مکرون

جای جای متن سازندگی نشان از آن دارد که جریان نولیبرال وطنی به شدت به الگوی فرانسوی امید بسته بودند و به مکرون به چشم یک «قهرمان» می نگریستند و حال امیدشان ناامید شد.

سرویس سیاست مشرق- رسانه‌های فرانسوی از تصمیم دولت مبنی بر تعلیق طرح افزایش مالیات بر سوخت در این کشور خبر دادند. اعلام اجرای این طرح، از ۱۷ نوامبر(۲۶ آبان)، جرقه‌ اعتراضاتی را در فرانسه زد که به «جنبش جلیقه‌زردها» معروف شد و خیلی زود دامنه آن به سرتاسر فرانسه کشیده شد. در مدتی که از شروع این اعتراضات در فرانسه می گذرد، صحنه‌هایی از سرکوب خشن معترضان توسط پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه به جهان مخابره شد که به شدت اعتبار و آبروی فرانسه را به عنوان «مهد حقوق بشر» و «گهواره دموکراسی» خدشه‌دار کرد.

محبوبیت امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، که سیاست‌های آزادسازی اقتصادی را به صورت ضربتی در دستور کار قرار داده بود، روز به روز کم‌تر می شود و اعلام عقب‌نشینی دولت، در وهله نخست، با هدف جلوگیری از بر باد رفتن تتمه محبوبیت این رییس جمهور جوان و بسیار جاه طلب است.

اما اعلام تصمیم دولت فرانسه برای عقب نشینی از اجرای طرح مالیات بر سوخت، ظاهرا بیش از هر کسی، لیبرال‌های وطنی را در داخل کشور ناراحت و عصبانی کرده است.

قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و سربیر روزنامه «سازندگی»، در سرمقاله روز چهارشنبه این روزنامه(که ارگان حزب کارگزاران است) بر خلاف مشی همیشگی خود که حرف‌های ایدئولوژیک خود را در دفاع از لیبرالیسم در زرورقی از تعابیر و تفاسیر نرم و لفاظ‌های آهنگین ادبی، پنهان می کرد، در این سرمقاله به صراحت و آشکارا ناراحتی خود را از عقب‌نشینی لیبرال‌های فرانسوی نشان داد.

این عصبانیت و ناراحتی که منجر به خطاب قرار دادن تلویحی معترضان فرانسوی با تعابیری چون «طلیعه‌داران فاشیسم» و «رمه گوسفندان» شد، اما یک خاصیت بزرگ داشت و این که کُنه ضمیر لیبرال‌های وطنی را درباره نقش «مردم» و «دموکراسی واقعی» برملا کرد.

جای جای متن سازندگی نشان از ان دارد که جریان نولیبرال وطنی به شدت به الگوی فرانسوی امید بسته بودند و به مکرون به چشم یک «قهرمان» می نگریستند، به ویژه این که این اعتراضات گسترده در فرانسه در برابر گران شدن قیمت سوخت، همزمان با زمزمه‌های افزایش قیمت سوخت و تلاش شدید دولت ایران برای توجیه افزایش قیمت بنزین، آغاز شد. به شروع مقاله دفت کنید:

"اصلاحات ساختاری همواره دشمنان ساختاری دارد و این همان بحرانی است که امروز(در سال ۱۳۹۷)امانوئل مکرون رییس لیبرال جمهوری فرانسه با آن مواجه است و دیروز(در سال ۱۳۹۶) حسن روحانی، رییس جمهور ایران با آن مواجه بود. سعید لیلاز، اقتصاددان آزادیخواه چندی پیش در کنگره کارگزاران ایران، سخنی گفت که در هیاهوی نقدهای او به دولت پوشیده ماند: او علت غایی شورش دی ماه ۹۶ را بازگشت دولت روحانی از اصلاحات ساختاری در بودجه ۹۷ دانست. شورشی که به هدف اصلی خود رسید و در نهایت دولت را یک گام به عقب برد و اصلاحاتی که حتی رییس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی هم دیگر از آن حرفی نزد و اکثریت ظاهرا اصلاح طلب و اعتدال‌گرای مجلس شورای اسلامی خود در حذف آن به سود رای مردم عقب‌نشینی کرد."

نویسنده به صراحت تجربه مکرون و تجربه دولت روحانی را «این-همانی» می کند و معلوم است که هر دو دولت به نوعی از یک آبشخور فکری تغذیه می کنند. جالب این جاست که نویسنده از قول سعید لیلاز (دیگر عضو شورای مرکزی کارگزاران و از لیبرالیست‌های دوآتشه) عامل اغتشاشات دی ماه سال گذشته در ایران را، عقب نشینی روحانی از برنامه‌های ضربتی و چکشی «آزادسازی» و «رها سازی» قیمت‌ها و «بازارگرایی افراطی» می داند! تفسیر دیگر این حرف یک چیز بیشتر نیست: دولت روحانی باید بدون توجه به تحولات کف جامعه و فشاری وحشتناکی که در صورت اجرای برنامه‌های آزادسازی(از سنخ مورد علاقه عباس آخوندی) دولت، بر دهک‌های پایین تحمیل می شود، به راه خود ادامه دهد و به هزینه‌های اجتماعی و امنیتی سنگین این ماجرا(آن هم در شرایطی که تحت جنگ اقتصادی تحمیلی نظام سلطه هستیم) توجهی نکند.

حسن روحانی بهتر از هر کسی درک کرده که اجرای آن سیاست‌ها و برداشتن دست حمایت دولت از پشت ۵ دهک پایین، چه تبعات ویرانگر اجتماعی، سیاسی و امنیتی بر کشور تحمیل خواهد کرد و از این رو، به مانند مرحوم هاشمی در اوایل دهه هفتاد، شیب آزادسازی را کمی ملایم و مهار آن را کمی کشید. اما جالب و قابل تامل این‌جاست که در ادامه همین پاراگراف، رسما و عملا از سیاست‌های فاجه‌بار «تعدیل ساختاری» دولت اول هاشمی هم دفاع می کند و مخالفان آن را به کارشکنی متهم می نماید:

" همان اتفاقی که در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ خورشیدی بر سر برنامه تعدیل اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی آمد و با شورش‌های حاشیه شهری و عدم حمایت نهادهای سیاسی به خصوص مجلس وقت (که در دست محافظه‌کاران بود) و حمله روشنفکران و روزنامه‌نگاران جناح چپ بایگانی شد و تعدیل، تعدیل شد. جناح راست در مجلس پنجم پرچمدار عدالت اجتماعی شد و جناح چپ شعار حذف سیاست تعدیل را سرداد تا همچنان به نام عدالت، عدالت را قربانی کنند.

آن زمان نیز چون زمان ما گروهی از اقتصاددانان آزادیخواه مانند مسعود نیلی و محمد طبیبیان و مسعود روغنی زنجانی از سازمان برنامه و بودجه استعفاء کردند تا نهادگرایان و از آنان بدتر، بوروکرات‌های بدون برنامه فقط برای اداره دولت به عنوان یک نهاد بوروکراتیک(نه دموکراتیک و نه تکنوکراتیک، نه برای ازادی و نه برای توسعه که فقط برای اداره جامعه)پابرجا بمانند."

نویسنده رندانه به این اشاره نمی کند که سیاست‌های تعدیل ساختاری دولت هاشمی، که به اصرار صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، با کارگزاری امثال محمد طبیبیان، مسعود نیلی، محمدحسین عادلی و مرحوم محسن نوربخش و در یک کلام «حلقه نیاوران» اجرا شد، به تعبیر یکی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، کارد را به میانه جامعه انداخت و جامعه را دقیقا به دو نصف فقیر و غنی تبدیل کرد.

بیشتر بخوانید:

دوگانه اقتصاد «لیبرالی» یا اقتصاد مقاومتی/ آیا «حلقه نیاوران» مرد میدان جنگ اقتصادی است؟

اقتصاددانان غرب‌گرا به عنوان مسببان اصلی مشکلات اقتصادی کشور، مورد بازخواست قرار گیرند

فشار تورم ۵۰ درصدی در سال ۷۴ که محصول سررسید استقراض‌های خارجی دولت هاشمی(باز طبق نسخه‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول) بود، کار را به جایی رساند که نزدیک بود شورش‌های زنجیره‌ای حاشیه شهرهای بزرگ را به راه بیاندازد، کما این که چنین شورش‌های بزرگی در طلیعه آن تورم ۵۰ درصدی در سال‌ ۷۱ در شهر مشهد و اسلامشهر تهران رخ داده بود. شکاف طبقاتی حاصل از اجرای آن برنامه‌ها(آن هم بلافاصله بعد از تجربه دورانی از کاهش فاصله طبقاتی و افزایش همبستگی اجتماعی و تفکرات نهادگرایانه در دهه ۶۰)، هیچ‌گاه تا به امروز ترمیم نشد تا این که در ۵ سال اخیر، با روی کار آمدن دوباره «حلقه نیاوران» و اجرای دوباره سیاست‌های تعدیل ساختاری، دوباره در حال تعمیق است. جالب این‌جاست که دکتر احمد توکلی، که یکی از مهم‌ترین منتقدان سیاست‌های تعدیل ساختاری هاشمی در اوایل دهه ۷۰ بود، روایت می کند که مرحوم محسن نوربخش در جلسه هیات دولت به صراحت گفته بود که این سیاست‌ها بخشی از مردم را زیر چرخ خود له خواهد کرد و شورش‌هایی به پا خواهد شد و برای همین باید بودجه تجهیزات ضدشورش را افزایش داد![۱] با لحاظ این که با آن تجربه تاریخی، در دولت روحانی دوباره مهار اقتصاد کشور به دست چنان تفکراتی سپرده شد و امثال قوچانی و همفکران او در کارگزاران با تشویق و تشجیع روحانی به ادامه آن سیاست‌ها، تصور این که کشور را به کدام سمت و سو خواهتد برد، چندان دشوار نیست.

حلقه نیاوران، در دولت اعتدال هم سیاستگذار اصلی اقتصادی بود

در این زمینه بیشتر بخوانید:

«ایدئولوژی زدایی» از شهر، برنامه اصلی اصلاح‌طلبان برای تهران/ چرا «حناچی» همان «آخوندی» است؟+تصاویر

اما «حماسه‌سرایی» نویسنده برای امانوئل مکرون و ترسیم چهره یک «مبارز آزادی‌خواه» بسیار عجیب و حیرت‌آور است. در بخشی از این سرمقاله آمده است:

"پیروزی پوپولیسم بر لیبرالیسم البته ایران و فرانسه ندارد...هنوز دولتی ترین اقتصاد جهان غرب در فرانسه حاکم است. هنوز اصلی ترین دوقطبی در فرانسه میان سوسیالیست‌ها و محافظه‌کاران است و این فقط امانوئل مکرون است که از راه سوم، لیبرالیسم حرف می زند. همان تنها سیاستمدار جهان که فیلسوفی چون یورگن هابرماس نومارکسیست گفته است که تنها می توان به او در برابر نومحافظه‌کاری اقتدارگرایانه دونالد ترامپ امیدوار بود. مکرون هجدهم تیرماه امسال در کاخ ورسای پاریس در برابر نمایندگان مجلسین فرانسه از لیبرالیسم، دفاعی جانانه کرد و اصلاحات مالیاتی و بازار کار را مهم‌ترین محورهای این اصلاحات نامید تا موانع تجارت آزاد برداشته شود، بخش خصوصی تقویت شود و کیفیت زندگی افزایش یابد."

 مکرون به صراحت به انتقاد از کسانی پرداخت که معتقد بودند «افزایش رفاه سبب تشدید نابرابر می شود» و از نوعی نابرابری گفت که در اثر سوسیالیسم در این کشور در سی سال گذشته رشد کرده است. او راه حل را «آزادسازی همه مردم از جبر اجتماعی» دانست و بازگشت به حقوق و مالکیت فردی. مکرون از ضرورت احیای طبقه متوسط فرانسه حرف زد و اینک شورش جلیقه‌زدها انتقام‌گیری از نطق تاریخی اوست."

او در حالی مکرون را قهرمان «آزادی‌خواهی» جلوه می‌دهد، که طرف مقابل مکرون، یعنی بخش بزرگی از جامعه معترض و به جان آمده‌ی فرانسه از اجرای سیاست‌های نولیبرالی مکرون را به صراحت نماد «پوپولیسم» و حتی «طلیعه‌دار فاشیسم» معرفی می کند. او حتی «روشنفکران» وطنی را به خاطر دفاع احتمالی از معترضان فرانسه به ناشی و جاهل بودن متهم می کند:

 "روشن است که روشنفکران ایران هم مانند بسیاری از روشنفکران جهان به اقتضای روشنفکران پاریس این روزها در ستایش سوسیالیسم و در نکوهش لیبرالیسم و نئولیبرالیسم سخن می گویند و ناشیانه دولت مکرون را، که تنها سنگر مقاومت در برابر نومحافظه‌کاری دونالد ترامپ است، نقد خواهند کرد. اما تاریخ قضاوت خواهد کرد که تنها اصلاح‌طلبی واقعی، اصلاح‌طلبی ساختاری در اجتماع و اقتصاد و رهایی انسان از انقیاد دولت است. عدالت در رهایی از دولت است، نه در بردگی و بندگی دولت.

شاید امروز پوپولیسم در برابر لیبرالیسم پیروز شده باشد، اما این صدای پای فاشیسم است که به جای صدای شکستن استخوان های آزادی‌خواهی به گوش می رسد؟!"

نویسنده در همین سطوری که در بالا آمد، به صراحت کُنه ضمیر خود و اصلاح‌طلبان همفکر با خود را روشن می سازد. رهایی از انقیاد دولت، رهایی از «بردگی» دولت و ... همه این‌ها بازی رندانه و سیّاسانه با کلمات برای یک راهبرد است: حاکمیت‌زدایی از عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی با هدف نهایی اقتدارزدایی از حاکمیت در عرصه سیاسی.(منظور از «دولت» در این جا، نه به معنای قوه مجریه، که به مفهوم رایج آن در علم سیاست، یعنی حاکمیت یا state است)

وگرنه آیا حکومت جمهوری اسلامی ایران ملت ایران را به «بردگی» گرفته است که هدف نهایی باید رهایی از انقیاد حکومت باشد؟ نویسنده این معما را حل کند که آیا اکنون در فرانسه این مکرون است که می خواهد "مردم را از بردگی رها کند"، ولی «مردم» جاهل به دلسوزی این دایه دلسوزتر از مادر(مکرون) ماجرا را درک نمی کنند و به قیمت «گلوله خوردن» از نیروهای امنیتی «متمدن و مردم‌سالار» فرانسوی، به خیابان می آیند؟

اما فراز آخر سرمقاله، بسیار مهم است، چرا که به طور دقیق و واضح، نوع تفکر لیبرال‌های وطنی را در باره «مردم» و نقش مردم در «دموکراسی» مورد نظر آن‌ها نشان می دهد:

"در جمهوری این انسان است که بر جامعه یا اتحادیه دولت، تقدم دارد. اما در دموکراسی به قول جان استیوارت میل، فردیت انسان‌ها چون هویت گوسفندان در رمه گم می‌شود. گاه باید دموکراسی را از دست دموکراسی نجات داد. همان کاری که امروز اصلاح‌طلبان و جمهوری‌خواهان واقعی باید انجام دهند"

اگر لایه لفاظی‌های ادبی را از این سطور کنار بزنیم، مفهوم صریح و سرراست سخن او این است که مردم تا وقتی «مردم» یا «دمو»(در واژه دموکراسی) محسوب می شوند که اصول «مترقی» لیبرالیسم ونولیبرالیسم را درک کنند و اگر به هر دلیلی نسبت به شکاف طبقاتی و فشار مضاعف بر گرده خود از بابت سیاست‌های آزادسازی و حذف یارانه‌ها و....معترض شوند، "مانند گوسفند در رمه، هویت خود را گم کرده‌اند." حال می توان به خوبی درک کرد که چرا در دیدگاه بزرگان اصلاح طلب، اکثریت مردم ایران که در سال‌های ۸۴ و ۸۸ خلاف خواست لیبرال‌ها رای دادند، مسحور «پوپولیسم» شدند و رایشان از حیّظ انتفاع ساقط محسوب می شد و وقتی همین اکثریت مردم در سال‌ها ۹۲ و ۹۴ و ۹۶ به نامزدهای مورد نظر کارگزاران اقبال بیشتری نشان دادند، نشانی از افزایش شعور سیاسی را به نمایش گذاشتند!(رجوع شود به اظهارات حسین مرعشی، چهره محوری کارگزاران بعد از انتخابات مجلس سال ۹۴ )[۲]

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • FR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    47 10
    به به چه خبر بسيار بدي هم براي خانم م ابتكار راستي كي ايران از كنوانسيون ظالمانه و فاشيستى پاريس بيرون مياد ؟
    • پژوهشگر اقتصاد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      17 3
      .............. خصوصی سازی , تفکرات لیبرال ؛ اقتصاد و زندگی مردم را ویران کرد . خصوصی سازی ایران ؛ چوب حراج بر اموال عمومی بود . تفکرات لیبرال و خصوصی سازی ؛ اقتصاد و زندگی مردم را ویران کرد . ایران عزیز ما متاسفانه فاقد بخش خصوصی واقعی ، سالم ، دلسوز و قدرتمند است . اکثریت بخش خصوصی ایران به دنبال رانت و لقمه آماده است . واگذاریهای این چند دهه را ببینید ... فولاد مبارکه ، ذوب آهن ، گل گهر ، چادرملو ، آلومینیوم اراک ، پتروشیمیها ، پالایشگاهها ، معادن بی نظیر ، صنایع ثروتساز استثنایی و ... همگی با قیمت در حد مجانی به فرصت طلبان و همکاران خصوصی دولتیها تقدیم شده است . درآمدهای دولتها از بین رفته است . نتیجه : کاهش کسری بودجه دولت ... استقراض از بانکها و آستان قدس و ... تورم ... تنزل زندگی مردم مظلوم خصوصی سازی ایران ؛ چوب حراج بر اموال عمومی بود . و این تفکرات انحرافی از دولت سازندگی! آغاز شد . ……………………………………………
    • FR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      2 3
      ای بابا کلا از مرحله پرتید. لابی اسرائیل و طرفداران دنباله روی از امریکا درفرانسه همگی متحد شده و ازتمام امکانات برای سقوط ماکرون بکار گرفته اند و یکی از دلائل آنها هم عدم پیروی ماکرون ازترامپ و نتانیاهو می باشد .معلوم می شه نفوذیها در داخل شما هم کم نیستند .اگر اندکی تامل کنید خواهید یافت که دست سهیونیستها و امریکا در این ماجرا بخوبی دیده می شود
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    63 2
    لیبرالیسم حتی سرزمین مادریشو به تهوع واداشته
    • سید IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      37 9
      اصلاح طلبان تهوع آور کتمان نمی کنند که طرفدار لیبرالیسم هستند! از جمله همین قوچانی بی سواد که در آن مناظره به یاد ماندنی در برنامه ثریا با آقای جبرائیلی که تشت بی سوادی قوچانی در آن برنامه از بام افتاد، صراحتاً از طرف جبرائیلی لیبرال خطاب می شد! و ایشان اعتراضی نداشت! و اما لیبرالیسم ضد ولایت فقیه است و ما هم می گوییم مرگ بر ضد ولایت فقیه!
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      11 6
      اصلاح طلبان بی سواد اقتصادی کامل هستند و چون هیچ اقتصاد دان وطن دوست با سوادی با آنها نیست در نتیجه هر روز یک قهرمان اقتصادی درست می کنند تا فقط جوانان را فریب دهند و دوباره 11 سال بعد می خواهندکودکان 9 ساله فعلی را با استفاده از قوای جنسی فریب داده و رای بگیرند و دوباره 8 سال دیگر منابع و آبرو و خون فرزندان برومند ایران را در سوریه ها و عراق ها و یمن ها و ..... بر زمین بریزند چون اگر دکتر احمدی نژاد بود عربستان جرات نمی کرد به هیچ ایرانی در سوریه گلوله ای شلیک کنند و نه به عراق حمله کنند همانطور که در زمان دکتر مکتبی حتی یک شهید حرم نداشتیم بعد از او عربستان جرات جفتک پرانی پیدا کرد وگرنه قلم جفتک پراکن را خرد می کرد باید خانه خدا را برایش غروق می کردند تا به زیارت برود و ...... یا حسین (ع)
    • م . وطندوست IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      11 4
      با درود ...... دقیقا ... راه نجات ایران = برگشت صنایع و معادن تاراج رفته …………………………………………………………………… فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است . راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است . پتروشیمیها ، فولاد مبارکه ، فولاد خوزستان ، پالایشگاهها و ... ارزش جایگرینی هر یک چند میلیارد دلار ؛ به عبارتی هر یک چند ده هزار میلیارد تومان . . . اینها همه به غارت رفته و باید به دولت بازگردد . راه دیگری نیست . نمایندگان مجلس قبول کنند اشتباه رفته اند . فروش مجانی صنایع و معادن ثروتساز کشور تحت نام خصوصی سازی و در واقع چوب حراج بر اموال مردم ، عامل اصلی مشکلات اقتصادی و کسری بودجه دولت است . راه نجات اقتصاد و زندگی مردم هم برگشت صنایع و معادن تاراج رفته ارزشمند و پولساز به دولت (مردم) است . این اموال به غارت رفته و باید به دولت و مردم بازگردد ، راه دیگری نیست . راه نجات ایران = برگشت صنایع و معادن تاراج رفته راه دیگری نیست . ……………………………………………. البته بعضی مدیران دولتی حرفه ای ، مدتی است بجای کلمه " واگذاری " از کلمه و روش انحرافی " اجاره " یا " قرارداد راهبری" استفاده میکنند ،که لازم است راه این مفسده نیز بسته شده و موارد مشابه مورد بازرسی و مجازات و بازگشت اموال به دولت قرار گیرند . ……………………………………………………………………………… خصوصی سازی = انهدام اقتصاد ایران و تنزل زندگی ایرانیان ................................................................................... خصوصی سازی = تاراج اموال عمومی
    • چ . محمدزاده IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      11 4
      واگذاری های مشکوک و ارزان سهام شرکتهای متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد  تضعیف شرکتهای صنعتی با روی کارآمدن مدیران و سهام داران سودجو مسئله ای است که گاها باعث کاهش توان مالی و اقتصادی شرکتهای صنعتی شده و این موضوع روند پرشتاب تولید در واحدهای صنعتی کشور را با چالش رو به رو می‌کند. اشتغال در کشور دیگر مسئله مهمی است که بطور مستقیم با رونق در صنعت مرتبط است. زندگی جمع بسیاری از کارگران صنعت آلومینیوم به شرکتهای صنعتی گره خورده است اما متاسفانه در حال حاضر جمعیت کارگری بسیاری از واحدهای تولیدی در استانهای مختلف کشور به نصف کاهش پیدا کرده است. بازنشستگان هم حتی از این قائله مستثنی نبوده اند و با تضعیف شرکت‌های صنعتی حق و حقوق آنها تضییع شده است. بازنشستگان فولاد در ماه‌های اخیر چندین ‌بار برای احقاق حقوق خود و پیگیری مطالبات معوقشان از صندوق بازنشستگان فولاد دست به اعتراض زده‌اند و هربار پاسخ شنیده‌اند که نقدینگی کافی برای پرداخت مستمری وجود ندارد. انتشار نامه رئیس کمیسیون اقتصادی به بازرسی کل کشور در خصوص تخلفات صورت‌گرفته در فروش سهام متعلق به صندوق بازنشستگی فولاد که منجر به متضررشدن 90 هزار بازنشسته این صنعت شده است خبرساز شد. پور ابراهیمی در نامه ارسال شده به قاضی سراج با اشاره به مکاتبات انجام شده با وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص موضوع تخلف شرکت‌های بورس و اوراق بهادار در زمان فروش سهام متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد گفته است: با گذشت بیش از یکسال از این اقدام و واگذاری سهام متعلق به صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد و تضییع حق هزاران بازنشسته فولاد در کشور متاسفانه هیچکدام از ارگان‌های دخیل در این موضوع پاسخگوی این وضعیت نمی‌باشند. لذا به دلیل بلا تکلیف ماندن این موضوع و جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیش از 90هزار نفر از بازنشستگان صندوق فولاد کشور، خواستار انجام اقدامات قانونی و رسیدگی ویژه در راستای جلوگیری از تضییع حق بازنشستگان مذکور شده اند. در سال 1392 صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با جمعیت تحت پوشش بیش از 90 هزار نفر، به علت عدم وجود نقدینگی جهت پرداخت مستمری بازنشستگان اقدام به اخذ وام به مبلغ حدود 450 میلیارد تومان از بانک رفاه کارگران کرده است. این صندوق جهت دریافت این تسهیلات بخشی از سهام خود
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    42 7
    مکرون متوهمه! مالیات سوخت نمیتونه وضع کنه اونوقت پیشنهاد تاسیس ارتش اروپایی میده.
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    29 6
    اساسا اینا نان را به نرخ روز تناول می فرمایند
    • واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ ! IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      8 5
      در پاسواگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ ! ......................................................................................................................................... واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ ! عمده واگذاریهای بزرگ صنایع و معادن کشور، در شرایط تبانی انجام میگردد . و این موضوع ، عامل مهم تنزل اقتصاد ، درآمدهای عمومی کشور و در نهایت تضییع حقوق ملت و تنزل سطح زندگی است . واگذاریهای بزرگ ؛ تبانیهای بزرگ ! شک نکنید . ............................................................................... بزرگترین سوء استفاده و فساد مالی کشور در سالهای گذشته و حال حاضر ، در جریان خصوصی سازی اتفاق افتاده و میافتد . لطفا آنها را دریابید که هر کدام از این واگذاریهای مجانی صنایع و معادن بی بدیل ، معادل صدها بابک ، ( ب ز ) و ( ر ض ) است . ................... شرکتهای خصوصی خواهرخوانده شرکت دولتی ! بسیاری شرکتهای دولتی در کنار خود ، یک یا چند شرکت خصوصی اقماری ! دارند . مدیران و کارشناسان قبل از خدمت ، از محل اموال دولت (مردم ) شرکت خصوصی را شارژ میکنند . مثلا با آنها یک بخش از شرکت یا معدن میدهند . پس از بازنشستگی هم برای استخدام به آنجا رفته و پاداش خدمات خود را میگیرند . مانند میدکو در کنار ایمیدرو . یا تکادو کنار ذوب آهن . توکا در کنار مبارکه . خوارزمی کنار بانک صادرات . و ..... ………………………………………
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    33 5
    برسه به روزی که از سر ایسم ها خلاص بشیم
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    34 1
    اون به اصطلاح متفکران غرق در کتاب های لیبرالی زمان دانشجویی تو اروپا و امریکا، اونایی که با یادگیری دو سه کلمه انگلیسی، فکر کردن نعوذ بالله خدان و خودشونو «استاد تمام همه مسائل» و انقلابی ها و مستضعفین رو «جاهل و نفهم » تلقی میکنن و همیشه نگاهشون به مردم، از بالا به پایین بوده و واسه همین غرورشونم، هیچ وقت راه حل های بهتر - بسیط تر و جدیدتری رو از طرف جوانان و نخبگان واقعی نپذیرفتن، ای کاش ای کاش تمام پولشونو بگیرن، ببرنشون حاشیه شهر و زیر چرخ توسعه اقتصاد لیبرالی لهشون کنن تا بفهمن اوضاع دقیقا چی به چیه.
  • حسین PL ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    44 7
    لیبرالیسم شکست خورده ترین و ضد انسانی ترین مسلک سیاسی هست چون به هیچ چیز پایبند نیست و برای رسیدن به اهدافش از هیچ فریب و جنایتی و دروغی هم دریغ نمی کنه چون محدود به هیچ چیز خودش را نمیدونه و پایند به هیچ اخلاقی نیست. لیبرالیسم نه تنها در ایران بلکه در اروپا هم شکست خورده به همین دلیل راستهای افراطی اروپا قدرت گرفتند که البته اینها هم بهتر از لیبرالها نیستند. لیبرالهای بدبخت در ایران حتی لیبرال بودنشون هم درست‌حسابی نیست و جوک هستند. امورات یک مدرسه هم دست اینها بیقته گند میزنند و خیلی خطرناک و خسارت بار هست که امور مملکت افتاد دست اینها و با کمال ناراحتی با رای خود مردم!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      22 3
      بسیار پیشنهاد خوبیه افرادی که این طرز فکر رو در جامعه پیاده کردن رو باید ریششون رو خشکوند
  • GB ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    33 5
    اون کوسه ای که به نام لیبرالیسم از شکم مادر غرب زده بود بیرون، افتاده به خودخوری داره خودشو نابود میکنه این سنت الاهیه
    • BE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      5 0
      دمت گرم
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    18 5
    مقاله خیلی قشنگی بود و حرف دل من رو زد. مشکل اینجاست هر کسی در ایران قدرتی پیدا کرد و ادعا داشت نظریه ای داره ، میخواد بدون توجه به عواقبش برای مردم نظریه شو اجرا کنه.
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    17 5
    برخی .. غرب هستن و به وسیله ارباباشون سلاخی خواهند شد
  • میعاد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    35 5
    امیدواریم که این لیبرال های وطنی منجی اقتصاد فرانسه نشوند و با قراردادهای ننگین اقتصادی جدید، اقتصاد فرانسه را با ورادات محصولات مونتاژ فرانسه به ایران نجات ندهند امیدواریم!!!!! همچنین امیدواریم که صنعت خودرو از دار و دسته پاریسی ها نجات پیدا کند!
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
      14 3
      البته اينكار را خواهند كرد و به فلج نودن توليد داخلي از اين طريق خواهند پرداخت كه بله فرانسه از برجام حمايت مي كند
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    27 5
    از ناراحتی بمیرید ای لیبرال های نادان
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    17 7
    این لیبرالها فرصت پیدا کنن دیکتاتورترین انسانهای روی زمین میشن.در متنش جز تبختر و خود بزرگبینی چیز دیگری دیده نمیشود.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    9 4
    احمدی نزاد وقتی یاارنه میده پوپولیسم شما میدید لیبرالید قالیباف وقتی با موتور میرف پوپولیست ولی وقتی حناچی با دوچرخه میره عند روشنفکر هست مردم چی فرض کردید والا مردم ایران باهوش تر از شماهستند
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    5 3
    در پشت جلد کتاب نیز می خوانیم: «تعدیل اقتصادی یکی از مهم ترین و اثرگذارترین تحولات اقتصادی تاریخ معاصر ایران است که در حساس ترین دوران و استثنایی ترین شرایط کشور به اجرا گذارده شد. گستردگی طیف نظرات و مواضع در خصوص علل و عوامل این تجربه تلخ، ناموفق و خسارت بار از یک سو و محدودیت مطالب منتشر شده در این خصوص به منابع صرفا ترجمه ­ای و همسو با موج ایجاد شده، ضرورت انتشار این کتاب را نمایان می کند... کتاب حاضر سندی تاریخی است که نشان می دهد سیاست های ناسنجیده و نتایج خسارت بار آن ها، نه به دلیل نبود نظرات کارشناسانه و متناسب با شرایط بومی کشو، که به دلیل نادیده گرفتن آن هاست. تجربه ای که باید از آن درس گرفت و مانع آن شد.» در نهایت اینکه در سال 1374 تورم 49 درصدی اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داد از سوی دیگرافزایش واردات، افزایش بدهی های خارجی، بالا رفتن نرخ ارز و افزایش شدید فساد اقتصادی و رانتی حاصل از خصوصی سازی سبب گشت سیسات تعدیل اقتصادی متوقف شود.
  • رضا AE ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    8 6
    ای لیبرالهای گوسفند خدایا خودت شاهد باش این شیفتگان غرب چه بلائی سر مردم آوردن خدایا به خون شهدا قسمت میدیم این گوسفندها رو هدایت کن به انسانیت یا مردم رو از شرشان خلاص کن
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    6 4
    قوچانی خود همانی است که روزنامه اش تعبیر کرده است.
  • DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    14 7
    جریان نولیبرال وطنی که با خواندن چهارتا کتاب فکر میکنند اقتصاد دان و کشور گردان شده اند اکنون خود سرگردان شده اند .اینها نمیدانند با مطالعه چند تا کتاب فنی نمیشود به تولید صنعتی رسید زیرا نسخه های آن بسیار مخفی و جزو اسرار صنعتی است و در کتابها یافت نمیشود.در سیاست هم همین است گاوبندی ها و کشتن انسانها و غارت ملتها و دخالت در کشورها وفروش اسلحه و ایجاد جنگ و ترور دانشمندان رقیب که خوراک سیاستمداران کشور های دمکراتیک!!! است در هیچ کتاب لیبرالی دانشگاهی درس داده نمیشود.لیبرالها بسیار ساده لو و ظاهر بین وهستند واقعا یکبار هم فکر نمیکنند اگر دمکراسی وجود دارد پس میلیونها انسان در سراسر جهان چطور از طرف همین دمکراسی !! ها غارت شده به خاک سیاه نشانده شده اند/
  • US ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 7
    فراماسیون و انقلاب مخملی
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    12 6
    از جذابیت های روزگار این است که فرانسه به دنبال حل کرن مشکل مردم سوریه بود ، حالا گرفتار مشکل به مراتب فاجعه بارتر خودشه ، و هر روز نگران نابود شدن بخشی از کشور فرانسه هستند. البته با عرض شاد باش و تهنیت به قوچانی واصلاح طلبان که خود را خاک پای مکرون می دانند.ضمناً روشن کردن شمع جلوی سفارت فرانسه و آوردن دسته گل یادتون نره. و الا ویزا نمی دن .
  • حامد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    3 9
    دوست داري يك شبه ترامپ بياد روي كار تو فرانسه؟
    • NL ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      3 0
      عين ترامپ هست اما شما توجه ات به اون ماسک که به صورتش زده هست وگرنه اوباما و ترامپ و سارکوزي و اولاند و ماکرون همشون يه چيز هستن!!!!!
    • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
      1 0
      کی گفته جای.مکرون یه ترامپ می آد؟
    • BE ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      0 0
      سگ زرد برادر شغاله / درود بر مارین لوپن / های هیتلر !
  • معتمد ایرانی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    7 1
    وهم شیرین خصوصی سازی ! در پاسخ پژوهشگر اقتصادپنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ در ورای واژه ی اغواگر خصوصی سازی ، توهم شیرین و خیالی وجود دارد که مردم تصور میکنند قرار است بخشی از اموال عمومی و سهام شرکتها به ایشان برسد ! و به همین خاطر زیاد با آن مخالفت نمیکنند . غافل از اینک مردم مظلوم در این بین هیچ سهم واقعی ندارند و همه سهام و منافع ، به گروههای خاص و شرکای پشت پرده بسیاری مدیران منحرف میرسد .
  • م . محمدی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    16 5
    تکنیکهای متداول و منحط خصوصی سازی .................................................................. برای مدتی مثلا یک یا دو سال مجموعه مورد نظر برای واگذاری را زیان ده و فاقد کارایی نمایش میدهند ! چگونه ؟ مثلا فروش را کم میکنند . در بسیاری موارد خریدار محصول ، خریدار آینده شرکت است . به فرض ذوب آهن قرار است معدن ذغال ... یا معدن ... را تصاحب نماید . مدتی از آن معدن کمتر خریداری میکند . .... به همین علت پس از واگذاری که فروش شرکت قربانی به تعادل میرسد ، مثلا سه برابر سال قبل میشود ، مدیران نمایشها و مصاحبات تبلیغاتی به راه میاندازند که فروش و بهره وری پس از واگذاری این مجموعه سرطانی زیانده به شدت افزایش داشته است . ظاهرا هم چنین است اما عاقلان دانند و تبانی کنندگان دو طرف !
    • محمدعلی IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      6 0
      در پشت اکثر خصوصی سازیها یک تبانی خصوصی - دولتی وجود دارد . به عینه طی سالها دیده ام .
  • US ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
    4 0
    کار ماکرون تمومه .ریاست جمهوری اینده فرانسه متعلق به راست گراها و مارین لوپنه
    • BE ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
      1 0
      مثل این که قراره اینطوری بشه
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    1 0
    حیّظ غلط است حیز درست است
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
    0 2
    مشرق تو فقط خفه شو
  • محمدعلی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    5 0
    در پشت اکثر خصوصی سازیها یک تبانی خصوصی - دولتی وجود دارد . به عینه طی سالها دیده ام .
  • شرکتهای خصوصی حیات خلوت شرکتهای دولتی را بشناسیم ! IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    6 0
    شرکتهای خصوصی حیات خلوت شرکتهای دولتی را بشناسیم ! بسیاری شرکتهای دولتی در کنار خود ، یک یا چند شرکت خصوصی اقماری ! دارند . مدیران و کارشناسان قبل از خدمت ، از محل اموال دولت (مردم ) شرکت خصوصی را شارژ میکنند . مثلا بنام خصوصی سازی به آنها یک بخش از شرکت یا یک معدن میدهند . پس از بازنشستگی هم برای استخدام به آنجا رفته و پاداش خدمات خود را میگیرند . یا سهام شیرین یا کوپن استخدام آشنایان را بجای آن خوش خدمتی دریافت میکنند . مانند : -------------------- تکادو کنار ذوب آهن . -------------------- میدکو در کنار تهیه تولید یا ایمیدرو . -------------------- توکا در کنار فولاد مبارکه . -------------------- سرمایه گذاری خوارزمی کنار بانک صادرات . -------------------- شرکت سرمایه گذاری بانک ملی در کنار بانک ملی -------------------- شستا و شستان در کنار تامین اجتماعی -------------------- سرمایه گذاری صنعت نفت در کنار وزارت نفت -------------------- و ..... بررسی وضعیت دارایی و غنایم کسب شده این شرکتها با هزاران میلیارد تومان ارزش ، شاه کلید علت کاهش درآمد دولت و زیان ده شدن برخی شرکتهای دولتی است که همه این مفاسد به افزایش تورم و تنزل زندگی مردم کشور منجر میگردد .
  • خصوصی سازی = بزرگترین فساد اقتصادی کشور IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
    5 0
    خصوصی سازی ؛ اقتصاد و زندگی مردم را ویران کرد .
  • دانشجوی مالی IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 0
    مطالب جالبی در خصوص سوء استفاده و ارتباطات دولتی - خصوصی و ریشه های تورم و کسری بودجه ی دولت ، در این کامنتها عنوان شده که ارزش آن معادل چند واحد درسی در حضور بهترین اساتید مالی و حسابرسی است . تشکر از مشرق نیوز و خوانندگان فرهیخته ی آن .
  • محمد امین ج . IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
    6 0
    تا حالا همیشه از اساتید دانشگاه شنیده بودم که تورم زاییده ی نقدینگی اضافه است . ولی بنا به گفته هموطن عزیز ، تورم در واقع ناشی از کسری بودجه دولت است و آن هم در ایران ناشی از دست رفتن صنایع و معادن پولساز دولت است . نکته بسیار جالبی بود . به دنبال سوژه ای برای پایان نامه ارشدم بودم که پیدا کردم . ( تورم ناشی از انحراف در خصوصی سازی ایران ) ممنون دوستان خوب .
  • AU ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
    0 0
    کار ما به کجا رسیده که قوچانی شده نظریه پرداز جامعه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس