برگزیت و فوتبال

بازیکنانی که از کشورهای اروپایی توسط باشگاه های انگلیسی خریداری شوند دیگر در خاک بریتانیا مشمول قوانین اروپایی و یوفا نخواهند بود.

سرویس ورزش مشرق - خیلی از بزرگان جامعه شناسی و فلسفه آن روز را جدی نگرفتند، روزی که به فلسفه قاره سبز فلسفه قاره ای و به فلسفه کشورهای انگلیسی‌زبان و به خصوص بریتانیا و صد البته زمین اجاره ای کانادا به عنوان ملک رسمی ملکه، فلسفه تحلیلی گفته شد. از آن روز تا کنون شاید بدون اغراق هر روز قدمی هر چند پنهانی برای جدا شدن از اروپا از سوی بریانیا برداشته شده و عطش عجیب مقامات این جزیره برای استفاده از حتی واحدهای اندازه گیری به سبک بریتانیا تا مرز استفاده از قوانین راهنمایی و رانندگی خاص بریتانیا همیشه قابل تامل بوده است.

فلسفه تحلیلی مکتبی فلسفی است که در آغاز قرن بیستم در کشورهای انگلیسی‌زبان تبدیل به مکتب غالب شد. امروزه در بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و ا حدودی اسکاندیناوی بیش‌تر دپارتمان‌های دانشگاهی فلسفه خود را به عنوان دپارتمان‌های «فلسفه تحلیلی» معرفی می‌کنند.

اکنون فوتبال نیز به عنوان یک مکتب نه به عنوان یک ورزش ساده، به خود رنگ تحلیلی گرفته و کم کم در حال جدا شدن از قاره است. این نگاه بالا به پایین و تحقیرآمیز نسبت به اروپا در خاک جزیره قدمتی دیرینه دارد و این کشور که مدعی است مهد فوتبال محسوب می‌شود اکنون باید تصمیم جدی خود را گرفته و اعلام کند. شجاعت می خواهد البته، شجاعتی برای اعلام یک تصمیم تاریخی، این که لیگ برتر انگلیس تا چه حد به یوفا، فدراسیون فوتبال اروپا مربوط می شود و امنیت استادیوم های تیم فوتبال انگلیس در پذیرایی از میهمان‌های اروپایی توسط ناتو و نیروهای مشترک امنیتی تامین می‌شود و یا توسط گارد سلطنتی بریتانیا.

بیشتر بخوانید:

تعویق رای‌گیری درباره «برگزیت» در انگلیس

اصولا خود یوفا نیز باید تصمیم بگیرد، در این میان اروپایی بماند و یا انگلیس خارج شده از اروپا را هم به رسمیت بشناسد.

بریتانیا قرار است ساعت ۱۱ شب روز ۲۹ مارس ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا را ترک کند. در همه‌پرسی که سال ۲۰۱۶ برگزار شد، ۵۱.۹ درصد از مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند و ۴۸.۱ درصد به باقی ماندن در آن.

بریتانیا و اتحادیه اروپا بیش از یک سال برای رسیدن به توافق بر سر نحوه این جدایی و چگونگی رابطه دو طرف بعد از برگزیت مذاکره کردند. همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا، بریتانیا را به جامعه‌ای دوپاره تقسیم کرده است. خیلی‌ها از طرف بازنده، یعنی هواداران ماندن در اتحادیه، هنوز از مخالفت کامل با برگزیت دست برنداشته‌اند.

در حالی که خیلی‌ها پیشتر موضع آنها را به عنوان موضعی ضددموکراتیک توصیف می‌کردند، به تازگی نمایندگان بیشتری می‌گویند خواهان همه‌پرسی دوباره هستند و حتی مقام‌های حزب کارگر هم دیگر احتمال حمایت از همه‌پرسی دوم را رد نمی‌کنند.

یکی دیگر از مشکلات جدی در لیگ برتر انگلیس ماجرای عجیب و غریب نقل و و انتقال بازیکن خواهد بود، بازیکنانی که از کشورهای اروپایی توسط باشگاه های انگلیسی خریداری شوند دیگر در خاک بریتانیا مشمول قوانین اروپایی و یوفا نخواهند بود. بیمه بازیکنان، نوع قراردادی که منعقد می شود اگر تحت قانون یوفا نباشد، برای بریتانیا و البته فیفا به عنوان تصمیم گیرنده دردسر جدی درست خواهد کرد.

رایان کلی نویسنده وب سایت گل در این خصوص می‌نویسد: ویزایی که برای بازیکنان شاغل در فوتبال انگلیس به عنوان بازیکن اروپایی صادر می شود دیگر ویزای کار نخواهد بود و بریتانیا باید در این خصوص تکلیف بازیکنان را روشن کند.

مالکان بزرگ آسیایی و عرب دیگر با خرید باشگاه های انگلیسی از مزایای داشتن ویزای شنگن و اقامت اروپایی برخوردار نخواهند بود و پیش بینی می‌شود کم کم فوتبال جزیره را ترک کنند. اینگونه اگر پیش برود، فوتبال انگلیس چیزی جز دردسر برای افراد ثروتمند غیر بریتانیایی نخواهد داشت.

آیا باشگاه های انگلیسی باز هم مثل گذشته می توانند در لیگ قهرمانان اروپا حضور داشته باشند؟ آیا برای سفر به کشورهای اروپایی نیاز به ویزا همراه با سختگیری های اتحادیه اروپا خواهند داشت؟

ژوزه مورینیو سرمربی منچستریونایتد به کنایه گفته است: اگر باشگاه مرا اخراج نکند، گمان کنم خانم ترزا می به زودی مرا اخراج کند!

گواردیولا نیز گفته است: اگر خروج بریتانیا از اروپا قطعی شود، بهانه خاصی برای ماندن در فوتبال انگلیس نخواهم داشت و به سرعت مقصدی مناسب در اروپا پیدا خواهم کرد. دوست ندارم برای خانواده خود دردسر درست کنم. فرزند من باید در اتحادیه اروپا درس بخواند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس