فیلم/ اندر حکایت منفعت طلبی خودروسازان داخلی!

خودروسازان بیش از ۱۴۰ الی ۱۵۰ شرکت دارند و به عنوان مثال تنها یکی از شرکت‌های ایران خودرو هزار و ۱۵۰ عضو هیئت مدیره دارد.

به گزارش مشرق، سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در زمینه قیمت خودرو در یک چندراهی گیر کرده است، گفت: دولت باید پای خود را از سهامداری بازار خودرو بیرون بکشد و به تنظیم بازار خودرو بپردازد.

بیشتر بخوانید

چه نسخه‌ای برای صنعت خودرو پیچیده‌اید؟

چه زمانی قیمت خودرو نهایی می‌شود؟

صف هیئت مدیره ...

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هزینه‌های سربار خودروسازان بسیار بالا است، تصریح کرد: خودروسازان بیش از ۱۴۰ الی ۱۵۰ شرکت دارند و به عنوان مثال تنها یکی از شرکت‌های ایران خودرو هزار و ۱۵۰ عضو هیئت مدیره دارد.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها ساختمان‌های مختلف در مکان‌های مختلف دارند، بیان داشت: همچنین سایت‌های این شرکت‌ها پراکنده است و در بسیاری از استان‌ها سایتی وجود دارد که می‌تواند هزینه سرباری را ایجاد کند.

نیروی مازاد

باستانی با بیان اینکه ایران خودرو بیش از ۱۵۰ هزار نیروی مازاد دارد، گفت: ایران خودرو سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به این نیروی مازاد حقوق می‌دهد.

لختی در مدیریت


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه به طور مستمر این مشکلات به قطعه سازان هم کشیده می‌شود، اظهارداشت: باید گفت این لختی در مدیریت نهایتا به قطعه سازان سوق داده می‌شود و قطعه سازان هم با یک سردرگمی امورات خود را می‌گذرانند بنابراین زمانی این مشکلات حل می‌شود که دولت پای خود را از سهامداری خودروسازی بیرون بکشد و به تنظیم‌گری این بازار بپردازد.

 دو راهی دولت


باستانی تصریح کرد: درحال حاضر دولت بر سر دوراهی مانده است که آیا باید ۱۵ هزار نیروی مازاد ایران خودرو و 11 هزار نیروی سایپا را اخراج کند و یا اینکه هزینه‌های سربار خودروسازان را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند درباره هزینه‌های سربار خودروسازان فشاری بیاورد ،گفت: چرا که دولت خود به عنوان سهامدار کمتر از یک رتبه مدیریتی، مدیرعامل انتخاب می‌کند و به واقع مدیر عاملی هم که دولت انتخاب کند، دولتی فکرمی کند.

پراید۴۰ میلیون نمی‌ارزد

این نماینده مجلس با بیان اینکه خودروسازان به دنبال راهی برای افزایش قیمت خودرو هستند، گفت: خودروسازان تقاضای ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش قیمت خودرو دارند البته درست هم می‌گویند و با این شرایط نمی‌توانند ادامه دهند البته باید گفت پراید، ۴۰ میلیون نمی‌ارزد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت یک شیشه شیرکاکائو ۴ برابر شده است، گفت: خودروسازان انتظار دارند در این شرایط قیمت خودرو هم افزایش پیدا کند، اما ما معتقدیم که خودروسازان ابتدا باید بروند و هزینه‌های سربار خود را کم کنند و به مانند یک بخش خصوصی واقعی تولید و در ادامه آنالیز قیمت واقعی ارائه دهند و پس از آن بگویند که قصد افزایش قیمت خودرو را دارند.

قیمت بدون آنالیز

باستانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان آنالیز دقیقی از قیمت تمام شده خود را ارائه نمی‌دهند، گفت: خودروسازان این آنالیز را به دلیل اینکه هزینه‌های سربارشان بالاست، نمی‌توانند ارائه دهند؛ در حقیقت رویی برای ارائه این آنالیزم ندارند.

وی تاکید کرد: وقتی خودروسازان قصد کنند هزینه‌های سربار خودروسازی را در آنالیز قیمت خودرو درج کنند دیگر مشخص می‌شود که پرداخت حقوق آن ۱۱۵۰ هیئت مدیره زیر مجموعه‌شان، نهایتا به قیمت خودرو اضافه می‌کند.

باستانی با ذکر مثالی در این رابطه بیان داشت: وقتی ما می‌بینیم که قیمت مواد اولیه و کار اصلی برای خودرویی، چون پراید ۱۰ میلیون تمام شده و از سوی دیگر هزینه‌های سربار هم ۱۰ میلیون تومان بوده است.  این شرایط می تواند مردم را معترض کند که چرا هزینه‌های سربار پراید باید آنقدر زیاد باشد و قیمت خوردو را بدین نحوه بالا ببرد. بنابراین خودروسازان به دلایل برشمرده شده از ارائه آنالیز قیمت خودرو پرهیز می‌کنند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    35 0
    به نظر هر دوی ایرانخودرو و سایپا دولت بفروشه که خصوصی بشن بعد با پولش بره نزدیک دریا توی جنوب کشور یه خودرو سازی جدید باز کنه.هم یه اهرم داره برای فشار به شرکت های خصوصی خودروسازی هم اینکه قطب سوم خودرو سازی راه میفته.با این وضعیت نمیشه کاری از پیش برد.چون ایرانخودرو و سایپا شدن سیاسی بازی که دودشم فقط تو چشم مردم میره
    • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      13 0
      خود دولت این وسط داره سودش رو میبره اگه دولت میخواست به سرعت میشد وضعیت این دو شرکت رو درست کرد
    • دیدگا IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      5 4
      بنظر من باید این دو کمپانی رو واگذار کنه به سپاه! اونطوری سطح توقع جریانهای سیاسی از استانداردهای جهانی هم بالاتر میره و از طرفی هم چپ و راست بهش فشار میارن که باعث میشه هم کیفیت و تکنولوژیش بالا بره و هم از نظر قیمتی در پایین ترین سطح قرار بگیره! الان سپاه پهباد میسازه در حد سه چهار کشور اول دنیا! فکرش رو بکن خودروسازی ایران در حد سه چهار کشور اول دنیا بشه!
    • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      5 1
      کارگر مازاد فقط شعاره که مردم احساسی بشن دلشون برا اونا بسوزه وگرنه اینهمه کارگر یه دفعه چه جوری مازاد شد؟ برا چی جذب کردن که مازاد بشه والا ما تو محل کارمون نیرو کم داریم اجازه جذب به شرکتمون نمیدن بعدشم یه مملکت هشتاد میلیونی رو فدای دوتا شرکت نباید کنی اگه وجدان داشته باشی
  • سلام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    26 0
    شرعی قانونی و و عرفی هر جور حساب کنید مردم باید پول خودرو را بر اساس قیمت تمام شده مواد اولیه و هزینه مونتاژ با در نظر گرفتن سود معقول بپردازند اینکه کارگر مازاد داریم یا اعضا هیئت مدیره تعدادشون زیادن پس به ناچار باید با افزایش قیمت جبران کنیم ظلم در حق مردم به حساب میاد حلال یا حرام بودنش رو هم میزاریم اهل دین محاسبه کنند ...
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      21 0
      منظور از اعضای هیات مدیره همون مفت خوره که ماشاا... کم نیستند و با حقوق دهها و صدها میلیونی به مردم خدمت میکنن. نمیشه پراید رو 10 میلیون بخریم. اون موقع مفت خورها گشنه میمونن. کارگرهای مازاد هم بی حقوق میمونن.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    41 2
    مثل اینکه قرار شده حقوق این نیروهای مازاد مفت خور را مردم عادی بپردازند این چه اوضاعیه ؟؟؟ پس رییس دولت این مملکت کو ؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    32 1
    قیمت واقعی پراید همان 4 میلیون تومان سال 85 است ///
  • مهماندار هواپیما IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    6 0
    ایران خودرو ... بگین
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    36 1
    خودروسازان تبدیل به باند مافیایی بزرگی شدند که با نفوذ و قدرت مالی و با بهانه های اشتغالزایی برای هزاران نفر دارند خون ملت رو تو شیشه میکنند که حتی دولت هم از درگیر شدن با اونها عاجز هست
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    21 0
    قیمت واقعی پرایدازدوچرخه حناچی کمتره!!!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    23 0
    یکی نیست بپرسه وقتی پراید قیمت تمام شدش ۱۰تومنه. چرا ۳۵فروخته میشه پس ۲۵میلیون کجا میره
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    27 0
    خوب معلوم شد چرا خودرو اینقدر گران هست لطفا از حقوقهای نجومیشون هم گزارش تهیه کنید
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    25 0
    یکی از شگردهای خودروسازان در فشار افکار عمومی و ناظرین راه اندازی اعتصاب و درگیری پرسنل هست تا بگن ما زیان ده هستیم لطفا تحقیق کنید متوجه میشید تا حقوقهای کلان و رانتهاشون با مافیای فروش فاش نشه
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      11 0
      منم اگه یه شرکتی میداشتم که هیات مدیره اش حقوق و پاداش دهها و صدها میلیونی بگیرن، صد درصد ورشکسته بودم
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    45 1
    پسرخالم کارگر ایرانخودروست فیش حقوقش رو دیدم نزدیک هفت میلیون بود حساب کنید کارمند و مدیرش چه قدر میگیره
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
      15 0
      برای هیات مدیره هفتاد میلیون هم پول خردشونه
    • سلمان IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
      1 6
      سلام!دوست عزیز پسر خاله شما سرپرست است نه کارگر....برو فیش حقوق کاگر معمولی که داخل خطوط تولید کار می کنه را ببین.به زور به سه میلیون می رسه....این حقوق شاید از خیلی ها که حقوقشون زیر سه میلون باشد بیشتر باشه ولی کار کردن در خطوط تولید واقعا مرد می خواهد! کار خیلی سخته
  • محمد ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    24 0
    فقط مردم تاوان میدهند اقایان سومدیریت و استخدام های رفاقتی و ... فساد را در کشور نهادینه کرده اند
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    20 0
    واقعیت اینه مردم باید حقوق کارگران وهیئت مدیره مازاد را بدن چون بزور چپاندن تو خودروساز تا امار بیکاری بیاد پاین غیر این چیزی نیست
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    9 0
    ایرانخودرو نه، ایرانخور!
  • پسر IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    22 0
    چاره کار نخریدن چندسال مردم نخرن اونوقت میفهمن که نباید به مردم هرچیزی تحمیل کردذ معنی نداره یه حلبی مونتازی 40 ملیون بهش بدی
  • مبین IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    7 0
    ضمنا مردمی هستند پارسال دلار ۳۶۰۰ تومانی به ایران خوردو پول دادند تاماشین قیمت پارسال رابدند الان پنج ماهه از وقت تحویلش گذشته باز میگند شامل افزایش قیمت خودرو برای آنها هم میشه این انصافه یه سال ونیم پول مردم بیچاره راگرفتین ودر جای دیگر سرمایه گذاری کردین حالا هم خودرو رادوبرابرش به این بیچاره ها بدین این انصافه
  • محمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    8 0
    آشنایانشون را بردند سر کار بدون اینکه نیاز واقعی به اونها باشه من چند نمونه سراغ دارم
  • ایران دوست IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    2 1
    ایشان فرموده اند که: "و به عنوان مثال تنها یکی از شرکت‌های ایران خودرو هزار و ۱۵۰ عضو هیئت مدیره دارد." برادر من عقل هم چیز خوبیه مگه میشه یک شرکت بیش از هفت عضو هیات مدیره داشته باشه؟ و در جای دیگر فرموده اند :"باستانی با بیان اینکه ایران خودرو بیش از ۱۵۰ هزار نیروی مازاد دارد، گفت: ایران خودرو سالیانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان به این نیروی مازاد حقوق می‌دهد." برادر من شرکتی که 56 هزار نفر پرسنل داره چگونه میتواند سه برابر پرسنلش مازاد باشن؟
  • امير IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    0 1
    باسلام به نظر من دوچرخه از پرايد بهتره پرايد رو مفت بدهند نبايد سوار شدش قوطي روغن نباتي هستش انگار
  • حقوقدان US ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
    8 0
    ملت شرکتهای خودرو ساز ایرانی را تحریم کنند. خرید خودرو شرکتهای ایرانی تا کاهش قیمت حرام است با نخریدن از ملت حمایت کنید
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    3 0
    یک فئودالی بود انقدر ظلم کرد که مردم ریختند و تو دیک پختنش تو اون جوش های اخر گفته بود بیایید از سهم مالتون کمتر برمیدارم خودرو سازها موقع جوش اخر دیگه ارزون کردن برگشتی نداره ها
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    0 0
    چرت نگو باستاني
  • علی IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    8 0
    همینطور به وزارت نفت و شرکتهای وابسته به صندوقهای بازنشستگی بزنید تا ببینید چقدر نیروی مازاد از دیگر دستگاها حتی بعداز بازنشستگی آنها تحمیل کردند و حقوق های گزاف میدهند برای همین هست که شرکتهای دولتی فاسد و زیان ده هستند
  • حسن IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    4 0
    دولت و مجلس چاره اندیشی کنند . تخلفات مالی و فساد گریبان سایپا و ایران خودرو را گرفته و محصولات تولیدی نیز از یک طرف باعث الودگی هوا و از طرف دیگر در اثر تصادفات سالیانه هزاران نفر بعلت عدم استحکام اتومبیل ها کشته میشوند . مردم ایران اسیر چنین شرکت هایی شده اند .
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
    6 0
    مردم نخرند یا کمتر بخرند,ورشکست میشن,خیال همه راحت میشه!یه خط تولید جنگنده نسل پنجم راه بیندازید,کارگرای اضافی رو ببرید سر اون!
  • حسن IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    2 0
    لطفا دولت به قیمت گذاری شرکت کرمان موتور هم ورود کند خودروی 103 میلیونی جک s3 را به یکباره 161 میلیون قیمت اعلام کرده وپیش فروش نقدی واقساطی میکند چرا کسی به فکر منافع مردم نیست
  • عشق امیرالمومنین DE ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
    2 0
    بابا خداوکیلی دارید ظلم میکنید،بقران قسم بابای من یه کارگره...بیشتر یک میلیون دویست هزارتومان هم حقوق نمیگیره،اقای وزرا والله باید برید از ابروی این مردم زحمت کش خجالت بکشید،بخدا این مردم حررمت دارن،با خرجو مخارج الان چطور پدر من سه تا بچه بزرگ کنه؟؟کرایه خونه#خرج خونه#خرج مدرسه#خرج دانشگاه#خرج پوشاک......والله قیامتی هست،والله خدایی هم وجود داره....یک متر جا بیشترنداریم موقع مرگ.....بخدا قیامت جلوتونو میگیریم ما زیرخط فقرهای جامعه
  • فرشاد IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
    0 0
    پراید پونزده ملیون هم نمی ارزه اون وقت شما نامردها ی سایپا و ایران‌خودرو میدین 45 ملیون. مملکت بی صاحاب شده هر غلطی دلتون میخواد دارین میکنین
  • مهدی IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
    0 0
    من خوردم خریدار خودرو از خودروسازان هستم تا زمانی که دولت قیمت های نجومی خودشو بدون هیچگونه دلیل و منطقی به بازار و مشتریان خودرو دیکته میکنه عامل اول گرونی ها خود دولته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس