بازی سازش

بازی اصحاب مکتب نیاوران که پیشرفت را تنها در گروی بستن با کدخدا می‌بینند و همه مشکلات و رنج‌های مردم شریف و نجیب ایران را به عدم مذاکره نسبت می‌دهند.

به گزارش مشرق، تجربه تلخ اما عبرت‌آموز برجام که هزینه‌های هنگفتی به کشور تحمیل کرد و خسارت جبران‌ناپذیری به منافع ملّی زد، آن چنان تکان‌دهنده بود که هر چه از آن نوشته شود و در مورد آن گفته شود؛ کم است. باید به جای اندوختن جوک‌های سیاسی یا مرافعه‌های بی‌نتیجه جناحی درحافظه تاریخی مردم، ظرف ذهنی و فکری اقشار و اصناف افراد جامعه را پر کرد از نکات و گزیده‌هایی که از زوایای پنهان و آشکار پرونده هسته‌ای ایران می‌توان برداشت کرد تا انتخاب‌ها و ذهنیت‌ها در بزنگاه‌های حساس جهت‌گیری‌هایی مبتنی بر آن تجارب بگیرد. اگر از قدیم در بیان ضرب‌المثل و شعر و لطیفه گفته‌اند کسی که از تجارب نیاموزد، شایسته ندامت و پشیمانی است؛ به همین دلیل است. بر همین اساس، برخی اوقات دیده می‌شود کاربران ارزشی توئیتر موج‌هایی راه می‌اندازند و آن تجارب را یادآوری می‌کنند و البته کوشش می‌کنند این تجربه‌نویسی از حالت انتزاعی خارج شود و به کوچه و بازار نیز راه پیدا کند تا مصادیق مشکلات و دشواری‌های جامعه ریشه‌ها و جلوه‌های درستی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

لیبرال‌های فراری در پاریس مشغول چه کاری هستند؟ +عکس

اعضای جریان‌ساز بازی سازش

در جدیدترین موج، «بازی سازش» در توئیتر فارسی ترند شده است. بازی اصحاب مکتب نیاوران که پیشرفت را تنها در گروی بستن با کدخدا می‌بینند و همه مشکلات و رنج‌های مردم شریف و نجیب ایران را به عدم مذاکره نسبت می‌دهند. اهالی دیپلماسی که اشتباهات خود را نمی‌پذیرند، فرار رو به جلو را به خوبی بلدند و مرتباً از سیاست و امنیت می‌زنند تا اقتصاد چاق‌تر شود. موج جدید آشکارا مذاکره با هر قیمتی را انکار می‌کند و چنین مذاکره‌ای را کار انقلابیون خسته‌ای می‌دانند که طاقت استقامت بر ارزش‌ها و هنجارها ندارند و «بازی سازش» می‌نامد. نگاهی به توئیت‌های برگزیده این موج نشان می‌دهد مشخص شده است بازیگران بازی سازش چیزی در چنته‌ ندارند، اما همچنان قیافه‌ای حق به جانب دارند.

1.نکات سیاسی: برخی کاربران تجربه‌های دیپلماتیک 5 سال اخیر را یادآوری کردند و تلاش کردند اثبات کنند اولاً پایانی برای سازش متصور نیست و ثانیاً سازش هزینه‌بردار است و اعتماد مطلق به بیگانگان، جز خوش‌خیالی و ساده‌لوحی می‌تواند نام خیانت نیز بگیرد:

2.مرور تاریخ: برخی کاربران نیز ترجیح دادند مخاطب را به بازخوانی تاریخ دعوت کنند و مثال‌هایی از تاریخ ایران یا رویدادهای بین‌المللی بیاورند تا مشخص شود اشتهای سیری‌ناپذیر قدرت‌های استکباری به ذلت‌افکنی کشورهای مستقل تمامی ندارد:

3.جملات  زعمای سیاسی و نخبگان فکری: برخی کاربران با توجه به تأثیرپذیری مخاطبین از چهره‌های سیاسی و حکمای فکری و فرهنگی کشور، جملاتی از آنان در مورد قابل اعتماد نبودن بیگانگان منتشر کردند:

4.استفاده از زبان بلیغ طنز: لحن طنازانه و رویکرد شوخی‌گونه به مسائل و موضوعات جدی، از ویژگی‌ها و چه بسا وجوه تمایز توئیتر است. توئیتر جوّی صمیمی دارد و به همین خاطر است که موضوعاتی اساسی مانند حضور، نفوذ و تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی غربگرایان برای رقم زدن بازی سازش نیز می‌تواند دستمایه طنز و شوخی کاربران قرار گیرد. طنزی که حتی می‌تواند جدی‌تر و نقادانه‌تر از توئیت‌های جدی، واقعیت موضوع را نشان دهد و به مخاطب اثبات کند:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    25 10
    باید دشمنی ها رو کنار گذاشت.
    • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      13 2
      بله درسته باید دشمنی ها را کنار گذاشت ولی نه با سازش! #بازی_سازش
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      20 4
      باشه، هر وقت شیطان دشمنی اش را با بنی آدم کنار گذاشت، من داوطلب میشم میرم روشو میبوسم عمو کجای کاری؟؟؟؟؟ برو یه مطالعه راجع به دوره استعمار یا برده داری بکن ببین اینا با نوع بشر چکار که نکردند. ما نیستیم که دشمنی رو شروع کردیم. هر وقت اونا تموم کردن و تاوان دادند، ما هم تموم می کینم
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 16
    مشرق عزیز از توییت های دیگران هم انتشار بدهید مطالب زیباتر، متقن تر و عالمانه تری هم هست!
    • NL ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
      10 5
      نظرت چیه توییت های بی بی سی چی ها و برانداز ها و سلطنت طلب ها رو هم پوشش بده؟
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    0 0
    سیاست های کلان خارجی نهایتا توسط رهبری تعیین می شوند.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    0 0
    از نظر اين براندازا و سازشکارا توييت های سازشکارانه و آمريکا بيا تو بغلم عالمانه و زيباست!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس