کد خبر 920236
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
حسین شریعتمداری نمایه

آمریکا از برجام خارج شد، اما چگونه؟ ترامپ در حالی از برجام خارج شد که مطمئن شده بود ایران بعد از خروج او کماکان به حضور خود در برجام ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، «حسین شریعتمداری» در یادداشت روزنامه «کیهان» نوشت:

مدعیان اصلاحات که تمامی پیش‌بینی‌های کیهان درباره مذاکرات هسته‌ای و عواقب فاجعه‌بار برجام را تحقق یافته می‌بینند و علاوه بر مردم، از سوی برخی هم‌حزبی‌های خود نیز به شدت زیر سؤال هستند که چرا از توان و تخصص لازم برای مذاکره برخوردار نبوده‌اند، این روزها به حرکت ناشیانه‌ای دست زده و می‌گویند و می‌نویسند کیهان پیش‌بینی کرده بود که ترامپ هرگز از برجام خارج نمی‌شود ولی او برخلاف این پیش‌بینی از برجام خارج شد! این به اصطلاح استدلال مدعیان اصلاحات نیز تائید دیگری بر نظر و پیش‌بینی کیهان است. زیرا کیهان بارها اعلام کرده بود که برجام برای آمریکا یک سند طلایی است و هرگز حاضر نخواهد شد این سند طلایی و امتیازات بادآورده‌ای را که به آسانی از ایران دریافت کرده است، از دست بدهد.

بیشتر بخوانید:

رقابت پوپولیستی روحانی - احمدی نژاد

خسارت‌های برجام را تسویه کنید بعدا بروید سراغ بزک ‌FATF


ولی آمریکا از برجام خارج شد، اما چگونه؟ ترامپ در حالی از برجام خارج شد که مطمئن شده بود ایران بعد از خروج او کماکان به حضور خود در برجام ادامه می‌دهد یعنی دقیقا همان که امروزه اتفاق افتاده است. به بیان دیگر ترامپ حاضر نبود با خروج از برجام، این سند طلایی و امتیازات مفت و مجانی که به دست آورده است را از دست بدهد چرا که می‌دانست به روال قانونی و بر اساس مفاد برجام اگر از برجام خارج شود، دیگر -به قول آقای عراقچی- برجامی باقی نمی‌ماند که از امتیازات آن بهره ببرد. ولی ادامه حضور ایران در برجام، نه فقط این دغدغه ترامپ را برطرف می‌کرد بلکه سود دوجانبه‌ای هم برای آمریکا درپی داشت، زیرا از یکسو آن سند طلایی را از دست نداده و از سوی دیگر، ‌اندک تعهدات آبکی خود را هم از میان برداشته بود. آیا غیر از این است؟! مگر آمریکا با خروج از برجام، این سند را از بین نبرده است؟ چرا باید جمهوری اسلامی ایران همچنان در برجامی که دیگر وجود خارجی ندارد باقی بماند و به همه امتیازاتی که داده است پایبند باشد؟!


از این خبر که در کیهان نیز آمده بود چه دریافتی دارید؟!


«به گزارش پایگاه خبری پولیتکو، خانم فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اجلاسی در شهر فلورانس ایتالیا گفت: از [آقای] حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته است که در صورت خروج ترامپ از برجام و وضع تحریم‌های مجدد علیه ایران، این کشور همچنان در برجام باقی خواهد ماند»! (۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ / ۱۲ می‌۲۰۱۸) یعنی ۴ روز بعد از خروج آمریکا از برجام!


این ماجرا دقیقا- تاکید می‌شود دقیقا- مانند آن است که خانه‌ای را به بهای ‌اندک فروخته باشید و خریدار برای آنکه همان بهای ‌اندک را هم نپردازد، اعلام کند که قصد دارد معامله را فسخ کند! ولی نگران است خانه‌ای را که به ثمن بخس خریده است از دست بدهد اما، فروشنده- که ما باشیم- می‌گوییم؛ جای نگرانی نیست! می‌توانی معامله را فسخ کنی ولی بازهم صاحب همان خانه باشی! و اطمینان بدهیم که هرگز خانه را پس نمی‌گیریم! آیا این نکته دقیقا  ترجمه همان قولی نیست که رئیس‌جمهور محترم قبل از خروج ترامپ از برجام به موگرینی داده است؟! و آیا بعد از این قول رئیس‌جمهور که به آن عمل نیز شده است، ترامپ نباید با خیال راحت از برجام خارج می‌شد، که شد!


البته کیهان باور نمی‌کرد و با هیچ عقل سلیمی هم باور کردنی نبود که دولت بعد از خروج آمریکا از برجام نیز کماکان در این سند پاره شده که دیگر وجود خارجی نداشت باقی بماند! و هیچیک از امتیازات فراوانی را که به حریف داده است پس نگیرد! بنابراین انتقاد شما به کیهان این است که چرا حیله‌گری آمریکا را دیده بود ولی ساده‌اندیشی تیم خودمان را نادیده گرفته بود؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    41 2
    ته ته سیاست هیئت عقلا و حسن روحانی و بقیه قماش باسواد و ژنرال رو هم دیدیم بابا حماقت هم حدی داره
  • GB ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    47 3
    روحانی را محاکمه کنید دیگه بسه دیگه گند زدن به کشور
  • امید IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    31 3
    اقای شریعتمداری اینقدر گیر به یه مشت بیسواد ندید اگه اینان می فهمیدند که توانسته بودن جاسوس میون خودشونو پیدا کنند .اینان طبل های توخالی بودن که با کمک حسن باد شون کرده بودن وگرنه همشون مصداق بیسواد بی هویت حهنم رفته هستند.
  • DE ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    13 1
    البته کیهان باور نمی‌کرد و با هیچ عقل سلیمی هم باور کردنی نبود که دولت بعد از خروج آمریکا از برجام نیز کماکان در این سند پاره شده که دیگر وجود خارجی نداشت باقی بماند! و هیچیک از امتیازات فراوانی را که به حریف داده است پس نگیرد! بنابراین انتقاد شما به کیهان این است که چرا حیله‌گری آمریکا را دیده بود ولی ساده‌اندیشی تیم خودمان را نادیده گرفته بود؟!
  • Ali DE ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    13 0
    اینها همان ستون پنجم غرب اند۰
  • IR ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    36 0
    برجام همچون باتلاق چسبناک و مملو از لجن و کثافتیست که طرف ایرانی لجوجانه در اون گیر افتاده و هر چی دست و پا میزنه بیشتر فرو میره . آخه مرده شور برجام استفراغ رو ببرن چی بود این ننگنامه جز خسران و تورم سه رقمی که اینطور عشاق ترامپ تا آخرین نفس توش میمونن ؟ باختین داداش اونم بدجور
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    0 19
    خوش به حال آقای شریعتمداری با حقوق 187 میلیونی
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    20 0
    خداوکیلی باید اعتراف کنیم که ترامپ اقای روحانی را بهتر از ما که متاسفانه هموطنشیم شناخته بود. ما فکر نمی کردیم با خروج امریکا از برجام و خسارت محض بودن ان اقای روحانی در برجام بماند اما اقای ترامپ با شناخت و اطمینان از ترسو و بی غیرت بودن روحانی ، از برجام خارج شد
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    41 1
    اقا چرا ما نمی تونیم مثل فرانسوی ها اعتراض کنیم
  • احسان IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    30 0
    این دولت از اول کارش نشون داد که عاشق کدخداست.به قول آقا هنوز یه عده گوشاشون سنگینه.البته جدیدا مدعی شدن فقط ما اسلام رو میفهمیم.میگن شیخ حسن میخواد کلاس اسلام شناسی بذاره
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    63 0
    حسن روحانی و تیمش ، کدام اهل درک هستند ؟!!!! به کسی که اینطور عمل کند و اینطور کشور و مردم را دچال خسارت و سختی و اقتصاد کشور را نابود کند و صنعت هسته ای را نابود کند ، چه می گویند ؟!! ........
  • مرتضیsk IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    46 0
    هیچ کجای دنیا در تاریخ آن کشور ننوشتن دولت بادست خود بتن در تکنولوژی هسته ای بریزد آخرش به هموطنان خود بخاطر انتقاد به این خیانت گیر و ناسزا بدهن ، والآ امریکا حق داره شبا خواب استعمار دوباره ایران ببینه!
  • علی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
    46 0
    به ولای علی قسم در آینده نزدیک در ایران اجماعا همه به این نتیجه خواهند رسید که این قرارداد ابلهانه ترین قراردادی بود که در تاریخ ایران منعقد شده است.آنقدر ابلهانه که ترامپ ریسک کرد و به امید امتیاز بیشتر از آن خارج شد. که البته ریسکش هم به خاطر حماقت حریفش نتیجه داد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس