کد خبر 917180
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۵
گام عملی بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی/ کانال مهم قاچاق ارز بسته می‌شود

آنچه در گزارش شرق به عمد مغفول مانده، نقش خود دولت در ایجاد بستر رانت‌خواری و مفاسد مالی از این دست است.

به گزارش مشرق، روزنامه زنجیره‌ای شرق برای اثبات ادعای ظریف در تیتر اول خود نوشت: «پولشویی 150 میلیون دلاری با هزار کارت ملی».

بیشتر بخوانید


این روزنامه می‌نویسد: پرونده محاکمه پنج صراف به اتهام اخلال در نظام ارزی کشور به ایستگاه پایانی خود نزدیک می‌شود. قاضی مسعودی، رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم مفسدان و اخلالگران اقتصادی، از صدور قطعی حکم این پنج صراف تا هفته آینده خبر داد و تأکید کرد این آرا به نوبت از سوی قوه قضائیه اعلام خواهند شد. حجم مالی پرونده‌ای که این صرافان در آن محاکمه می‌شوند، به 151 میلیون دلار می‌رسد.


نماینده دادستان در جلسه رسیدگی به این پرونده با اشاره به حجم 151 میلیون و 112 هزار و 674 دلاری این پرونده اعلام کرد: در تحقیقات مشخص شده است بخشی از ارز خریداری شده و ثبت شده در سامانه سنا، به نام افرادی است که از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و با دریافت مبالغ ناچیزی بدون اینکه ارزی در اختیارشان قرار گیرد، کارت ملی و حساب بانکی خود را در اختیار متهمان قرار داده و این افراد نیز به دریافت ارز و جابه‌جایی وجوه از طریق کارت‌های بانکی این اشخاص اقدام کرده‌اند.


به گفته نماینده دادستان، تحقیقات نشان می‌دهد این افراد با در اختیار گرفتن کارت ملی و بانکی اشخاص متعدد و با همکاری دلالان، مبالغ اشاره شده را به شکل صوری در سامانه سنا خریداری کرده و در نهایت نیز ارزها را خود در اختیار گرفته‌اند. به گفته نماینده دادستان، در این پرونده پنج صراف اشاره شده با همین روش از کارت ملی هزار و 28 نفر سوء استفاده کرده‌اند.


آنچه در گزارش شرق به عمد مغفول مانده، نقش خود دولت در ایجاد بستر رانت‌خواری و مفاسد مالی از این دست است. به عبارت دیگر، هر چند ظریف کوشید با زدن برچسب آلودگی به پولشویی، انتقادات درست صاحب‌نظران و کارشناسان منتقد را بی‌امتیاز سازد، اما در واقع این دستگاه‌های دولتی هستند که مقصر مواردی نظیر قاچاق سوخت و کالا، ایجاد رانت‌های مختلف ارزی در بازار ارزی و خودرو و سکه و... هستند.


نکته جالب دیگر اینکه روزنامه زنجیره‌ای، به هنگام فاش شدن حقوق‌های نجومی برخی مدیران بی‌کفایت، از طریق کسانی مانند زیباکلام دست به توجیه و تطهیر تخلف مذکور پرداخت. برخی از این مدیران حقوق و پاداش‌هایی در حد 30، 57 و 730 میلیون تومان دریافت کرده بودند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    2 0
    بسمه تعالی سلام این روزها از پولشویی ورانت بسیار سخن رانده می شود. وانصافا پولشویی مملکت را به کژراهه خواهد برد. هدیه هایی که به رشوه تبدیل می شود نیز یک نوع پولشویی شمرده می شود. چند وقت پیش بناشد تحویل موقت یک پروژه را دروزارت راه صورت پذیرد. انصافا مسئول اجرایی این پروژه دروزارت راه یکی از سالمترین مدیران بود وپروژه بعد از هشت سال کارکردن پیمانکار با مدیریاد شده وبا کمبود بودجه با تلاش فراوان بالخره به پایان رسید اشکالات پروژه بارها تذکر داده شد وپیمانکار نقص های آن را برطرف کرد. دراین مدت جز تلاش این مدیرکل شخصا وپی گیری مدامشان با وجود چالش هایی با پیمانکار داشتند. که طبیعی است اما هرگز مدیر تلاشکر ومخلص از پذیرش یک هدیه سر رسید سالانه که مرسوم شده است نیز خودداری کرد.که جای تقدیر وتشکر دارد. واگر جای وزیر مسکن وشهر سازی وراه وترابری بودم این مدیر را تشویق می کردم. اما یک نوع پولشویی به وجود آمده است که ربطی به مدیراجرایی ندارد وپیمانکاران را متضرر می نماید. وآن سیستم پرداختی اوراق دولت است. پیمانکار موظف است پول کارگران خودرا بپردازد .کارگرانش هزینه زندگی اجاره خانه ومایجتاچ زندگی می خواهند. واوراق را نه می شود قطعه قطعه کرد نه می شود با آن مایحتاج خرید. پیمانکاران نا چارا اوراق را به ضرر می فروشند وعده ای هم با دلالی آن را می خرند. ودراینجا کسی که متضررمی شود پیمانکار است . وبه این دلیل پیمانکاران روز به روز کاهش نقدینگی دارند. وبه قهقرا می وند. این یک پولشویی سیستمی است که مردم تلاشگر را به بیچارگی می کشاند واگر بتوانند اوراق را نگه دارند هم دولت متضرر می شود. جون ئولت آینده بودجه سال های گذشته را می دهد. موضوع دیگری که باعث شد این مطلب را بنویسم. این بود که با این همه ضرر وفتی می خواستند پروژه را تحویل بگیرند مدیر اجرایی وزارتخانه که خداوند حفظش فرماید وپیمانکار ومشاور برای تحویل دادن به مدیریت بهره بردار چند روز طول کشید تا تک تک اشکالات را بررسی وپروژه را تحویل دادند. گفته شدعرف است هدیه ای از طرف پیمانکار برای تحویل گیرندگان که کار شاقی هم نکرده اند گرفته شود با توجه به این که پیمانکار از جهادگران بودند واهل رشوه نبود ومدیر اجرایی همانطور که ذکر شد اهل هدیه نبود.ازاین هدیه ناراضی بودند. به یکباره جا حوردند. وقتی دیدند این هدیه را مدیرا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس