تشیع، یه برچسب سیاسیه
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    6 0
    ممکن است مبانی و مفاهیم آسمانی و منطق الهی و توحیدی که یک از هزاران آن عرض شد، در زمین منشاء اثر، جدی و تعیین کننده نباشد -البته از نظر فهم مظاهر و مصادیق بروز و ظهور آن- اما آنهایی که معادله زمین، رابطه انسان و زمین و کارکردهای متقابل آنها را می‌شناسند، به فهم جدی و قابل لمسی از جهانی شدن در زمین دست می‌یابن
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    8 2
    خواستار عبور از نگاه شیعی شده و تکیه بر «مقولات مشترک بین انسان‌ها» تحت عنوان «اشتراکات انسانی» را به جای آن تجویز می‌کند!
  • باشو IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    24 9
    متحیرم چرا انقلاب اسلامی به غیر از دولت شهید رجایی دیگه دولت انقلابی سرکار نیومد یا لیبرال یا فتنه گر یا برانداز یا.....دعا کنید سال 1400 دولت شهید رجایی تکرار شود و کشور نجات پیدا کند.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 5
      ان‌شاءالله
  • رضا US ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 14
    یعنی مشایی به عنوان یه فیزیک دان و شیمی دان منحرف از طریق ذوقیات خودش میخواد مختصات ظهور و واسه ما ترسیم کنه خخخخ خاک بر سرت نکنن احمدی نژاد عقل نداشتت و دادی دست این آقای ذوقیات
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      1 8
      نگو آقا، احمدی نژاد دعای فرج می خونده!!!!! :)))))
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 4
      کاربر رضا! تمامی این حرف ها مهندس مشائی بر مبنای عقل است.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 2
      تا دیروز بر مبنای عرفان اسلامی بود، امروز شد بر مبنای عقل
  • US ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    12 9
    آقای مشرق نیوز! سایت شما در سوء تربیت مردم و هوچی گری یک نمونه بارزه. این احمدی نژاد و رفقاش همونهائی نیستند که توی همین سایت شما صدبار مورد تائید و تحسین قرار گرفتند! ظهور، یکی از عقاید شیعه دوازده امامی است که توسط شیعیان به طرق مختلف عنوان شده. شما چرا با این عقیده که یکی از ارکان هویت ملی ایرانیان است، بازی می کنی؟ بذار هر کس هر جوری دوست داره اونو بیان کنه. شما چه کاره هستی که مرتب در سایتت خلال و تخریب هویت ملی ما را مورد حمله قرار می دی. اینا هشت سال توی همین مملکت با تائید و تمجید شماها فرمانروائی کردند. چطور به قول خودتان اجازه دادید این منحرف ها بر این کشور حاکمیت کنند و شماها چرا این حلقه منحرف رو همون زمان افشا نکردی که عقیده مردم را فاسد نکنند! پس حرف شماها همه باطل و سباسی است. اگر احمدی نژاد بد و فاسد و درون حلقه و دایره متحرف بود، این شماها بودید که این منحرفین را به مردم معرفی کردید بنابراین نه به اونا بلکه خودتان را باید سرزنش کنید!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 7
      حرف های شما از اساس غلطه. اون زمون نمی دونستیم الان می دونیم؛ این یک. دوم این که؛ چرا باید در برابر هر قرائتی از توحید، دین و مهدویت، خفه شد؟ خفه خون بگیریم که دین مردم رو فاسد کنن؟ کم با این قرائت هاشون ضربه زدن؟ کم جوونای این مملکت افتادن دنبال توقیت و تطبیق نشونه های ظهور؟ کم ابروی بچه هایی که برای مهدویت کار می کردن بردن؟ به والله کاری کردن که ادم نمی تونه اسم امام زمان رو ببره، چرا؟ چون یکی مثل احمدی نژاد به اسم امام زمان، اومد عقاید مشایی را مطرح کرد و کشور رو به قهقرا برد. ما وظیفه داریم در مقابل انحراف بایستیم. اگر شما دوست دارید کنار هر عقیده ای زندگی کنید، سرنوشت خودتون و کشورتون رو به هر عقیده ای بسپارید، ما دوست نداریم
  • محی الدین IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    17 7
    احمدی نژاد جواب همه شما ها را داده ما منحرفیم انحراف یعنی مقدار کمی زاویه ما دقیقا ماقبل شما هستیم
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      23 16
      نخیر اشتباه نکنید دوست عزیز. احمدی نژاد مقابل کسی نیست. دقیقا مقابل ولایت و توحید است! یک کم این شخص پرستی را کنار بزنید. خیلی حقایق برای شما روشن خواهد شد!!!
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 13
      نه عزیزم، احمدی نژاد و شما از دین مبین اسلام و مذهب حقه شیعه منحرف هستید. الکی واقعیت رو لاپوشانی نکن.
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 3
      کاربر 11:09 اتفاقا همین حرف ها را در زمان ائمه اطهار بود. خصوصا این که با این حرف فاجعه کربلا به وجود آمد. تکفیر است که باعث ایجاد داعش شده است
    • به ۱۴:۴۱ IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 2
      سیره ائمه و برخورد آنها با جریان انحرافی در تاریخ مشخص است. اگر موردی سراغ دارید که اهل بیت با افرادی که معتقد به همانی انسان و خدا از یک سو و از سوی دیگر تقدم تجربه مادی بشر بر وحی بوده اند، نشست و برخاست داشته و آنها را تایید کرده اند، بفرمایید تا ما هم روشن شویم
  • مظفر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    7 13
    اشتراکات انسانی از نظر مشایی یعنی دوستی با مردم اسراییل (یاد چرندیاش بخیر که میگفت ما مردم آمریکا را از برترین ملت های دنیا می دانیم انصافا خیلی دکتری دکتر )
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 6
      آره واقعا. الان زامبی های بهاری حمله می کنن که وای شیمون پرز اونجوری گفته بود. یادشون نمیاد که چه جوری مردم اسرائیل، مردم اسرائیل می کردن و مقابل طرح اسرائیل توی سوریه کوتاه آمدن و همراهی کردن
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      3 0
      کاربر مظفر! پیشنهاد می کنم به ادبیات امین الله لبنان (سیدحسن نصرالله) یه نگاه مختصر بیندازید.
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
      1 0
      همین قدر بی شعور و کوته فکر هستید. این همه نتانیاهو اومد از دوستی با مردم ایران حرف زد و گفت آب شیرین کن درست میکنیم برای ایران ، کسی تو اسراییل بهش خرده گرفت؟ یک ذره درک سیاسی ندارید یک ذهن بسته منجمد. اونقدر درک ندارید که سیاست تفرقه بین مردم و حاکمیت رو درک کنید. همین قدر خشک مغز.
  • حسن IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    7 3
    کتاب کی چاپ میشه ؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    6 11
    کاش احمدی نژاد هیچ وقت با مشایی آشنا نمی شد. کاش احمدی نژاد هیچ وقت مرید مشایی نمی شد. کاش احمدی نژاد مسئولیتی که با رأی انقلابی ها برایش ایجاد شده بود را درک می کرد. کاش و ای کاش. افسوس و هزار افسوس ...
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      9 4
      از کاش چیزی درنمیاد. اگر مشایی نبود، یکی دیگه. وقتی کمیت توحید یه نفر می لنگه، نیازی به مشایی نداره
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    13 6
    طرف توهمات ذهنی خودش رو کتاب کرده، نه خسته ..!! منم میتونم قضاوت های خودم رو به هزاران هزار نفر نسبت بدم
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 3
      این ها که همه نقل قول های بزرگان بهار است. نکنه نقل قول مستقیم اوردن اسمش توهم ذهنیه؟ البته فکر می کنم کنار گذاشتن دین برای شناختن امام زمان و ظهور و ارجاع دادن آدم ها به تراوشات ذهنی مشایی و احمدی نژاد، و اسلامی خواندن این دعوی، عین توهم باشه
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    21 10
    درود بر احمدی نژاد و یارانش ... لعنت خدا و نفرین مردم بر پرونده سازان و دروغگویان و نان به نرخ روز خورها
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 4
      :)))))))))))))) تمام جواب بهاری مهرورز به نقد اعتقادات اقطابش
  • mahdi IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    12 5
    یکم انصاف خوبه بخدا !!! مشایی یه چیزی میگه شما یه چیز دیگه تفسیر و تعبیر میکنید. حرفاش کاملا درسته و اصلا با تفاسیر شما هیچ گونه شباهت و قرابتی نداره.
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 2
      واقعا حرف هاش درسته؟ یعنی میشه مباحث دینی در زمین و در فهم زمین کارایی ندارند؟
  • عباس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    10 3
    خب یه سوال از احمدی نژادی ها: اگر شریعت یا وحی و حدیث رو کنار بگذاریم و براساس عقل مادی و علم پوزیتویستی بریم سر وقت ظهور، چه جوری می تونیم منجی رو تشخیص بدیم؟ چطور می تونیم بفهمیم کدوم رویداد ظهوره و کدوم رویداد نه؟ اگر دین اهمیتی نداره، چرا احمدی نژادی همیشه یک دعای دینی می خواند و با همین دعای اللهم عجل لولیک بین مردم اعتبار یافت؟
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    6 5
    ترجمان دقیق حرف های مشایی که میگه در امر ظهور سراغ دین نرید، اینه: عزیزان من بیاید پیش من! من بیشتر از امامان معصوم نسبت به ظهور درک دارم
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    16 3
    انقدر عقل عقل می کنه که آدم تهوع می گیره، بابا شماها اگه عقل داشتید صفار رو برکنار نمی کردید و بعد یادتون نمی افتاد که دولت تون کمپلت باید بره مجلس برای رای اعتماد و کلی واسطه جور کنید و بفرستید پیش صفار که غلط کردیم
  • فاطمه IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    4 2
    آقای مشرق نیوز، این کتاب کی منتشر میشه؟ اگر منتشر نمیشه چرا به این شکل منتشرش می کنید؟
  • بهاری بهاری بهاری IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 48
    ما امام زمان را به واسطه احمدی نژاد می شناسیم و بس. شریعت ما بهار است. دین ما بهار است. خدای ما بهار است
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      9 2
      خاک بر سر تو
    • هادی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      7 2
      عجب شناخت عمیقی،دوست عزیز به شخصه خیلی نگرانتم خخخ خدایا این و بزار تو اولویت
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    6 3
    زامبی های احمدی نژادی حمله نکردن؟ خواب موندن یا هنوز امر از "سامانه" نرسیده؟
    • حسن IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 2
      احتمالا دارن خودشون و گرم میکنن تا فرمان حمله از سامانه صادر بشه خخخخخ
  • محمد US ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    23 4
    مردک از ظهور سوال میکنه و میگه نباید به سراغ حدیث بریم.خب بیایم سراغ تو؟ خب تو از کجا می تونی راهنمایی کنی؟مگه تو کی هستی؟؟؟حدیث امام معصوم رو بگذاریم کنار و بیایم به مشایی دخیل ببندیم!!!!!!
  • وحید IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    6 2
    اون از بحث توحید که خدا و انسان رو یکی می گرفتند این هم از بحث مهدویت.اگر شریعت را کنار بگذاریم مهدویت چی میشه ؟؟؟چه جوری می تونیم از انتظار حرف بزنیم ؟؟؟!!!
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    22 2
    انحراف بالاتر از این که یه نفر بیاد بگه از دین تون دست بردارید و بیاید عقل تون رو بسپارید به من؟
  • عباس IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 2
    همه وجودم فدای یوسف زهرا (س) همه بود و نبودم فدای امام زمان و لعنت بر هر کسی که منکر امام زمانه. فقط یک منجی داریم، آن هم پسر فاطمه زهراست
  • محمد IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    23 3
    خدایا ظهور حضرت مهدی را برسان، به خدا خسته شدیم از این همه کفر و انحراف و التقاط
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    21 4
    چرا احمدی نژاد با شریعت انقدر عناد داره؟
  • عرفان IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 5
    سخنان رهبر کشور در آخرین دیدار دولت قبل‌.: حجم کارهای این دولت پر شتاب نسبت به دولت های قبل بود. تلاش خستگی‌ناپذیر واعراض از آسایش ها و طلب نکردن امتیاز از ویژگی این دولت بو د. این دولت شعار های انقلاب را سر دست گرفت و به آن افتخار کرد
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 3
      از دید شما فقط حرف های حضرت آقا در تعریف از کلیت دولت های نهم و دهم، معتبره یا بیانات معظم‌له وقتی به صورت مستمر به اقدامات خلاف قانون و شرع احمدی نژاد هم اعتراض می کردند، هم معتبر است؟
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      4 3
      کاربر 12:07! می شود چندتا از این اعتراضات خلاف شرع را برای ما بیان کنید؟
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 4
    اخه یکی نیست بگه رئیس جمهور چیکار هب دین داره بیا کارت بکن برو مثل امیر کبیر مجبور نیستی تو فوتبال همه چی دخالت کنی وظیفه هرکسی چیزی است ولی متاسفانه همه تو همه چیز دخالت میکنن اخرش میشن این
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 2
      نص صریح قرآن است که انسان با سعی و تلاش و کوشش به جایی می رسد. به نظر باید مطالعه و تفکر را تعطیل کنیم؟
    • به ۱۴:۴۲ IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      4 2
      انسان به کجا می رسد؟ طبق نص صریح قرآن انسان خدا می شود؟ همان گونه که احمدی نژاد و مشایی می گویند؟
  • حسین IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 0
    همه مشکلات فقط از این شعاره...اصلاح طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا خخخ
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 1
    وی با تخطئه کتب حدیثی و کار محدثان، مقصود آنان را صرفاً نوشتن کتاب دانسته و آنان را به غافل کردن و پرهیز دادن مردم از سؤال درباره ظهور ................ پیشنهاد می کنم که اگر در این باره کاری صورت گرفته است نام کتاب یا پژوهش ذکر شود تا ما هم بهفمیم که چرا مشائی منحرف است. کتاب ها را نام ببرید. این که سخت و مشکل و غیرعقلانی که نیست. هست؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      2 1
      باز هم یه حرف الکی. نقل قول مشایی هست، میگه کتاب دیگه معرفی کنید. شما بیا جواب این نقل قول قطب‌ت رو بده
    • مجید IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      1 1
      تو خوبی اصلا خودت فهمیدی چی گفتی ؟!!!!
    • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      4 0
      نویسندگان مطلبی را نوشته بودند که بنده بخشی از آن را آوردم و بقیه اش در متن موجود است. مهندس مشائی نوشته بود که در این زمینه کار عقلی در مورد ظهور انجام نشده است و فقط نقل قول احادیث است و بر اساس آنها تفسیر صورت گرفته است. اگر کسی مدعی است که کتاب یا پژوهش عقلی در زمینه ظهور صورت گرفته است آن را بیان کند. درک این مطلب این قدرها سخت و مشکل نیست.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 2
    عصر ظهور از نشانه‌های ظهور است. بسیاری از نشانه‌های ظهور که گفته شده قطعی نیست؛ اما اینکه جامعه جهانی باید باشد تا مدیر جهانی بیاید این بحث دیگر، حدیث نمی‌خواهد، این را عقل می‌گوید؛ ........... این که دنبال بحث متناسب بودن نبوت با مردم زمانه است. به طور مثال در زمانه حضرت موسی دوره سحر و جادو بود که معجزاتش بر این اساس بوده است. زمانه حضرت عیسی هم یک سری معجزات دیگر بوده است. نمی دانم اگر اقای عباسی اینها را بگویید درست است اما اگر از زبان مشائی خارج شود مشکل دارد و نشانده انحراف است!!!
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      6 2
      وجدانا چه جوری بحث حسن عباسی رو با بحث های مشایی ارتباط دادی؟ حسن عباسی میگه معجزات پیامبران متناسب با مردم هر دوره بوده. اونوقت شما با این حرف عباسی میای کنار گذاشتن شریعت و درک ظهور و امام زمان با استفاده از علم سکولار رو توجیه می کنی؟ خوبی؟
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      4 1
      کاربر 14:27! نکته ظریفی در اینجا وجود دارد که شما متوجه آن نشدید. بحث شخص و فرد نیست. بحث نوعی نگاه و روش شناسی علمی است. چندین اندیشمند وجود دارند که دارند وقایع را با نگاه عقلی بررسی می کنند. مثل حسن عباسی. سوال این است که این نگاه اگر توسط این اندیشمندان بیان شود قابل قبول است ولی چرا اگر مهندس مشائی آن را بیان کند مذموم و نشان دهنده انحراف است. به قولی یک بام و دو هوا اینجا مصداق می یابد.
  • ناشناس IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    6 2
    یک تفکر عجیبی دوربره مسئولین مارو گرفته که ازگور مشاوران از خدا بیخبر نشآت میگیره و از فتنه های اخروزمانی هست وچنان جامعه رو غربال میکنه که هر کسی نمیتونه واقعیت حکومت مهدوی رو درک کنه پشتیبان ولایت فقیه باشیم که کشتی نجات است
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    1 1
    شریعتی که ما را به او می‌رساند، "مشترک انسان‌ها" در جهان هست، وگرنه اگر یک شریعت ما را برساند، بقیه شرایع نرساند، خب معنایش این است که هیچ وقت کار او درست نمی‌شود ......... مگر دین نزد خداوند فقط اسلام نیست. مگر همه پیامبران مسلمان نبودند؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    4 3
    مشایی معتقد است که ممکن است مبانی، مفاهیم و منطق الهی و توحیدی از نظر فهم مظاهر و مصادیق بروز و ظهور آن، در زمین منشاء اثر و تعیین کننده نباشد........ باز هم یک اشتباه دیگر از طرف نویسندگان این کتاب. وقتی از پیامبر در مورد روح می پرسند مگر خداوند نمی فرمایند که از اختصاصات من است؟ یعنی شما نمی توانید ان را درک کنید.
    • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 2
      خوبی شما؟ اصلا یادداشت رو خوندی؟ اصلا حرف مشایی رو خوندی؟ واقعا که استادید در تقطیع و برچسب زنی. خب بعدش مشایی چی گفته؟ گفته خدا باید بگه یا گفته دین نمی فهمه ولی علم سکولار درک می کنه؟
    • 14:29 IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      3 1
      در بحث علمی همگان می توانند بخشی از مطلب را در نظر گرفته و بر اساس آن نقطه نظرات خویش را بنویسند. همان کاری که اندیشمندان اندیشکده ولاء انجام داده اند. بنده نیز بر این اساس نقطه نظرم را بیان کرده ام. نمی دانم شما چرا آن چیزی که اندیشمندان اندیشکده ولاء نوشته اند را قبول می کنی و من را از همان روش منع می کنی. معیارها باید برای همگان یکسان باشند. بهتر است به جای نقد روش بنده نوشته هایم را نقد کنی که اولاتر است.
  • محسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 7
    اشتراکات انسانی دیگه چه صیغه ایه؟ این مشایی و دار و دسته اش دیگه چه موجوداتی اند؟
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 5
      از جمله اشتراکات انسانی می تواند به عدالت طلبی همه احاد بشر و خداپرستی آنها اشاره نمود.
    • به ۱۴:۲۲ IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      5 1
      بله و کدام جریان در دنیاست که بگوید من عدالت طلب نیستم؟ از عدالت طلبی جان رالرزی تا قرائت مارکسیستی تا داعش و ترامپ مدعی عدالت هستند. ولی عجیب است که با این همه اصرار به عدالت طلبی، همه آنها در صف جنود شیطان قرار دارند
    • به 15:01 IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      3 1
      ملک با کفر می ماند ولی با ظلم هرگز.
  • جواد US ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    4 7
    بیچاره احمدی نژاد نادان ببین عقل نداشتش و داده دست کی!!!
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    4 2
    شریعت طریقت حقیقت
  • FR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    7 4
    مرغ کیلویی ۱۲ هزار تومان است. و شما افتادید دنبال حرف های صد کیلو یک غاز
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    10 6
    نقد یک طرفه علی الخصوص وقتی یک طرف زندانی باشه و بدون دسترسی به رسانه چندان منصفانه به نظر نمیرسه!
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      4 5
      خسته نشدید؟ چرا انقدر اصرار دارید بگید که این ها فقط عقاید مشایی است؟ خب احمدی نژاد هم این عقاید رو داره. بیاد دفاع کنه
    • محسن IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 2
      من فکر میکنم این نقل ها عین جملاتی هست که خودشون وقتی که زندان نبودن بیان کردند و چیزی هستش که اعتقاد داره الان چه ربطی به زندان بودنش داره !!!خب احمدی نژاد که الحمدالله زندان تشریف ندارن ایشون بیان نقد کنن والا با این نوناتون
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    9 2
    مشرق عزیز ذربینت را کمی روی آقایان توکلی باهنر ابوترابی و این جنس از اصولگراها بگیر تا مواضع آقایان را راجع به بر جام وFATF ودولت روحانی بررسی کن و معلوم کن این برادران آب به آسیاب چه جریانی میریزند
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      3 4
      بله؛ باید مشرق این را بررسی کند ولی ربط آن به نقد عقاید احمدی نژاد چیست؟
    • مجتبی US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      4 2
      وا الان این چه ربطی به عقاید داره ؟؟
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    8 5
    مشرق آنقدر شجاع است است که جرات درج پاسخ های من به اراجیف کتاب مزبور را ندارد!
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      1 3
      اگر جنس پاسخی که ادعاش رو کردی از جنس همین نظرت و تکرار الفاظی مثل "اراجیف" باشه، همون بهتر منتشر نشه تا آبروی تو و فرقه ات بیشتر از این ریخته نشه
  • US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 6
    آخی احمدی نژاد؛ خداییش دلم براش تنگ شده. یه زمونی می خواست کویر لوت رو بین ما مردم تقیسم کنه. جدا یادش بخیر. دورانی بود. توی آشپزخونه غنی سازی می کردیم. معادن رو همین جوری با چشم برزخی راه به راه کشف می کردیم. می خواستیم توی کاخ سفید بشینیم و مدیریت جهانی کنیم. اما حیف که نگذاشتید. شما مشرقی ها نگذاشتید. توی روح شما و ما و همه ...
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      1 0
      شما لطف کن به اندازه گلیمت صحبت کن
  • مجید IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 20
    خدا لعنت کنه مشایی و احمدی نژاد و بقایی و دار و دسته فرقه منحرف بهار و بلند بگو آمین
    • فرهاد IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
      7 2
      خدا امثال تو را لعنت کند که هیچ وقت فکر نکردید و هیج وقت هم بدرد نمی خورید.
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 4
      الان جناب فرهاد به عنوان یک بهاری فکور آیا می تواند جواب تناقضات در عقاید احمدی نژاد و انحراف افکار حلقه اش از اسلام ناب را بدهد؟
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 2
    دعای غیبت الهم عرفنی نفسک ....راباتوجه به معانی عمیق آن باتدبرفراوان زیادبخوانیم!
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      3 3
      و لعنت بفرستیم بر انحراف و التقاط
  • ع ن IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    11 22
    مطمئن باشید که ان ربک لباستخر. دست خدا از آستین لباس‌شخصی‌های بهار از شما انتقام خواهد گرفت.
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      0 1
      :))))))))
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    10 20
    نادانی شما دلیل انحراف آنها نیست
    • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 5
      اما جهل و تعصبی و چشم بستن شما بر انحراف از اسلام ناب، خود انحراف است
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 0
    امام خمینی رحمت الله علیه:منتظران مصلح خودبایدصالح باشند.
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    5 3
    مشرق جان احمدی نژاد هیچ گاه اجازه نخواهد داد این کتاب به زیور طبع آراسته بشه
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      2 1
      از این جماعت اهل کوفتمان بعید نیست
  • محمود IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۷
    3 2
    بابا خیلی هنزمندید! خیلی قدرتمندید!
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
      4 2
      :)))))))))))))))) بابا خیلی ماله کش هستید
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
    8 25
    مردم دنیا انقلاب اسلامی رو با نام امام و دکتر احمدی نژاد میشناسن. من نمیدونم جریان منفور اصولچرا چرا داره سعی میکنه به محبوبیت دکتر اسیب بزنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس